کد خبر 1269658
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: یکی از افسران اطلاعاتی سابق نیروی هوایی بریتانیا با انتشار یادداشتی در تارنمای کارنگی بیان کرده است، جنگ افغانستان تجربه‌ای منفی از همکاری نظامی آمریکا با دیگر متحدانش و هم‌چنین با نیروهای بومی افغانستان بود و خروج غیرمسئولانه‌اش احساس خیانت و فریب‌خوردگی را به ذهن متبادر می‌کند.

 به نظر نویسنده گرچه سیاست نبایستی بر مبنای احساسات و عواطف سامان یابد، ولی ایجاد احساس مثبت در مخاطب نسبت به اتخاذ سیاست، پشتوانه مهمی است که آمریکا در میان مردم افغانستان از دست داده است. زیرا به نظر او نبردهای نظامی هم‌چنان مسأله‌ای انسان‌محور است و نمی‌توان به صرف اتکای به فناوری‌ها و تجهیزات، پیروز میدان شد.

 این افسر نظامی سابق بیان می‌کند که در امور اطلاعاتی، نیروهای آمریکایی عمدتاً به اطلاعات منابع انسانی اعتنای کمتری داشتند و عمدتاً منابع تکتیکی و ماهواره‌ای را معتبر فرض می‌کردند. حال آن‌که آگاهی فرهنگی نیروهای بومی می‌توانست در تکمیل این اطلاعات نقش مهمی ایفا کند.

علاوه بر این، هر گونه همکاری نظامی بر پایه اعتماد متقابل بازسازی می‌شود. ماهیت خودسرانه و یکجانبه تصمیم آمریکا برای خروج، این اعتماد را نه تنها بین مردم افغانستان بلکه در میان خود نیروهای ائتلاف نیز از بین برد. برخی از مفسران استدلال کرده‌اند که خروج از افغانستان به معنای پایان دوران آمریکا است.

 نویسنده معتقد است عملیات در افغانستان نشان‌دهنده یک مأموریت ضد شورش پیچیده بود که در آن تعیین اهداف استراتژیک دشوار بود. در حال حاضر یکی از اقدامات آمریکا برای بازسازی اعتماد از دست رفته، تلاش برای پذیرش بیشترین تعداد از افغانستانی‌هایی است که در جریان نبرد با این دولت، همراهی کردند.

 تجربه این همکاری نظامی و شدت تلفات نیروهای غربی در این دو دهه اشغال‌گری، می‌تواند بر رویکرد نظامی در سیاست خارجی آمریکا تأثیر منفی گذاشته و چندجانبه‌گرایی در مأموریت‌های سیاست خارجی مشترک را به فعالیت‌های دیپلماتیک، اطلاعاتی و رسانه‌ای تقلیل دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    کی نوبت اصلاحاتی های ایران میشود؟
  • FR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    شکست و خروج منفعلانه امریکا از افغانستان بزرگ‌ترین دهن کجی تاریخ به هم پیمانان و طرفداران و مزدوران امریکا در دهه های اخیر است ... بخصوص از وقتی با فرو پاشی شوروی امریکا مانند یک گاو وحشی در دکان شیشه ای جهان مشغول خرابکاری شد ... ایران امریکا را شکست داد !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس