کد خبر 1270620
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
اتحادیه اروپا

برخی رسانه‌ها مدعی شدند که اتحادیه اروپا در طرحی پیشنهادی در پی توافق اقتصادی و امنیتی با همسایگان افغانستان از جمله ایران و پاکستان است.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها شنبه شب به وقت تهران  مدعی شدند که اتحادیه اروپا به دنبال توافقنامه با همسایگان افغانستان از جمله ایران و برخی کشورهای دیگر است تا در صورت تبدیل شدن طالبان به یک نیروی ناپایدار، حمایت خود را افزایش دهد.

به گزارش وبگاه «العربی» به نقل از شبکه خبری «بلومبرگ» آلمان و فرانسه پیشنهادی مبنی بر توافق اتحادیه اروپا با ایران، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان بدین منظور ارائه کردند.

در بخشی از سند ادعایی بلومبرگ  آمده است: «باید توجه ویژه ای به مشارکت احتمالی روسیه، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس شود.»

پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه گذشته، نگرانی‌هایی از سوی قدرت‌های جهانی ایجاد شد که ممکن است این خلأ قدرت را چین یا روسیه پر کنند.

در طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان نام کشورهایی چون نروژ، ترکیه، ایالات متحده و انگلیس به عنوان شرکای مالی مشاهده می‌شود. این پیشنهادها با وزارتخانه‌های خارجه اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شد و چهار موضوع مورد بررسی قرار گرفته که عبارتند از امنیت و ثبات، شامل اقدامات ضد تروریسم، مهاجرت و جلوگیری از قاچاق انسان، حمایت بشردوستانه از افغانستان و همکاری و توسعه اقتصادی.

این در حالی است که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ارسال پول به افغانستان شده تا از بحران اقتصادی که منجر به وضعیت فاجعه بار برای مردم افغانستان می‌شود جلوگیری شود.

اظهارات وی پس از آن صورت گرفت که «دبورا لیون»، فرستاده ویژه گوترش در امور افغانستان  روز پنجشنبه به شورای امنیت هشدار داد که مسدود کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های بین‌المللی افغانستان برای دور نگه داشتن آنها از دست طالبان، باعث رکود شدید اقتصادی در این کشور خواهد شد.

«ماروس سِفکوویچ» نایب رئیس کمیسیون اروپا نیز چهارشنبه گذشته گفت اتحادیه اروپا آماده است تا به کمک‌های اضطراری به افغانستان ادامه دهد. سفکوویچ در نشست خبری گفت: «اتحادیه اروپا آماده است تا همچنان به ارائه کمک‌های بشردوستانه ادامه دهد. ما بسیار با دقت به نحوه رفتار دولت جدید [افغانستان]، قبل از تعامل با آن نگاه می‌کنیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    اولا ایران هیچ نیازی به امنیت غربی ندارد و خود قادر است امنیت خود را تامین کند در ثانی اگر عرضه داشتید اینگونه اسفبار اخراج نمی شدید . اتحادیه اروپا بهتر است به فکر سیل پناهجویان افریقایی ووووو باشد .
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    خو ب این که گفتی یعنی چه؟ منافع اقتصادی کو ؟ امنیتی کو؟ حرف مفت
  • BE ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    آقا هر چی انجام میدید انجام بدید...ولی افغانی وارد ایران نکنید....اتحادیه اروپا نمی خواد واسه ایران کشورهای همسایه ایران نسخه بپیچه....این افغانی جماعت ملت ملت خوش نام خوبی نیست در هیچ جای دنیا از بس خلاف کردن ....اتحادیه اروپا با چندتا چادر قرص یه ذره پول کم قسطی می خواد و بدون برداشتن تحریم ها بندازه به ایران میلیون ها مهاجر افغان رو.،..که چی بشه...مگه داخل ایران کم افغانی هست...چرا نمیرن پاکستان تاجیکستان که دری پشتون هستن هزاره مثله خودشون....این افغانها ملت خوبی نیست...چند روز پیش در یکی از شهرهای ترکیه فیلمش هم در فضای مجازی پخش شده یه دختر دنبال کرده با سنگ زده به سرش و تجاوززز کرده...قبل هم در اتریش و آلمان و چند کشور دیگه هم دفعه ها جنایت و دوذی از این کارها کردن و غیره...داخل ایران نمیگم خودتون می دونید...خیلی کشورها حتی پول هم بدی افغانی نمی خوان ...از بس خلاف کردن بد نام هستن در کل دنیا....
  • BE ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    اتحادیه اروپا نمی خواد،..واسه ایران نسخه بپیچه...43ساله ایران درگیر کردن با میلیون ها افغانی مهاجر بیسواد....از یه طرف هم تحریم کردن ایران ....کشورهای اتحادیه اروپا از دست افغانی ها می ناله نمی خواد باهاشون طلا هم بفرستی ترکیه میگه پول هم بدید نمی خوایم.....از بس خلاف کردن مواد و جنایت تجاوزرر و غیره ..کل دنیا فهمیده دیگه..به ظاهر ساده اونها نگاه نکنید...از اتریش گرفته تا آلمان و بقیه..ایران رو هم خودتون می دونید چقدر خلاف ها کردن نمیگم اینجا..چقدر جوان های ایرانی معتاد شدن......چند روز پیش هم در ترکیه یه یک مهاجر افغانی دنبال کرده در راه یک دختر ماله ترکیه رو با سنگ زده سرش شکسته به حد مرگ بعد تجاووزززز کرده..بیمارستان بستری شده دختره حالش خیلی بد هست... و در اون شهر که این حادثه اتفاق افتاده مردم تظاهرات کردن...فیلم هاش فضای مجازی هست پخش شده.....تنها راه این هست داخل خود افغانستان شهرک های یا کمک سازمان ملل ایجاد بشه اونجا نگهداری بشن،....از مسولین محترم خواهش دارم حساسیت موضوع رو خیلی جدی بگیرن و جلوگیری کنن..امنیت ملی رو جدی بگیرن فکر مردم ایران باشن....فکر راهی برای فرستادن میلیون افغانی به کشور خودشون باشن که در ایران ساکن هستن...به جز تعدادی که واقعا مشکل دارن و به ایران خدمت کردن رو در ایران نگهداری کنید
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    اتحادیه اروپا خودش منشاء نا امنی ئر یمن و عراق و افغانستان و سوریه است می خواهد با نزدیک کردن خودش به نام مطهر ایران خودش را تطهیر کند که توبه گرگ مرگ است.
  • US ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    چرا ناتو وارد این لیست نیست.!
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    تحریم امریکا
  • مجتبی واحدی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    تو را به خدا با اقتدار روابط با اتحادیه اروپا را مثل چین و روسیه گسترش و توسعه دهید هر چه زودتر بهتر......اگر آمریکایی‌ها دست از شرارت بردارند روابط را برقرار فرمایید همراه با عزت......عزت خواستن علم می‌خواهد نه اینکه بگوییم دیگران به ما احترام بگذارند ولی ما هیچ احترامی نگذاریم. توسعه روابط نیاز همه کشورها در دنیای امروز برای داشتن جهانی آباد است.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    به اینا میگن حرفای پای بساط

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس