فواد ایزدی نمایه

فواد ایزدی در گفتگو با مشرق گفت: آژانس به ابزاری در دست آمریکا و متحدانش برای فشار به ایران تبدیل‌ شده است.

سرویس سیاست مشرق- مانوئل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأس هیاتی به‌منظور دیدار و گفتگو با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد. از مدتی قبل بر اساس مصوبه مجلس در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران؛ نظارت‌های فراتر از پادمان ازجمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف‌شده است. بر اساس این قانون آژانس حق دسترسی به تصاویر ضبط‌شده در مراکز پژوهشی و عملیاتی در سایت‌های هسته‌ای کشور را ندارد.

کور شدن چشم آژانس باعث شد کشورهای غربی به تکاپو افتاده و به دنبال راه‌حلی برای ادامه گفتگو با ایران ذیل مذاکرات وین باشند. رابرت مالی نماینده آمریکا ناامید از کرنش ایران در برابر فشار غرب شهر به شهر و کشور به کشور دوره‌افتاده تا بتواند به اجماع حداقلی برای ادامه مذاکرات برسد، به نظر می‌رسد تیر او به سنگ خورده و دیپلمات میدانی آمریکایی‌ها نتوانسته است مسکو و پکن را در این زمینه با خود همراه کند.

هم‌زمان با تور دیپلماتیک رابرت مالی؛ مدیرکل آژانس با پکیجی جدید از پیشنهاد همکاری به ایران آمده است. خبرگزاری رویترز در یک خبر سفارشی و به‌منظور زمینه‌سازی برای نشست تهران اعلام کرده است که ایران و آژانس برای ادامه همکاری به توافق رسیده‌اند؛ اشاره این خبرگزاری به آن بود که ایران بار دیگر اجازه دسترسی به دوربین‌ها را به آژانس خواهد داد، ساعتی پس از انتشار این خبر یک مقام آگاه اعلام کرد، سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران هیچ ربطی به محدودیت‌های اعمال‌شده برای آژانس در دسترسی به تصاویر دوربین‌های مراکز اتمی ندارد. این منبع مطلع گفته است که گفت‌وگوهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران صرفاً در خصوص سرویس برخی تجهیزات نظارتی آژانس خواهد بود و موضوع دیگری در دستور کار مذاکرات قرار ندارد.

آژانس سیاه‌بازی را کنار بگذارد/ ماشین بیانیه‌نویسی غربی‌ها دوباره به کارافتاده است/ رابرت مالی به دنبال اجماع ضد ایرانی است/ تعطیل کردن مذاکرات وین به سود ایران نیست

فؤاد ایزدی استاد دانشگاه تهران و تحلیل‌گر مسائل دیپلماتیک درباره سفر گروسی به «مشرق» می‌گوید: سفر مدیرکل آژانس مقدمه یک بیانیه ضد ایرانی در شورای حکام است؛ آژانس خاصیت فنی خودش را ازدست‌داده و تبدیل به یک‌نهاد سیاسی شده است.

در ادامه بخش‌های مهم گفتگوی فؤاد ایزدی با مشرق را می‌خوانید:

ماشین بیانیه نویسی به کارافتاده است

فؤاد ایزدی درباره دلایل سفر گروسی به تهران می‌گوید: آژانس سابقه‌ای سیاه دارد و از مدت‌ها قبل از فرمت یک‌نهاد فنی به یک سازمان سیاسی تبدیل‌شده است. ترکیب شورای حکام به‌گونه‌ای است که اکثریت آن‌ها از کشورهای غربی انتخاب‌شده‌اند. چنین مجموعه‌ای باسابقه دشمنی با ایران نمی‌تواند تصمیمات غیرسیاسی بگیرد؛ بهتر است آن‌ها سیاه‌بازی را کنار بگذارند تا نقش بیشتری در معادلات جهانی بازی کنند.

آژانس به ابزاری در دست آمریکا و متحدانش برای فشار به ایران تبدیل‌شده است. بارها آن‌ها علیه ایران بیانیه داده‌اند و احتمالاً بازهم ماشین بیانیه نویسی آن‌ها دوباره به کار بیفتد. البته اگر آن‌ها این بار علیه ایران بیانیه بدهند به ضررشان خواهد بود زیرا تهران واکنش جدی‌ای به آن نشان خواهد داد.

آمریکا به دنبال اجماع علیه ایران است

تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاسی درباره تور دیپلماتیک رابرت مالی باهدف برگزاری دور هفتم مذاکرات در وین گفت: مذاکرات وین برای غربی‌ها دستاورد ویژه داشت؛ به گفته مقامات آمریکایی آن‌ها به اجماع در پنج به‌علاوه نیاز دارند؛ به قول خودشان اجماع در سال ۲۰۱۳ منجر به برجام در سال ۲۰۱۵ شد. با توجه به خرابکاری‌های ترامپ، دولت بایدن نیاز به یک تغییر در روابط خود با چین، روسیه و بقیه اعضا دارد تا بتواند به اهداف در اجماع علیه ایران برسد.

ایزدی ادامه داد: سفرهای متعدد مقامات سیاسی و امنیتی آمریکایی در ماه‌های اخیر برای بازگشت به برجام نیست؛ بلکه واشنگتن می‌خواهد تیغ اجماع علیه ایران را تیزتر کند. اما روابط مسکو و پکن با آمریکا دچار تحولاتی شده است مثلاً اتفاقاتی که در رابطه با اوکراین افتاد؛ ترمیم روابط روسیه و آمریکا دچار چالش کرده است و یا زیاده‌خواهی‌هایی که آمریکایی‌ها نسبت به چین‌دارند مانع‌ترمیم روابط این دو کشور می‌شود. البته اتفاقات به این معنی نیست که آمریکایی‌ها صد در صد شکست می‌خورند، به‌هرحال آن‌ها از ابزارهای دیپلماتیک استفاده می‌کنند و ممکن است موفقیت‌هایی داشته باشند اما کارشان در سال ۲۰۲۱ نسبت به قبل سخت‌تر خواهد بود.

شرط ادامه مذاکره: دست از زیاده‌خواهی بردار!

 فؤاد ایزدی درباره محتوای مذاکرات میان ایران و آمریکا گفت: مشکل ما در مذاکره با آمریکایی‌ها آن است که واشنگتن نمی‌خواهد به متن فعلی برجام پایبند باشد. بایدن می‌گوید ما یک تعهد طولانی‌تر می‌خواهیم. آن‌ها می‌خواهند بندهایی از برجام که بازه زمانی دارد مثلاً بندهای هشت‌ساله یا ده‌ساله که پس از اتمام آن‌ها برخی از محدودیت‌ها برداشته می‌شود (ازجمله طرح مربوط به تحریم تسلیحاتی ایران) را به پانزده یا بیست سال تمدید کنند. اگر آمریکایی‌ها واقعاً می‌خواستند به برجام برگردند همان کاری که بایدن در روزهای اول ریاست جمهوری خود کرد یعنی دستوری صادر و آمریکا به توافق پاریس برگشت را می‌توانست در مورد برجام نیز انجام دهد؛ اما این کار را نکرد چون آن‌ها نمی‌خواهند به برجام برگردند به این دلیل که تمایل دارند برجام را دست‌کاری کنند و امتیازاتی فراتر از مسئله هسته‌ای بگیرند.

 استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آمریکایی‌های علاقه دارند که ایران از همه بندهای برجام تمکین کند اما نمی‌خواهند که خودشان از آن تمکین کنند. اگر آمریکایی‌ها دست از زیاده‌خواهی بردارند؛ ادامه مذاکرات و موفقیت در وین دور از دسترس نیست.

در حال حاضر تعطیلی مذاکرات وین به نفع کشور نیست البته نکته درستی که وزیر امور خارجه بدان اشاره کردند آن بود که مذاکره برای مذاکره لزوماً کار مفیدی نیست. مذاکره می‌کنیم که شرایط بعد از مذاکره بهتر از قبل از مذاکره باشد. دولت قبل اعتماد عجیبی به‌طرف غربی داشت؛ آقای رئیسی احتمالاً به درس‌ها و عبرت‌های برجامی به‌خوبی توجه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    7 0
    بتن ریزی خودش زیاده خواهی آنان است
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    8 0
    پر واضحه با کمی تامل در حرفهای مسئولین اسرائیل و آمریکا به راحتی میتوان بر نفود این دو در سازمان انرژی اتمی و سازمانهای وابسته پی برد حال چرا این جاسوسان آزادانه در حال خدمت رسانی به اربابان خود هستند جای سوال دارد!!!؟ وگرنه اسرائیل یا امریکا با وجود اعمال محدودیتها در بازرسیها از کجا میدانند ایران در انرژی اتمی در چه مرحله ای قرار دارد؟
  • سامان IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    23 1
    ایران باید در اسرع وقت بمب اتم بسازد تا امریکا و غرب مطمئن بشوند که ما به نقطه گریز ناپذیر هسته ای رسیدیم در غیر اینصورت فشار و تهدید و تحریم ادامه خواهد داشت.
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 1
      ضمن تایید حرف شما فکر می کنم "ساخت" بمب به هیچ عنوان به معنای استفاده قطعی از اون نیست لذا هیچ تناقضی با عدم استفاده از سلاح های کشتار جمعی نداره. به نظرتون اشباه می کنم؟
  • داود IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    12 0
    بایدن بدنبال تعمیم برجام به مباحث موشکی و منطقه ای است اما ایران در مورد مسائل کشور مذاکره نخواهد کرد.
  • سید IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    17 1
    در دولت حسن روحانی هربار که یکی از مقامات غربی چه از مسئولان کشورهای شان و چه از یک نهاد بین المللی عبری ــــ غربی به ایران سفر می کردند، هم آن مسافران و هم ملت ما مطمئن بودند که با دست پر برمی گردند و با کمک دولت روحانی امتیازی از ایران خواهندگرفت! اما اینک به لطف خدا ملت اطمینان دارد که دیگر دوره باج دهی به این نوکران صهیونی به پایان رسیده است و خود غربی ها هم ناامیدانه پا به خاک ایران می گذارند! در این دولت دیگر کسی از سفر این عناصر به ایران ذوق زده نیست!
    • GB ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 2
      از کجا میدانید مطمئن باش این کابینه به همان مقدار کابینه روحانی واداده است
  • عباد IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 11
    تو خودت هم نمی دونی چی می گی یک روز می گی
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      14 4
      تو برو دوغتو بنوش تو کار بزرگترها دخالت نکن!!
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 14
    با گفتن این جملات قلمبه و سلمبه فرصتهای بزرگ اقتصادی کشور را (مثل لوله گاز ابران به اروپا) از دست ملت خارج کردید
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 1
      فروختن نفت خام وگاز کشور که جایگزین ندارد شد فرصت بزرگ اقتصادی!!!!!
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 0
      کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
    • ناشناس IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 1
      آفرین
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 13
    با گفتن این جملات قلمبه و سلمبه فرصتهای بزرگ اقتصادی کشور را (مثل لوله گاز ابران به اروپا) از دست ملت خارج کردید
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 1
      چی میگییییییییییییییی خخ
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 1
      اروپا به هیچ وجه از ایران گاز وارد نمی کنه اول اینکه گاز ایران برای رسیدن به آلمان و ... از پنج کشور باید بگذره و روسها مستقیم از دریای بالتیک به آلمان رسوندن تا واسطه ها رو حذف کنن و دوم اونها به دلیل مسائل سیاسی اصلا از ما واردات گاز نخواهند کرد .
  • CA ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 17
    برو آقا توافق کن و الا وضع کشور دیگه بسیار بحرانی تر از این میشه، بیخودی ام پهلوون بازی درنیارید، همه دیگه میدونن چه خبرا ، حتی همین جوانان به اصطلاح مومن
    • عبدالله مومن IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      6 1
      نزدیک غربیها نفس نکش !!!
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 2
      تورو سننه. برو کنار بگذار باد بیاد.
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      5 2
      نتیجه برجام تحریم بیشتر و تورم و بدبختی بیشتر بود آدم عاقل از یک سوراخ 10 بار گزیده نمیشه .
  • محمدایوب IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 0
    دولت قبل اعتماد عجیبی به غرب داشت. فرمایش می فرمایید. آنها. مهره وسرباز غرب بودند. سایه جنگ را برداشتند. اما به نیابت غربیها. جنگی خانمان سوز. را آغاز وزندگی مردم رانابود کردند. نمونه آن گروگان گیری واکسن کرونا وربط دادن به تحریمها.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    جالبه.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    راست میگن آقای امیر عبداللهیان(وزیر امور خارجه) در مصاحبه با اصحاب رسانه گفتن مصوبه مجلس مانع احیای برجام؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    اتفاقا تعطیلی مذاکرات ب شرطی ک رو ب اقتصاد درونگرا ریاضتی و سپس مقاومتی اوریم و غنی سازی 95 درصد با تمام ظرفیت یغنی هزاران سانتریفیوژ انجام دهیم سود است 1. یا غرب حاضر ب دست برداشتن از خواستهایی خودش میشود و.. 2.یا بمب میسازیم 3.یا ظرفیت اتمی شدن را داریم اما صلح امیز باقی میمانیم. 4.یا برجامی جدید با بندهایی ب نفع ایران مجددا طراحی و امضا میشود و دیگر خبری از محدودیت R&D و تعداد سایت غنی سازی و تعداد سانتریفیوژ و درصد غنی سازی محدود نمیشود. و اسنپ بک نیز وجود نخواهد داشت.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 3
    تا شما بخواین ببینید می خواهید سر چی توافق کنید در انتخابات مجلس امریکا و بعد ریاست جمهوری امریکا ، جمهوری خواهان و ترامپ پیروز میشن و رشته هاتون رو پنبه می کنند. توصیه میکنم پول نگه ندارید و همه رو طلا و ارز و ملک بخرید.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      اینا رو میگی برن بر جام رو احیا کنن گذشت دولت فشل و ترسو
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    من متوجه نشدم
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    با آژانس توافق كرديد؟
  • احسان US ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    برجام........
  • فیزیک IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 0
    یکی خلاصه متن رو بگه
  • FR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    رابطه آمریکا حتی با اروپا هم مانند سال 2015 نیست .....روابط سه کشور بزرگ اروپا هم دچار شکافهایی ست. بنظرم بهترین شرایط برای جمهوری اسلامی و دولت جدید است که میز بازی را تعریف کند
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    4 0
    به نام خدا موضوع درخواست جمع آوری دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی سلام علیکم بر اساس قانون لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست ها از تأسیسات هسته ای است دیگر حق ندارد به تصاویر دوربین های نظارتی دسترسی داشته باشد اما متأسفانه امروز شاهد آن بودیم که پس از حضور گروسی رئیس این آژانس در ایران مقرر شده است کارت حافظه های قدیمی برداشته و کارت حافظه های جدید جایگزین گردد. با توجه به فناوری پیشرفته ای که در اختیار این جاسوسان است احتمال آن می رود که در هنگام اجرای این فرایند اطلاعات کارت های حافظه ی قدیمی را بردارند و کارت های حافظه ی جدید را هم مجهز به فرستنده ی ماهواره ای نمایند. لذا بیم آن می رود که مجددا شاهد ترور دانشمندان هسته ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته ای باشیم. به جای این عملکرد محافظه کارانه لازم است دوربین های نظارتی آژانس در اسرع وقت جمع گردد و اجازه ی حضور به این جاسوسان داده نشود.
  • KR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    فک نمی کنید که قاعدتا شما نباید برای آزانس تعیین تکلیف کنید؟ الان این که بگی آزانس نباید فلان کند یکم خنده دار نیست؟ کی می خواهیم یاد بگیریم چطور با این سازمان ها تعامل داشته باشیم. تو هر کردوم اینا هم که پرونده داریم که با کللی جریمه و هزینه شکست می خوریم. این از آزانس انرژی اتمی اون از دادگاه های فوتبال
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    هوشیار باشیم
  • jjb IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    دولت قبل چند اشتباه فاجعه آمیز و بد انجام داد. 1-امضای برجام بدون تضمین. 2-وقتی آمریکا از برجام رفت بیرون ما به جای اینکه از برجام محکم و قاطع بیایم بیرون بیخودی با این اروپایی های عوضی ادامه دادیم. 3-وقتی دولت بایدن اومد به جای اینکه دست بالا را بگیریم و خسارت 3 سال بی تعهدی آمریکارو طلب کنیم، آمدیم و در موضع مساوی خودمان را قرار دادیم و گفتیم اگه آمریکا عملاً برگرده به برجام ما هم به تعهداتمون برمی گردیم!!!!.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    مشکل روحانی این بود اتمی رو ضعیف کرد تا اقتصاد رو احیا کنه و مشکا الان اینه میخواد 2 تاش رو احیا کنه. فقط سلاح اتمیه ک اونا رو سر عقل میاره حتی بوش و ترامپ هم ب کره شمالی کوچولو تعدی و ترور نکرد. اگرم دنبال اقتصادید برید بمب بسازید و بعد تو مذاکره خلع سلاح اتمی بشید تا هم تحریمها رو بردارن هم برنامه اتمی صنعتی رو بپذیرن اما با 10 کیلو 60 درصد خیر. اونا زیاده خواهن
  • ایراندوست IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 0
    این رافائل گروسی ,رئیس آژانس جاسوسی هسته ائی در دامان پر مهر آمریکا پرورش یافته و الان دارد به قول معروف " درس پس میدهد" .
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    ملت چه راحت پول درمیارن
  • GB ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    غصه نخور از جبین این دولت هم مشخص است که به خیانت های دولت قبل در این مورد ادامه می‌دهد همین امروز توافق کردند
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    افساد طلبها ودلالان رفع تحریم وتحریم،فقط هدفشون جیب خودشونه،فساد ونجومیبگیری و با وخیم جلوه دادن شرایط(باعث پلمپ پیشرفتهای هسته ای،استقلال واقتدار وامنیت رابه استکبار واشغالگران...بفروشند وقیمت اموال مردم را(مسکن،خودرو،دلار،طلاواموال دیگه)کاهش بدهند تا بتوانند غارت کنند
  • DE ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    2 0
    .....آژانس به ابزاری در دست آمریکا و متحدانش برای فشار به ایران تبدیل‌شده است. بارها آن‌ها علیه ایران بیانیه داده‌اند و احتمالاً بازهم ماشین بیانیه نویسی آن‌ها دوباره به کار بیفتد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس