کد خبر 1270715
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: درنهایت پس از ماه‌ها، دولت لبنان به ریاست میقاتی تشکیل شد. این رویداد دلایل متعددی دارد که این نوشتار به برخی از آن‌ها با تمرکز بر نقش بازیگران خارجی به ویژه ایران بپردازد. 

 به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در کمک به تشکیل کابینه، نقش و بازیگری ایران است. تهران از طریق مجموعه‌ای از اقدامات و کنش‌ها تلاش کرد تا به تحقق این امر کمک نماید. یکی از این کنش‌ها مربوط به مذاکرات ایران و عربستان است. از آن‌جایی موضوع لبنان یکی از محورهای این مذاکرات بوده، به نظر می‌‎رسد ایران در نهایت توانسته عربستان را مُجاب نماید تا از نقش‌آفرینی منفی در مسیر تشکیل کابینه لبنان عقب بنشیند.

 یکی دیگر از کنش‌های ایران، استفاده از فضای تعامل سیاسی و ایجاد تماس با فرانسوی‌هاست. فرانسه بازیگری است که طی یک سال اخیر در صحنه سیاسی لبنان حضور فعالانه دارد و تأیید آن در مسیر تشکیل کابینه جدید ضروری بوده است. به نظر می‌رسد ایران از طریق دیپلماسی توانسته حمایت این دولت مهم اروپایی را برای کابینه‌ای که در آن دست‌کم دو وزیر حزب‌الله (بر خلاف خط قرمز آمریکا) حضور دارند، جلب نماید.

 اقدام دیگر ایران که از عوامل تاثیرگذار در این مسیر بوده، ارسال سوخت به لبنان است. به محض این‌که با اعلام دبیرکل حزب‌الله کشتی‌های سوخت ایرانی به سمت لبنان به حرکت در آمدند، هم چشم‌انداز پایان بحران سوخت و تحریم لبنان در این حوزه نمایان شد (با ارائه طرح شتابزده آمریکا مبنی بر واردات گاز و برق از مصر و اردن) و هم شوک مثبتی به فضای سیاسی این کشور وارد گردید که می‌توان از آن به عنوان کاتالیزوری برای تشکیل دولت یاد کرد.

 همچنین به نظر می‌رسد به دلایل مختلفی آمریکایی‌ها نیز به شکلی خاموش از مخالفت با تشکیل دولت در لبنان دست کشیدند و به صورت غیررسمی به آن چراغ سبز نشان دادند که می‌توان از آن به مثابه پیامی برای ایران تعبیر کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    9 0
    اقتدار چشم دشمن کورکن ایران!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    9 0
    دولت جدید ایران دیپلماسی خوبی در دنیا داره
  • سرباز IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    به برکت خون حاج قاسم روز به روز افولشان نزدیکتر و جبهه مقاومت قدرتمندتر خواهد شد
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    از این که ایران در فضای لبنان هم خود و هم با رایزنی با کشورهای دیگر مسئولانه برخورد کردند، جای تقدیر دارد. امید میرود بخشی از الان شهروندان لبنانی کاهش یابد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس