حکیمی، جامع علم دین، فلسفه و صاحب فضائل اخلاقی بود

داوری اردکانی در یادداشتی که در سوگ درگذشت محمدرضا حکیمی نوشته، آورده است: او جامع علم دین و فلسفه و صاحب فضائل اخلاقی بود و لحن گفتار و طرز رفتار و ظاهرش همه نشان از سماحت و شجاعت داشت.

به گزارش مشرق، رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم در پی درگذشت، محمدرضا حکیمی یادداشتی در سوگ این عالم فرزانه نوشته است که در ادامه می‌خوانید؛

فرزانه خراسان استاد محمدرضا حکیمی که از مفاخر بزرگ یزد و اردکان نیز بود، به دیار دوست رحلت کرد.او دانایی بزرگ بود که گرچه شاگردی حوزه و مکنب فکری میرزای اصفهانی کرده بود و به او و شاگردان بزرگش احترام می گذاشت، هرگز قید پیروی از هیچ گروه و فرقه ای را نپذیرفت و به گمان من اگر مذهب میرزا را تفکیک نامید می خواست بگوید که با فلسفه مخالفت و ضدیتی ندارد بلکه به تفکیک میان دین و فلسفه قائل است.

اما وجه امتیاز خاص استاد حکیمی، تعلق خاطرش به توحید و عدالت بود. توحید و عدالت مسأله بزرگ متفکران دین و مخصوصاً ما به الاختلاف متکلمان بوده است، اما نظر حکیمی بیشتر به شأن اجتماعی عدالت بود که متقدمان کمتر به آن اعتنا داشتند. وجه توجه ایشان به عدالت هرچه باشد، سخنش در این باب، رنگ و فحوای کلام مولای متقیان علی علیه السلام دارد.

در ستایش مرحوم آقای حکیمی هرچه بگویم کم است. او جامع علم دین و فلسفه و صاحب فضائل اخلاقی بود و لحن گفتار و طرز رفتار و ظاهرش همه نشان از سماحت و شجاعت و آزادگی داشت. بی وجه نبود که اخوان ثالث شعر نمازش را با ادای احترام به او هدیه کرد و دکتر شریعتی اصلاح آثارش را به او سپرد.

این ضایعه بزرگ را به همه آزادگان و اهل دانش و معرفت و به دوستداران و شاگردان ایشان و به خاندان محترم حکیمی و بخصوص برادر ارجمندشان تسلیت عرض می کنم.

رحمت و رضوان الهی ارزانی اش باد که در همه عمر به عدالت اندیشید و اثری بزرگ چون الحیاه پدید آورد.

رضا داوری اردکانی

اول شهریور ۱۴۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    من قصدم جسارت نیست ولی دلخورم از شما! مجتهدین و علمای ما بسیار باهوش و نخبه بودن و هستن اما کسی نمیشناسه اونها رو. شاید قابل درک باشه. دنیا براشون مهم نیست. درست. اما چرا کتابهاشون رو در قید حیاتشون معرفی هفتگی نمی کنید؟؟؟چرا درست به انگلیسی ترجمه نمیشه؟ ویکی پدیا داره فرهنگ اطلاعات عمومی جهان رو با گفتمانی جهت دار به نفع غرب تمام میکنه. هیچ کاری هم صورت نمیگیره. همین شده که همه دنبال جایگزینهای خارجی میگردن. یک مثال کوچک میزنم ما در زبانشناسی مسئله نسبیت مفاهیم و نقش ذهن رو داریم این رو چاپ کردن و زدن قباله به اسم ساپیر و ورف ،حال انکه از زمان عالم بزرگ سهروردی مسئله طرح شده و علامه طباطبایی بحثهای مفصل و کاملی دارن که بحث ساپیر ورف توش غرق میشه. بگذریم. لطفا آثار این بزرگان رو به انگلیسی برگردونین و بعضی نظرات اونها به انگلیسی وارد ویکی پدیا بشه (البته اگه خناسها سانسور نکنند)!
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    خداوند مرحوم استاد حکیمی را در جوار رحمت خود قرار دهد . با عرض احترام به ایشان معظم له با مبانی فلسفی و عرفانی به سبک بزرگان فلاسفه و عرفای شیعه اشنایی عمیق نداشتند . نقدهاو قضاوتهای استاد حکیمی به فلسفه و عرفان بسیار سطحی و از سر نااشنایی با فلسفه و عرفان اسلامی است . ایشان از طرفی شدیدا تحت تاثیر جریان ضد فلسفه و عرفان حوزه مشهد مشهور به تفکیکی ها ( تفکیک عقل از دین ) و از طرف دیگر تحت تاثیر ادبیات انقلابی و نطقهای اتشین دهه 50 مرحوم دکتر شریعتی و امثال ایشان قرار داشتند . البته بخاطر روحیه روشنفکری و علاقه به هنر و ادبیات و... ایشان تا حدودی با این قشر هم ارتباط داشتند که البته نقطه مثبت ایشان محسوب میشود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس