کد خبر 1269440
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
اقلیم کردستان

برخی رهبران سوداپیشه اقلیم کردستان عراق با سوءاستفاده از سیستم فدرالی در عراق دست خود را در حمایت از مجرمان امنیتی ایران در شمال عراق باز دانسته‌اند در صورتی که قانون فدرالی را به خوبی درک نکرده‌اند.

به گزارش مشرق، طاها توفیق طی یادداشتی نوشته است: انقلاب اسلامی ایران در همان ابتدا تاثیرات شگرفی در منطقه خاورمیانه و خصوصا کشورهای همجوار ایران گذاشت. ازآن جمله می‌توان به همکاری کردهای عراق با جمهوری اسلامی در راستای بازگشت به سرزمین آنها دانست. تجمیع نیروهای بارزانی از داخل و خارج از ایران، تحت حمایت نیروهای انقلاب درکنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وهمراهی در پاکسازی مناطق آلوده شهرهای کردنشین ایران از لوث عناصر خودفروخته بیگانه و سپس استقرار نیروهای بارزانی در نقاط مرزی و مناطق جنگی درکنار رزمندگان اسلام و سپس حضور تلفیقی آنان با نیروهای سپاه پاسداران درعمق شهرهای کردنشین عراق تحت عنوان قرارگاه رمضان از جمله مساعدت‌هایی بود که ایران دراوایل انقلاب به احزاب کرد عراقی نمود.

پس از گسترش صحنه های نبرد ایران در مناطق شمالی با ارتش صدام و جنایت صدام در حلبچه و نهایت پایان جنگ و پذیرش قطعنامه، کردهای عراق در مقابل یورش وحشیانه ارتش بعث قرار گرفت که با تلفات زیاد انسانی همراه بود. انتفاضه شعبانیه و خروج صدام از مناطق کردنشین و جنوب این کشور فرصت مناسبی بود که کردهای شمال و عرب‌های جنوب عراق بتوانند نفس راحتی بکشند. در طول ۱۳ سال از خروج صدام از شمال این کشور تا سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار غم و شادی‌های مردم کردستان عراق بوده و یکی از کشورهای پشتیبانی کننده تمامی نیازهای مردم این منطقه بوده است.

اما پس از استقرار دولت جدید در عراق و آرامش نسبی در این کشور، برخی احزاب کردی عراقی به حضور نیروهای امریکائی غره شده و گذشته پر از مشقت و رنج و گرفتاری‌ها و آوارگی‌های دوران محنت را فراموش کرده و بنای توطئه علیه منافع ملی ایران را نهادند و از رافت و عطوفت جمهوری اسلامی سوء برداشت نموده و برخی از این احزاب  به تمام معنی ملجا و پناهگاه دشمنان ایران و مردم عراق گردیدند.

این جسارت و گستاخی تا جایی پیش رفته که بسیاری از توطئه ها علیه امنیت ملی ایران از این منطقه و خصوصا از اربیل طرح ریزی و سازماندهی می‌شود. ترور شهروندان کرد ایرانی و نقش جاسوسی نیابتی از سوی سرویس‌های موساد و سیا و... و نیز گستردن چترحمایتی مالی و سیاسی بر روی گروهک‌های ضدانقلاب ایرانی و تامین امنیت آنان و ایفای نقش تریبون آنان در رسانه های وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی همگی تهدیدات جدی است که در این منطقه علیه امنیت ملی ایران سازماندهی می‌شود.

کسانی که طاقت شنیدن یک کلیپ چند دقیقه ای را از رسانه های ایرانی ندارند اما رسانه های آنان مداوما درحال  سیاه نمائی فضای سیاسی ایران و دستاوردهای مردم و دولتمردان آن می‌باشند. ازهمه مهمتر حزبی که خود را پرچمدار مدافع قومی کردها درمنطقه می‌داند با رویدادهای مناطق کردنشین گزینشی برخورد می‌کند؛ در جائی دست ارتش ترکیه را درکشتار کردهای مخالف این کشور باز گذاشته و در بعضی مواقع توجیه گر عملیات‌های گسترده نظامی آنان بوده و در جای دیگر کوچکترین رویداد مناطق کردنشین ایران را با درشتی هرچه تمام تر برجسته می‌کند.

برخی از رهبران سودا پیشه اقلیم کردستان عراق با سوء استفاده از سیستم فدرالی در عراق دست خود را در حمایت از مجرمان امنیتی ایران  در شمال عراق باز دانسته درصورتی که قانون فدرالی را بخوبی درک نکرده اند. حکومت فدرال قواعد و چارچوب‌های ساختاری تعریف شده ای دارد که تا کنون بدلایلی خوب پیاده نشده است و از برخی ملاحظات سیاسی بغداد سوء استفاده کرده وهمچنان حامی و پشتیبان این تروریستها می‌باشند. درحالیکه نیروهای مقتدر مسلح ایرانی خصوصا نیروی زمینی سپاه می‌تواند طبق بند ۵۱  ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در راستای تعقیب متجاوزین مرزی و مقابله با تهدیدات امنیت ملی خود، محل تجمع تروریست‌ها را در هرنقطه ای با تمامی امکانات خود هدف قرار دهد و سایه شوم تروریسم را از منطقه شمال‌غرب و غرب کشور ریشه کن کند.

از دستگاه دیپلماسی دولت مقتدر انتظار می‌رود ساز و کارهای دیپلماسی برخورد مقتدرانه با پدیده تروریست‌ها را در  کشور عراق فراهم آورد تا با اقدامی مقتدرانه بقایای آنان در شمال این کشور برچیده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    24 25
    ترکیه تروریستهارو میکشه همونایی که سال ۷۷ داشتن به خاطر اوجالان قاتل ایران رو به آشوب میکشوندن.
    • سیروان مهابادی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      55 16
      ریشه همه جنایتها و تحریکات در کشورهای دارای قومیت کرد منطقه بخش اقلیت کردنشین عراق است که همیشه لانه دست پرورده های اسرائیل و امریکاست . اینها با توهم کشور تخیلی کردستان مدام در حال نوکری اسرائیل و رفتارهای تروریستی در منطقه هستند . کاش پاکسازی انفال که توسط صدام حسین شروع شد به نتیجه نهایی میرسید و امروز تخم این تروریستهای کوه نشین در کردستان عراق برچیده میشد .
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      29 8
      دقت کردین مایه همسایه درست وحسابی نداریم .همشون شرندبرامون وبی عقلند .
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      12 11
      بخاطر اینکه همسایگان ما کشورهای جدید تاسیس هستند بهتر باید گفت نه کشور هستند و نه ملت ! تنها کشور و ملت واقعی کهن و ریشه دار تاریخی در منطقه ( ایران ) هست و بس ! قطعا این کامنت خوشایند ایرانستیزان فارسی نویسان مجازی بیگانه نخواهد بود .. حرف و سخن حق گاهی تلخ !
    • سیروان مهابادی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      6 2
      حقشون بود در زمان اشغال توسط داعش سپاه ایران به کمکشون نمی رفت و می گذاشت این غارنشین های دست پرورده اسرائیل کمی در جهاد نکاح داعش مشارکت داشته باشند تا اینجوری قمپوز در نکنند
  • Omid NL ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    80 16
    اقلیم کردستان پایگاه امن تروریست‌ها و موساد است باید زودتر درس فراموش نشدنی و عبرت آموزی به اقلیم کردستان نمکنشناس بدهید هرگز روی قول و عهد آنها نباید حساب کرد خیانت و دشمنی با ایران در ذات آنهاست
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      شما حواستون بعه طالبان و امارات باشد غلط هم میکنی اسم کردستان را بیاری
    • سیروان مهابادی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      35 7
      اقلیم اقلیت های کردنشین وابسته به اسرائیل باید در ادامه پروژه انفال خالی بشه از تروریست های کثیف
    • طاهر ذوالیمینین IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      42 8
      بیشرف 19:11 قشنگ معلومه از اون کومله های ضدانقلابی که عین عقرب تو اقلیم کردستان کمین کردی . جنازۀ متعفن ، انشاالله بزودی وقتی موشکهای شلیک شده از ایران حال تو و تروریست های همدستت تو کردستان عراق رو آورد جا و بدرک واصلتون کرد می فهمی یک من ماست چقدر کره داره . شما کمر به نابودی امنیت و عملیاتهای تروریستی و خرابکاری در ایران بستین ولی کور خوندین . بیشرف اینو بدون هیچ نقطه ای در جهان برای دشمنان ایران امن نیست تو بیشرف که بغل دست خودمونی
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      28 5
      متاسفانه گروه های تروریستی کردی احزاب تروریستی کردی همیشه عمله و مزدور بیگانگان و خادمین یهود و اسرائیل بوده و هستند اقلیمک کردی شمال عراق مرکز فتنه و لانه تروریست های وابسته به اسرائیل شده ! تمام سرویس های جاسوسی غربی تا سازمان تروریستی موساد اسرائیل در اقلیم لانه کردند و علیه ایرانیان مشغول توطئه و خرابکاری هستند باید سر مار را در اقلیم قطع کرد خاندان دزد و فاسد بارزانی عامل اصلی این اوضاع هستند نباید هیچ گونه ملاحظه ای با تروریست های اقلیمک کرد .. پاینده ایران.
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      15 2
      بلابی سر اربیل بیاوریم که تا عمر دارد فراموش نکند، پدرسوخته های نوچه اسراییل.
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      14 3
      غلط خودت می کنی و کردهای دودوزه باز اقلیم که با دم شیر بازی می کنن . هوس موشک های ایرانی کردید بسم الله . ایران به روتون لبخند زده و مماشات می کنه وهم برتون داشته . اون موشک هایی که ما به دانش زدیم هوس کردید . زیادی هارت و پورت کنید و بازهم موش بدونید می یابیم خدمتتون تا تل آویو سینه خیز برید . صبر استراتژیک ما برای همیشه نیست .
    • خسن لر IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      6 2
      مقصر کیست ما که با خون خودمان برایشان لا لایی می خوانیم
    • محمدرضا IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      3 2
      مي خواهيد بيايم كل منطقه رو يه شخم اساسي بزنيم
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    68 14
    اقلیم چیه بابا. بگید اقلیمک اصلا هم برای ایران عددی نیستند.
  • مرتضی FR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    44 11
    تا این چشم فتنه درآورده نشود وضع همین است باید عراق به کمک حشد الشعبی و ایران این حکومت خودسر و وابسته به صهیونیسم را نابود کند
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      24 6
      احسنت، دقيقأ همینطوره!
  • مسلمان شده IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    27 10
    ترکیه هم با توجه ب همین قانون تروریست های پ ک ک را در عراق و سوریه تعقیب میکنه لطفا ایراد نگیرید و با حمایت از ترکیه کمکشون کنید ک ب هدفشون برسن در نهایت ب نفع خود ما هم هست زنده باد ایران
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      27 7
      همان ترکیه خوب کاری می‌کند تروریست ها رو تو خانه اشون شکار می‌کند بدون هیچ ترحمی .. تروریست های اقلیمک زبان آدمیزاد نمی فهمند فقط باید بزنیم توی سرشون .. مثل آقا رجب ترکیه والله!
    • ستار IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 1
      شما خبر ندارید، همین پ‌ک‌ک فن ها الکی با اکانت های ایران پرست نما میومدن و زیر اون پست های حمله ترکیه به اقلیمک تروریست پرور عراق، میخواستن بین ایران و ترکیه تفرقه بیاندازن
  • جاویدایران NL ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    26 8
    بکوبیدشون. در دوسطح رفتار کنید هم با تمام قدرت بکوبید، وهم با رهبران کرد جلسات خصوصی تشکیل بدبد شیرفهمشون کنید که در برابر ایران شانسی ندارن پس بهتره بساط این احزاب تروریستی کردی رو از اقلیم جمع کنن، قشنگ عواقب عمل نکردن به این خواسته ایران رو بهشون گوشزد کنید قطعاً متوجه میشن خودشون برای منافع خودشونم که شده اینارو اخراج میکنن. باید جوری باهاشون حرف بزنید که متوجه بشن هیچ راه دیگه ای ندارن.
  • علی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    24 9
    بیش از ۶۰ سال ناامنی کشتار تجاوز غارتگری راهزنی و...وپرداخت پول نقدبرای خرید زمین.. از فروش نفت عراق ..درشش کشور اقدام به خرید زمین باچند برابر قیمت کرده اندوبا اسکان در نقاط صفر مرزی و تصاحب آن مناطق ودرآمد نفتی کلان زمین های چندهکتاری با قیمت بالا خریداری میکنندوبدون هزینه جنگ و...حالا ادعای مالکیت از خلیج فارس تا دریای سیاه و تادریای مدیترانه هستند یعنی ادعای مالکیت روی دیوار همسایه ها ..و نقاط مرزی شش کشور برای تاسیس یک کشور و به شهادت رساندن هر ساله ده ها نفر از سربازوکادرنظامی و غیرنظامی حاصل کشور جعلی .......
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      18 6
      نقاط مرزی رو باید براشون نا امن کرد تا امکان ادامه این شرایط نباشد دقیقا ترکیه رجب آقا هم همین کار رو می‌کند .. سیاست رجب ترکیه در مورد احزاب و گروه های تروریستی کردی بسیار عالی .. با چماق بالای سرشون ایستاده بدون ترحم تروریست‌ها رو میکشه .. ما هم باید این چنین کنیم
  • CA ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    37 7
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر از قدیم گفتن. امر به اینا مشتبه شده.
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    28 10
    حکومت اقلیم خصوصا بارزانی ها رفیق گرمابه و گلستان اسراییل و امریکاست . اقلیم فقط زور رو می فهمه . خودشون این تروریست ها رو تجهیز می کنن تا نقاط غربی ایران رو نا امن کنن . با من بمیرم تو بمیری و مماشات با این فتنه گران دودوزه باز کار درست نمی شه . لونه های تروریست ها رو یه چند ده موشک بزنید و هر ماه یه چند تا سهمیه براشون کنار بزارید تا حساب کار بیاد دستشون تا شغال ها اقلیم فکر نکنن بیشه ی شیر خالیه .
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      15 3
      درود بر شما دقیقا" تنها راه حل اقلیمک کردی و مرکز تروریست ها همین هست ه فرمودید دولت آیت الله ریسی و سپاه ایران زمین باید هر ماه چند تا موشک بعنوان سهمیه اقلیمک در نظر بگیرد هیچ نقطه ای از اقلیمک کردی عراق نباید برای تروریست های ضد ایرانی ایمن باشد پاینده ایران
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    31 3
    درسته کردها اصالتا ایرانی هستن و صدام هم یه دیکتاتور وحشی بود. ولی بارزانی ها به کشور خودشون خیانت کردن، مسلما به ایران هم خیانت کردن و میکنن. تو ترور سردار سلیمانی هم گفته شد کردستان عراق نقش داشته.
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      18 1
      بله متاسفانه همینطوره که فرمودید ...
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      8 1
      بارزانی ها کشور چه می فهمن چیه اینا از پنجاه سال پیش با اسراییل بستن . وظیفه ی تعریف شده ی اینها از سوی آمریکا و اسراییل براشون تعریف شده که منطقه رو ناامن کنن و با وعده های پوسیده تشکیل کشور کردستان بزرگ تو دام اونه افتادن . مرگ یه بار شیون هم یه بار سرشون رو برای یه بار شده چنان باید به طاق کوبید که غلط اضافه دیگه نکنن .
  • رضا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    33 5
    همین بیشرف ها در شهادت سردار سلیمانی که آنها را از دست داعش نجات داد دست داشتند
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    24 5
    آقا کردستان را ملحق کنید دوباره به سرزمین مادری . این میشه پایان دل نگرانی ها
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      3 16
      ببند دروازه غار رو. تو برو بیرون از ایران.
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      14 2
      متاسفانه گروه های تروریستی کردی احزاب تروریستی کردی همیشه عمله و مزدور بیگانگان و خادمین یهود و اسرائیل بوده و هستند اقلیمک کردی شمال عراق مرکز فتنه و لانه تروریست های وابسته به اسرائیل شده ! تمام سرویس های جاسوسی غربی تا سازمان تروریستی موساد اسرائیل در اقلیم لانه کردند و علیه ایرانیان مشغول توطئه و خرابکاری هستند باید سر مار را در اقلیم قطع کرد خاندان دزد و فاسد بارزانی عامل اصلی این اوضاع هستند نباید هیچ گونه ملاحظه ای با تروریست های اقلیمک کرد .. پاینده ایران.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      1 1
      ۲۳:۵۳ - درست میگین. من فکر کردم پیام اصلی داره تفرقه جدایی میندازه. ظاهرا اشتباه خوندم.
  • جاویدایران NL ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    11 3
    درادامه حرفم این رو باید بگم که اگه هیچ راه دیگه ای جواب نداد ایران باید به فکر تغییر رژیم در اقلیم کردستان عراق باشه، حکومتی که در تهران تهدیدی علیه امنیت ملی ایران برآورد بشه خیلی کارش سخت میشه باید خیلی بترسه اقلیم کردستان عراق، چون دیگه رفتنی میشه اون حکومت، چه زود وچه با تأخیر قطعاً دیگه رفتنی هست، راهی جزاین نیست.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      13 1
      خانواده دزد و فاسد و ایرانستیز بارزانی نباید بعد از این در امنیت و آرامش باشند ایران باید به این تروریست های احمق بفهماند بازی با دم شیر هزینه سنگینی براشون خواهد داشت
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    13 2
    بارزانی ها که دولت ایران در بهترین نقطه کرج عظیمیه، یک محله کامل را در اختیار آنها قرار داده بود. خوش و خرم اونجا زندگی می‌کردند، بین مردم هم محترم بودند..چرا امروز پرچم دشمنی با ایران را برداشته اند؟؟ به این میگن نمک خوردن و خیانت کردن.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    11 3
    تا کی باید اینهارا تحمل کنیم؟!؟! بخدا ترکیه تاحالا بود چهارتا استان کردستان را خلع سلاح کرده بود یا نیرو مستقر کرده بود
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      16 2
      اینها از بزرگواری و گذشت بیش از حد ما ایرانیان تصور غلط و اشتباه کردند ! ایران باید بطور ماهیانه حداقل 20 تا موشک سهمیه ویژه و مخصوص اقلیمک کردی عراق براشون تدارک و از آسمان براشون ارسال کند روی سرشون .. خوبی که از حد بگذرد نادان خیال بد کند .. حکایت لطف و محبت و گذشت ما ایرانیان والله !
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    9 2
    اقلیم کردستان نه. اسرائیل بزبان کردی. ازدست اوردهای اشغال اولیه عراق توسط شیطان بزرگ.بلکه یکی ازمهمترین دلائل پشت پرده حمله امریکا بعراق همین بوده وحمله صدام بکویتم توسط خود امریکا طراحی شد واز حماقت صدام استفاده کردندواورا تشویق بحمله بکویت نمودند تا بهانه درست کنند
  • غضنفر تبریزی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    7 11
    یعنی ایران همه کا هاش رو به راهه و فقط مونده که کردستان عراق رو با خاک یکسان کنه؟ بابا یه فکری برای بالا رفتن سرسام آور قیمت ها حتی در دوران رئیسی بکنید. عراق و کردستان و اسرائیل و آمریکا را لطفا فراموش کنید.
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      11 10
      گاهی وقتها اگر حرف هم نزنی خیلی برات بهتره عزیزم زیاد به مغزت فشار نیار تا حالا که آکبند و دست نخورده مانده بهتره همینطور بکر و آکبند نگهش داری حیف بخدا !!!
    • محمد علی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 0
      دوست کرد عزیزی که حامی هم نژاد های تروریستتی، اولا اینو بدون که خود مردم مخصوصا مردم ایران از همه عاقل ترند و میدونن که تبریزی نیستی و میخوای دشمن تراشی کنی و اینکه مشخصه که چقدر از اون شهر شهید پرور عقده داری که میای همچین اسمی رو انتخاب میکنی به هرحال مردم همون شهر و سایر هم استانی هاش هم عین امثال اصفهان و مشهد مقدس در زمان جنگ تحمیلی بخصوص برابر پژاک و فلان کلی جانفشانی کردن و شاید خود این یه دلیل برا اینکارته
  • CA ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    4 1
    بنظرم ایران و کشورهای همسایه بایستی اقلیم کردستان را با هر ابزاری که شده به عراق برگردانند. یکی از علل اساسی نگرانی های بغداد تجزیه کردستان توسط آمریکا هست و این به ضرر نه تنها عراق بلکه تمامی کشورهای منطقه هست. بایستی یک نیروی نظامی مشترک علاوه بر سرکوب لانه های تروریستی این اقلیم را به عراق بازگرداند و بساط لیبرالیسم که در سایه فدرالیسم به عراق با حمله نظامی به این کشور تحمیل شده با حمله ای نظامی پایان داده شود و هر حزب مردی که به آن پایبند نباشد از صحنه سیاسی برای همیشه حذف کرد. به هر حال آمریکا بایستی از این منطقه بیرون برود چون در غیر اینصورت کل نظام اقتصادی اش از هم خواهد پاشید و ایران و کشورهای همسایه عراق خواهند ماند و تعیین تکلیف این منطقه پر دردسر.بایستی نظم جدیدی در این اقلیم برپا ساخت و عراق را از این فشارهای آمریکا رها کرد.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    3 3
    نا امنی بر علیه ایران فقط مختص اقلیم کردستان عراق نیست و تا داخل غرب کشور نفوذ یافته
  • پیروزه IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    3 1
    می دونی چیه ما هم مثل ترکیه در اقلیم کردستان پابگاه بزنیم و دو سه لشکر در حال اماده باش بگذاریم که هر موقع خواستیم حال دشمنان ایران را بگیریم از ان طرف هم اقلیم کردستان عراق بخاطر موقعیتشان با ایران همکاری می کنند. با یک تیر به راحتی دو نشان می زنیم.
  • mojtaba SE ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 1
    اتفاقا ایران بزودی باید سرزمینهای که کلونیستهای روسیه و انگلیس از ما بزور تجزیه کردند رو پس بگیر با قدرت ارتش 4 میلیونی و مدرنی که داره و حق ماست که رهبران دله دزد این مناطق رو بجرم خیانت و همکاری با کلونیستها در جا اعدام کنه..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • داریوش IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 1
    کردها همواره جزیی از خاک ایران بوده و الان باید جمهوری اسلامی طوری عمل کند تا این سرزمین به مام وطن برگردد و فقط قاطعیت جمهوری اسلامی ایران را می طلبد
  • ناشناس IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 1
    احسنت
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 2
    کبعضی ازکردها ازقدیم خاءن بودند و هنوز هم هستند دمارر ازروزگارشان باید درٱورد کمک به این نمک نشناسان جایز نیست موشکهای نقطه زن باید شلیک شود
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 0
    از لینان و نیجریه و عربستان بگو (:
  • US ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    2 1
    چاره اش چند تا موشک بالستیک نقطه زن و چند تاپهباد انتحاری هست.البته که فرمانده نیروی زمینی ارتش هشدار جدی به تروریستها داده و ازمردم آن منطقه خواسته از محل تجمع تروریستها فاصله بگیرند امیدواریم ضربه کاری به آنها وارد کنند.
  • محمد IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    1 1
    انگاربایدغرش موشک های ایران بلندبشه موشک های سپاه بایدغرش کنان بری این مزدوران فرودبیاد
  • علی راعی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    4 5
    باسلام یک مثلی هست که میگه درمنزل کرد شام بخور واماشب رادر آنجا نخواب چون به نامردی معروفند کردجماعت هیچ مثل گرگ میباشدوهمیشه درفکرخیانت وجنایت هستند البته اینراهم میدانندکوچکترین اشتباه منجربه ریشه کنی نسلشان خواهد شد البته جمهوری اسلام درحق اینها خوبی رااز حدگذراند وهمون مثل که خوبی که از حد بگذرد نادان خیال بدکند
    • امیر IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      3 0
      منفی دادم چون از قومتیت گفتی نه از مسئولین اقلیمک
    • غریب IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      2 0
      این مثل را از کجات در آوردی ؟ بی وجود پست، چرا جمع می بندی ، ریشه کرد در این آب و خاک بوده و هست ، احتمالا خودت از تخم عرب بیابانی ( عربستان و یمن) هستی که به دیگران تهمت میزنی ، قوم اصیل کرد در خاک و آب سرزمین های ایران و عراق و سوریه و ترکیه ریشه دار هست ، بزرگتر از شماها نتونستن غلطی بکنن ، انکار حقوق اقوام مختلف و بی عدالتی سیستماتیک، باعث این شرایط ناخواسته است / کمی تفکر بد نیست
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      بقول دوستان ایران باید هر ماه چند سهمیه موشکی برای اقلیمک محصور در خشکی کنار بگذارد این کردهای عراق تا پنجاه سال پیش همشون توسیاه چادر بافته شده از موی بز سیاه زندگی میکردند الان برای ما شدند شاخ والله اقدام دیگه اینه یک همه پرسی در ایران برگزار بشه برای الحاق اقلیمک به مام میهن چون تا صد سال پیش این مناطق جز خاک ایران بوده و از همه مهمتر از نام استان کردستان ایران به مرکزیت سنندج دزدی کرده اند و حتما باید نام اقلیمک عوض بشه مثلا:اقلیم سیاه چادر نشینان برازنده ایلات و عشایر متنوع بارزانی و شمال عراقه از دوستان کامنت نویس هم درخواست میکنم از این به بعد به جای اقلیمک کردستان عراق بنویسند اقلیمک سیاه چادر نشینان شمال عراق والله
  • محمدرضا LV ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    اربیل عراق نباید فراموش کنه که سردار سلیمانی به دادشون رسید وگرنه توسط داعش نسل کشی میشدن این کوچکترین خدمتی هست که ایران به کردهای عراق داشته علاوه بر خدمتهای بیشماری که طی دوران جنگ با صدام به اونها کرده و همیشه پشتیبان کردها بوده نباید نمک به حروم باشن هیچ کشوری به اندازه ایران حمایتهای واقعی و انسان دوستانه از کردها نداشته همچنین افغانها هم نباید خدمتهای ایران را فراموش کنن همین الان نزدیک به 4 میلیون افغانی به اندازه جمعیت کابل در ایران درفضای امن و آرامش دارن کار و تحصیل میکنن
  • LV ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    توقع نداریم با وجود اینهمه خدمتی که ایران به کردها کرده اقلیم کردستان محل جولان تروریستهای ضد ایرانی شود .بارها در این زمینه به اقلیم کردستان هشدار داده شده ولی متاسفانه گویا این هشدارها اثری نداشته وباید موثر تر با اونها رفتار بشه تاجایگاه خودشونو دربرابر ایران درک کنن
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 1
    ایران باید به یک تحول عجیب در اقلیم کردستان باشد و آنهم گرایش عجیب برخی احزاب اقلیم به تفکر سلفی _ داعشی باشد . این تحول خطرناک بکار سران اقلیم کردستان میآید ! شواهدی شخصا دیده ام که اربیلی که درآستانه سقوط بود وایران قاطع نجاتشان داد اکنون دربین نیروهای پیشمرگه به این حربه کور داعشی متوسل شده است وعجیب نیست که سیاستمداران تشنه پول وقدرت بطور نامحسوسی سلفی گری تکفیری را ترویج میکند ! بعنوان مثال پسرخاله یکی از نزدیکان که قبلاً در ایران زندگی میکرد والان از سران بخشهای نظامی اقلیم است در سفری که به ایران داشت چنان افکارسلفی گری تکفیری در وجودش رخنه کرده بود که حتی حاضر به بحث وگفتگونبود . آنچه زیرپوست ترورهای گذشته تروریستها در غرب کشور بود حقه دشمن قریب وبعید است ! من مدام علامت تعجب میگذارم چون مطلعم اربیلی که توسط ایران ازدهان هیولای داعش بیرون کشیده شد اکنون خودش مروج این تفکر غیرمذهبی وکوراست . اخلاقیات برای اربیل هم در وقت نیاز یک حربه است چراکه آنها خواب اسراییل دوم را در منطقه می‌بینند وچه سلاحی بهتر از آدمهای کینه ای وکور مرگ برای آنهاست ؟ الان این بلای سست شده داعشی به نیروهای اقلیم تزریق میشود و آمریکا و اسراییل امیدوار به تغییر مذهب از مسلمان به مسیحی صهیونیستی شده اند و عنصر آرزوی قدرتی بودن یک عامل تغییر دین در بخش ساختار اقلیم ووابستگان قدرت بارزانی اندیش هستند . این یک خطر_ خطای اخروی دنیایی است چراکه ارتداد باتبلیغ مسیحیت تبشیری با طعم غلیظ صهیونی درموارد متعددی رخ داده است وچه چیزی بهتر برای سیاستمداران خانوادگی بهتر از حداقل مسلمان صهیونی است ؟! این واقعیتی است که در اقلیم کردستان در نشریات خاص ومتعدد ترویج مسیحیت صهیونی چه دراربیل یا سلیمانیه دیده میشود . تجربه منطقه ای نشان میدهد در اقلیم مسلمان کردستان یک حماس یک حزب الله ویا یک حزب اسلامگرای خالص دینی باید هدف دولت مرکزی عراق و حتی ایران باشد . ایران نباید اجازه دهد یک فکرصهیونیستی در مناطق مسلمان شکل بگیرد . بدون شک یک تکفیری بالقوه آماده اعلام رسمی تغییر دین است واین اصلا عجیب نیست ‌ . در جهان اسلام در هر منطقه وکشور واقلیم باید یک نیروی خواستار اتحاد اسلامی باشد وایران باتوجه به وظایفی که دارد باید پشتیبان وبنیان این خواسته عمومی جهان اسلام باشد . این یک وظیفه یک راهبرد قرآنی است .
  • BE ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    این اقلیمی ها.. تا یک کلوچه با نوشابه می خورن دولت میخواد تشکیل بده...وقتی هم دوغ می خورن می خواد اتحادیه جهانی اقلیم تشکیل بده...وقتی هم یه تفنگ بادی پیدا می کنن می خوان اعلام جنگ جهانی کنن...یکی نیست بگه برو بشین کنار باد بیاد...ملخ چیه کله پاچش چی باشه
  • BE ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    3 0
    اینها رو با حرف تئوری نمیشه درست کردن...سالها حرف مذاکره رو امتحان کردن نشد..باید زد تو سرشون یه کلمه برن تو زمین خدا حداقل زمین یه خیری ببینه....چقدر بچه سرباز های بی گناه مردم شهید کردن توی مرزبانی ها ...بزنید برن جهنم...لعنت به هر چی تجزیه طلب جدائی طلب هست وطن فروش...اگه اقیلم حمایت میکنه باید تاوان سختی بده....باید کاری بشه که همشون خودشونو خیسسسس کننن از ترسسسس
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    بارزانی های بی شرف بی غیرت این بچه هایی که تو مرز ما شهید می شوند کرد نیستند؟ هم زبان و هم لباس شما نیستند؟ اینهمه کرد کرد می کنید اما جایی که به نفعتون نیست کرد هم می کشید قاتلان بچه های ما رو پناه دادید کوموله و پژاک کم ایرانی کرد رو به طرز فجیع به شهادت رسوندند که این اراذل رو پناه دادید؟ لعنت ابدی خدا بر شما مقر فتنه اربیل هست باید کاخ مقامات اقلیم در اربیل رو شخم بزنند.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    کردهای عراقی به ویژه در سلیمانیه از آزار این تروریست ها به ستوه اومدن اما مقامات اربیل دست از حمایت از این تروریستها بر نمی دارن
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    عین جوانمردی است...اول اطلاع میدیم بهشون بعدش میزنیم...ولی حتما میزنیم...ماشالله به مرام شما
  • هادی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 1
    اقوام رشید کرد خارج از ایران شما باید به یک حدی از آگاهی دست پیدا کنید که وقتی به مردم کوبانی محاصره شده نصیری میگن یعنی چی؟ شما با مستندات 98درصد تاریخ ۷هزار ساله ثبت شده بشر ، ایرانی و از اقوام پارس هستید پناهگاه شما در بدترین شرایط از جغرافیای ۳۶۰درجه اطراف شما ایرانه ولی چند خاندان در قرن ۲۱ شما را به دامن غرب و عثمانی و عرب میبرند با برادران خونی ایرانی دشمن و با گرگهای درنده خو دوست میکنند مردمان کوبانی در شرایط جنگی c۱۳۰ های نخودی رو که به اونها کمک میکردند رو با c130 تیره که به داعش کمک میکردند رو میتونن تشخیص بدن شما هم میتونید؟
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      ملی گراییی خلاف اسلام است نژاد پارس نه نژاد انسانی آری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس