خلبانان فراری افغان ازبکستان را به مقصد امارات ترک کردند

گروهی از خلبانان افغانی که ماه میلادی گذشته در پی تسلط طالبان بر کابل و سقوط دولت «اشرف غنی» به خاک ازبکستان گریخته بودند، روز یکشنبه خاک این کشور را به مقصد امارات متحده عربی ترک کردند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، گروهی از خلبانهای افغانی تعلیم دیده توسط ارتش آمریکا و پرسنل نیروی هوایی افغانستان که ماه میلادی گذشته در پی سقوط شهر کابل به خاک ازبکستان گریخته و در اردوگاهی در این کشور بسر می بردند، روز یکشنبه عازم امارات متحده عربی شدند.

بیشتر بخوانید:

نتیجه طولانی‌ترین جنگ خارجی تاریخ آمریکا چه بود؟

یکی از این خلبانهای افغان که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که نخستین گروه در ابتدا عازم امارات متحده عربی می شود و قرار است که عملیات انتقال این خلبانان افغان به خارج از خاک ازبکستان در چندین مرحله انجام شود؛ عملیاتی که از روز یکشنبه آغاز شده و ظرف یکی دو روز آینده ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز نخستین منبع خبری است که آغاز خروج این خلبانان افغان از ازبکستان را گزارش می کند. این در حالی است که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا و هیأت نمایندگی ازبکستان در سازمان ملل هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

رویترز پیش از این نیز با اشاره به تشدید نگرانیها در اردوگاهی که محل اسکان این خلبانان بود، مدعی شد که این خلبانان افغان نگران آن هستند که به افغانستان برگردانده شده و به دست طالبان کشته شوند. در مقابل، گروه طالبان اعلام کرده که قصد ندارد دست به اقدام تلافی جویانه بزند.

هنوز روشن نیست که بر سر ۴۶ فروند هواپیمای متعلق به نیروی هوایی افغانستان- از جمله هواپیماهای سبکِ تهاجمی «اِی -۲۹» و بالگردهای «یو اچ -۶۰ بلک هاوک» - که توسط این خلبانان افغان در فرار به ازبکستان مورد استفاده قرار گرفته، چه آمده است.

گفتنی است که مقامات کنونی و پیشین ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفته اند که طالبان برای تحویل هواپیماهای مزبور و خلبانان و پرسنل نیروی هوایی گریخته از افغانستان، دولت تاشکند را تحت فشار گذاشته است.

در این میان، «جان هربست» سفیر پیشین ایالات متحده در ازبکستان با تمجید از اقدام آمریکا (!) در خروج از افغانستان به صراحت گفت که ایالات متحده به خلبانان افغان مدیون است.

وی در این باره گفت: «امیدوارم ما هواپیماهایی اعزام کرده باشیم تا مطمئن شویم هواپیمایی که آنها [خلبانان افغان] با آن خارج می شوند به ایالات متحده می رود و مطمئناً به سمت طالبان برنمی گردد».

پیشتر روزنامه «وال استریت ژورنال» در خبری اعلام کرده بود که این خلبانان نیروی هوایی افغانستان که پس از تسلط طالبان بر کابل در اواسط ماه آگوست (مرداد)، به ازبکستان فرار کردند، به احتمال زیاد به پایگاه نظامی آمریکا در دوحه پایتخت قطر منتقل می‌شوند و در آنجا روند ادامه سفرشان مشخص خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    16 11
    چرا نرفتند برای پنجشیر بچنکند؟ چون ازبک بودند و ازبکها از مسعود متنفرند.
    • تالبیسش IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      10 2
      حالا بقیه هم که نجنگیدن بخاطر هزاره و ازبک و تاجیک و پشتون بودنشونه ؟ شما چقد قشنگ تحلیل میکنی گوگولی
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      6 7
      چون مسعود پدرش جنایتکار بود و شیعیان محله کابل رو قتل و عام کرد ۷۰۰شیعه زن و کودک رو
    • وئدذرزطظ IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      8 5
      برای اینکه یه کم فکرت رو مشغول کنم ، برو سرچ کن "کشتار افشار" ، بهتر میتونی احمدشاه مسعود رو بشناسی
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 1
      عجب خنگایی پیدا میشند. افشارو پنجشیرو وبقیشون کیه؟ ! اخه کدوم احمقی بلند میشه میره برای بچه جقله احمدمسعود جون خودشو به کشتن بده. اونم بدون جیره ومواجب. وقتی طالبان همه افغانستانو درعرض دودقیقه میگیره وازاون ورم احمد مسعودو درحد باباش نمیبینن فقط یه بچه خارجی نازنازیه بزرگ شده تو غرب میبینن مگه بیعقلند برند پنجشیر . الان راحت میرن امارات وازاونجاهم امر یکا وبعدم عشق وصفا ! یه چندسال بعدم میبینی بایه دستمزد بالا ازطرف امر یکا اومدند چندتا بمب انداختن رو سرخاورمیانه ایها
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    نمونه بارزی از مظلومیت افغانستان اینه که در هر انتقال قدرت تمامی سرمایه های این کشور براحتی ازبین رفته وتاراج شده است طالبان اگر واقعا قصد خدمت دارد باید برای ارتش ملی کشور عفو عمومی صادر کند ونظامیان را به پادگانه دعوت وسریعا تجهزات ارتش را که به کشورهای همجوار منتقل شده اند را استرداد نماید بنظر میرسد قسمت عمده تجهیزات افغان در خاک اوزبکستان میباشد ونیاز به تحرک دیپلماسی بین المللی هست وگرنه جنایکاران امریکایی تجهیزاتی را که متعلق به افغانستان میباشد را ازکشورهای همسایه خارج خواهند کرد
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 1
    خیلی هم خوب، خلبانهایی که آمریکایی‌ها آموزش بدن همون به درد ازبکستان و امارات میخورن، اصلأ نباید بزارن تو افغانستان پرواز کنن خیلی خطرناکه!!!
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      1 1
      برای همینه اف ۵ های ۶۰ سال پیش آمریکایی رو رنگ میکنید جای قناری قالب کنید؟؟!!
  • حسن NL ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    7 2
    بزودی خلبان افغانستانی در حال بمباران یمن.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      2 0
      خلبانان افغان آموزش با جنگنده های مدرن ( جت) نداشتند . چند فروند هواپیمای ملخی آمریکائی وجود داشت
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    3 3
    خوشا به سعادتشون التماس دعا
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    خانومه هم بین شون بود؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس