کد خبر 1269139
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۶
نقص فنی خودرو‌ها عامل افزایش تصادفات

کارشناس عالی تصادفات گفت: یکی از مشکلاتی که متاسفانه امروز شهروندان تهرانی مانند دیگر هموطنان با آن مواجه هستند مساله معاینه فنی وسایل نقلیه است.

به گزارش مشرق، سعید کاظمی کارشناس عالی تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص سازوکار جدید پلیس برای نحوه رسیدگی به تخلفات و صدور جریمه‌های رانندگی، گفت: نرم افزار ثبت تخلفات هوشمند سپهر که یکی از ابزارهای دیجیتالی نوین پلیس راهور محسوب می‌شود اولا صدور قبض‌های جریمه را از حالت دستی به حالت مکانیزه و هوشمند تبدیل کرده و این کمک موثری برای پلیس هست تا بتواند مشخصات وسیله نقلیه را از سامانه استخراج بکند و با پلاک خودرو مطابقت بدهد. بر این منوال آخرین جریمه‌ای که برای وسیله نقلیه اتفاق افتاده و میزان خلافی خودرو در این سامانه به راحتی مشاهده می‌شود. همچنین دستورهایی که از مراجع قانونی ممکن است به دلایل مختلف برای این وسیله نقلیه صادر شده باشد به راحتی قابل مشاهده است و می‌توان بازخوردش را ملاحظه کرد.

بیشتر بخوانید:

سرعت مطمئنه عامل کاهش تصادفات

وی ادامه داد: در کنار این‌ها پلیس راهور می‌تواند استعلام سرقتی بودن وسیله نقلیه را از سامانه آگاهی به راحتی به دست بیاورد. یکی از مشکلاتی که متاسفانه امروز شهروندان تهرانی مانند دیگر هموطنان با آن مواجه هستند مساله معاینه فنی وسایل نقلیه است. از این بابت نرم افزار سپهر کمک بسیاری مفیدی برای کاهش آلایندگی هوا و کاهش نقص فنی خودروها به حساب می‌آید. در نظر بگیریم که هر چه خودروها با نقص فنی کمتری روبرو باشند تصادف کمتری هم اتفاق خواهد افتاد. یک قابلیت دیگر این نرم افزار هم به استعلام بیمه خودروها بر می‌گردد. با استفاده از این سامانه می‌توان استعلام بیمه وسایل نقلیه را در لحظه دریافت کرد تا مشخص شود بیمه هر خودرو تا چه تاریخی دارای اعتبار خواهد بود. در نهایت باید به این نکته اشاره کنم که تخلفات پلیس راهور در این سامانه به صورت مکانیزه وارد می‌شود و انواع و اقسام ابلاغ‌های جریمه را می‌توان از طریق این نرم افزار مشاهده کرد.

کاظمی خاطرنشان کرد: مهمترین کمکی که این سامانه برای پلیس راهور می‌تواند داشته باشد این است که در لحظه می‌تواند بسیاری از تخلفات را به راننده متخلف گوشزد کند. با این امکان زمان زیادی صرف نمی‌شود تا راننده متخلف متوجه شود که مرتکب تخلف شده و بابتش مورد جریمه قرار گرفته است. به عنوان مثال ما شماره پلاک خودرویی را که مرتکب تخلف شده در این نرم افزار مورد بررسی قرار می‌دهیم. وقتی استعلام پلاک این خودرو را از نرم افزار بخواهیم دقیقا مشخص خواهد شد این وسیله نقلیه چه نوع خودرویی هست و پلاکش چه زمانی ثبت شده و آخرین جریمه اش مربوط به چه زمانی بوده و میزان خلافی خودرو، استعلام دستور مراجع قانونی، استعلام سرقتی بودن، معاینه فنی خودرو و استعلام بیمه را هم می‌توان از طریق این نرم افزار به دست آورد. در ادامه هم می‌توان اطلاعاتی نظیر اینکه خودرو در چه مکانی مرتکب تخلف شده را دریافت کرد.

این کارشناس عالی تصادفات با اشاره به اینکه پلیس راهور با استفاده از این نرم افزار نوع ابلاغ جریمه را هم مشخص می‌کند افزود: به عنوان مثال اگر راننده‌ای مرتکب تخلفی شده باشد نیروی پلیس راهور با وارد کردن کد ملی این شخص در سامانه می‌تواند اطلاعات شخصی راننده و نوع گواهینامه‌هایی که دریافت کرده را به دست بیاورد. مثلا اگر آن شخص دارای گواهینامه موتورسواری یا گواهینامه پایه سوم باشد مامور پلیس، خروجی رونوشت این گواهینامه‌ها را از دستگاه چاپگر دریافت می‌کند و شماره گواهینامه و مدت اعتبارش هم به صورت دقیق در سامانه لحاظ شده است. همچنین میزان نمرات منفی آن گواهینامه هم در سامانه مشخص شده و مامور پلیس خواهد دانست که آیا گواهینامه این فرد نمره منفی دارد و به آن حد نصابی رسیده که توسط پلیس ضبط شود یا خیر. بر این اساس اگر راننده‌ای مثلا از چراغ قرمز عبور کرده باشد کد تخلف چراغ قرمز برای او در این سامانه ثبت می‌شود و جریمه این تخلف مشخص خواهد شد و مشخصات فرد متخلف، نوع خودرو، نوع پلاک و نوع ابلاغ جریمه در سامانه مشخص خواهد شد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    بیشترین قابلیت این نرم. افزار جریمه های الکی به نفع دولته. ماشین ما هنوز پنج سالش نشده سیستم بخاطر عدم معاینه فنی جریمه کرده!
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    2 0
    جان مردم از منافع خودروسازها بی ارزشتر شده است.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    2 0
    حکومتی که رانت پخش میکنه و تورم درست میکنه از جریمه هم پول درمیاره جان مردم براش مهم نیست
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    خودرو سازی آشغال انحصاری ... جان مردم ارزش داره؟!
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 0
    دیشب روی پل بزرگراه شهید باقری، منطقه 8 تهران، تصادف شده بود، و چند تا ماشین گوشه بزرگراه، وچون بالای پل متوقق بودن، از دور دید نداشت کسی، و هیچ گونه علامتی نزاشته بودن قبلش، وجالب که پلیس هم بود! آقای کارشناس اونم از نوع عالی، اول مجموعه خودتون خوب آموزش بدید، بعد...
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 0
    من دناپلاس توربو شارژر تحویل گرفتم از روز اول سیستم ترمز ایراد داره . دوبار هم تصادف کردم تا الان . هردوبار پلیس میگه تو مقصری
  • محمد امین IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    با این قیمتها به زودی در چند سال آینده با سونامی خودروهای فرسوده و آلودگی هوا و تصادفات و هزار تا مشکل ریز و درشت دیگه روبرو خواهیم شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس