کد خبر 1265964
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
احمد شاه مسعود، فرمانده مجاهدانِ دره «پنجشیر»

در حالی که شب گذشته آخرین هواپیمای آمریکایی از افغانستان خارج شد، برخی گزارش‌ها از حمله طالبان به پنجشیر از چندین جهت خبر داده‌اند. گفته می‌شود این درگیری‌ها هنوز ادامه دارد.

به گزارش مشرق، برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر گزارش داده‌اند که طالبان به این ولایت حمله کرده اما حملاتشان دفع شده است.

بیشتر بخوانید:

چرا طالبان از ورود نظامی به پنجشیر پرهیز می‌کند؟

طلوع نیوز گزارش داده که نیروهای طالبان روز دوشنبه از چند جهت به پنجشیر حمله کرده‌اند اما نیروهای مقاومت حملات گروه طالبان را دفع و مهار کرده است. گفته شده که اکنون درگیری به صورت پراکنده در برخی نقاط جریان دارد.

یک عضو جبهه مقاومت مردمی در ولایت پنجشیر گفت که طالبان شب گذشته از غرب دهانه پنجشیر به این ولایت حمله کرده‌اند که توسط جبهه مقاومت مردمی پس زده شد. فهیم دشتی، عضو جبهه مقاومت مردمی گفته که در جریان درگیری‌های دستکم ۸ عضو طالبان کشته شدند و چند تن دیگر آنان زخمی شدند.

پیش از این طالبان گفته بود که مسئله پنجشیر را با گفت‌وگو حل می‌کنند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که طالبان از ابتدای حضورش در کابل، اعلام کرد قصد دارد موضوع پنجشیر را با مذاکره و گفت‌وگو حل کند.

از سوی دیگر نیز «احمد مسعود» فرمانده جبهه مقاومت در پنجشیر و فرزند «احمدشاه مسعود» پیش از این گفته بود که اگر دولت فراگیر همه‌شمول در افغانستان بر سر کار بیاد حاضر است از خون پدرش بگذرد.

احمد مسعود در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفت که اگر طالبان دولتی فراگیر ایجاد و آزادی و برابری شهروندان را تأمین کند، او حاضر است فعالیت‌های خود علیه این گروه را متوقف نموده و از سیاست کنار برود.

رهبر جبهه مقاومت در گفت‌وگو با نشریه‌ فارین پالیسی گفت: «اگر طالبان قصد دارند قدرت را با همه به صورت برابر تقسیم و غیرمتمرکز کنند و تلاش‌های خود را برای برقراری عدالت، اعطای برابری و آزادی فردی و جنسیتی به همه مردم در افغانستان، متمرکز کنند، به سمت یک تشکیلاتی خواهیم رفت که مورد قبول همه باشد».

وی افزود: در غیراینصورت ما به مبارزه و مقاومت تا رسیدن به عدالت، برابری و آزادی ادامه خواهیم داد.

این تحرکات در حالی صورت گرفته که رسانه‌های بین‌المللی در نخستین دقایق بامداد سه‌شنبه گزارش دادند آخرین هواپیمای آمریکایی لحظاتی پیش فرودگاه کابل را ترک کرده تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    13 10
    احسنت
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      5 44
      دقيقأ پسر احمدشاه چیزایی که خواسته کاملأ معلومه دیکتهٔ غربیهاست ، اگر بذارن اینجا بمونه بعدا میشه حکایت کردستان تو این چندتا کشور، پنجشیر هم با حمایت غربی‌ها غدهٔ سرطانی افغانستان خواهد شد، همین الان باید کارشونو یه سره کنن!!!!
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      2 1
      افغانستان هیچ وقت تحت یک حاکمیت ملی واحد اداره نشده. به همین دلیل اگر افغانستان به دو قسمت تقسیم بشود به نفع همه اقوام خواهد شد. پشتونها در افغانستان جنوبی زندگی خوش و خرمی خواهند داشت و تا جائیکه دلشان بخواهد می توانند اسلام خودشان را روی خودشان پیاده کنند و تاجیکها و هزاره ها و ازبکها هم در افغانستان شمالی زندگی آرامی خواهند داشت.
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      1 0
      پنجشیر و فرزند احمد شاه مسعود تنها نیستند کاربر محترم افغانی ! تاجیک ها بخش زیادی از جمعیت افغانستان و همواره مهم و تاثیرگذار بوده و هستند، افغانستان به یک قوم و به یک قبیله محدود نمی‌شود افغانستان سرزمین همه اقوام این سرزمین پشتون، تاجیک، هزاره، اوزبک، ترکمن و ... همه اقوام افغانستان باید در قدرت و حکومت و تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند، حذف اقوام افغانستان منجر به جنگ های داخلی ادامه دار خواهد شد همچون گذشته ! آیا شما از گذشته افغانستان درس نگرفتید !
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 1
    پدرش یا کمک آمریکایی ها و ایران تونست یه کاری بکنه اما این بچه که آمریکا خودش ول کرده رفته چی داره برای گفتن؟
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      پدرش احمد شاه مسعود مرد بزرگی بود هر چند اشتباهاتی هم داشت ، متاسفانه پشتون های افغانی هیچگاه حاضر نبودند اقوام دیگر افغانستان را تحمل و در قدرت شریک کنند جنگهای پی در پی داخلی افغانستان نتیجه همین نگاه تنگ نظرانه و قومگرایان بوده هست خواهد بود امیدوارم روزی افغان ها با هم به تعامل و برابری برسند .. انشااللا
  • محمد IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 1
    حسابش رو برسید تا دیگه برای امریکایی ها دم تکون نده من موندم خودش کجاست پدرش کجاست ،اخه بیشعور پدرت رو همین امریکایی ها کشتن نفهم
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    الان ما نمی فهميم طالبان از محور مقاومت است يا گروه دره پنج شیر
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      هیچکدام جزو محور مقاومت نیستند ! نباید خودمون رو فریب بدهیم هم میهن گرامی ! اتفاقا" منافع افغانستان و منافع ملی ایران در از این نکته مهم که همه اقوام افغانستانی در قدرت و حکومت افغانستان مشارکت کنند کنار زده نشوند ... مشرق جان التماس دعا
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    گویا افغانستان قرار نیست به آرانش برسد گروه طالبان باید بداند تاجیک ها بخش زیادی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و نمی‌توان تاجیک ها رو حذف و یا نادیده گرفت به این شکل ادامه کند جنگ داخلی در افغانستان آغاز شد و .... داستان چهل پنجاه سال گذشته تکرار خواهد شد
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    از زمان جدایی و تجزیه ، این خطه که بعدها افغانستان نام گرفت هرگز یک حکومت ملی و فراگیر نداشت و هروز نتوانستند یک ملت واحد و منسجم بشوند و هرگز هم نخواهند شد تنها راه افغانستان تجزیه مجدد این سرزمین .. یا اینکه اقوام پشتون دیگر اقوام افغانستان را هم در قدرت و حکومت و تصمیم گیری های کلان افغانستان بپذیرند و مشارکت بدهند ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس