جنگ

وزارت خارجه کره شمالی جنگ به رهبری آمریکا در افغانستان را جنایت حقوق بشر خواند و ایالات متحده و نظامیان این کشور را به ارتکاب «جنایات کشتار جمعی» علیه مردم بیگناه این کشور متهم کرد.

به گزارش مشرق، کره شمالی روز یکشنبه جنگ به رهبری آمریکا در افغانستان را جنایت حقوق بشر خواند و واشنگتن را به ارتکاب «جنایات کشتار جمعی» علیه مردم بیگناه این کشور متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که با عنوان «ایالات متحده باید به خاطر جنایات خود در زمینه حقوق بشر محاکمه شود» اعلام کرد که ادعای مبارزه با تروریسم در افغانستان، فرار سریع نیروهای آمریکایی و پایان ناگهانی دو دهه واشنگتن را به دنبال داشته است.

در این بیانیه آمده است: «در این برهه از زمان، جهان صدای خود را بلند می‌کند و می‌خواهد که سربازان آمریکایی به خاطر جنایات کشتار جمعی اش علیه مردم بیگناه در افغانستان محاکمه شوند.» گفت.

هفته گذشته  نیز وزارت خارجه کره شمالی از ایالات متحده به دلیل جنگ افغانستان و تبعیض نژادی انتقاد کرد و این کشور را ناقض حقوق بشر و دموکراسی خواند.

ایالات متحده خروج خود از افغانستان را در ۳۰ اوت تکمیل کرد و به حضور ۲۰ ساله‌ای در این کشور پایان داد.

طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد در میان افکار عمومی مردم آمریکا هم صورت جالبی نداشته است.

نظرسنجی‌ که چند روز پیش توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 0
    آخ آقا دمت گرم، باید ایران و ونزوئلا و بقیهٔ کشورهایی که یانکی ها در حقشون ظلم کردند و می‌کنند هم پشت این درخواست رو بگیرن و فشار سیاسی روی یانکی‌ها بزارن!!!
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 0
    تکبیر
  • محمد IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    آقا اولندش لعنت خدا برامریکا انگلیس دومندش لعنت خدا برکمونیست بعدش این کره شمالی مگه کم به مردم خودش ظلم کرده با اون حکومت تک نفرش ودیکتاتوریش که چه ظلمها در حق مردم خودش کرد حالا بیانیه میده دم از حقوق بشر میزنه خخخخخ
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    مردم‌ آمريکا مردمی جنگ طلب هستند بجای اینکه که‌ از خروج نیروهایشان از افغانستان‌ خوشحال باشند از دولتشان بابت این خروج ناراضی هستند
  • TR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    فقط امریکا نیست که باید محاکمه بشه فرانسه روسیه چین انگلیس اسراییل ایران عربستان امارات کره شمالی هم هستند
    • BE ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      ای بابا
    • ایران IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      ترکیه هم باید با من بیاد دادگاه...
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    مردک کوتوله تو جنایت آشکار در حق مردمت رو قطع کن اعدام با گلوله توپ و انداختن فرد توی چاه پر از تمساح قتل و ام خانوادگی کسانی که یک عمر به تو خدمت کردن و با اولین خطا کل خاندانشون رو کشتی گریه اجباری خنده اجباری به خدا امریکا گه میخوره همچین کارهایی با مردم خودش بکنه اگر هم جنایت میکنه با بقیه کشورهای بدبخت بیچاره میکنه
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      ۱۱:۵۶ جنایت جنایت است چه با مردم خود چه با مردم دیگران چه کره شمالی بکنه چه آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس