کد خبر 1270739
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
جرا هلال احمر، واکسن اروپایی وارد نمی کند؟

دبیر کل و سخنگوی جمعیت هلال احمر، گفت‌:برخی از واکسن‌های پیشنهادی دولت‌های غربی برای ورود به کشور تاریخ انقضای کوتاهی دارند و ورود آنان خلاف تعهد هلال احمر مبنی بر واردات واکسن معتبر است.

به گزارش مشرق، محمد حسن قوسیان مقدم دبیر کل و سخنگوی جمعیت هلال احمر در مورد واردات محموله‌های تک دزی واکسن ویژه برخی از گروه‌های سنی به کشور گفت: خیلی از کارها برای ورود محموله‌های تک دزی واکسن برای ورود به کشور در حال انجام است.

بیشتر بخوانید:

بهانه‌های FATF و تحریم با انبوه واردات واکسن رنگ باخت

وی در پاسخ به این سوال که چه نوع واکسنی و از چه منبعی ویژه برخی از گروه‌های سنی قرار است وارد شود گفت:به طور کلی چند نوع واکسن تک دز وجود دارد، یک نوعی از واکسن پاستوکوک هست که به عنوان واکسن تک دزی قرار است مورد استفاه قرار بگیرد و آن طور که گفته شده خیلی محدودیت سنی ندارد و  افراد بالای دو سال می‌توانند آن را استفاده کنند.

وی ادامه داد: گونه دیگری از واکسن تک دزی نیز نوعی از واکسن سینوفارم است که به گفته برخی ویژه استفاده در سنین بالای ۱۲ سال و به گفته برخی نیز ویژه۶ تا ۱۲ سال است، که در خود کشور چین برای دانش آموزان مجوز استفاده گرفته و جامعه آماری بالایی نیز با آن واکسینه شده اند.

قوسیان مقدم گفت:بیشتر کارها برای ورود این نوع واکسن‌ها به کشور انجام گرفته است و به زودی نیز وارد کشور می‌شوداگرچه که مدت زمان زیادی است که برای رایزنی نسبت به ورود این نوع واکسن‌ها اقدام کرده ایم.

وی در مورد این سوال که آیا هلال احمر قصد ندارد واکسن دیگری به جز سینوفارم وارد کشور کند گفت:ما درهلال احمر محدودیت در ورود واکسن و نوع آن نداریم هر نوع واکسن مطمئنی و موثری که بتواند مجوز واردات آن را دریافت کنیم و به واسطه آن سلامت جامعه تضمین شود را وارد می‌کنیم.

وی ادامه داد:بحث عمده‌ای در مورد واردات دو نوع واکسن جانسون اند جانسون و آسترازانکا به کشور از برخی از کشورهای غربی بوده است، اما بحث مهمی که وجود دارد این است که باید یکسری تضمین‌هایی هم وجود داشته باشد.

وی افزود: برخی از کشورها سهمیه کووکس خود را بیش از میزان تعیین شده گرفته اند و در حال حاضر میزان زیادی از واکسنی که مورد استفاده نشده را در اختیار دارند و پیشنهاداتی برای اینکه می‌توانند این میزان را در اختیار ما قرار دهند نیز از سوی آن‌ها وجود دارد.

وی گفت:صلیب سرخ کشورهای آلمان و کانادا اعلام کرده اند که می‌توانند مقداری از این واکسن‌ها را در اختیار هلال احمر قرار دهند، اما مسئله‌ای که وجود دارد اینکه تاریخ انقضاء کوتاهی مثلا به مدت دو ماه دارند و ما از ابتدا نیز گفتیم که هلال احمر درصدد است که واکسن موثر و مستمر و مطمئن وارد کند، از این رو موارد پیشنهادی تاریخ انقضای اندکی دارد وخیلی قابل استفاده برای ما نیست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد واکسیناسیون اتباع گفت: واکسیناسیون اتباع طبق آنچیزی که وزارت بهداشت اعلام کرده است در حال انجام است.

وی ادامه داد: به طور کلی هم کمیته بین المللی صلیب سرخ و هم یونیسف اعلام کرده اند که در صورت آغاز به کار برای واکسیناسیون اتباع، منابع و اعتباراتی را ویژه آن‌ها برای انجام و تسریع واکسیناسیون ارسال خواهد کرد.

قوسیان مقدم گفت: به طور کلی منابع و اعتباراتی ویژه سهمیه اتباع کشورهای خاورمیانه در اختیار این سازمان‌های بین المللی بشر دوستانه قرار دارد که می‌تواند در اختیار کشورهایی با اتباع خارجی همچون کشور ما قرار گیرد.

وی گفت:سازمان بین المللی یونیسف نیز اعلام کرده است با آغاز به کار واکسیناسیون اتباع تا حدود یک و نیم میلیون دز واکسن می‌تواند در اختیار ما قرار دهد از این رو همه سازمان‌های بین المللی بشر دوستانه در راستای واکسینه شدن اتباع پای کار هستند و جمعیت هلال احمر نیز در راستای خدمت رسانی به آنان از کوششی فرو گذار نخواهد کرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 8
    اگ به درد بخور بود خرج مردم خودشون می کردن، اره همشون عاشق چشم و ابروی ما هستن و میخوان سلامت باشیم!
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 0
      تا حالا با واژه هایی مانند انسانیت .ایثار برخورد داشته ای؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس