کد خبر 1266975
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
چرا لبنیات گران شد؟

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: با افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام به عنوان ماده اولیه اصلی محصولات لبنی، قیمت این محصولات افزایش یافت.

به گزارش مشرق، به نقل از صدا و سیما، سید محمدرضا بنی طبا افزود:قیمت شیر خام که ماده اولیه اصلی محصولات لبنی است افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته و نمی‌توان انتظار داشت که در این شرایط قیمت محصولات لبنی افزایش نیابد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت:در حال حاضر رقم ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به عنوان کف قیمت برای شیرخام اعلام شده و صنایع لبنی از همین حالا نامه‌هایی مبنی بر افزایش این نرخ برای ماه آینده دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: در این شرایط طبیعی است که قیمت محصولات لبنی نیز که تولید آن بین ۶۵ تا ۷۰ درصد وابسته به شیرخام است افزایش یابد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: شیرخام کیفی که در محصولات لبنی استفاده می‌شود توسط دامداری‌های صنعتی تولید می‌شود که بخشی از این دامداری‌ها خصولتی هستند و اگر مسئولان نگران افزایش قیمت محصولات لبنی هستند دامداری‌های خصولتی را مجاب کنند تا شیر را با قمیت معقول در اختیار کارخانجات لبنی قرار دهند.

بنی‌طبا ادامه داد: از یک ماه پیش کلیه اختیارات قیمت‌گذاری بخش کشاورزی حسب احیای قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی انتقال داده شد که این وزارتخانه هم با مصوبه‌ای در ابتدای مردادماه افزایش قیمت شیرخام را اعلام کرد.

وی گفت: در گذشته وقتی قیمت شیرخام اعلام می‌شد همزمان قیمت ۱۰ قلم محصول مشمول قیمت‌گذاری محصولات لبنی هم تغییر می‌کرد بنابراین وقتی قیمت شیرخام به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده به طور طبیعی این مجوز برای افزایش قیمت محصولات لبنی وجود دارد و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تولیدکننده محصولات لبنی با ضرر محصولات خود را روانه بازار کند.

بنی‌طبا افزود: تمام قیمت‌ها بر اساس آیین نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل مصوب مرداد ۸۹ تعیین شده که این آیین نامه به تولیدکننده اجازه می‌دهد ۱۴ درصد سود بر قیمت تمام شده محصولات خود اعمال کند در حالی که کلیه محصولات لبنی در حال حاضر با سود زیر ۱۰ درصد به بازار عرضه می‌شوند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه قیمت ۱۰ قلم محصول مشمول قیمت‌گذاری محصولات لبنی با مجوز افزایش یافته است، اظهار داشت: مستند بر قانون تجارت، آیین‌نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل و قانون احیای تمرکز وزارت جهاد کشاورزی، افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی توسط وزارت جهاد کشاورزی اعمال شده است.

بنی طبا گفت: پیش‌بینی‌های سازمان‌های بررسی کننده قیمت حاکی از آن بود که پس از افزایش قیمت شیر خام نرخ محصولات لبنی ۶۰ درصد افزایش یابد، اما برآوردهای بازار نشان می‌دهد که این افزایش حداکثر ۳۰ درصد بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت برخی محصولات لبنی بطور مکرر افزایش یافته است؟، تاکید کرد: دلیل این افزایش چندباره این است که علاوه بر افزایش قیمت شیرخام، قیمت محصولات بسته‌بندی که از پتروشیمی‌ها خریداری می‌شود نیز ۸۰ درصد افزایش یافته، همچنین نرخ حقوق و دستمزد هم که از فروردین ماه افزایش یافته بود تا مردادماه در لبنیات اعمال نشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    8 2
    اینم از رییسی مشکل یه جای دیگست
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      2 9
      گراني شیر درروزهای اخر دولت روحانی صورت گرفته است‌
    • RU ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      5 2
      اتفاقا دقیقا زمانی که مجلس و رییسی داشتن کابینه تشکیل میدادند و کلی زمان رو هدر میدادن اتفاق افتاد.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      8 0
      تا چهارسال آینده هر گرونی تقصیر دولت قبل و هر ارزونی از درایت دولت فعلی.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 3
    رییسی کرامت ما را بالا می برد.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    12 2
    دولتها در ایران عوض بشن تاثیری در فقر وگرونی نداره
  • سید فروزان CH ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 14
    چرایی گران شدن روشن و واضح است ،‌عملکرد حسن فریدون و دولتش ، این طیف غربگدا در جهت قدرت ماندن ماندن ، حاضر به واکذاری ایران هم بودند
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      6 2
      یادمان نمی‌رود شما و دوستانتان میگفتین چیزی بنام تقصیر دولت قبل(احمدی‌نژاد) وجود نداره
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      4 0
      ۱۴:۳۲ - مغز تحلیل نداری دروازه افکار را ببند لطفا! همش مثل طوطی یک دو جمله رو وَقو وَقووووووو تکرار می کنی .
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 1
    گرانی لبنیات بیشتر مصرف کمتر بیماری بیشتر یارانه دارو ودرمان مثلا بیشتر یارانه به لبنیات داده شودبهتر نیست تا مصرف بیشتردرنتیجه بیماری ها کمتر شود؟اگرمافیاهای دارو غذا ووو بگذارند همه چیز قابل حل است اما اینها هرگز شکمشان سیرنخواهد شد الا باخاک که فردای قیامتی اگروجودداشته باشد باید جوابگوی اعمالشان باشند....
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    چند سال پیش یک تبلیغ برای مصرف بهینه سوخت بود. می گفت " اِ، اِ، اِ، مهندس ،چرا بنزین تموم شد؟" حالا " اِ، اِ، اِ، چرا لبنیات گرون شد؟" قبلا اگر یک کالا گران می شد همه می گفتن وای وای. دولت هم با واردات جنس وارد بازار می کرد و قیمت دستوری. خوب دلار نفتی بودهمه سهم داشتن. الان دلار نفتی نیست قبح گران شدن ریخته مقامات هم به روشهای قدیم "اعتقاد ندارن" من که 5-6 ساله پنیر نمی خورم. الحمدوالله شیر هم از شروع کرونا نمیخورم . کره که رفت به عرش، گاهی. ماست دو سه قاشق با شام . انشالله سفره شما پر و پیمان باشد. مصرف لبنیات برای زندگی سالم لازم است
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 1
    مسئولین بجزبه رگباربستنمون تمام راههای کشتنمونوامتحان کردن.این گرونی تاثیرچندروزه دولت جدیدنیست.ماکه فعلازنده ایم چندماه صبرمیکنیم.ان شاءالله دولت جدیدهم درحل مشکلات خارجی وهم داخلی موفق بشن.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 1
    همه چیز ده برابر شده میلگرد.سواری خوراک دام. زمین و و و و.....حالا شیر کیلویی 1300گران شده وا پدر دامدارا می خوان دربیارن در صورتیکه همی الانشم در حال ضرر دادنن بنده خدا حالا حی بگیدااا
  • حمید IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    کارخانجات لبنی زمانیکه شیررو ازگاودار 4500میگرفت،چند برابربا بسته‌بندی مختلف تا 14000هزار به مصرف کننده میدادند الان که 6400یا کمتر خریدمیکنند خدا میداند به چه قیمتی خواهند فروخت.، مصرف کننده عزیز هزینه خوراک دام ونگهداریش سه برابر شده ولی هنوزقیمت شیر دوبرابر نشده، خداییش قضاوت کنید این وسط کی داره ضررمیبینه
  • س IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    مگه تا الان که همه چی گران شد کسی گفت چرا؟ بی تدبیری مسعولین دلیلشه
  • آرش IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 0
    به نظر بنده تمام سرمایه ای رو که جمع کرده ازش بگیرید و بهش ماهی چهار میلیون پرداخت کنید تا ببینیم بازم جرئت اظهار نظر میکنه. منم میلیارد برام تومان باشه میگم محصولات رو ۱۰۰۰ برابر افزایش بدهید. تا زمانی که کشور رانتیری اداره شود همان آش است و همان کاسه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس