رهبری و سید حسن نصرالله - نمایه

به لطف موفقیت‌های نظامی ایران در عراق و سوریه، مسیر زمینی انتقال کالاهای نظامی-تجاری از تهران تا بیروت اکنون باز و امن است؛ مسیری که نه آمریکا با تحریم و نه اسرائیل با بمباران نمی‌توانند آن را ببندند.

سرویس جهان مشرق - ایران طی دهه‌های اخیر موفق شده اشتباهات دولت‌های پیاپی آمریکا در سیاست خارجی‌شان در قبال خاورمیانه را تبدیل به فرصت‌هایی برای خودش کند. شاید بتوان بزرگ‌ترین اشتباهات آمریکایی‌ها را (در کنار حمله به افغانستان) بی‌ثبات کردن عراق و سوریه دانست؛ اشتباهی که به باز شدن یک مسیر زمینی از تهران تا بیروت منتهی شده است. کارشناسان بسیاری به وجود این مسیر اذعان کرده و برای آن نام‌های مختلفی گذاشته‌اند؛ نام‌هایی مانند «کوریدور زمینی تهران-مدیترانه» (جزئیات بیش‌تر).

جاده تهران-بیروت؛ نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد +عکس و فیلم

یکی از سربازان عراقی در بالکن خانه‌ای در «سنجار» در نزدیکی مرز با سوریه پس از بازپس‌گیری شهر از داعش به دست نیروهای کُرد؛ متحدان ایران با آزادسازی مناطق استراتژیک در عراق و سوریه، توانسته‌اند یک مسیر زمینی از تهران تا بیروت باز کنند (+)

پایگاه تحلیلی «کریدل» اخیراً طی گزارشی در همین‌باره تحت عنوان «جاده‌ی محور مقاومت از تهران تا بیروت باز و امن است[۱]» برای توصیف این مسیر از عبارت «جاده‌ی تدارکات محور مقاومت» استفاده کرده است. این پایگاه اینترنتی که به صورت تخصصی روی منطقه‌ی غرب آسیا تمرکز دارد، در گزارش خود توضیح می‌دهد که چگونه مسیر زمینی انتقال کالاهای نظامی-تجاری از تهران تا بیروت اکنون باز و تحت کنترل نیروهای محور مقاومت است و نه تحریم‌های آمریکا و نه بمباران‌های اسرائیل نمی‌توانند این واقعیت را تغییر بدهند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش کریدل است.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

سید ابراهیم رئیسی (چپ)، تولیت وقت آستان قدس رضوی، در لبنان با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، دیدار می‌کند؛ کارشناسان معتقدند انتخاب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، خون تازه‌ای در رگ‌های محور مقاومت جاری کرده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران»


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


جنگ‌های زیادی در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین برای شکست دادن «محور مقاومت»، یا دست‌کم تخلیه‌ی خطوط [و منابع] لجستیک و تدارکات آن، به راه افتاده است. در هر کدام از این جنگ‌ها، دو طرف چندین تن مهمات، بمب و موشک استفاده می‌کنند و اغلب، زرادخانه‌هایشان تخلیه می‌شود. بنابراین هر کدام از طرف‌ها برای رویارویی بعدی، یا دست‌کم برای این‌که روبه‌رشد بودن ظرفیت‌ها، آمادگی، و دسترسی‌اش به منابع حیاتی نظامی را به رخ دشمن بکشد، باید دوباره زرادخانه‌اش را پر کند. در اکثر مواقع، این کار یک استراتژی بازدارنده‌ی ارزشمند است که برای پیشگیری از جنگ استفاده می‌شود.

با این وجود، از آن‌جایی که اسرائیل و آمریکا در دستیابی به اهداف مدنظرشان از طریقِ، به ترتیب، جنگ سال ۲۰۰۶ علیه لبنان و اشغال عراق و شرق سوریه ناکام ماندند، هدفشان تغییری اساسی کرد و روی مسدود کردن خطوط تأمین لبنان، عراق و سوریه تمرکز کردند: به عبارت دیگر، قطع جاده‌ی [لجستیک] محور مقاومت.

جاده تهران-بیروت؛ نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد +عکس و فیلم

باز شدن مسیر زمینی میان تهران و بیروت می‌تواند بسیاری از معادلات نظامی و غیرنظامی در منطقه را متحول کند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «امنیت جمعی» و «بازدارندگی چتری»؛ از «محور مقاومت» تا «اتحاد مقاومت»

›› هزینه‌های جنگ غزه برای اسرائیل؛ چرا همه حماس را پیروز جنگ می‌دانند؟

هدف این بود که نگذارند اعضای محور مقاومت (ایران، سوریه، حزب‌الله، حماس و گروه‌های مقاومت عراق) پیش از رویارویی نظامی بعدی، خودشان را مجدداً مسلح کنند یا سلاح‌هایشان را ارتقا بدهند. به این ترتیب، رقابت بر سر کنترل دسترسی به جاده‌ی زمینی حیاتی تهران-بیروت بین اتحاد آمریکایی-اسرائیلی و محور مقاومت آغاز شد.

این موفقیت [باز شدن این مسیر] اولین بار توسط محور مقاومت زمانی به دست آمد که گذرگاه «البوکمال-القائم» در مرز سوریه و عراق را آزاد کردند و به طور کامل بر آن مسلط شدند. از آن زمان به بعد، این گذرگاه به مرکزی برای [تأمین و توزیع] منابع حیاتی تجاری و مصرفی‌ای نیز تبدیل شده که آمریکا سعی کرده جابه‌جایی آن‌ها را با اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران و سوریه و جلوگیری از هرگونه حمایت عراق از این دو کشور، متوقف کند؛ البته تلاش کرده، اما نتوانسته. با این وجود، هیچ‌کس این شکست چشم‌گیر آمریکا را در بوق و کرنا نکرده است؛ نه خود آمریکایی‌ها، نه دشمنانشان. برای محور مقاومت همین که تک‌تک اقلامی که می‌خواهند از مسیر ایران، عراق، سوریه و لبنان جابه‌جا کنند، بدون مانع به مقصد برسند، کافی است.

نگرانی اندیشکده آمریکایی از «شبکه تهدید ایران» / ایران چگونه دارد خاورمیانه را از چنگ آمریکا درمی‌آورد +فیلم

   «قیس الخزعلی» فرمانده «عصائب اهل‌الحق»، در لبنان و کنار فرماندهان حزب‌الله، روستاهای «متولا» و «کریات شیمونا» در فلسطین اشغالی را رصد می‌کند (+)

سفر از شهر «قصیر» در مرز سوریه با لبنان، تا «پالمیرا» (یا «تدمر») [تقریباً در مرکز سوریه]، به‌رغم وجود ده‌ها ایست بازرسی در امتداد مسیر، امن است. ارتش سوریه این منطقه را کنترل می‌کند و مانع از رفت‌وآمد افرادی میان این دو استان می‌شود که مدارک معتبر نداشته باشند. بسیاری از سوری‌های ساکن این استان‌ها برای فرار از حکومت داعش به مناطق امن فرار کردند و اکنون کم‌کم دارند برای سرکشی از خانه‌های متروکه‌یشان و اسکان مجدد در آن‌ها برمی‌گردند. «بادیه الشام» [بیابان شام، صحرای سوریه، یا اِستِپِ سوریه] نیز پس از ماه‌ها حمله‌ی کورکورانه‌ی بقایای داعش به مسافران، اکنون از امنیت نسبی برخوردار شده است. به گفته‌ی افسران امنیتی، اکثر شبه‌نظامیان داعشی [مستقر در این‌جا]، ساکنان همین منطقه و اطراف آن بودند که سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، وقتی داعش از نیروهای متحد سوریه شکست خورد، فرار کردند.

جاده تهران-بیروت؛ نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد +عکس و فیلم

نگهبانی نیروهای حشدالشعبی عراق از امنیت شهر «القائم» در مرز با سوریه؛ متحدان ایران با کنترل گذرگاه‌های مرزی میان عراق، سوریه و لبنان، توانسته‌اند امکان عبور زمینی میان این نقاط را فراهم کنند (+)

از آن زمان به بعد چند تیپ ویژه‌ی امنیتی از پالمیرا به «دیرالزور» اعزام شده‌اند؛ و تعداد دیگری همچنان در اِستِپِ سوریه مشغول گشت‌زنی برای شکار شبه‌نظامیان داعشی هستند. با این حال، سفر از طریق بادیه هنوز ناامن است و جاده‌ی اصلی‌ای که از آن استفاده می‌کنند، از شهرهای «سخنه»، «کباجب»، «شولا» و دیرالزور می‌گذرد. از دیرالزور تا مرز عراق، مسیری که از شهرهای «المیادین»، «الصالحیه» و البوکمال می‌گذرد، امن و کاملاً حفاظت‌شده است.

وقتی تصمیم به پاک‌سازی این جاده و از بین بردن داعش در شهرهای شرق رود فرات گرفته شد، ارتش سوریه و متحدانش تلاش کردند منطقه‌ی مرزی «التنف» در مرز با عراق [و اردن] را نیز آزاد کنند. با این حال، جنگنده‌های آمریکایی وارد عمل شدند، به این تیپ‌ها حمله کردند، و بیش از ۵۰ نفر از اعضای آن‌ها را کشتند تا جلوی شکست داعشی‌ها را بگیرند. اتاق عملیات نظامی مشترک محور مقاومت متوجه شد نقشه‌ی آمریکا این است که ارتباط سوریه با همسایگانش را قطع کند، چون مرزهای این کشور با اردن پیشاپیش بسته شده بودند.

جاده تهران-بیروت؛ نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد +عکس و فیلم

مسیرهای زمینی شمالی (قرمز) و جنوبی (سبز) برای تردد میان ایران و لبنان؛ مسیر سیاه مستقیماً به پایگاه آمریکا در التنف برخورد می‌کند (+)

سرتیپ قاسم سلیمانی، رئیس تیپ [نیروی] قدس سپاه پاسداران ایران (که بعدها، سال ۲۰۲۰، در حمله‌ی پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور شد) شخصاً در حمله به المیادین و البوکمال شرکت کرد؛ حتی قبل از این‌که دیرالزور آزاد شود. می‌خواست قبل از آمریکایی‌ها به مرزهای سوریه و عراق برسد و آن‌ها را تحت کنترل بگیرد؛ می‌ترسید آمریکا برای این‌که جلوی رفت‌وآمد آزادانه بین عراق و سوریه را بگیرد، این منطقه را تبدیل به «منطقه‌ی بی‌طرف» [و سرزمین ممنوعه] کند.

جاده تهران-بیروت؛ نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد +عکس و فیلم

«البوکمال» یکی از شهرهای مهم در مرز سوریه با عراق است که کنترل نیروهای طرفدار اسد بر آن ضربه‌ی بزرگی به ائتلاف آمریکایی-داعشی وارد کرد (+)

«عصام زهرالدین» ژنرال درزی سوری (که بعدها، پس از شکست دادن داعش در دیرالزور، با مین کشته شد) کنار نیروهای ویژه‌ی «الرضوان» حزب‌الله جنگید و توانست مانع از تصرف فرودگاه و بخشی از شهر دیرالزور توسط داعش شود؛ به‌رغم حملات هوایی آمریکایی‌ها با هدف کمک به داعش برای نفوذ به فرودگاه، که بیش از ۲۰۰ نیروی سوری را کشتند و زخمی کردند، اما در نهایت ناکام ماندند. وقتی تصمیم به آزادسازی کل استان گرفته شد، سلیمانی خیلی از بابت شهر دیرالزور نگرانی نداشت، چون نیروهای ویژه‌ی سوریه (موسوم به «تیپ بَبر») تحت حمایت روسیه پیشاپیش داشتند مواضع داعش در آن‌جا را نابود می‌کردند.

جاده تهران-بیروت؛ نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد +عکس و فیلم

نیروهای حزب‌الله لبنان در جنگ سوریه کنار ارتش این کشور با داعش مبارزه کردند (+)

سلیمانی اقداماتش را با مقاومت عراق هم هماهنگ می‌کرد؛ به این ترتیب، داعش را در امتداد مرزهای سوریه با شهر القائم در عراق شکار می‌کرد تا این گروه تروریستی را از هر دو طرف محاصره کند و از بین ببرد. البوکمال و القائم پس از درگیری‌های شدید آزاد شدند؛ و تنها گذرگاه مرزی‌ای که کنترلش به دست ارتش سوریه و متحدانش بود، باز شد. ارتباط سوریه با همسایگانش دیگر قطع نبود.

مسیر میان تهران، بغداد، دمشق و بیروت باز شده بود و برای اولین بار از دوران صدام حسین تحت کنترل محور مقاومت قرار داشت. مسیر دریایی برای برطرف کردن تمام نیازهای ترابری این محور کافی نیست؛ و به همین دلیل باز کردن مسیر زمینی، به هر قیمتی، ضروری بود. آمریکا و اسرائیل هم از این نقشه مطلع بودند، اما به هیچ عنوان در موقعیتی نبودند که بتوانند جلوی عملی شدنش را بگیرند.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

اقدام اخیر ایران در ارسال سوخت به لبنان نشان داد تهران و حزب‌الله عزم خود را جزم کرده‌اند تا محاصره‌ی آمریکایی-صهیونیستی علیه بیروت را بشکنند (جزئیات بیش‌تر)؛ با این حال، مسیر دریایی برای رفع تمام نیازهای محور مقاومت کافی نیست (+)

در جاده‌ی دیرالزور به البوکمال، رود فرات شما را به تماشای پرندگان کمیابی دعوت می‌کند که حالا که دیگر رفت‌وآمد در این‌جا زیاد نیست، به این منطقه مهاجرت می‌کنند. در تمام طول مسیر، خانه‌های بی‌شمار متروکه‌ای که با خمپاره آب‌کش شده‌اند، شدت درگیری‌های این‌جا را به رهگذران یادآوری می‌کنند. ارتش سوریه در ایست‌های بازرسی‌اش سخت‌گیرانه جلوی هر کسی را که ساکن این استان نباشد، می‌گیرد. کنترل آن‌طرف رودخانه دست آمریکایی‌هاست و چاه‌های نفت و گاز از دور با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند.

بخش زیادی از اهالی این‌جا هم شبه‌نظامیان داعشی بودند؛ تنها درصد اندکی از نیروهای داعش در این‌جا جهادگراهای خارجی بودند؛ این هم یکی دیگر از دلایلی است که سفر در شب را این‌جا ناامن کرده است. شب که می‌شود، معلوم می‌شود برق این‌جا هنوز وصل نشده. هرازگاهی صدای فقط چند ژنراتور شخصی به گوش می‌رسد. با این حال، در طول روز، تعداد ژنراتورها بیش‌تر می‌شود؛ کشاورزان ژنراتورهایشان را روشن می‌کنند تا برای مزارعشان آب پمپاژ کنند.

جاده تهران-بیروت؛ نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد +عکس و فیلم

پیروزی بر داعش موجب شده تا اعتماد متحدان ایران به حمایت‌های تهران در دشوارترین دوره‌ها جلب شود (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پیروزی بر داعش عامل تقویت نفوذ منطقه‌ای ایران

منطقه از نظر کشاورزی غنی است و به‌رغم اشغال استان «حسکه» و «کمربند غذاییِ» [مناطق حاشیه‌ای که در آن‌ها مواد غذایی برداشت می‌شود] استراتژیک سوریه توسط آمریکایی‌ها، آن‌قدر گندم تولید می‌کند که برای توزیع در استان‌های فراتر از دیرالزور هم کافی است. در دروازه‌ی البوکمال، یک بیلبورد بزرگ با اسم شهر، عکس پرزیدنت بشار اسد، و پرچم ملی سوریه از مسافران استقبال می‌کند. بازار محلی میوه و سبزیجات، اگرچه با «سوق» های [بازارهای] قدیمی دمشق یا حلب قابل‌مقایسه نیست، اما در طول روز پررونق و شلوغ است.

خانه‌ها یک یا دو طبقه دارند؛ و طبقه‌ی پایینی بسیاری از آن‌ها مغازه است. چندین ویلای خصوصی، این شهر مرزی را تزئین کرده‌اند. امکان ندارد چشم‌تان به تصویر بزرگی از سرتیپ قاسم سلیمانی [فرمانده‌ی نیروی قدس] ایران، و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده‌ی حشدالشعبی عراق، نیفتد، که هر دو ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰ در بغداد توسط آمریکا ترور شدند. این دو به آزادسازی عراق و سوریه، به خصوص شهر البوکمال، از دست داعش کمک کردند. سلیمانی وقتی به شهر می‌آمد، از یکی از ویلاهای خصوصی به عنوان مقر فرماندهی‌اش استفاده می‌کرد؛ و آخر سر یک نامه با دست‌خط خودش خطاب به صاحب‌خانه نوشت و به خاطر استفاده از خانه‌اش عذرخواهی کرد؛ نامه را در ویلا گذاشت و شماره‌ی خودش را پایینش نوشت تا در صورت نیاز، صاحب‌خانه به او زنگ بزند.

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش حاج قاسم در پیروزی ایران مقابل آمریکا در جنگ بر سر خاورمیانه (جزئیات بیش‌تر[دانلود ~ ۲۰۰ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

›› اثر انگشت حاج قاسم روی دستاوردهای نظامی و دیپلماتیک ایران

›› روایت مستند آمریکایی از نقش حاج قاسم در پیروزی ایران در «جنگ سایه» با آمریکا

البوکمال با شهر القائم در مرز عراق، هست کیلومتر فاصله دارد. جاده‌ی بین این دو شهر، پر از کامیون‌هایی است که اکثراً از عراق می‌آیند؛ و تعداد معدودی هم از سوریه به طرف عراق می‌روند. عراق یک پاسگاه مرزی تأسیس کرد تا امکان عبور کالا به سمت سوریه را فراهم کند؛ هرچند بغداد اساساً از تحریم‌های شدید اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا علیه دمشق پیروی می‌کند. در فاصله‌ی نه‌چندان زیادی از جاده‌ی اصلی که مشترکاً توسط گمرک سوریه و عراق کنترل می‌شود، جاده‌ی دیگری وجود دارد که کامیون‌ها از طریق آن از ایران و عراق به سمت سوریه و سپس لبنان می‌روند. این کامیون‌ها مهروموم‌شده هستند و در مسیر باز نمی‌شوند؛ صرفاً پس از تأیید مقامات سوریه وارد لبنان می‌شوند. محور مقاومت پس از سال‌ها تلاش و عبور از چالش‌های خطرناک، بالأخره توانسته امنیت مسیر تدارکات خود را تأمین کند.

جاده تهران-بیروت؛ نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد +عکس و فیلم

مسیر تهران تا بیروت با عبور از عراق و سوریه اکنون باز و امن است؛ مسیری که نه تحریم‌های آمریکا و نه بمباران‌های اسرائیل دیگر نمی‌توانند آن را ببندند (+)

نیروهای اسرائیلی و آمریکایی ده‌ها بار این منطقه را هدف قرار داده‌اند. سال گذشته جت‌های اسرائیلی انبارها، پایگاه‌های نظامی و مغازه‌های بزرگ مستقل در این‌جا را تخریب کردند؛ اما نتوانستند جریان تدارکات محور مقاومت را محدود کنند یا جلوی پر شدن دوباره‌ی انبارهای کالا یا بازسازی ساختمان‌هایی را بگیرند که نیروی هوایی دشمن آن‌ها را با خاک یکسان کرده بود. اسرائیل همچنین هزاران خودرو، کامیون و یخچالی را بمباران کرد که خیران ایرانی آن‌ها را پر کرده بودند تا میان ساکنان این منطقه پخش شوند. ایران دارد با رفتاری که متفاوت و شدیداً متضاد با اقدامات وحشت‌آور و تنبیهی داعش است، وفاداری و قلب مردم محلی را به دست می‌آورد.

توضیحات رهبری درباره‌ی ضرورت توجه به عمق راهبردی جمهوری اسلامی در خارج از ایران [دانلود]

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که خود مردم البوکمال هم متوجه عقب‌نشینی بسیاری از نیروهای مستقر در شهرشان هستند؛ دیگر نیازی به استقرار دائمی یک نیروی قابل‌توجه به شکل دائم در البوکمال نیست. جاده‌ی تدارکات محور مقاومت همچنان امن است. ایران چندین مسیر را باز کرده است: «تکریت-حدیثه القائم»؛ «بغداد-رمادی-القائم»؛ و «دیوانیه-حله-فلوجه-القائم». این یعنی از وقتی داعش شکست خورده، با وجود بیش از هزار مورد حمله‌ی اسرائیل، نه تبادلات تجاری میان ایران و عراق با سوریه، و نه جاده‌ی تدارکات محور مقاومت حتی یک روز مسدود نشده است.

حضور نظامی آمریکا در پایگاه مرزی التنف میان عراق و سوریه، هیچ‌یک از منافع ملی آمریکا را تأمین نمی‌کند و هیچ خطری را از مقابل پای واشینگتن برنمی‌دارد؛ با این حال، این حضور نظامی همچنان ادامه دارد تا اسرائیلی را تسکین دهد که مستأصل شده و (به‌رغم بمباران مداوم سوریه) از این می‌ترسد که در مقابله با محور مقاومت تنها بماند. واقعیت این است که آمریکا صرفاً در جهت تأمین منافع اسرائیل است که صدها نیروی نظامی‌اش را همچنان برای اشغال و تحریک نقاط درگیری در شام در این منطقه نگه داشته است.

جاده تهران-بیروت؛ نه تحریم آمریکا و نه بمباران اسرائیل نمی‌تواند مسیر لجستیک محور مقاومت را ببندد +عکس و فیلم

پایگاه نیروهای آمریکایی در «التنف» در کوتاه‌ترین مسیر از بغداد تا دمشق واقع شده و آن را بسته است، اما مسیرهای دیگری برای دور زدن این پایگاه وجود دارد (+)

اما اسرائیل تا کِی می‌تواند به این چتر امنیتی آمریکا آویزان شود؟ به خروج دسته‌جمعی ناگهانی آمریکا از افغانستان توجه کنید. دو دهه و یک تریلیون دلار [چه‌بسا بیش از ۲/۳ تریلیون دلار] هزینه، بدون دستیابی به اهداف اولیه‌ای که سال ۲۰۰۱ تعیین شده بودند، واشینگتن را از پا انداخته است. قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا از آن زمان تا کنون کاهش چشم‌گیری داشته است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند همین سناریو دیر یا زود در سوریه نیز اتفاق خواهد افتاد.

در همین‌باره بخوانید:

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

›› «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

بمباران‌های هوایی اسرائیل هرگز مانع از آن نشده‌اند که محور مقاومت خود را مسلح کند و، وقتی تصمیم به شروع جنگ بعدی گرفته شد، برای تل‌آویو آماده نماید. حزب‌الله موفق شد صدها موشک نقطه‌زن را مقابل چشمانِ بازِ اسرائیلی‌ها در زرادخانه‌اش انبار کند؛ بدون این‌که تل‌آویو بتواند دخالتی بکند. این یعنی محور مقاومت در این نبرد پیروز شده و راهش را باز کرده: یعنی جاده‌ی تهران-بیروت اکنون باز و امن است.

در همین‌باره بخوانید:

›› «کوریدور زمینی تهران-مدیترانه» و حضور نیروهای حاج قاسم پشت مرزهای اسرائیل


[۱] Exclusive: The Axis of Resistance's road from Tehran to Beirut is open and secure Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    46 27
    البته غربگداها و اصلاحاتچی ها یه سری شون میدونن که توافق و نزدیک شدن به یانکی‌ها نتیجش اینه که اقتصاد و معیشت مملکت رو گروگان میگیرن و بعد شروع میکنن به مطرح کردن خواسته های فرا هسته ای و فرا موشکی که یکیش همین قطع کردن حمایت از محور مقاومت هست!! البته اگر اونم قبول کنین بدون شک بعدش سناریوی لیبی/عراقو براتون کلید خواهند زد و این همون چیزیه که ائتلاف غربگدا، یانکی، صهیونیست هدفشه!!!
    • شسم IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      1 8
      بر ذات تو يكى لعنت كه مثل خروس بى محل دهن لقى كردى و شيرينى رشادت هاى سليمانى را به كام مون زهر مار كردى ! مشرقيون ! شما هم خوب از فحاشى به اصلاح طلب ها استقبال حال ميكنيد !
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      9 7
      مرگ بر رژیم نامشروع اسراییل
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      3 2
      تو ذات توی اصلاح طلب منافق..... که دود بنفش ازت بلند شده چون با گفتن واقعیت‌ها این دوستمون زده تو برجکتون و دستتونو رو کرده!!
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 1
      مرگ بر اصلاحات مرگ بر صهیونیزم
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    32 15
    در دولت آیت الله رئیسی باید به یک پیمان حقوقی جمعی منطقه ای بین ایران و عراق و سوریه و لبنان تبدیل شود
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      16 9
      نقل است که حدود یکصد سال پیش که انگلیسی ها حکومت عثمانی را از عراق بیرون کرده و این سرزمین را مستعمره خود کرده بودند، ظهر یک روز سفیر انگلیس صدای اذان می شنود و از مترجم خود می پرسد که این صدا چه می گوید و مترجم هم توضیح می دهد؛ سفیر می پرسد که این اذان برای بریتانیا خطری ندارد و مترجم پاسخ می دهد که: نه! سفیر می گوید اشکالی ندارد هرچه قدر می خواهند بخوانند! امروزه برخی از علماء به خصوص در عراق برای یانکی ها این چنین هستند و لذا آمریکایی ها هم از وجودشان گرانی ندارند! اما جناب سیدحسن نصراللّه که یک روحانی کامل شیعه هست از سوی یانکی ها متهم به تروریست بودن می شود و در پی به شهادت رساندن وی هستند!
    • GB ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      7 1
      ایشان یه فکری هم به اوضاع اقتصادی کشور بکنند که ملت از یوغ گرانی سنگین خلاص بشن . به اوضاع قیمت های سرسام آور مایحتاج عمومی که هرروز هم گرانتر میشه ، رسیدگی کنند فعلا صوابش بیشتره
  • گوسفند ولایی GB ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    16 21
    ا ا ا....مگه اسراییل تا حالا بمبارونمون کرده بود؟دروغه...شایعه... رژیم صهیونیستی جرات نداره...خخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      2 5
      خو گوساله، اونا میزنن، ما هم میزنیم دیگه، گوش خریتو باز کن اخبار رو بشو که هر روز آمریکایی ها رو دارن تو عراق میزنن، یا تو افغانستان، کی موشک داد بهشون که اون هواپیمای آمریکایی رو زد و...
    • عامر IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      6 6
      الحق که هم گوسفندی و هم تحت ولایت شیطان، مرگ بر انگلیس.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    27 16
    حزب الله لبنان واقعا حزب الله است و حزب الله هم غالب و پیروز است و این وعده خداوند متعال است .
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    10 9
    با حفظ دولت اسد درقدرت محور مفاومت جان دوباره‌ گرفته‌ ومحاصره حزب‌الله لبنان راشکسته است وقدرت محور به رسیده بایک تهديد سيد نصرالله اسرائیل قدرت نگاه چپ به‌ نفت‌ کش های حامل سوخت‌ براي لبنان‌ ندارند واز آن میترسند آمريکا آز منطقه‌ فرار کنه وآنها را درمقابل محور مقاومت تنها بگذارد الفاتحه
  • CA ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    9 4
    الیته به استثنای امروز که سه تا خودرو در جاده لجستیک مقاومت تو ابوکمال هدف قرار گرفتن، خدا میدونه چقدر تلفات داشته و کیا بودن؟
  • جاویدایران NL ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    11 14
    این پاراگراف رو ببینید: (محور مقاومت پس از سال‌ها تلاش و عبور از چالش‌های خطرناک، بالأخره توانسته امنیت مسیر تدارکات خود را تأمین کند.) فقط میتونم بگم ایول به این سماجت، خوشم میادکه ایران به یه چیزی گیر بده و بخواد اونو داشته باشه به هر طریقی که شده بدستش میاره ول کن ماجراهم نمیشه، این درسته، حکومت سست و بی اراده و حزب باد به درد ایران نمیخوره، باید اینجوری اصرار حتی سمج گونه داشته باشه در اهدافش.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    6 3
    حالا این مسیر و جاده چه نفع و فایده ای برای زندگی مردم داشته و دارد؟ آیا باعث کم شدن مشکلات معیشتی و گرانی و تورم و ... خواهد شد؟
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 0
      اینها در حد فهم تو نیست، توضیح هم بدیم نمیفهمی، برو مریم صذات میکنه!!!
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    5 3
    به جای این خبرها پیگیر پاداش پایان خدمت فرهنگیان باشید که یکساله واریز نشده
    • DE ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      2 1
      الکی بوق نزن ‌کسی سوار نمیشه باز خالی میری خالی بند. اگر یک ذره حالیت بود میدونستی که سایت مشرق تمام موضوعات را پوشش میده برو زیر مقالات بازنشستگان کامنت بنویس نه اینجا. احتمالل وقتی میخوای ماست بخری میری قصابی.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    2 5
    به کوری چشم عردوغان.!
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود این همه زحمت کشیده شده اما اگر زیرساخت نباشد فایده ندارد باید برای ساخت و سرعت گرفتن طرح های ریلی کرمانشاه خسروی و سنندج مریوان باشماق بودجه های ویژه در نظر بگیریم باید وضعیت پایانه های مرزی و امکانات آن متحول بشه باید راه های منتهی به مرزها چهارخطه و استاندارد بشه باید طرح های راهسازی و خصوصا احداث تونل ها مثل کبیرکوه هر چه سریع تر به سرانجام برسه این می شود کارهای داخل کشورمان ، یک بخش هم برمی گرده به رایزنی هایمان با طرف عراقی که طرح هایی مثل راه آهن بصره خرمشهر سرعت بگیرد طرح هایی مثل لایروبی اروند رود و پاکسازی مغروقه ها به شکل جدی آغاز بشه و همچنین دولت عراق ترغیب بشه برای احداث طرح های زیرساختی مثل ریل بغداد خسروی و بخش سومی هم مشکل تامین امنیت دارد و دست گروه های سلفی تکفیری ، آمریکایی ها و تجزیه طلبانه مثل استان ادلب که باید بازپس گرفته بشه و امثال تنف که باید روی آمریکایی ها فشار گذاشته بشه جمع کنن برن می خوام بگم خصوصا دهه گذشته تلاش ها بسیار بوده اهداف زیادی هم محقق شده اما هنوز 50 درصد دیگر کار مانده .
  • سید مجتبی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    4 5
    الله اکبر ماشاالله ،دست امام زمان عج پشت و پناهتون که اگر شیر دلاور مردانی همچون حاج قاسم و مهندس نبودند الان کشور در اختیار کامل داعش بود.هیچ قدرتی توان مقابله با ایران و ایرانی و محور مقاومت نخواهد داشت،ای رهبر آزاده آماده ایم آماده.
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      با سلام و احترام بر برادر عزیزم جناب آقاسید مجتبی زید عزه ، سیدی که بسیار دوست داشتنی هستید ، خدمت با سعادتتان عرض میکنم که: چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد.___ در این بوم و بر زنده یک تن مباد.___ همـه روی یکسر بجـنگ آوریــم.___ ز پیر و چوان جمله دین باوریم__ بتدبیر و در کار خدا یاوریم __بمهر و صفا شهره در غرب و در خاوریم __ سنخن ها بگوئیم بعقل و صفا __ همه یکدلیم و بهم با وفا ___ هر آن کس که باشد صفاتش چنین __نیابد کسی بهتر از او به دین __ که دین خدا جمله عشق است و حبّ __کند درک این را فقط اهل لبّ __ با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    10 5
    پول سوخت ارسالی چگونه و کی پرداخت میشود ؟ اگر صلواتی است به مردم هم به جای لیتری 3000 تومان صلواتی بدهید.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    2 3
    سهمتو بگیر رو برو
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    2 3
    به تازگی مقصود از سالها تلاش محور مقاومت از ایران به عراق و سوریه و لبنان باز کردن معبر تجاری به دریای مدیترانه عنوان می شود. این مسیر با تمسک به مسائل معنوی و با خون دادن و شهادت و حضور و مجاهدت رزمندگان و تحمل سالها فشار و تحریم توسط تک تک مردم ایران هموار شد. اینگونه بهره برداری خیلی شرم آور است. اکنون آیا برای ادامه مسیر از طریق افغانستان بسمت " چین "، با مماشات و سکوت و نشنیدن ندای کمک خواستن برادر دینی و کنار آمدن با طالبان " جاده در دست احداث است "؟ امام حسین فرمود اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشید
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    4 10
    هرچی بدبختی و بیچارگی تو خاورمیانه س زیر سر حزب الله لبنانه
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      4 1
      نه سر ساده فکر های داخلیه
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      اونی که زیر سر بالشه. اونی که باعث بدبختی برلی کل مردم دنیاست امثال تو و اربابت انگل لیس و آمریکا و اسرائیل و سعودی و اماراته
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    4 3
    درود بر سید حسن نصرالله که تمام عمر پر برکتش را در راه سربلندی مسلمین سپری کرده است و اسرائیل خبیث را به ذلت کشانده ، از آن سو هم گاو شیر ده عربستان که نوکری بیش برای ارباب آمریکا نیست ، بطور مخفیانه با این دشمن اسلام رایزنی می کند سامانه ی گنبد آهنین او را که ارباب حاضر بخرینش نیست ، ابتیاع کند . آهنین گنبد که کردندش سرند __بردگان بینوایش می خرند __ گنبدی کز او نمانده غیر نام ___ ابتیاعش می کند یک عبد خام __خاک عالم بر سر این عبد باد__می کند همواره از ابلیس یاد__ تحت فرمان شیاطین جهان __بوده اما خود نماید از شهان __
  • بنده خدا IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 1
    سلام و عرض دست بوسی و پا بوسی خدمت تمام شهدای عند ربهم یرزقون و شهدای زنده ی اقتدا کننده به سالار شهیدان عالم که این مسیر باستانی و فوق استراتژیک را با خون خود باز ساختند. و اما بعد، امیدوارم که طراحان و تئوری پردازان و فرماندهان محور مقاومت متوجه بازی پینگ پنگی کمپ های آمریکا در تنف و العمر-شاهر و پایگاه عین الاسد با نیروی هوایی اسرائیل در دو سوی جاده بو کمال شده باشند که این یکی خط می دهد و آن یکی می زند. متاسفانه راهکار مقابله با آن هم بسیار محدود است و آن هم داشتن هواگردهای پیش اخطار (ولو در حد بالگرد) و جنگنده های بقا پذیر (رادارگریز، عمود پرواز و مانور پذیر!!!) بر فراز دو سوی مرز است. ان شالله دولت کنونی حمایت ویژه و اورژانسی از صنایع نظامی هوایی کشور نماید تا در خلال یک دهه آینده این تهدید به کل مرتفع گردد. والا مادامی که شرایط همین باشد حتی اگر یک گاری از فلوجه بر روی اتوبان دمشق وارد شود دو ساعت بعد جنگنده ها بر فراز ابوکمال به انتظارش هستند. حال خود دانید.
  • US ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 4
    به لطف الهی راه کل دنیا رو بستیم تا این راه باز بشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس