جنگنده

بر اساس اسناد افشا شده در ویکی لیکس، سوئد پیش از این تلاش می‌کرد که برای بازاریابی جنگنده‌هایش، مناطق مختلف افغانستان را بمباران کند.

به گزارش مشرق، در یکی از اسناد ویکی‌لیکس آمده است که دولت سوئد قصد داشت تا برای بازاریابی جنگنده‌های این کشور، در افغانستان عملیات هوایی انجام دهد.

بر اساس اسناد افشا شده ویکی لیکس، در ژانویه ۲۰۰۸ مکاتبانی از «رابرت سیلورمن» کاردار آمریکا در سوئد با وزارت دفاع آمریکا منتشر شده است که بر اساس آن بر لزوم افزایش عملیات‌ها، منابع و نیروی انسانی سوئد در افغانستان تأکید شده است که «احتمالاً شامل بالگردهای میدیواک، جنگنده‌های جی‌اِی‌اِس گریپن و تیم‌های ارتباطی و آموزشی هستند».

در بخش دیگری از این سند به نقل از پنتاگون آمده است: «سوئدی‌ها به‌طور علنی ارسال هواپیماهای جنگنده جی‌اِی‌اِس گریپن به افغانستان را پیشنهاد کرده‌اند. ارتش سوئد برای به کار بردن آن‌ها لابی کرده و گفته است که تجربه رزمی برای نیروی هوایی مفید است و بازاریابی گریپن را بالا می‌برد.

به گزارش اسپوتنیک، سه ماه پس از این تاریخ، یک رادیو محلی سوئد اعلام کرد این کشور قصد دارد چند فروند جنگنده گریپن به افغانستان ارسال کند.

 چندی قبل نیز خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی از حمله نژادپرستانه به کودکان معترض افغان در سوئد اعلام کرد که «آسا والنتین» سخنگوی پلیس استکهلم پایتخت سوئد، گفته است: تعدادی از کودکان افغان جهت اعتراض به رد درخواست پناهندگی بدون سرپرست، مقابل اداره مهاجرت استکهلم تجمع کرده بودند که هدف حمله نژادپرستانه قرار گرفتند.

در این حادثه فرد مهاجم با پاشیدن ماده قابل اشتعال، سه کودک را زخمی کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 6
    الان چرا گیر دادی به سوئد؟! از بمب بارون سال ۲۰۰۸ و جنگنده تا حمله نژاد پرستانه و دیپورت مهاجران! ته تهش میخوای بگی از دستگیری نوری داری میسوزی؟! حرف دلت رو بزن خنک شی هر چند بدون نشستن توی آبسرد عمرا خنک نمیشی
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      6 0
      تو دلت بحال خود خرفت پاچه خوار وطن فروشت بسوزه که واسه یه تکه استخون مجبوری تن به هر رذالتی بدی..... ما که چند وقت دیگه یکیشون میگیریم و عین خودشون با سندسازی و بهانه های واهی خیلی راحت مبادله انجام میشه..... « اوه اوه بریز بریز آبو اونجات که بوی گند سوختنت تا اینجا اومد...... خخخخ»
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      4 1
      تو چرا ناراحت شدی ؟ اربابت هستند اروپایی ها ؟ جهود فارسی نویس !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس