کد خبر 1270565
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: رهبر عالی جمهوری اسلامی پس از حوادث یازده سپتامبر و در واکنش به سخنان جرج بوش رییس جمهور آمریکا در خصوص همراهی با آمریکا و پشت پرده حمله به افغانستان مطالبی را بیان کرد که اکنون پس از ۲۰ سال خواندن آن هم خالی از لطف نیست و هم می تواند اذهان را در خصوص درک ایشان از مسائل بین الملل بهتر یاری نماید .

بخشی از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای که در تاریخ ۴ مهر ۱۳۸۰ بیان شده ، به شرح زیر است :

بنده لازم می‏دانم برای آگاهی ذهن ملت عزیزمان- که بحمد اللّه هوشیارند- نکاتی را عرض کنم:نکته‏ی اوّل این است که رفتار و اظهارات دولت امریکا و مسئولان امریکایی در این قضیه، بسیار متکبّرانه و مغرورانه و برخاسته‏ی از روح استکبار بود و هست. اظهاراتی می‏کنند که با هیچ منطقی سازگار نیست. البته به حیثیّت آن‏ها خیلی لطمه خورده و آبروی امنیّتی‏شان در دنیا به شدّت خدشه‏دار شده است؛ اما این دلیل نمی‏شود که برای جبران یک تحقیر، باز چهره‏ی استکباری و قیافه‏ی خشمگین به خود بگیرند؛ یعنی‏ مردم دنیا! ما عصبانی هستیم؛ روی حرف ما حرفی نزنید! یعنی کسی جرأت نکند در مقابل حرفی که آن‏ها می‏زنند، حرفی بر زبان جاری کند؛ به خیال اینکه می‏شود ملتها و انسانها و دولتهای مستقل را با این شیوه‏ها از میدان خارج کرد. از جمله‏ی این حرفها این است که هرکسی با ما- یعنی با آمریکاییها- نباشد، با تروریست‏هاست! این حرفِ بسیار غلطی است؛ نخیر، این‏طور نیست. خیلی‏ها در کنار امریکا هستند، اما از همه‏ی تروریست‏های عالم خطرناک‏ترند. امروز دولت اسرائیل خطرناک‏ترین تروریست‏ها را در خود دارد. آن‏هایی که در رأس این دولتند، کسانی هستند که در فاجعه‏بارترین قضایای تروریستی، خودشان شخصاً دستور داده‏اند و شرکت داشته‏اند؛ الآن هم هر روز ترور می‏کنند و در کنار امریکا هم هستند. بنابراین، این‏طور نیست که هرکس با شما بود، با تروریست‏ها نیست. نخیر؛ سرسخت‏ترین و خبیث‏ترین تروریست‏ها الآن در کنار شمایند. نقطه‏ی مقابل نیز همین‏طور است؛ هرکس با ما نباشد، با تروریست‏هاست؛ نخیر، ما با شما نیستیم، با تروریست‏ها هم نیستیم.

در ذهن مسئولان امریکا، مفهوم تروریسم، مفهوم غلطی است. آن‏ها تروریسم را بد معنا می‏کنند؛ به گونه‏ای معنا می‏کنند که کشتار دسته‏جمعی و قتل عامِ مردم صبرا و شتیلا- که دو اردوگاه فلسطینی بودند- در یک شب به دستور همین کسی که امروز در رأس حکومت غاصب صهیونیستی است، تروریسم به حساب نمی‏آید!چند سال قبل از این، گروه زیادی از مردم قانای لبنان جلوِ دفتر نمایندگی سازمان ملل در این کشور برای شکایت جمع شده بودند؛ اما هلیکوپترهای اسرائیلی آمدند و چند صد نفر آدم را- که در میانشان زن بود، مرد بود، بچه بود، گرسنه بود، تشنه بود- به رگبار بستند و همه را کشتند! آمریکاییها این را تروریسم نمی‏دانند! بارها به لبنان آمده‏اند و افرادی را ربوده‏اند و یا کشته‏اند؛ اما هیچ‏کدام از این‏ها مصداق تروریسم نیست! دولت غاصب صهیونیستی در یکی دو ماه پیش رسماً تصویب کرد که باید عناصری از فلسطینیها ترور شوند- حتّی اسم ترور را آوردند- ترور هم کردند؛ ماشین‏شان را منفجر کردند و افراد متعدّدی را کشتند؛ اما هیچ‏کدام از این‏ها مصداق تروریسم نیست؛ ولی مردم فلسطین که برای دفاع از سرزمین و استنقاذ حقِّ پامال‏شده‏ی خودشان قیام می‏کنند، فریاد می‏کشند و سنگ در دست دارند، اسلحه هم ندارند، تروریستند! منطق آمریکاییها این است. این منطقِ غلطی است و دنیا آن را قبول نمی‏کند.

مجموعه‏ی قرائن و شواهد نشان می‏دهد که پشت این نمایشی که امروز در قضیه‏ی افغانستان وجود دارد، چیز دیگری است. افغانستانِ مظلوم و بدون حامی، در مقابل و دمِ چَکِ این‏ها قرار گرفته است؛ به خاطر اینکه یک نفر، یا ده نفر، یا صد نفر، یا هزار نفر در داخل این کشور متّهمند که قضایای انفجارهای نیویورک و واشنگتن را آن‏ها راه انداختند؛ اما پشت این صحنه، مسأله‏ی دیگری است. اوّلًا قرائن نشان می‏دهد که دولت امریکا در صدد است همان کاری را که در خلیج فارس کرد، در این منطقه هم بکند؛ یعنی بیایند در آسیای میانه و شبه قارّه مستقر شوند و دست و پای خود را باز کنند و به بهانه‏ی اینکه در اینجا امنیّت نیست، حضور داشته باشند. ثانیاً قصدشان این است، با کسانی که در قضیه‏ی فلسطین، از این مردمِ مظلوم دفاع کردند، تسویه‏حساب کنند. بقیه‏ی مسائل، صورت ظاهر قضایاست؛ باطن قضایا این‏هاست.

 تحلیل سخنان ۲۰ سال پیش آیت الله خامنه ای به زودی منتشر خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    8 0
    بصیرت عالم آگاه به زمان یعنی چیزی که بعد 20 سال الان کسانی که جزو سیستم فاسد نیستند یا برای رقابت قدرت با جناح سیاسی مقابل در خود امریکا بهش اعتراف میکنن.
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    14 0
    درود بر رهبر عزیزم امام خامنه ای
    • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      10 0
      تنها دلیل زندگی توی این دنیا سایه ات بر سرمان جانم فدایت امام خامنه ای حفظه الله
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    7 0
    عالی
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    16 0
    بايد بچشد عذاب تنهايي را/ مردي كه ز عصر خود جلوتر باشد
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      15 0
      ان شاءالله که هیچ وقت تنها نباشن . من خودم تا وقتی زنده ام حمایت شون میکنم و کنارشون هستم . مگه ادم یه اشتباه چند بار تکرار میکنه این بار تاریخ عوض میشه مگه غیر از رهبرمون ما چه کسی رو داریم
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      12 0
      چه صحبتهایی بود بعد از یازده سپتامبر دنیا ساکت بود از هیچکس صدا بلند نمیشد همه منتظر بودند که بوش چه خواهد کرد هر روز رجز تازه میخواند اون زمان 21 ساله بودم ناگهان صحبتهای اقا گویا جهان را تکان داد از 11 سپتامبر شوکه کننده تر بود فقط ادمهایی که اون لحظات را درک کردند میفهمند چی میگم برای اولین بار بلافاصله بعد از خبر 14 صحبت ایشان پخش شد (( ایران ایران اسلامی در هیچ حرکتی به رهبری امریکا در جهان شرکت نمیکند - متهم کردن ایران به حمایت از تروریست به جرم پشتیبانی از حزب الله لبنان جز لبخند تمسخر امیز مردم ایران به دنبال نخواهد داشت - امریکا را برای رهبری مبارزه با تروریست صالح و صادق نمیدانیم )
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    15 0
    قابل توجه حضرات اصلاح طلب که علی رغم سالها تجربه نیت کثیف امریکا باز هم نگاه به کدخدا دارند .
    • FR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 0
      اصلاح طلبها زمین خورده اند منتها خیال دارند تا خونه شون سینه خیز بروند کسی متوجه نشه !
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    17 0
    درود خدا بر تو ای رهبر بزرگوار
  • محمد IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    8 0
    لطفا دیکته این مطلب رو اصلاح کنید و کلمات را از هم جدا کنید
  • نیما HK ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    10 0
    اتفاقا هرکس با ایران نباشد با تروریست ها است
  • حسین IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 0
    الان بعد ار بیست سال به همه دنیا ثابت شد حق با آقای خامنه ای بوده
  • محمدرضا IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    خیلی عجیبه ایشون از عبارت انفجار های نیویورک و واشنگتن استفاده کردن . الآن دیگه همه میدونن ساختمانها بر اثر انفجار مواد منفجره ریختن نه ضربه و بنزین هواپیما .
  • FR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    عالی بود .....ولی چرا اینقدر بد تایپ شده ؟
  • زهرا IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 0
    👏👏👏حق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس