کد خبر 1263279
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
افزایش نرخ دلار همگام با تورم و نقدینگی/ کاهش دوره تثبیت نرخ ارز در مدت اخیر

کارشناس بازار ارز گفت: بازار ارز گام به گام با رشد نقدینگی افزایش قیمت را تجربه می‌کند و باتوجه به تورم ۱۲ ماهه اخیر که بیش از ۴۰ درصد بوده افزایش نرخ دلار در مدت اخیر دور از انتظار نبوده است.

به گزارش مشرق، میثم رادپور، کارشناس بازار ارز در خصوص وضعیت بازار ارز و روند صعودی نرخ ارز در مدت اخیر گفت: رشد نقدینگی عامل مهمی است که وضعیت بازار ارز و بسیاری از بازارهای مالی، کالا و خدمات را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد منتهی پشت افزایش رشد نقدینگی موضوع افزایش کسری بودجه دولت نیز مطرح است.

وی افزود: در دهه اخیر کسری بودجه دولت در طول زمان بزرگ‌تر شده است و علت آن نیز مشخص است چرا که اقتصاد ما در حال کوچک شدن است در حالی که هزینه‌های دولت روند صعودی دارد.

بیشتر بخوانید:

کرونا چه اثری بر اقتصاد جهان گذاشته است؟

این کارشناس بازار ارز تاکید کرد: از جمله این هزینه‌ها می‌توان به یارانه‌های پنهان، از جمله آب، برق و گاز و حامل‌های انرژی اشاره کرد که دولت خود را مکلف به تامین این هزینه‌ها با قیمت‌های تثبیت شده به دست مردم می‌داند. این هزینه‌ها در طول زمان رشد می‌کند در حالی که تولید ناخالص داخلی کشور به میزان قابل توجهی کم شده است.

وی افزود: در طول زمان سهم تمام بخش‌های اقتصادی از جمله دولت که سهم عمده‌ای از اقتصاد را دارد از کیک اقتصادی کم شده است بنابراین درآمدهای دولت کاهش پیدا کرده در حالی که مخارج دولت روز به روز در حال افزایش است.

کارشناس بازار ارز معتقد است عدم توازن تشدید شونده در طول زمان باعث افزایش کسری بودجه دولت شده است.

رادپور در ادامه گفت: سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که امسال برآورد می‌شود این رقم به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: در طول ۳۰ سال گذشته در برخی مواقع شاهد تثبیت نرخ ارز بودیم که ممکن بود چندین سال طول بکشد و بعد از آن شاهد جهش نرخ ارز در مقاطعی بودیم در حالی که در مدت اخیر دوره تثبیت نرخ ارز به شدت کاهش یافته و در مقاطع کوتاه ما شاهد جهش نرخ ارز هستیم؛ از طرفی هر تغییر کوتاه در نقدینگی به سرعت بر روی نرخ ارز تاثیر گذار است.

رادپور گفت: طولانی شدن دوره تثبیت نرخ ارز در گذشته امکان پذیر بود چرا که هنوز دولت وارد چرخه افزایش فزاینده کسری بودجه نشده بود؛ در سال‌های گذشته کسری بودجه وجود داشت، اما درآمدهای دولت نیز به واسطه دلایلی از جمله رشد قیمت نفت بالا می‌رفت و کسری بودجه جبران می‌شد.

کارشناس بازار ارز گفت: در دهه گذشته که تحریم‌ها بیشتر شده و سهم ایران از بازار نفت کاهش یافته جبران کسری بودجه نیز سخت‌تر شده است.

وی بیان کرد: اگر تورم ۴۰ درصدی یا بیشتر را هم به موضوع کسری بودجه اضافه کنیم مشخصاً فشار به بازار ارز بیشتر می‌شود.

رادپور گفت: به طور کلی عامل اساسی رشد قیمت کالا و ارز فشار تورمی است که به خاطر رشد نقدینگی به وجود می‌آید و رشد نقدینگی به دلیل کسری بودجه شدید دولت شکل می‌گیرد.

رادپور معتقد است به دوره‌ای رسیدیم که مطابق با افزایش نقدینگی قیمت کالا و خدمات جابه جا می‌شود.

کارشناس بازار ارز بیان کرد: بازار ارز گام به گام با رشد نقدینگی افزایش قیمت را تجربه می‌کند و باتوجه به تورم ۱۲ ماهه اخیر که بیش از ۴۰ درصد بوده افزایش نرخ دلار در مدت اخیر دور از انتظار نبوده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    2 0
    واييييييييي آخه اين چه تحليليهههه.اول دلار ميره بالا بعد تورم ايجاد ميشه.بر اساس اين تحليل يعني اگه اين افزايش نرخ دلار مربوط به تورم گذشته است پس الان كه دلار ميره بالا نبايد تورم داشته باشيم كه داريممم بدجورمم داريم.نمونش قيمت خودرو كه با افزايش دلار وحشتناك دوباره داره قله هاي جديدي رو فتح مي كنه
    • ناشناس IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 0
      بعد از این همه سال هنوز نمیدانید در این مملکت همه چیز توجیه میشه؟تورم میره بالا،دلار منطقبه بره بالا دلار میره بالا،بنزین گران میشه بنزین گران میشه تورم بالا میره.. دوباره دلار بالا میره و لوپ تکرار میشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس