کد خبر 1270698
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
عبدالله گنجی نمایه

با سقوط دره پنجشیر در شمال افغانستان اصلاح‌طلبان، جمهوری اسلامی ایران را به بی‌عملی در دفاع از آن متهم کردند، اما هیچ‌گاه روشن نکردند از نظام چه می‌خواهند یا نظام باید چه‌کار کند؟

به گزارش مشرق، «عبدالله گنجی،» مدیرمسئول روزنامه جوان در سرمقاله این روزنامه نوشت:

با سقوط دره پنجشیر در شمال افغانستان اصلاح‌طلبان، جمهوری اسلامی ایران را به بی‌عملی در دفاع از آن متهم کردند، اما هیچ‌گاه روشن نکردند از نظام چه می‌خواهند یا نظام باید چه‌کار کند؟ اگر طالبان را برای گفتگو به تهران دعوت کنیم خواهند گفت از یک گروه تروریستی حمایت کرده‌اید و اگر وارد جنگ شویم که همیشه گفته‌اند جنگ بد است. بدون تردید موضع این جماعت بر این انگاره و باور استوار است که نظام، حامی طالبان است. تجربه تاریخی نشان می‌دهد شنا برخلاف مسیر نظام، علت و محور نوع نگرش این جماعت به روندهای کشور است و برخلاف مدعای شفافیت در عرصه سیاست، اینجا به‌شدت محافظه‌کارانه و لفافه‌گو ظاهر شدند. اما ما باید چه می‌کردیم؟ هم از باب خبر و هم از باب تحلیل، نظام جمهوری اسلامی در حوادث اخیر افغانستان غافلگیر نشد و از اشراف اطلاعاتی بر روند برخوردار بود. اما چرا ایران وارد جنگ نشد؟

۱- افغانستان یک کشور مستقل است. ورود به یک کشور مستقل با ابعاد نظامی صرفاً با درخواست دولت آن کشور یا شورای امنیت سازمان ملل یا در پاسخ به حمله از آن کشور میسر است. دولت افغانستان هیچ کمکی از ما نخواست و بعد از فروپاشی دولت غنی نیز بی‌دولتی، فضا را پیچیده‌تر کرد.

۲- جنگ طالبان با پنجشیریان جنگ بین‌الافغانی است. ورود به چنین جنگی از سوی ایران باخت مطلق است. نه پنجشیریان نماینده رسمی و قانونی ملت افغانستان هستند و نه طالبان. ما نمی‌توانیم حاکمیت هیچ‌کدام را بر افغانستان به رسمیت بشناسیم تا چه رسد که از یکی حمایت نظامی کنیم.

ما و پنجشیریان

۳- منافع ما در افغانستان عبارت است از اخراج امریکا، سرکوب داعش، حفظ حرمت شیعیان و حفظ امنیت مرزهای شرقی کشور. اکنون که طالبان به حفظ حرمت و جان و مال شیعیان پایبند است به صورت طبیعی نباید دست به اقدامی بزنیم که عرصه بر شیعیانی که تحت کنترل این جماعت هستند، سخت شود. طالبان رفتار سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ را با شیعیان تکرار نکرده است. شیعیان افغانستان قبلاً از طالبان ضربه خورده‌اند، جبهه شمال نیز حد فاصل سقوط دولت نجیب‌الله تا ظهور طالبان در ۲۸ سال پیش اسلاف پنجشیریان مظالمی را بر آنان خصوصاً در غرب کابل روا داشتند که در تاریخ ثبت است.

۴- آنچه قطعی و حتمی است ورود پنجشیریان به یک جنگ نابرابر، بدون برآورد صحیح نظامی است. جنگ نیاز به برآورد و نقشه دارد. اینکه بدون قوای متوازن در درون خانه خود منتظر دشمن بمانی، قطعاً منجر به پیروزی نخواهد شد. در تشبیه می‌توان کار پنجشیریان را با توابین کربلا مقایسه کرد که بدون برآورد نظامی از طرف، فقط متأثر از نفس لوامه در عین‌الورده به صورت کامل قلع و قمع شدند. طالبان با سلاح‌های پیشرفته‌ای که امریکایی‌ها بر جا گذاشتند از یک سو و کوچک بودن جغرافیای پنجشیر از سوی دیگر مشخص بود که فائق خواهد آمد و هرگونه ورود خارجی این جنگ را طولانی خواهد کرد و باعث فرسایش داخلی و در عین حال دخالت دوباره خارجی خواهد شد. شاید لازم بود مسعود برای پیشگیری از حمله طالبان به ایران یا پاکستان به سازمان ملل برود و استمداد طلبد، اما گویی غیر از جنگ مسیر دیگری را انتخاب نکرد و طبیعی است که جریان غالب باج نخواهد داد. البته افول روحیه جهادی در شمال نیز در سقوط سریع پنجشیر مؤثر بود. در ۲۰ سال گذشته رفاه نسبی و زندگی عرفی بر مجاهدین سابق مستولی شده بود.

ما و پنجشیریان

۵- ایران و پاکستان چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن هیچ موقع برای هم تهدید نبوده‌اند و نخواهند بود. نگرانی از تنش بین این دو کشور مطلقاً بی‌اساس است. ایران عمق استراتژیک کشور مسلمان پاکستان در حوادث روزهای سخت است؛ بنابراین آنان که مرتب نظام را به اقدامات غیرایدئولوژیک در حصول منافع ملی ترغیب می‌کنند، اکنون حرف مشخص‌شان چیست؟ حضور ما در سوریه سه دلیل عمده داشت: اول درخواست دولت این کشور، دوم خارجی بودن عمده اعضای داعش و سوم تهدید حرم اهل بیت که دو مورد از آن بدواً اتفاق افتاد، اما در افغانستان شرایط اینگونه نیست. طالبان بومی و از قوم بزرگ‌تر است و ورود ما به یک جنگ داخلی در این کشور می‌توانست سرنوشت تلخ قدرت‌های بزرگ در ۲۰۰ سال گذشته را یادآوری کند.

راهبرد جمهوری اسلامی روشن است و باید روشن‌تر بیان شود تا لجبازان آچمز شوند. ایران هرگز دولت مستقل و امارتی طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و این معقول‌ترین تصمیم برای افکار عمومی داخل کشور، داخل افغانستان و مجامع جهانی است. ایران در افغانستان هوشمندانه عمل کرد و تصمیم برای آینده نیز هوشمندانه است. منافع ما در افغانستان تا این لحظه محترم شمرده شده است. غایت نظر ما تشکیل دولت فراگیر است دولتی که از فردای آن جنگ برای همیشه پایان یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 113
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    53 14
    # تیپ اصلاحیون
    • عبدالله مومن IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 1
      ما از خدا می خواهیم که افسادطلبان به افغانستان بروند. چون به این ترتیب . ریشه مفسدین اعظم از کشور کنده خواهدشد. هههههههههههههههههههههه
    • روزبه IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 4
      در بهترین حالت ما با ساختاری شبیه به نظام عربستان این بار در مرزهای شرقی مان همسایه خواهیم شد، خروجی ماهیت ساختاری که طالبان بر افغانستان مسلط خواهد کرد تضعیف نفوذ فرهنگی اجتماعی و مذهبی خواهد بود که ایران در چند قرن اخیر بر آن داشته که مطلوب پاکستان، عربستان و ایالات متحده خواهد بود
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      6 1
      اگر شبیه عربستان بشوند که اصلاحاتیان قربان صذقه شان می روند.
    • به روزبه IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 5
      نخیرامثال شماها ازاین می ترسید که اگر طالبان پیروز شود دیگر بی بندباری وبی حجابی زنان تمام خواهد شد به خاطر همین هست که مخالفن ومخالفید
  • سید IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    55 11
    معلوم هست که چه می خواهند! موضوع آن است اصلاح طلبان بدعادت شده اند! به گمان شان در همه جبهه ها بچه حزب اللّهی ها باید بروند جانفشانی و فداکاری و مجاهدت کنند و جنابان اصلاح طلب در اتاق و دفتر کارشان قهوه میل فرمایند و در باره مسائل پیش آمده مثلاً تحلیل سیاسی ـــ اجتماعی افاضات فرمایند!
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 5
      معلوم هست که چه می خواهند! موضوع آن است اصلاح طلبان بدعادت شده اند!/ [,جواب / اول اینکه حمایت تنها حمایت نظامی و انهم حمایت بی موقع نیست . ایران می بایست خیلی قبل مثلا از ده سال قبل برنامه مشخصی برای افغانستان داشته باشد نه اینکه همه تمرکزش روی غرب باشد . دیگر اینکه ایران با روایط خوبی که با پاکستان و قطر داشت می توانست میانجیگر خوبی باشد و نگذارد مردم پنجشیر تنها بمانند . اما چرا شما فکر می کنید فقط با نیروی برادران انقلابی از سوریه دفاع شد . همه مردم چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر هزینه سهیم بودند . انچه مهم است این است که برادران انقلابی ما حسی نسبت به مشکلات مردم افغانستان ندارند .تمام حساسیت انها غزه است .
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 0
      باید عاقلانه عمل کرد
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 0
      مهاجران افغانستانی ساکن ایران چهل سال است چه حسی به افغانستان دارند که ما دایه دلسوز تر از مادر باشیم؟؟
    • به 14.05 IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 1
      چرا مسعود برای شما شده کل مردم پنچشیر و تاجیک؟ آیا جز با ژن خوب و زور اسلحه و طرفداری یک اقلیت خود را نماینده پنحشیر و کل تاجیکها می داند؟ اصلا خودش و پدر خودش هیچ اعتقادی به نقش مردم نداشتند. الان مردم پنجشیر از دست او به طالبان دارند فرار می کنند. متاسفانه جز عقده دفاع از یک موجود غربگرای ضد اسلام و ضد ایرانی هدفی ندارید.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    27 11
    نگارنده محترم لطفا در مورد مواضع ما در برابر طالبان اگر دولت همه شمول تشکیل ندهند، حقوق زنان، شیعیان و اقوام غیر پشتون تامین نشود، اگر چالشهای آبی ادامه یابد و یا امنیت مرزهای شرقی ما مورد خدشه قرار گیرد؛ توضیح بفرمایند. و اساسا ما دیپلماسی فعال و یا منفعلانه در برابر طالبان خواهیم داشت.
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      41 19
      هر موقع این غلط ها از طالبان یا هر گروه دیگه ای سر زد بعد وارد میشیم و ادبشون می کنیم. فعلا که همچین اتفاق هایی نیفتاده.
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      26 1
      ما درک می کنیم که باید طالبان مذاکره کرد بالاخره قریب به هزار کیلومتر مرز مشترک شوخی نیست ولی نیازی به تطهیر طالبان نیست،
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 2
      حقوق زنان !؟ اگر منظورتون از حقوق زن چیزهایی هست که الان در غرب و در ایران شاهدیم ان شالله طالبان هیچ وقت چنین حقوقی به رسمیت نخواهد شناخت
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    19 24
    البته هیچ کس حتی اصلاحطلبان نگفتن وارد جنگ با طالبان بشید بلکه گفتن حمایت کنید.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      34 12
      حمایت دقیقا یعنی چه؟ یعنی پول و پله براشون بفرستیم؟ و یا بشینیم براشون دست بزنیم؟ فرضا این کار ها رو هم کردیم و اونها شکست خوردند که شکستشان هم قطعی است اون وقت عقل نداشته شما ها نمی گه چرا الکی طالبان را دشمن خودمان و شیعیان افغانستان کردیم؟
  • US ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    38 13
    آقای گنجی ممنون از نظرات عالی شما. حرف حساب زدین
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    11 5
    سوره مبارکه الأعراف آیه ۱۷۶ وَلَو شِئنا لَرَفَعناهُ بِها وَلٰكِنَّهُ أَخلَدَ إِلَى الأَرضِ وَاتَّبَعَ هَواهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الكَلبِ إِن تَحمِل عَلَيهِ يَلهَث أَو تَترُكهُ يَلهَث ۚ ذٰلِكَ مَثَلُ القَومِ الَّذينَ كَذَّبوا بِآياتِنا ۚ فَاقصُصِ القَصَصَ لَعَلَّهُم يَتَفَكَّرونَ ترجمه: و اگر می‌خواستیم، (مقام) او را با این آیات (و علوم و دانشها) بالا می‌بردیم؛ (اما اجبار، بر خلاف سنت ماست؛ پس او را به حال خود رها کردیم) و او به پستی گرایید، و از هوای نفس پیروی کرد! مثل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی، دهانش را باز، و زبانش را برون می‌آورد، و اگر او را به حال خود واگذاری، باز همین کار را می‌کند؛ (گویی چنان تشنه دنیاپرستی است که هرگز سیراب نمی‌شود! (این مثل گروهی است که آیات ما را تکذیب کردند؛ این داستانها را (برای آنها) بازگو کن، شاید بیندیشند (و بیدار شوند)! مثل بعضی جریانات سیاسی و یا افراد کینه توز سیاسی در جریان انقلاب و نظام همینگونه است .
    • مخالفان طالبان= فرقه ضاله مرجئه IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      منظورت اصلاح طلبانه دیگه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    24 13
    درود بر آقای گنجی با این تحلیل دقیقشان. و شرم بر کسانی که امکان آگاهانه و یا جاهلانه علیه نظام حاشیه پراکنی کردند. پنجشیر بهانه بود هدفشان تخریب نظام و قرار دادن آن در مخمصه مقابله با مردم افغانستان و فاطمیون و یا ورود به جنگ بود که از هر طرف نگاه کنیم خیانت به کشور بود. ولی خداوند کیدشان رو به خودشان برگرداند و آنها را بیان کردم مفتضح تر کرد.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    28 18
    اقلا از طالب دفاع نکنید،چون تاریخ قضاوت خواهدکرد و خدای نکرده شرمنده خواهیدشد
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      27 14
      البته تاریخ بارها نسبت به مواضع اصلاحات و غربگدایان قضاوت کرده و آنها را مفتضح کرده
    • سعید IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 0
      کجا دفاع کرده؟؟؟ کجای این مطلب نوشته طالبان حقه؟؟
  • بامیان زیبا IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    23 5
    در مورد خط آخر.جنگ پایان نخواهد یافت.بله طالبان کشتار شیعیان را کمتر کرده اند.ولیکن ماهیت فکری و فرهنگی و زبانی و نژادی و ... آنها اساسا با شیعیان و تاجیک ها و حتی اقلیت ترکتبار افغانستان تفاوت کامل دارد و این اختلافات گسترده قطعا باعث خواهد شد که جنگ پایان نیابد.همین الان که با شما صحبت میکنم متاسفانه طالبان از مردم بسیار فقیر مناطق شیعه نشین مرکز 3 نوع مالیات سنگین وضع کرده و با این شرایط مردم چاره ای جز کوچ کردن و ترک زمین هایشان ندارند چون توان پرداخت چنین مالیاتی را ندارند.متاسفانه با این وضعیت در دراز مدت به مرور پشتون های پاکستان و افکار طالبانی جهادی جایگزین شیعیان خواهد شد.مشرق لطفا چاپ کن.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      دروغ پشت دروغ.
  • محمدایوب IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    15 7
    شخصی به یک نفر گفت خرت را به من امانت بده تا باری راببرم. صاحب خر گفت دمش مشکی است. طرف گفت چه ربطی دارد گفت همین بهانه کافی است ندهم. حال قضیه این جماعت اسلاح طلب است که فقط حرف بزنند. فقط بهانه.. بگویند زنده هستند.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    12 6
    خدا پدرت را بيامرزد.منطقي، مستدل و مودبانه پاسخ منتقدان را داديد.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 16
    طالبان را اصلاح طلبان به تهران دعوت کردند ولی شما چقدر حرف و حدیث علیه آنها گفتید
  • صمصام IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    27 5
    آقای گنجی لطفا به اسم و نام اعلام کنید کدام یک از اصلاح طلبان خواستار حضور ایران با قوای نظامی در افغانستان شده اند
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      7 4
      سوال خوبی پرسیدید
    • محدثه IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 0
      محمد علی ابطحی ، عباس عبدی، صادق زیباکلام و ..... یه چرخی تو سایت خبرآنلاین بزنی متوجه میشی کیا می خواستند کشور رو به جنگ و آشوب بکشونند . خدا ازشون نگذره کم مملکت مشکل داره حالا می خواستند الکی الکی یه جنگ رو هم بهش اضافه کنند.
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 0
      زشت کلام
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    6 0
    شعار ما یک کلام .... تاجزاده وصادق کلام ... جنگ تو پنجشیر کنند والسلام!!..... این تو بمیری از اون توبمیری ها نیست،آقایان وخانمهای همیشه مدعی اصلاح طلب!! حرف زدید ،باید روی حرفتون بایستید.
  • نادر IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 5
    اصلا" بحث دخالت نظامی و این حرفا خواسته هیچ جناح و گروهی نیست موضوع حمایت لفظی و بیانی هم میتوانست برای مقاومت پنجشیر بسیار روحیه ساز باشه .
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 0
      و بیهوده طالبان را که دشمنی با ما و شیعه ندارد با خودمان دشمن کنیم. چرا؟ چون یک ژن خوب این طور می گوید؟
  • سوسان IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    11 3
    مگه ما وکیل مردم افغانستانیم خودشون این نوع حکومت رو دست دارند یعنی نود درصدشون حالا این 5 پیشیک کجاست چند نفر هستند
  • منتقد IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    بابا یکم منطقی باشید. این طور که شما میگین منافع شما فقط تو قتل و کشتاره بی گناهان است.این چه منطقیه که باید مظلوم سکوت کنه چون امکانات نظامی ندارن تا از خودشون دفاع کنن.
  • غفاری IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 2
    همیت تحلیل های شماست که الان تو ۵ کشور درکیر هستین.از ترس بی جای شماست.
  • عباد IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 0
    بله اقای گنجی جنگ بد است
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    16 5
    مرگ بر طالبان زن ستیز
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 1
      اگر زن همان عروسکی است که باید آواز بخواند و یا خلبانی کند و یا جلوی مردهای نامحرم کار کند، البته تمام ادیان ابراهیمی زن ستیز هستند با تعریف شما
    • سپیده دم اندیشه IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 2
      ۱۸:۳۷ اینجا هم خلبان زن داریم طالبان !
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 3
      ایران بهترین سیاست را در پیش گرفته
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    برادر من موضوع این نیست که این جماعت نمیفهمن.حتی موضوع این نیست که نمیخوان بفهمن.موضوع اینکه میفهمن.و دستور دارن این موج رسانه ایرو ایجاد کنن.خدا لعنتشون کنه که شدن سواره نظام و جیرو خور و نوکر آمریکا
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    9 5
    اصلاح طلبان میگویند طالبان را تطهیر نکنید و حمایت معنوی خود را از پنجشیریان داشته باشد
  • رضا IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    14 1
    دولت پاکستان بیش از حد تحت سیطره عربستان و آمریکا است و این دولت مهمترین حامی نظامی و تسلیحاتی طالبان است. بنابراین عمق استراتژیک یک خودفریبی عوامانه بیش نیست. در آینده ما با طالبان مشکل ها خواهیم داشت فتنه سوریه به مرزهای شرقی ما رسیده است.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      افرین
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 1
      پس هنوز مشکلی ایجاد نکرده و قصاص قبل از جنایت ممنوع. اگر هم پاکستان کاری کند که ثبات و امنیت در افغانستان حاکم شود دستش را هم می بوسیم.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 2
    این مشخص است که ما چه می‌خواهیم.
  • ناشناس IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    12 7
    اقای گنجی تابحال کسی نگفته ما به طالبان حمله کنیم اصلا شرایط اقتصادی کشور چنین اجازه به ما نمی دهد.اگر قرار بود با طالبان جنگ کنیم با طالبان قبلی که زمینه اش با شهید کردن دیپلماتهای ما فراهم بود می کردیم.شما گفتید طالبان تغییر کرده دیگر شیعه ها رانمی کشد ولی شواهد نشان می دهد انها شیعه کشی را شروع کردند.بنابراین ماهیت این گروه تغییر نکرده.طالبان را تطهیر نکنید.
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 1
      طالبان هرگز دیپلماتهای ایرانی را نکشت. منتهی اصرار شما آن زمان هم راه اندازی جنگ شیعه و سنی بود. الان هم طالبان هبیچ شیعه ای را نکشته. اتفافا احمدشاه مسعود دشمن قسم خورده شیعیان بود.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    6 4
    اگر تحلیل میکنید مراقب باشید تناقضات کلامتان با رفتارهای گذشته شما آشکار نشود
  • مهدی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 5
    نظام باید همان حمایتی را که از مسلمانان فلسطین در مقابل صهیونیستها می کند همان حمایت را از مسلمانان پنجشیر انجام دهد
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 0
      اساسا پنچشیری ها می جنگند که اسلام نباشد! آنها لایسیته می خواهند!
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    10 7
    طالبان بهشت زشت رویان و زشت فکران هست
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 1
      شما اساسا از ظاهر اسلامی بدتان می آید. زیبایی را در ریش تیغ زده و کراوات و ادکلن فرانسوی می دانید.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      ۱۹:۱ پیامبر نصف درآمدش را عطر و مشک می خرید همیشه لباس تمیز می پوشید پاکیزگی از ایمان است
  • ناشناس IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    یک راه کوچک برای تغییر نظریاتتان در مورد طالبان باقی بگذارید . اینجوری نباشه که نظرات 2 ماه دیگرتان 360 درجه با نظرات امروزتان فرق بکنه !!!
  • fkdfd GB ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 4
    به هر حال جمهوری اسلامی و عمارت اسلامی طالبان هر دو در یک جهت هستن هر دو ضد آمریکا و غرب
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 0
      امارت اسلامی درست است. عمارت یعنی ساختمان
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    8 4
    هیچ وقت حمایتتون از یادم مردم نمیره
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    14 9
    ایران بهترین تصمیم را در مورد افغانستان گرفته .دخالت نظامی در افغانستان اشتباه محض هست
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 1
      ایران بهترین تصمیم را در مورد افغانستان گرفته .دخالت نظامی در افغانستان اشتباه محض هست/ جواب / تصمیم ایران خوب است اما بهترین نیست . این تصمیم ضعیف از بیست سال پیش گرفته شد . ایران نباید دولت قبلی را رها می کرد .امریکا ستیزی ایران موجب شکست دولت قبلی افغانستان شد .
  • علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    وقتی حکومت طالبان به رسمیت نمی شناسیم پس نباید با آنها رابطه داشته باشیم در صورتیکه هنوز کامیون های بسیاری از ایران کالا به آن کشور می بزند.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 1
      تایوان را هم به رسمیت نمی شناسیم اما روابط اقتصادی گسترده ای با آن داریم. منتهی چون نوکر آمریکا است مشکلی با آن ندارید.
  • فیروزاسماعیلی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    سیاست دولت درموردافغانستان عاقلانه است چیزی که مردم ازدولت ومجلس می خواهد تلاش برای برداشتن تحریمهاوبرون رفت ازاین مشکل است این کارنیزبررسی دقیق وکارشناسانه واتخاذتصمیم براساس واقعیتهای موجودکشورومنافع ملی است .
  • امانی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    عزیزان واقف باشند که نظام با توجه به افرادهم صاحب نظر در داخل کشور وهم داخل افغانستان از کلیه وقایعی که در آن کشور رخ میدهد خبردار بوده وهستند وبه اطلاعاتی دسترسی دارند که ماها حتی نیم درصدش را هم خبر نداریم مطمئنا مسئولین امر ودر راس انها مقام معظم رهبری انقلاب با آن دید وسیعش میتوانند تحلیل های صحیح را بررسی کرده ونسبت به این موضوع اتخاذ تصمیم بفرمایند
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 2
    حزب الله و یمن چی؟ اونجا که دولت رسمی نخواست. شیعیان هم مشکلی نداشتن. و منفعتی هم برای ایران نداشت.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    بحث اینکه حمله ایذایی کردن مقاومت پنجشیر چه فایده ای داره....فوق فوقش ایزولش می کنن(کوچ دادن هم برای همین است)....احمد مسعود بهتره بجای زد و خورد بی حاصل بیاد برای سازماندهی و تاسیس یک سازمان رزم مدرن و مناسب برای افغانستان(با همکاری پشتون های ناراضی و هزاره ها)...... طالبان قدرت نظامی خاصی نداره فقط باید بدونی کجا باید ضربه بزنی.....تسلط کنونی هم نتیجه مذاکراتشون با امریکاست.....
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    اولا طالبان مثل شما تقیه میکنه. ثانیا مگه تو یمن دولت قانونی خواست
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    اقای گنجی بسیار منطقی و اصولی طرح موضوع کرده و پاسخ داده اند . بر اساس فرمایشات امام خامنه ای هم وظیفه ایران حمایت از ملت های مظلوم و تحت ستم است و کیست که نداند آمریکا ستمکارترین وجود موجود در منطقه و جهان است . مشکل ما فقط با رژیم اشغالگر قدس و دایه اش آمریکاست . ما با هیچ کشور دیگری مشکل نداریم . ملت ها خودشان باید سرنوشتشان را ترسیم کنند . و ما هم از خواسته اکثریت آنها پشتیبانی کرده و می کنیم .البته آن دسته از ملت هایی که عامل اجرای دو ابر جنایتکار نامبرده نباشند
  • منصور IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    طالبان ضد شیعه و ازطرف القاعده وکه مشاور بن لادن وارد افغانستان شده واز طرف عربستان حمایت میشود وتمامی عقاید علیرغم انکار میکنند بنا بر این غیر قابل اعتماد میباشند وباید مواظب انها و توطیه هایشان باشیم و یکی از بهترین اقدامات دیوار کشی در مرز دو کشر باشد.
  • یاغچی ابادی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    پاکستان هیچوقت با ما روراست ودوست مانبوده ونیست،پاکستان دوست آمریکا عربستان امارات وترکیه است پاکستان خواستگاه وزادگاه بدترین تروریست‌های خونخوار ضد شیعه می باشد،پاکستان اگر دوست مابود چرا خط لوله گاز مارا که اینهمه ما هزینه کردیم در داخل ایران وحتی در داخل پاکستان وبا فشار آمریکا و عربستان آن را تعطیل واین همه خسارت به ما وارد کرد
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    هدف تیپ اصلاحطلبون انداختن جمهوری اسلامی درباتلاق جنگ مذهبی درداخل یه کشور دیگه است
  • علی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    ما با اصلاح طلب ها کاری نداریم اما هیچ قدمی برای این گروه واقعا مظلوم در جمهوری اسلامی برنداشتند
  • US ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    موصل هم سقوط کرده بود و داعش تا ۵۰ متری کاخ اسد رسیده بودند
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      درعوض رییس جمهورشون فرارنکرد...!!!!
  • شهروند آرزومند IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    ...تمام سختی ها و رنج ها و فقر و محرومیت ها و کینه ها و ناله ها و درد های ناشی از زخم های کهنه ی تجاوز شوروی سابق و رنج و کُشتار مردم در اِشغال جدید ۲۰ ساله ی افغانستان عزیز توسط آمریکای متجاوز که رفاه ، زندگی، آسایش، آرامش و آزادی و امکان تمرین و تفاهم و گفتگوی برادرانه ی یک ملت با اقوام مختلف قابل احترام رنج کشیده و مسلمانِ رها شده از دو تجاوز بی رحمانه ی سخت دشمنان ؛ این عوامل متاسفانه نگذاشته است تا جز کار با تُفنگ و عدم تحمل برادرانه ، جسارتا" این شهروند عرض می کند : اولاً ، به گفتگوی برادرانه ی با همدیگر ؛ فارغ از خواسته ی تفرقه افکنان خارجی با همدیگر بپردازند و حتی در داخل محافل و مجالس روزانه ی دوستانه یک ملت با خودشان برای پذیرش نظرات انتقادی و نقد منصفانه ی همدیگر و جِدال اَحسن قرآنی برای تفاهم و اُخوت و برادری و نه اختلاف و دشمنی که آسان است ، بپردازند ، و دوماً : سپس با همسایگانی که در این مصیبت ها و آوارگی شان در طول این زمان دراز و طاقت فرسا نیز همراه و همدل آنها بوده اند و در رنج هایشان شریک بوده اند و تحمل کرده اند و آسیب دیده اند حتی تشکری برادرانه بنمایند
  • احمد IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    خیلی دقیق تر، چون پنجشیریها هم مثل طالبان سنی مذهبند کاری به کارشان نداشتیم بالاخره غاءله هم خوابید پس همیشه دخالت خوب نیست
  • US ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    موصل هم سقوط کرده بود و داعش تا ۵۰ متری کاخ اسد رسیده بودند
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    غربگرایان ایرانی همیشه با احساس یکسری از مردم که کمتر دنبال مطالعه مستقل می رن و بیشتر اخبار را پای ماهواره و پیج های اینستاگرام می گیرند بازی کردند و می کنند مردمی ناآگاه که نه می دانند طالبان چیه داعش چیه تاریخ افغانستان چیه تحولات این کشور چیه و طبق معمول بازی غربگرایان را می خورند و موجی می شوند تا جریان غرب گرا به اهدافش برسد
  • دلسوز IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    اولا فقط بین الافغانی نیست و پاکستان یکطرف داستانه. دوم اقای تحلیلگر چه ضمانتی هست ک طالبان بعد از تثبیت قدرتش موی دماغ نشه؟!؟؟ضمتانتنون چیه؟!
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    6 0
    وقتی داعش سر کودکان سوریه وعراق را می برید این اصلاح طلبان شعار نه غزه نه لبنان ونه سوریه را توسط نوچه هایشان در بوق وکرنا کرده بودند !
  • حرف حق IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    4 3
    من سوالم اینه چرا مظلومین یمن و سوریه و ...میبینیم اما مظلومان افغانستان را نه
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    طالبان با پشتیبانی و حمایت ایران به قدرت رسیدند پس عذر بدتر از گناه نیاوریید
  • رسول IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    افرین ِ بسیار دقیق و مفید بود.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    اصالت کار مسعود هنوز زیر سواله
  • هاشم IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    ایران هر چی توان داره برده سمت سوریه و عراق
  • پدرام IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 2
    وقتی ایران سالهای 94 و 95 میلادی یواشکی رفت تو بوسنی برای مردمش سلاح و نارنجک و اسلحه و مهمات برد (زیر همون جعبه های دارو که مخفیانه به گُراژده ارسال شد، آیا با درخواست دولتشون بود که ما رفتیم اونجا فضولی کردیم؟! خدا رحمت کنه شهید آوینی رو... مگه حضرت آقا نگفتن هر جا مظلوم هست ما هستیم
  • سعید DE ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    آقای گنجی مطلب جدیدی نداشت در این یادداشت و از یک زاویه خاص به اتفاقات نگاه کرده و توصیه می کنم با زاویه بازتر تحلیل کند البته نه این که سوادش را نداره بلکه قدرت اقناع مخاطب ندارد. امیدوارم ایشون با این نگاه تک بعدی طرف مشورت مسئولان نباشد.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    اصلاح طلب نشون داده تو این دو دهه که فقط به فکر منافع خودش و جناحی و اطرافیانش است و بس . له له هم که می زنن برای روابط برای منافع شخصی و اقتصادی خودشونه و بس .
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    این توطئه ای هست که توسط سرویسهای اطلاعاتی خارجی حمایت و هدایت میشه ... چند وقت پیش خبری نشر شد که عربستان خواهان انتشار اسناد مربوط به یازدهم سپتامبر است .. بقیش بماند . متوجه خواهید شد
  • CA ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 4
    ۱- نباید تروریستهای متحجر طالبان را تطهیر کنید و ماله بکشید و سربرهای دیپلماتهای ایرانی را برادران مجاهد بخوانید و در تهران برایشان فرش قرمز پهن کنید ۲- اگر یک بیانیه میداد و کشتار و جنایت جنگی در پنجشیر را محکوم میکردید ۳- چه ربطی به اختلاس طلبان دارد؟ اختلاس طلبان به مردم داخل کشور رحمی ندارند
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 1
      1- همه مقامات ایرانی الان خوب می دانند که کشتن دیپلماتهای مزار شریف اساسا کار طالبان نبود و آنها هیچ نفعی از از این کار نمی بردند و فقط آمریکا قصد جنگ افروزی بین ایران و طالبان را داشت. 2- همان نیروهای دولت نوازشریف هم که دیپلماتها را کمشتند سرشان را نبریدند! 3- هیچ جنایت جنگی در پنجشیر رخ نداده است. کشته شدن در جنگ جنایت جنگی نیست. 4- دقیقا نکته این است که تا منافع آمریکا در خطر نیفد، اصلاح طلبان به رگ غیرتشان بر نمی خورد.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    8 0
    تحلیل جالب وجامعی بود منتهی یک دلیل عمده ی ورودایران به سوریه را متاسفانه ذکرنکرده است...!!!! وآن هم این که: داعش رسما وعلنا ایران رابه حمله ی نظامی تهدیدکرده بود ودرصورت اشغال کامل سوریه وعراق به ایران حمله می کرد. حتی درنقشه ای که داعش منتشرکرده بود،ایران هم بخشی ازحکومت عراق وشام نشان داده شده بود...!!!
  • سید محسن 19 ساله IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    4 0
    تحولات پنجشیر برای به حاشیه بردن خروج امریکا ازمیشه منطقه داره بولد
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    7 0
    جنایات هولناک احمدشاه مسعود علیه شیعیان هزاره را نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم.
  • به روزبه IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    نخیرامثال اوناهایی که مخالفن ازاین می ترسید که اگر طالبان پیروز شود دیگر بی بندباری وبی حجابی زنان تمام خواهد شد به خاطر همین هست که مخالفن ومخالفید
  • زن ستیز IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    به ما گفتند بیراهه بروید ما هم گفتیم چشم، فضیلت زن در این نیست، که زن و دختر ما برود پایش را دراز کند و یک کسی را بزند و برای ما مدال بیاورد، فأین تذهبون، به کجا داریم می‌رویم. عقل خود را تعطیل کرده اید و به هر چه غربی به آن مدال دهد افتخار می کنید بی آنکه فکر کنید آیا واقعا این افتخار است؟ ارزش دارد؟ فرق المپیک با کن چیست؟ همه حرکت موازی جبهه باطل برای فریب دادن مردن دنیا و از بردن غیرت است. آنچه فرهادی می سازد با آنچه گوگوش به عنوان زن با حجاب ترانه سرا معرفی می کند با این دحتر با حجاب لگد پران همه یک ماهیت دارند و آن این است که ارزش گوهر انسانیت در پای بت های ساختگی دنیای مدرن قربانی شود. زنی که به دور از همه تعاریف اسلامی حیا به المپیک می رود و جست و خیز می کند و در مقابل چشم میلیونها نامحرم لگد می پراند و همه مسلمانان او را قهرمان تصور می کنند چون یک تکه پارچه روی سرش گذاشته است! با این وضع مسلمین به کجا می روند؟ آیا جز این است که دارند همه هویت اسلامی خود را برای کسب چند مدال و یا پذیرفته شدن در نرم های غربی لیبرالیزه می کنند؟ با این وصف در المپیک های بعدی قطعا شاهد رقص روی یخ زنان مسلمان - البته باز هم با یک تکه پارچه روی سر - و چه بسا کشتی زنان مسلمان خواهیم بود.
  • زن ستیز IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    به ما گفتند بیراهه بروید ما هم گفتیم چشم، فضیلت زن در این نیست، که زن و دختر ما برود پایش را دراز کند و یک کسی را بزند و برای ما مدال بیاورد، فأین تذهبون، به کجا داریم می‌رویم. عقل خود را تعطیل کرده اید و به هر چه غربی به آن مدال دهد افتخار می کنید بی آنکه فکر کنید آیا واقعا این افتخار است؟ ارزش دارد؟ فرق المپیک با کن چیست؟ همه حرکت موازی جبهه باطل برای فریب دادن مردن دنیا و از بردن غیرت است. آنچه فرهادی می سازد با آنچه گوگوش به عنوان زن با حجاب ترانه سرا معرفی می کند با این دحتر با حجاب لگد پران همه یک ماهیت دارند و آن این است که ارزش گوهر انسانیت در پای بت های ساختگی دنیای مدرن قربانی شود.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    کی گفته اکثریت مردم افغانستان خواهان طالبان هستند؟ درصد بالایی از پشتونها هم مخالف این تندروهان این تحلیلهای آبکی کار شما رو توجیه نمیکنه مگه توی لبنان دولت از شما درخواست کرده بود. مساله اینه که برای شما منافع ملی اهمیتی نداره.
  • زن ستیز IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    به ما گفتند بیراهه بروید ما هم گفتیم چشم، فضیلت زن در این نیست، که زن و دختر ما برود پایش را دراز کند و یک کسی را بزند و برای ما مدال بیاورد، فأین تذهبون، به کجا داریم می‌رویم. عقل خود را تعطیل کرده اید و به هر چه غربی به آن مدال دهد افتخار می کنید بی آنکه فکر کنید آیا واقعا این افتخار است؟ ارزش دارد؟ فرق المپیک با کن چیست؟ همه حرکت موازی جبهه باطل برای فریب دادن مردن دنیا و از بردن غیرت است. آنچه فرهادی می سازد با آنچه گوگوش به عنوان زن با حجاب ترانه سرا معرفی می کند با این دحتر با حجاب لگد پران همه یک ماهیت دارند و آن این است که ارزش گوهر انسانیت در پای بت های ساختگی دنیای مدرن قربانی شود. زنی که به دور از همه تعاریف اسلامی حیا به المپیک می رود و جست و خیز می کند و در مقابل چشم میلیونها نامحرم لگد می پراند و همه مسلمانان او را قهرمان تصور می کنند چون یک تکه پارچه روی سرش گذاشته است! با این وضع مسلمین به کجا می روند؟ آیا جز این است که دارند همه هویت اسلامی خود را برای کسب چند مدال و یا پذیرفته شدن در نرم های غربی لیبرالیزه می کنند؟ با این وصف در المپیک های بعدی قطعا شاهد رقص روی یخ زنان مسلمان - البته باز هم با یک تکه پارچه روی سر - و چه بسا کشتی زنان مسلمان خواهیم بود. و قطعا کسانی که الان چنین چیزی را باور نمی کنند خودشان با ولع آن صحنه ها را تماشا خواهند کرد به خواهران مسلمان خود برای نمایش جالب در مقابل چشم میلیونها نامحرم تبریک گفته و افتخار خواهد کرد! و افتخار به چه ؟ به اینکه به خیال خود یکی از نقصهای اسلام را برطرف کرده و توانسته اند نشان دهند زن مسلمان هم می تواند به همان افتخارات دروغین غربی ها دست یابد و در نمایشهایشان شرکت کند! آیا وادادگی و التقاط بدتر از این هم می شود؟
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    عجب
    • 23:12 IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      چه حرفی زدم بسوز واقعیت تلخه
  • حرف حق IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    حکومتی که پشتوانه مردمی نداره حکومت اسلامی نیست
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 0
      امام حسین هم پشتوانه مردمی نداشت فقط ۷۲ نفر پشتیبان بودند
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 1
      ۲۳:۱۲ چرا آخه یه حرفی می زنی..
    • 23:12 IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      چه حرفی زدم ؟واقعیته ؟
  • بی نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    من با احمد مسعود و اشرف غنی و امثالهم کار ندارم، در دره ی پنجشیر مظلومی هست آیا یا نه؟ ایران باید چکار کنه؟.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 0
    افساد طلبا تو ای ۸ سال مردمو نابود کردن ... انشالا دیگه ریخت نحس هیچکدامو نبینیم
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    3 1
    جمهوری اسلامی همتباران افغانستان را تنها گذاشت تمام
  • علی خوش روان US ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    این طرز تفکر کاملا درست واز روی منطق است وواقعیت این است که نظام ایران در ورای مرزها همیشه منطقی عمل کرد وهمین صحیح حرکت کردن باعث شد ایران بتواند تمام نقشه های غربی ها را در همه کشورها نقش بر اب کند . درود بر نیروهای امیتی عزیز !!!!
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 0
    ورود ایران برای جنگ با طالبان حماقت محضه. نباید توی کشوری تا خودشون نخوان دخالت کنیم. موضع فعلی ایران بسیار عاقلانه ست. نظرات اصلاحات هیچ وقت به نفع مملکت نبوده. الان هم نظراتشون به نفع مملکت نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس