ال جی و سامسونگ کره جنوبی

کره‌ای‌ها با وجود آنکه که در سخت‌ترین شرایط، بازار ایران را رها کردند و رفیق نیمه‌راه شدند، اما همچنان به صادرات کالاهای لوکس و ارزبر به ایران ادامه دادند و اکنون هم برنامه جدیدی در نظر دارند.

سرویس اقتصاد مشرق- یکی از وجوه جنگ‌های اقتصادی که کمتر به آن توجه می‌شود، جنگ شناختی است. معروف است که تاریخ همه جوامع تاکنون، تاریخ مبارزه طبقاتی بوده است. درواقع یکی از عوامل مؤثر در فروپاشی نظم حاکم و دگرگونی اوضاع، شورش طبقه تهیدست علیه طبقه اشرافی بوده است.

جنگ شناختی نیز دقیقاً به همین مفهوم اشاره دارد. ریچارد نفیو طراح تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری اوباما که در دولت کنونی بایدن نیز به معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شده است، در کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» به تشریح چارچوب فکری و عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آنها می‌پردازد. او در جایی از کتاب خود، توضیح می‌دهد که چگونه با آزاد گذاشتن واردات برخی اقلام سعی شده بود که ذخیره ارزی کشور با سرعت بیشتری تحلیل برود. در همین راستا او می‌نویسد که در عین تحریم اقلام مختلف، آزاد گذاشتن واردات کالاهای لوکس و تجملاتی به کشور هدف، احساس اجتماعی تحریم‌شدگی را تقویت می‌کند و تحمل تحریم‌ها را نیز سخت‌تر می‌نماید.

او به اهمیت در نظر گرفتن بافت جمعیتی کشور هدف اشاره می‌کند. مثلاً اگر جمعیت کشور مذکور نسبتاً جوان است می‌توان به صورت خاص، فشارهای اقتصادی را بر جوانان متمرکز کرد؛ مانند تحریم‌هایی که به بیکاری منجر می‌شوند و شغل‌های بخش صنعتی و تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وقتی کره‌ای‌ها ابزار دست آمریکا می‌شوند

این روش تنها در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ اجرا نشد، بلکه هم‌اکنون نیز به نحوی در حال اجراست. پس از خروج آمریکا از برجام بود که شرکت‌های کره‌ای و مخصوصاً شرکت‌های تولید لوازم خانگی، دست به ترک ایران زدند. شرکت‌هایی که سال‌های سال از بازارهای ایران سودهای هنگفتی کسب کرده بودند، رفیق نیمه‌راه شدند و در بدترین شرایط اقتصادی کشور را ترک کردند؛ اما این همه ماجرا نبود. با اینکه دیگر لوازم خانگی کره‌ای – که معمولاً هم مورد استفاده قشر زیادی از جامعه بود- در بازارهای ایران حضور نداشتد و ندارند اما کالاهای لوکس همان شرکت‌ها، مانند تلفن‌های همراه گران قیمت، در بازار ایران به راحتی قابل دسترس بوده هست.

راهبردی که نفیو در کتابش آن را توضیح می‌دهد، همین الان نیز در حال اجراست و مسئول اجرایش هم کره جنوبی است. حالا که چند سال از خروج کره از بازار ایران می‌گذرد، لوازم تولید داخل توانسته‌اند به پیشرفت فراوانی دست پیدا کنند و اغلب نیاز بازار داخل را پوشش می‌دهند. بر اساس آمار، تولید لوازم خانگی داخلی در سال گذشته با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده و از ۳.۵ میلیون دستگاه گذشته است. در همین راستا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است با توجه به وضعیت کنونی تولید، در بخش محصولات آماده لوازم خانگی نیازی به واردات نیست.

اما مرحله نهایی همچنان اجرا نشده است. کره جنوبی ۸ میلیارد دلار بدهی بلوکه‌شده به ایران دارد که مربوط به خرید نفت از ایران پیش از لغو معافیت‌های نفتی در فوریه ۲۰۱۹ است. پس از آبان ۹۷ که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه نظام بانکی و صادرات نفت ما برقرار شد، کره‌ای‌ها به بهانه تحریم آمریکا از پرداخت پول نفتی که از ایران خریداری کرده‌اند اجتناب کردند؛ این امر در شرایطی بود که سئول تا اردیبهشت ۹۸ از ایران نفت می‌خرید.

در روزهای اخیر زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که کره‌جنوبی حاضر شده است در برابر آن ۸ میلیارد دلار بدهی، کالا به ایران تحویل دهد، کالاهایی که اکثراً مربوط به همان کارخانه‌های تولید لوازم خانگی است که بازار ایران را در سال‌های گذشته ترک کردند.

به نظر می‌رسد همان سناریوی نفیو در حال پی‌ریزی است. اکنون که اوضاع لوازم خانگی ایرانی به نقطه مطلوبی رسیده است، آمریکا و کره جنوبی، سرباز وظیفه آمریکا در عرصه جنگ اقتصادی، قصد دارند تا با صادرات لوازم خانگی کره‌ای، هم صنعت لوازم خانگیِ داخلی را زمین بزنند و با واردات کالای خارجی، جنگ شناختی و روانی علیه مردم را پیگیری کنند و هم در شرایط نامطلوب ارزی کشور، ذخایر ارزشمند ما را دود هوا و در جیب همان شرکت‌های کره‌ای کنند که در سخت‌ترین ایام به بازار ایران پشت پا زدند و از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده تبعیت کردند.

نویسنده: علیرام جهانگیری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    92 25
    واردات لوازم خانگی کره ای یعنی خیانت به تولید کشور
    • سید عبدالله قریشی بوکانی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      49 18
      امیدوارم دولت فهیم و انقلابی رئیسی تصمیم درستی را برای مسدود کردن راه اینگونه واردات اتخاذ نمایند . در حال حاضر کالاهای ایرانی بسیار با کیفیت و روبراهی در داخل تولید میشوند، واقعا حیف است در این شرایط اقدام به واردات شود آنهم از کشورهای خائنی مانند کره جنوبی که بارها از پشت به ما خنجر زده اند
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 5
      بله به کمک تحریم ها و افزایش دلار کارخانجات داخلی کالاهای بی کیفیت خودشون رو به مردم ایران که هیچ راه چاره ای جز خرید همین محصولات گران و بی کیفیت ندارند ، قالب میکنند .
    • حسین IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 7
      پس با این حساب حاضری بجای یخچال از کلمن استفاده کنی که میگی واردات محوصلات خارجی قدغن؟ چون بدون واردات کلمن هم بزور تولید کنیم
    • TR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      7 5
      مگه تولیدات هم داریم که بهش خیانت بشه
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 1
      وقتی تجاوز و کشتار زنان و دختران کره و ژاپن برای امریکایی های متجاوز بدون دستگیری و محاکمه در کره و ژاپن است .انتظار دارید انها حرف امریکایی ها در باره ایران گوش نکنند ؟
    • کج فهم IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 0
      به شرط آنکه عده ای از این وضعیت سواستفاده نکنند و قیمت لوازم خانگی نیز با بررسی قیمت تمام شده در بازار کنترل شود
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 5
      این حرفها از سوی چین تو ایران رواج پیدا میکنه که خودش بازار ایران را در دست بگیره. همه شرکتها و بانکهای معتبر چینی هم ایران رو تحریم کرون ولی کسی چیزی نگفت
    • وطن IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 0
      واردات بی رویه خیانت است در هر موردی %%%% اما خیانت بالاتر این بود که تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی /خودرو / سیمان /فولاد چنان محصولات شان را گران کردند که نشان از یک طرح برنامه ریزی شده و خیانت در حق ملت بود و چپاول جیب ملت شده بازیچه دست این تولید کنندگان هر روز قیمت جدید و گرانی محصولات . واردات باید به شدت ادامه یابد تا خائنین بدانند امروز را فردایی هم هست .
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 2
      18:40کجاشربطی به چین داره که میگی اینحرفاراچین میزنه اخه ادم عاقل حقیقت و واقعیتی هست ک اتفاق افتاده مگه شایعه یادروغه ک بندازیش گردن دیگران.کره 10ملیارددلارایران رابلوکه کرده کجاش دروغه؟ کره لوازم خانگی ارزان قیمتشودیگه واردایران نمیکنه. البته تحریم کرده صادرات به ایران. اینایم ک میادقاچاق ازدبی وترکیه میاد. بهرحال توهم زدی غرب پرست ک میخوای ربطش بدی بچین وخودتوبه نفهمی زدی. چشم. داری خودت ببین کره چه ظلمی کرده درحق ایران. تحریم کنیم واردات ازاونجاراخواهشا.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    33 9
    کیه که ندونه همچنان کمپسور یخچال و کولر و سایر قطعاتی که خودمون سازنده شو نداریم داره از این کشور ... وارد ایران میشه؟!
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 2
      واقعا فرق وارادات قطعه با محصول کامل و نقشش در نابودی تولید داخل را نمی دانید یا نمی‌فهمید
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      9 0
      دوست عزیز بنده خودم سازنده قطعات کمپرسور یخچال و فریزر با کیفیت بسیار بالا و مصرف برق پایین رده A++ هستم . کمپرسوری که شرکت سامسونگ دنبال اون بود ولی با ثبت آن در آمریکا و ایران و چین ، جلوی کپی اش را تا 20 سال دیگر حتی در چین گرفته ام . کمپرسورهایی می سازیم که به کشورهای اروپایی و حتی چین صادر می شود و حتی قاچاق می برند . ولی تو ایران وارداتچی ها اجازه فعالیت نمی دهند . در ضمن واردات کمپرسور یخچال و فریزر ، ارزبری اش پایین است .
    • محمد IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 0
      خب با این حمایت تمام قد روحانی از تولید داخلی!! همین که برخی کارخونه های ما تو ندارن خودش معجزه قرنه صبر داشته باش اگه در این دوره حمایت بشن داخلی سازی های بسیاری اتفاق میفته
  • رامین IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    24 3
    من متوجه نشدم تحلیلگر گفته لوازم خانگی لوکس کره ای در ایران براحتی پیدا میشود( و ازش ارزبری میکنند) خوب مگه این لوازم رو رسمی وارد میشه؟ یا دست برادران قاچاقچی و کولبر هستش؟ مشکل داخلی و عدم توانایی در کنترل مرزها و قاچاق رو میندازین گردن یه کشور دیگه؟ یا انتظار داشتین اون کارخونه های کره های بخاطر اینکه محصولاتشون به ایران وارد نشه تعطیل کنند؟ در عجبم همه مسئو.لان مملکت در همین حد توان درک مسائل روز رو دارند؟!
    • نقی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 0
      خوب وقتی رئیس مجلس شورای اسلامی، با افتخار کنار کولبران کردستان، عکس می اندازد و حرفی از قانونی بودن برخورد نیروهای نظامی با آنها نمی زند، انتظار دیگری دارید ؟ تازه چرا به دوران سیاه حسن روحانی، که با وجود افزایش تحریم ها علیه ایران، به کره جنوبی رفت و وعده سرمایه گذاری سیزده میلیارد دلاری ایران در آنجا را داد، رسیدگی نمی کنید ؟ !
  • علی محمد شبانی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    13 18
    الان توپ داخل زمین دولت هست نباید اجازه واردات به تمامی کالاهای کره ای را بده حتی یه دونه پیچ ولی دولت ما شعار بیش از عمل داره بقول شاعر دوصد گفته چون نیم کردار نیست
  • رضا IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    28 9
    عزیز دل برادر همین تولیدات لوازم خانگی داخلی که می فرمائید اگر قطعاتش از کره نیاد باید در مونتاژ کارای وطنی تخته شه آره قربونت.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 19
      چی میگی
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    11 23
    ملت کره خود اسیر و بدبخت دست امریکا هستند. اما تعدادی جاسوس و وطن فروش در کره برای امریکا خوش رقصی می نمایند. تمام صنایع کره متعلق به امریکائی ها است. لذا هرگونه خرید از کره ارسال پول و ثروت به امریکا است. دولت مردان کره هم اگر کمترین ابراز استقلالی بکنند. مانند خانم رئس جمهور گذشته به اتهام دزدی زندانی و حتی اعدام می شوند.
    • RO ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 3
      بدبخت فلک زده بجای اراجیف گفتن و توهین کردن به کره، یه کمی به خودت فکر کن ببین بعداز چهل سال شعار بجز فحاشی و توهین و مرگ براین و آن گفتن چه هنری بلدی. بیچاره تو هنوز محتاج کارت ملی ساخت کره هستی. بدبخت تو هنوز تو کنترل قیمت هویج و طالبی عاجزی.. بس کن این اراجیف و تهمت زدن رو
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      اقای اویزون از طیاره وقتی کار اربابت از سیاسی کشی به نخبه کشی و دانشمند کشی میرسه کاملا معلومه یعنی چی همین انقلاب و نظام الان کرور کرور مغز و نخبه پرورش میده که رو هوا میبرن حتی فلک زده ها پرستارشون هم جمهوری اسلامی داره تامین میکنه هویج و طالبی هم که داستان خودش را داره و مثل اتیش بی مهار کالیفرنیا و صف پیکنیک یخبندان تگزاس باید باهاش سوخت و ساخت تا وقتی ادمها ادم بشن و از هم کمتر بقاپن
  • مهرناز IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    12 7
    ارتباط تجاری با کره جنوبی " یعنی ارتباط غیر مستقیم با امریکاست " کره جنوبی هیچ گونه اختیار سیاسی از خود ندارد " بارها ازکره جنوبی " بابت تصمیمات تحریمی امریکا " صدمه دیدم .گویند: ازموده را ازمودن خطاست.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    خوب مردم چه کار کنند . ببینید تو دنیای امروز هیچ برنامه کوتاه مدتی جواب نمیده . به پیشرفت های نیروهای مسلح نگاه کنید یک شبه به وجود نیامده حاصل برنامه ریزی بلند مدت است . دولت ها تو ایران فقط نوک دماغ خود را نگاه میکنند . همین آخرین مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل کامیون و اتوبوس بود که با هدف گذاری اشتباه دولت روحانی شکست خورد و همین اواخر دولتش هم گفت که ما برنامه داشتم توسط خارجی ها نوسازی انجام دهیم که تحریم نگذاشت در صورتی که هدف گذاری از اساس اشتباه بود . و بهترین کار این بود که آن زمان که پای برندهای معروف کامیون و اتوبوس به ایران باز شد و بازار ایران را مفت و مجانی در اختیار اروپایی ها قرار دادیم یک مناقصه بین همین کامیون و اتوبوس سازی میگذاشتیم و شرط میکردیم که فقط یک برند در ایران حضور داشته باشته باشد و به شرط انتقال تکنولوژی حتی چند مدل پایین تر . این کار را با لوازم خانگی هم می شود انجام داد . ولی آش آنقدر شور شد که هر کس با چهار تا کارگر و یک سوله شده بود کامیون و اتوبوس ساز و حالا که تحریم هستیم هیچی تولید نمی کنند . از اون طرف شما به همین ترامپ احمق و بی شرف نگاه کنید به همین کره ای ها گفت من نمی گذارم ماشین لباس شویی تو مره درست کنی تو آمریکا بفروشی و باید تو آمریکا درست کنی تا کارگر من کارکنه یا به ژاپنی ها گفت نمی گذارم تویوتا تو مکزیک تولید کنی بیاری آمریکا بفروشی . در واقع نباید بازار را مفت به کشوری داد و اگر تصمیم به واردات کردیم با شرط و شروط .
  • نادر IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    20 9
    در ابزار دست بودن و خائن بودن کره ایها تردیدی نیست . تنها کشوری که حتی برای ارتشش هم باید از آمریکا اجازه بگیرد اما اگر قرار است دولت ما تسلیم خیانتهای این کشور بشود و با وارد کردن کالاهای درجه دو ال جی و سامسونگ بجای دریافت پول اقتصاد مقاومتی را بشکند واقعا" جای تاسف دارد .
  • ایرانی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    17 12
    کره جنوبی بدون ایفای نقشش بعنوان یک مزدور برای آمریکا و غرب عملا تبدیل به کشوری بینهایت فقیر و درمانده خواهد شد. البته این کشور کوچک تنها کشوری نیست که در این نقش خودنمایی میکند چه بسا تعداد زیادی از به اصطلاح متحدان غرب کم و بیش همین نقش را ایفا میکنند. بهترین راهکار اینست که ورود هر گونه کالایی را از کره جنوبی ممنوع و با افرادی که اقدام به قاچاق کالاهای وارداتی از آنجا میکنند مقابله نمود. در عین حال سازوکاری اساسی برای رونق تولید محصولات مختلف را در داخل انجام داد و کیفییت کالاهای ایرانی را به مراتب از این چیزی که در حال حاضر شاهد هستیم بالا برد که در عین حال مقرون به صرفه و قابل دسترسی برای عموم مردم باشد.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 22
    بهترین تکنیک به جای واردت گسترده انواع برندهای خارجی . دادن امتیاز برند ایران به یک برند خارجی به شرط سرمایه گذاری گسترده و انتقال تکنولوژی بالا تا هم طرف خارجی سود کند وهمچین در بلند مدت صاحب تکنولوژی شویم . حودمان اشتباه کردیم .
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    16 0
    از بی عرضگی دولت هاست . استاندارد و گمرک دو بال پیشرفت یک کشور هستند . دولت از تولید حمایت کند به شرط و با بستن مرز به روی کالای خارجی و از طرف دیگه استاندارد فشار بیاورد برای بهتر شدن کیفیت و خدمات پس از فروش . جدیدا هر چی میخریم ضخامت متریال ش نصف شده . کولر خریدیم انگار با حلبی ساختند .
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 9
      درست ولی چرا مردم از باکیفیتای داخلی استفاده نمیکنن؟
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    23 2
    وقتی حتی چینی ها و روسها در پروژه های نفت و خودرو و حتی لوازم خانگی ایران رو ترک کردن انتظار دارید کره ای ها فداکاری کنند؟
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 2
      چینی ها رفیق نیمه راه نیتسد چون به ما واکسن دادند حتی بخاطر منافعشون که شد حاضر نیستند از دوستان دشمنوشن نفت فقط بخرند دوما ما بودیم که به چینی ها پشت کردیم با برجام ریختمیشون بیرون چابهار با هند خائن بستیم پالایشگاهم با فرانسه بعد چه توقع دارید
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 1
      چین رفیق نیمه راه نیست؟؟ میلیاردها دلار پول ایران رو بدستور آمریکا بلوکه کرده و تحویل نمیده،شرق گداها.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 0
      تطهیر چین و چین پرستی! شرکتهای چینی خودروساز طرف قرارداد سایپا و ایران خودرو یا شرکتهایی که در پروژه های نفتی مشارکت داشتند خودشون بعد از ترامپ رفتن. در ضمن منبع واکسنهای آسترازنکا ایران کره است
  • ناشناس IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 5
    اينجاست که بايد قدرت ايران را نمايان کنيد تا مثل کره اشغالکله نخواد براي ايران پرويي کنه.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 8
    اختیار دارین ! مگه ما اصلاح طلبا مردیم که کره جنوبی بیاد سرباز آمریکا بشه ؟!
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 0
      تف به روی همه بی حیاها
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 11
    هرگز نباید اجازه بازگشت به ال جی و سامسونگ داده شود
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 1
    کره ای ها سوسانو وار برضدایران سوسه میان واز آب توسط جومونگ کره میگیرن !
  • km IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    16 2
    چهل ساله باهمین حرفها داریم تقصیر را میندازیم گردن بقیه استقلال سرجای خودش ولی بدون ارتباط با صنعت و فناوری دنیا و همچنین نداشتن نظم و برنامه درست نمیشه موفق بود
  • ایرانی US ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 7
    به این کره ایهای کثیف ونامرد و نوکر امریکا باید نشان داد که دیگر نیازی به وجود کثیفشون در ایران نیست دیگر انصبو بشکست ان پیمانه ریخت .بیش از حد نظام باورود لوازم کره ای و فیلمهای بیخود امثال جومونگ خزانه کره ای هارو پرکرد .پر رو شدن .
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 1
      آره جون خودت همه نوکر آمریکان. همه کافرن. همه جاسوسن. همه خاینن الا تو که تنها مسلمون و خداشناس دنیا که تو دلت هیچ چیز نیست ولی تو کله ات هم چیزی نیست..حسود بخیل..
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    7 3
    خدا رحم کنه لوازم خانگی هم شد ماشین کل زندگیتو بدی تلویزیونی بخری که چند ماه نشده خراب میشه
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    15 0
    ببین چقدر بدبخت شده ایم که لوازم کره ای لوکس حساب میایند....اسم لوکس به اجناس ضعیف کره توهین به ملت ماست.. بدبختی بیشتر از اون /اینه که ماشین چینی الان نشانه ثروت شده!!!!! خداااااااااااا داریم از این همه خفت منفجر میشیم ..خدالعنت کنه مدیران فاسد و بی دین را که این بلا رو سر مردم اوردنه اند
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 11
      وقتی مسیولین به مردم میگفتن کالای داخل مصرف کنید مردم چیکارکردن؟
    • DE ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 0
      ای بابا! کشور المان کل کالاهای مصرف روزانه مردم اش رو از چین و کشورهای دیگه وارد میکنه و مردم خریده مصرف می کنن و اینقدر مثل شما داخل ایران قرنمی زنن! درعوض کالای المانی ، چون خیلی گرون تموم میشه صادر میکنن تا دلار و ارز تو کشورشون بیاد . زیر اکثر کالاها و لباس و اجناس نوشته مید این چین ، مید این سری لانکا ، مید این ایندین..... هر جقدر پول بدی اش میخوری! این رسم دنیاست! اصلا ایرانی ها خودشون باید بهترین سازنده کالاهای لوازم خانگی و هر نوع کالای مصرفی بشن. چرا باید فقط مصرف کننده باشن ویک قرن منت کشورهای درجه سه رو بکشن؟ متاسفانه از زمان پهلوی خائن و ملعون استعماری ایران شده یک کشور مصرف کننده و درحد یک کشور مونتاژ کننده. خفت وابستگی اقتصادی این بند ناف منحوس اززمان پهلوی رقم خورد. دراین چهل و دوسال متاسفانه دولت هایی که امدند و رفتند عزم و اراده جدی برای بریدن این بندناف منحوس انجام ندادند. اثار شوم این بند ناف منحوس در تحریم ها از 100 سال پیش توسط استعمارچیده شده. حرکت انقلابی اینه این ناف وابستگی تولید با تولید صفر تاصد برای همیشه قطع بشه و تو دنیا سربلند و پرقدرت باشیم. نفت رو تبدیل به کالا کنیم هم بازار هشتاد میلیون ایران ازش برخوردار بشه هم بخش صادرات درامد ارزی وارد ایران کنه. تا وقتی از صفر تا صد یک کالا رو خودمون تولید نکنیم منت کش کشورهای درجه سه باقی خواهیم ماند. لازمه این تولید وحدت عمل و هدف دانش و فناوری فنی در اموزش و پرورش، دانشگاهها و عرصه صنعت داخلی و تولیدی در همه استان هاست. نفوذ کام علوم پایه در صنعت کشور برای کیفی سازی عامل مهمی است. تا وقتی اموزش و پرورش ، وزارت علوم ، صنعت و تولید ، هرکدام تفرقه گرایانه سرقاطر خود را به سمتی می گیرند و می رانند و هرکس راه خودش رو می ره بجایی نخواهیم رسید باید رنج ببریم و از کمبودها اه و ناله کنیم. لازمه موفقیت هدف مندی مشترک تولیدی بین همه این ساختارهای کشور و بودن گوش شنوا و عاقله.یکی از پیام های مهم این انقلاب که هنوز بطور احسن تحقق نیافته ، بریدن این ناف منحوس وابستگی استعماری با ایجاد اتحاد پایدار بین همه ساختارهای اموزشی و فناوری کشور با هدف مشترک جهش تولید داخلی هستش. کشور ما 100 برابر کره جنوبی توانمندی نهفته داره که فعال نشده. حداقل بخاطر قدردانی از شهدا این بند ناف منحوس رو ببریم بندازیم دور.
  • امیر IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    وقتی با آمریکا درگیر میشی یعنی با همه عالم درگیر شدی
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 1
      گوربابای همه آمریکا وآمریکاپرستان حقیر وعوضی!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    برن گمشن دیگه برنگردن
  • علی ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    تورا به خدا نگذارید له جای 8میلیارد دلار جنس اشغال بیارند
  • US ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    ایران از حلت مصرف کنندگی باید تبدیل بشه به تولید کننده
  • TR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    اولا دلیلی نداره کره به خاطر ایران با امریکا وارد تنش بشه و از منافع اقتصادیش بگذره دوما خیانت های خودتان به مردم خیلی بیشتر از خارجی ها ست
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 0
    اینجا دوتا نکته مطرح هست،قسمت اول حرف نگارنده که اصولا کره ای ها سرباز پیاده آمریکا توجنگ هستند قبوله، اما یه مشکلاتی این وسط هست، عدم کیفیت لازم محصولات داخلی، عدم پاسخگویی سازندگان در قبال خریداران در قبال خدمات پس از فروش صحیح، قیمت بالای محصول با وجود ساخت داخل که نشان از فرصت طلبی وسود جویی سازندگان از غیبت رقبا وخالی بودن عرصه دارد، تولید جنس مرغوب، وقیمت مناسب وهمچنین نظارت سختگیرانه راه حل است،
  • کارمند ساده IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 1
    دوست دشمن من دشمن من است... کره یک مستعمره بیش نیست و این خطای راهبردی است که فکر کنیم کره آمریکا را و قوانین آنها را راه و ما ایرانیان را می چسبد لذا مار گزیده از ریسمان سفید و سیاه می ترسد را فراموش نکنیم و مواظب برای برنامه ریزی های بعدی و عدم حضور این شکور در بازار ایران باشیم و بس ....و تو خود بخوا ن حدیث مفصل ....
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    نباید از کره جنوبی و دیگر مزدوران آمریکا واردات انجام گیرد. مگر انجام سرمایه گذاری درداخل و داشتن ضمانت های قوی
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 1
    خاک برسر مسولین بی لیاقت که میگدارند محصولات کره ای وارد کشور بشه ،خیلی راحت میش خلوشو گرفت ،از نفروختن نفت به انها شروع کنیم
  • hamidreza IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    کاملا موافقم اما فقط مشکل ما این نیست چرا خود دولت دست به واردات کالاهای چینی که حتی خیلی هاشون در داخل با بهترین کیفیت تولید میشه میزنن و تولید داخل با دامپینگ چین سالهاست زمین خورده؟! اگه قراره به تولید بها داده بشه خواهشا تا جایی که ممکنه از تولید داخل حمایت بشه نه اینکه یه سوزن میخی رو از چین وارد کنیم. واردات در جایی لازمه که قیمت داخلی کنترل بشه اما کشور ما داره بی رویه از چین کالای بی کیفیت وارد میکنه
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    در اوضاع پیچیده کشور ما ، فقط شرکت دوو کره بود که قطعات به ایران می رساند . دوو تنها شرکتی است که در ایام تحریمها کنار ایران ماند . سامسونگ و ال جی خیلی خیانت کردند و چوب خیانتشان را باید بخورند . مراقب مرزها هم باشید که لوازم ال جی و سامسونگ وارد نشود . ممنون
  • ایرانی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    کره جنوبی راتحریم کنید. قدرت ایران رابه شرق آسیاهم نشان دهید. وقت آن رسیده که قدرت مان رابه رخ جهانیان بکشیم. (اسلام قدرت روز جهان)... والسلام
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    محصولات شرکت های سامسونگ ، ال جی کره جنوبی بنجل ترین کالا رو تولید می‌کردند ابتدا از ایران فعالیتشون رو آغاز کردند کم کم سطح کیفیت کالاهای این دو شرکت کره ای بالا رفت ، و صاحب نام شدن و وارد بازار شیخ نشین های عربی و سپس آرام آرام وارد بازار های جهانی شدن یعنی ایران و ما ایرانیان باعث رشد این دو شرکت بنجل ساز کره ای شدیم که امروز در سطح جهانی بازار جهانی رو به دست آوردند حالا به جای قدر دانی و سپاسگزاری از ایرانیان بخاطر خرید بنجل های تولیدیشون و حمایت ابران که به این جایگاه فروش رسیدن رفتند در کنار دشمنان ایران و علیه نافع ملی ایران رفتار می‌کنند. دولت جناب ریسی نباید به هیچ عنوان اجازه بازگشت کالاهای این دو شرکت کره ای و حتی دیگر برندهای کره ای رو به بازار ایران بدهد ..
  • بازنشسته IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    امیدوارم که درس عبرت باشد برای دولت مردان ما و مردم هم ازکالاهای تولید داخل حمایت و استفاده کنند.و تولیدکننده های داخلی هم کیفیت را بالاتر ببرند تامردم با خیال راحت استقبال کنند. لعنت بر امریکا و نوکرانش مثل کره جنوبی. دولت انقلابی لطفاً لطفاً لطفاً عمل کنید شعار ندید عمل کنید ودست دلالان سوداگر را از بازار ایران وزندگی وسفره مردم قطع کنید
  • تولید داخل IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    متخصصین ایران رو حمایت کنیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییید متخصصین ایران رو حمایت کنید این کره ای ها سال 1990 هیچ کوفتی نبودن تو اسیا. ببین چطور امثال ماها ادمشون کردیم. متخصصین ایرانی رو حمایت کنید . و تولیدات ایرانی رو با ضمانت کیفیت به کشورهای همسایه صادر کیند. بسته دوره خاک تو سر بودن ! زنده باد مسلمان باهوش ایرانی !
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 1
    عده ای دلال و بازرگان و وارد کننده و مسئولین هم بی خیال برده محصولات کره ای سامسونگ در بازر موبایل ایران شدند و این برند رو تبدیل به پرفروش ترین کردند
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 1
    جرأت برخورد با کره را ندارید اگر جرأت دارید کالاهای کره ای را تحریم کنید
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    لوازم خانگی ساخت داخل هم که انحصاری شد رفت. درسته کره ای ها به ایران خیانت کردند ولی برندهای ایرانی هم در شرایط تحریم به مردم ایران خیانت کردند.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    وارد شدن الجی و سامسونگ یعنی دوباره امکان شک تحریم بافقی می ماند یعنی هر وقت لازم شدن دوباره با خارج شدن از ایران دوباره همان را که از سر گذراندیم . حالا که تحریم را بی اثر کرده ایم نباید به عقب برگردیم
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    تولید داخل خوب است ولی اگر نظارت و رقابت نباشد می شود مانند صنعت انحصاری خودرو ، شما قیمت لوازم خانگی داخل را که قسمت های اصلی آن خارجی می باشد را با قیمت های روز دنیا مقایسه کنید متوجه می شوید ، به اسم تولید داخل ،بومی و ملی سازی و .... در این چند ساله شاهد آن بوده ایم که در تمام زمینه ها و کالاها فقط مصرف کننده ضرر کرده و تولید کننده حاضر به کسب سود معقول نبوده است . کسی که راه را عوضی برود ممکن است پس از متوجه شدن ، اشتباه خود را تصصیح کند و در مسیر درست قرار گیرد ولی کسی که عوضی راه می رود اگر در مسیر درست هم باشد به مقصد و نتیجه نمی رسد این است شرح حال ما در تمام صنایع به غیر از صنایع نظامی . تکنولوژی را هیچ کشوری صادر نمی کند و باید بومی و رقابتی شود ، همزمان با حمایت از تولیدات داخلی باید از مصرف کننده نیز حمایت کرد
  • DE ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    ایران باید از این مسائل عبرت بگیره و در روش معاملات و قرارداد ها تجدید نظر کنه. معاملات رو تیکه تیکه انجام بده، یعنی بطور کامل نفت به کشوری ارسال نکنه ، بلکه از قبل بخشی از پول رو بگیره و بخشی رو بعد از رساندن بدست خریدار بالافاصله دریافت کنه و اعتماد بیخودی به مشتری نکنه. یا اینکه ارسال نفت همزمان با ارسال کالا از طرف مشتری بشکل پایاپای بنا بر نیازهای داخلی و خواست ایران انجام بشه. در تجارت محکم کاری و حداقل 50 درصد بی اعتمادی ، بهترین بیمه است. از قدیم گفتن مالت رو محکم بچسب و دیگری رو دزد نکن! اشتباه اینه که اعتماد بیخود کردن این طمع ها و سوء استفاده ها رو برمی انگیزه. کره جنوبی هم غلط زیادی کرده و ایران با قاطعیت باید جواب دندان شکنی به اش بده هالو جد و اباد این قوم دو سانتیه! در تجارت بعضی موقع حتی باید به طرف خاطی یک مشت ای هم کوبید تا سرجای خودش بشینه! همه معامله ها با صلح و صفا و شربت و شیرینی ختم به خیر نمی شه.
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    ایران باید با تمام توان تجارت و فروش اجناس کره ای را در سرتاسر خاورمیانه با چالش مواجه کند ، مقداری جنگ روانی علیه محصولات کره و ایجاد مزاحمت برای نمایندگی های شرکت های کره ای
  • احمد IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 1
    طوری چشم بادامی را باید زمین زد که دیگه بلند نشوند مرگ بر کره
  • نصرالهی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 1
    دراینکه کره جنوبی اسراییلی دیگر است نباید شک کرد. با شکایت در دادگاه های. بین المللی بایدمنافع او را د ر جهان بخطر اندایم. شبیه کاری که با نفتکش او. شد. نباید به تولیدات انها که متعلق به صهیونیست ها است روی خوش نشان داد.
  • منمنم IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 1
    عراق هم پول ایران نداد اوناهم خیانت کردن شرکتها ی داخلی هم جنس اوردن کارتن تعویض کردن 4برابر فروختن لباسشویی دبی سه ملیون توایرن به اسم گارانتی تولید داخل 12ملیون فروختن ایناهم به اسم تولید ملی خیانت کردن یخچال همیالا دادن به کارگر 15ملیون یک ماه کارنکرد گارانتی هم گفت فعلا قطعه نداره بهترین یخچال ال جی بابهترین کیفت تودبی بادرهم 7000تومن هشت ملیون
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    باید تلاش کنیم همه صنعت ایران بشه مثل مپنا
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 0
      مگه الان دست اون نیست؟؟؟؟؟
  • مهدی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    باید کالاهای ساخت ایران رو بخریم و از تولید ملی حمایت کنیم اینجوری منفعت واردکننده و قاچاقچی ها هم از بین میرود.
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 0
    وقتی که رفتار کارخانه داران و فروشندگان با مصرف کننده هموطنش ظالمانه باشد و تحریم را بهانه ای برای افزایش قیمتها قرار دهد و یک یخچال سه میلیونی ساده رو در عرض دو سال با قیمت۱۴میلیون دست هموطنش برساند همان بهتر این بدی رو دشمن در حق ما روا دارد نه هموطن در حق هموطن!!!
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 0
    وارد نکردن ال جی وسامسونگ یعنی اجناس بی کیفت داخالی با4 برابر قیمت خرید
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    مسئولین خائن کشور روسیاه بشن
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    دقیق ترین و بهترین تیتر را انتخاب کردید. سرباز جنگ آمریکا با ایران. وقتی در جنک آمریکا با ایران کره سرباز آمریکا هست ما هم باید سعی کنیم این سرباز را از پا در بیاوریم. اگر دولت از محصولات ایرانی حمایت مالی و مدیریتی کند می توانیم با تحمل بار مالی و حتی تحمل ضررهای اقتصادی بازار کشورهای منطقه را با لوازم خانگی ایرانی اشباع کنیم تا کمر کارخانجات کره ای شکسته شود.
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    واردات خیانت به خون شهدای مظومه
  • اکبر US ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    آقایی که گفتی من قطعات کمپرسور یخچال میسازم وجلوی واردات رو گرفتم.کدوم مارک رو تولید میکنی، کجا مصرف میشن تو کدوم یخچال؟ شرم کن حیا کن .شاید دیکران ندونند ولی بنده سالهاست در این رشته فعالیت دارم.چیزی بنام کمپرسور یخچال ایرانی نداریم .البته قبل از انقلاب تولید میشد.چند میگیری میای به همه کشور های دنیا توهین کنی(بجز روسیه و چین).همه بد هستن وآلت دست فقط ما خوبیم.گوشی تو دستت مال کجاست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس