لزوم تخصیص۱۰۰درصد سهم نفت به خوزستان

اهواز- استاندار جدید خوزستان با تأکید بر لزوم تخصیص ۱۰۰ درصدی سهم نفت به این استان گفت: مسائل خوزستان کاملاً شفاف است و نیازمند برنامه و پیگیری عملیاتی هستیم.

به گزارش مشرق، صادق خلیلیان استاندار جدید خوزستان پیش از ظهر امروز پنجشنبه در مراسم معارفه خود با حضور وزیر کشور با اشاره به این سخن امام راحل که خوزستان دین خودش را به انقلاب و کشور ادا کرده است، گفت: اگر آن تذکراتی که مقام معظم رهبری در خصوص خوزستان رعایت و دنبال می‌شد هم اکنون این مشکلات در خوزستان وجود نداشت.

وی با تأکید بر اینکه باید خوزستان را به سمت پیشرفت و آبادانی سوق دهیم، افزود: با فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری حجت بر همه مسئولان ملی و استانی تمام شده و همه باید با همکاری یکدیگر حق شایسته‌ای که خوزستان باید داشته باشد را ادا کنیم.

استاندار جدید خوزستان با اشاره به اینکه این استان سرزمینی است که روی گنج قرار دارد ولی در سال ۹۸ نرخ بیکاری آن پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری بود، تصریح کرد: چرا باید چنین وضعیتی را در خوزستان شاهد باشیم؟ وقتی ۴۰ درصد از منابع بودجه ملی دولت از این استان تأمین و باعث عمران و آبادی کشور می‌شود که بخشی از این منابع باید با اولویت به خوزستان اختصاص پیدا کند.

خلیلیان با اشاره به لزوم تخصیص ۱۰۰ درصدی سهم نفت به خوزستان گفت: این منابع و اعتبارات حداقل‌هایی برای این استان است که باید محقق شوند.

وی با اشاره به لزوم تخصیص حق‌آبه خوزستان انتقاد کرد: منابع ثروت خوزستان صرف عمران و آبادی کشور می‌شود که ضرورت دارد از این منابع حق این استان را پرداخت کرد و همچنین باید توازنی میان نقش استان در کشور و رسیدگی به خوزستان وجود داشته باشد.

خلیلیان با اشاره به اینکه همه مسئولان و مردم در یک سنگر برای پشتیبانی از خوزستان و پیشرفت و آبادانی آن قرار دارند، بیان کرد: یک برنامه توسعه و نوین‌سازی برای خوزستان تا دو ماه آینده نهایی و در دولت به تصویب می‌رسانیم؛ مسائل خوزستان کاملاً شفاف است و نیازمند برنامه و پیگیری عملیاتی هستیم.

ضرورت برنامه توسعه متوازن شهر و روستا

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات نیاز به پشتوانه دارد، گفت: وضعیت فعلی آبادان بدتر از سال ۵۶ است و بودجه‌های بازسازی کجا رفته است که آبادان و خرمشهر به این شکل باقی‌مانده‌اند؛ بنابراین علاوه بر پروژه‌های عمرانی باید یک برنامه توسعه متوازن شهر و روستا در خوزستان داشته باشیم که توزیع این پروژه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بومی و متنوع قومی در استان باشد.

استاندار جدید خوزستان افزود: در دوران وزارت جهاد کشاورزی به برخی استان‌ها حتی تا پنج بار هم سفر کردم ولی همه سفرها و بازدیدها اجرایی بود؛ برای استان خوزستان به دلیل اینکه خوزستانی بودم و کارهای این استان را تبلیغ نمی‌کردم که بگویند چون خوزستانی بوده این کار را انجام داده است.

خلیلیان با بیان اینکه یک بودجه‌ای برای آب‌وخاک کشور گرفته شد، ادامه داد: بعد برای طرح مقام معظم رهبری که از سال ۷۵ تا ۷۸ راکد مانده بود ساختار اجرایی تعریف و بودجه و ردیف آن را در سطح ملی مصوب کردیم.

کاهش نرخ بیکاری در خوزستان

وی با اشاره به اینکه در توزیع مدیریت‌ها باید تناسب‌های مربوطه را رعایت کرد، ادامه داد: برای کاهش نرخ بیکاری خوزستان می‌توان از ظرفیت بالای بخش کشاورزی، دریایی، معادن، انرژی استفاده کرد؛ توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی می‌تواند در زمینه افزایش ارزش افزوده و کاهش نرخ بیکاری استان مفید باشد.

استاندار جدید خوزستان با اشاره به اینکه مشکلات واحدهای تولیدی موجود که اکنون به‌صورت راکد مانده باید حل شود، عنوان کرد: باید سرمایه‌گذاری‌های گذشته را که بلااستفاده مانده است به صحنه بیاوریم؛ همچنین اشتغال موجود را در این واحدها دوباره فعال و از این ظرفیت‌های خالی به‌خوبی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه توسعه صنایع کوچک و متوسط با کمک مردم و بخش خصوصی یکی از راهبردهای اساسی برای توسعه خوزستان است، یادآور شد: طراحی، عملیات و نحوه استفاده از ظرفیت‌ها از جمله مسائل مهمی هستند که باید در کنار اعتبارات مد نظر باشند.

خلیلیان با اشاره به اینکه صنایع بزرگ خوزستان سهم خود را در توسعه استان ایفا نمی‌کنند، گفت: این صنایع باید نقش خود را در این استان ایفا یا در غیر این صورت صنعتشان را از استان خارج کنند؛ دوران تداوم این وضعیت گذشته و درآمد و مالیات آنها به خاطر فعالیتشان باید به مردم خوزستان اختصاص پیدا کند.

استاندار جدید خوزستان افزود: نمی‌شود صنعتی از منابع درآمد خوزستان استفاده و برای مردم ایجاد آلودگی کند ولی منابع اعتباراتی را در تهران نگهداری کند که با چنین وضعیتی طبیعی است که استان تهران تسهیلات بیشتری می‌گیرد.

لزوم اصلاح ساختارها در خوزستان

وی با اشاره به اینکه فرهنگ بومی و محلی خوزستان غنی و در سطح ملی و بین‌المللی امکان توسعه دارد، افزود: هرچند در ورزش قهرمانی اقدامات خوبی شده ولی باید توسعه ورزش همگانی را محقق کنیم تا از دل این کار قهرمانانی برای خوزستان پرورش پیدا کنند که قطعاً برای استان سرمایه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند و آثار اقتصادی به دنبال دارد.

خلیلیان با تأکید بر اینکه استفاده از همه ظرفیت‌ها برای یک توسعه متوازن منطقه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های قومی و بومی و استفاده از همه اقشار مدنظر است، ادامه داد: اینجا نیامدم که وقت تلف کنم و هر وقت احساس کردم وجودم برای خوزستان مؤثر نیست خداحافظی می‌کنم؛ بنابراین همه باید در کنار یکدیگر برای پیشرفت استان فعالیت کنیم.

استاندار جدید خوزستان گفت: اراده حاکمیت و ملی برای توسعه استان خوزستان و کاهش مشکلات آن وجود دارد که باید از این فضا به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با اشاره به لزوم اصلاح ساختارها یادآور شد: باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران را در استان فراهم کنیم چون در توسعه خوزستان نقش دارند؛ همچنین مسیر توسعه صادرات غیرنفتی را باید با کشورهای همسایه و اوراسیا داشته باشیم که به ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای استان کمک می‌کند.

خلیلیان گفت: در بحث ریزگردها بخشی از این موضوع مربوط به منابع داخلی است ولی در سطح بین‌المللی باید یک دبیرخانه در وزارت امور خارجه ایجاد شود که کشورهای مرتبط با موضوع یک کمیسیون و پیمان مشترک تدوین کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    16 10
    تا حالا کم پول به خوزستان تزریق نشد بخور بخور انگار اونجا زیاد سال نود دو دومیلیارد دلار اختصاص دادند
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      7 1
      متاسفانه نتیجه نداد
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      4 3
      خب خرجش نشده بوده. متخلف هم دستگیر شد. ان شالله درست میشه. صبور باشید
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 9
      چندین سال است بودجه بسیار کلانی به خوزستان داده میشود که معادل چند استان است ، باز هم افزایش بودجه میخواهید ؟!!!!!
    • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      2 8
      راستش با همین اظهار نظر اولیه استاندار جدید خوزستان ، ما کلی از ایشان نا امید شدیم ، مگر مشکل خوزستان کمبود بودجه است ، نه جانم ، مشکل در این استان شفاف نبودن چگونگی صرف بودجه های کلان تخصیص یافته به این استان ، و در یک کلام اختلاس‌های بیشمار در آنجا و زدوبندهای بیشمار مالی بخصوص در رابطه با پیمانکاران طرف حساب با شرکتهای دولتی است ....
    • اسد IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      6 0
      دوست عزیز اون بودجه ای که شما میگی، اکثرش صرف توسعه میادین نفتی و اکتشافات میشه ولی جز بودجه خوزستان حسابش میکنن.باید دید بودجه اجرایی چقد اختصاص میدن.زیاد درگیر آمارهای دولتی نشو.اینا سیاه بازیه برا انحراف افکار عمومی.انشاالله دولت جدید راهشو از دول قبلی جدا کنه و صادقانه به فکر حل مشکلات مردم باشه
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 0
      مشکل اینه اختصاص دادند ولی پولشو ندادند گذاشتن تو جیب تهرانی ها و شهرهای بزرگ اما به اسم خوزستان تموم شده
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 0
      خطاب به 09:40 ببین من اهل تهرانم حق می دهم با اون ثروت افسانه ای که خوزستان دارد و اما از فقر و فلاکت رنج می برد ناراحت باشی اما باور کن نه به تهرانی دادن نه شهرهای دیگه فقط رفت تو جیب آقایان و انگل زاده شون تو کانادا و سایر مستعمرات انگل لیس. خوزستانی عزیز اینجوری میگن تا بین ما شک و تفرقه بندازند. امیدوارم مشکلات تان سرانجام حل شود.
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    هنوز حرفش تموم نشده
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    12 2
    خوزستان مشکلش دزدیهاشه وگرنه بودجه زیادم داره
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      2 0
      دقیقا" .. احسنت ..
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      2 1
      درود بر شما مثل متلث برمودا هر چی بودجه برای خوزستان میره غیب میشه ! وگرنه بودجه خوزستان تا الان هم خوب بوده !
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    4 1
    استاندار عزیز خوزستان؛ ما از شنیدن حرفهای مسئولینی که حال و قالشون باهمدیگه فرق میکنه خیلی خسته‌ایم ولی با این حال هنوز هم یک نقطه‌ی امیدی به دولت آقای رئیسی داریم و امیدواریم شما بیشتر اهل عمل باشید تا اهل حرف.
  • US ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    3 1
    تا این کشور،اقتصادش،نفتی و رانتی محال است که در هیچ زمینه ای،پیشترفتی داشته باشیم.
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    5 0
    جمله های گنگ و بی سر و ته! سهم ۱۰۰ درصدی یعنی چی دقیقا؟
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    4 0
    خوزستان 2 مشکل بزرگ دارد 1 . جمع دوستانه هاپولی هاپول کنندگان سیرنشو جوری که شما 100 میلیارد دلار هم تو این استان بریزی حتی شبکه و سیستم فاضلاب خود شهر اهواز هم کامل نمی شه ! اکی بخورید ولی حداقل برای 2 نسل بعدتون جمع کنید , چیه ؟ می خواین بالاتر از جف بزوس و ایلان ماسک وایسین ؟؟!! یکم هم باید از سر سفره بلند شد یک نفسی کشید ! فساد در این استان وحشتناک بالاست 2. سومدیریت و انتصاب مدیران دوزاری و بی سواد سفارشی امضایی که باز خوزستان تو این فقره به شکل بی رقیب در صدر کشوره . خوزستان مشکل دارد ولی مشکلاتش عجیب غریب و حل نشدنی نیست این 2 مورد را حل کنید با همین بودجه 5 ساله این استان گلستان می شه .
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 3
    برادر کمی خودت رو کنترل کن یه کاری نکن فردا نهادهای امنیتی بهت اخطار بدن
  • محسن نوروزی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    5 0
    وقتی دزدان می تازند وهمه تماشاچی هستن بهتر از این نخواهد شد...باید مدیران بی وجدان محاکمه ورسوا وبرکنار شوند...به امید انرور
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    2 2
    تذکرات رهبری در خصوص لیبرال بازی و فاصله طبقاتی و دزدی بازی و این سری امور است نه تخصیص کل نفت به خوزستان. مشخصه تو هم حالت اصلا خوب نیست.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    خوزستان مرکز معرکه در جنگ تحمیلی بود البته استان های دیگه ای هم بودند. نیروی رزم آور و مجاهد از همه کشور بودند. پس این چاپلوسی های دروغین رو کنار بگذارید. خوزستان محترم، باید حقوق همه مردم شون هم مراعات بشه ولی چرا با ادبیات طلبکارانه به صورت غلطی فرهنگ سازی میشه که خوزستان استاندارش باید وزیر باشه و قدرت خوزستان از بقیه کشور بیشتر.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    3 3
    استان ما به نسبت بیشتر از خوزستان شهید نداشته باشه کمتر نداره. می خوان بودجه نفت رو به خوزستان تخصیص بدهند ما هم دوازده میلیارد متر مکعب آب رو برای استان خودمان تخصیص می دهیم. بعد با نفت استان خوزستان رو آبیاری کنند یا آب مورد نیازش رو تأمین کنند. خوزستان عزیز ما است ولی هر کسی حقش داده بشه. مشکل خوزستان کمی آب و بودجه نیست مشکل خوزستان عدالته. اختلاف طبقاتی بین بالا شهر و پایین شهره. چرا بالا شهر استخرهای خانگی با آب شرب دارند ولی پایین شهر آب شرب شون مشکل داره؟ استان ما در سال یک بار زراعت هم جواب نمی ده چون سد نداریم. ولی خوزستان ده بار و هزار نوع زراعت دارند. عدالت
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    2 4
    صحیح نیست... منابع برای همه هست.... اینجور باشه آب‌های لرستان که به کارون می‌ریزند هم باید صد در صد برای لرستان باشند و برق تولیدی مناطق کشور هم برای خودشان باشد مگه فدرالیسمه
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    متاسفانه اولین نظرات عوام فریبانه شروع شد.... آخه با کدوم عقل و منطقی همه منابع نفت به خوزستان تخصیص پیدا میکنه؟؟؟ چرا حرفهای بی منطق می زنیم....
    • مصطفی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      3 3
      گفته صد در صد سهم خوزستان. یعنی صد درصد مثلا سهم سه درصدی از نفت. نگفته کل درامد نفتی کشور. یه ذره عقلتو قبل از دهنت به کار بنداز
  • محمد د IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    5 0
    متاسفانه این دولت هم در مسیر شعار قدم میگذاره،
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    4 0
    بودجه استان خوزستان برابری میکنه با استان خراسان رضوی و استان تهران در حالی که از زمانی که آقایون اسم بازسازی رو آوردن معلوم نیست با این همه بودجه و حتی سرمایه گذاری که شده چه کردن
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    3 0
    مدیران محلی رو برکنار کنید مدیران پروازی رو برکنار کنید ترکیبی از مدیران محلی و ناظران غیر بومی و البته ساکن در استان خوزستان بگذارید
  • مصطفی IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    3 0
    متاسفانه آدم با خوندن نظرات به کلی از این ملت مایوس میشه. متاسفانه چقدر بیسواد در کشور داریم. استاندار گفته صد درصد سهم نفتی خوزستان. سهم خوزستان از نفت چند درصده؟؟ صد در صد اون سهم رو بدید. نه اینکه کل درآمد نفتی رو بدید خوزستان. واقعا درک این موضوع اینقدر سخته. بعدشم اصلا بودجه اختصاص داده به خوزستان صد برابر تهران. شما اصلا بیبینید از این بودجه اختصاص داده شده چقدرش واقعا داده شده. بعدشم بخش زیادی از بودجه صرف اکتشاف و استخراج نفت و گاز شده که عام المنفعست. ذره ای تعقل لطفا
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 0
      احسنت
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    خطاب به 09:40 ببین من اهل تهرانم حق می دهم با اون ثروت افسانه ای که خوزستان دارد و اما از فقر و فلاکت رنج می برد ناراحت باشی اما باور کن نه به تهرانی دادن نه شهرهای دیگه فقط رفت تو جیب آقایان و انگل زاده شون تو کانادا و سایر مستعمرات انگل لیس. خوزستانی عزیز اینجوری میگن تا بین ما شک و تفرقه بندازند. امیدوارم مشکلات تان سرانجام حل شود.
  • مهدی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    4 1
    این کیه اینقدر جو گیره؟ صد در صد نفت مال خوزستان؟ پس بقیه کشور چی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس