کد خبر 1271500
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
رایزنی

وزیر امور خارجه اتریش که به «مسقط» پایتخت «عمان» سفر کرده است امروز (دوشنبه) با همتای خود در این کشور دیدار و پیرامون موضوعات مختلف روابط دوجانبه و تحولات بین المللی از جمله برجام گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق، «الکساندر شالنبرگ» با انتشار پیامی که در صفحه رسمی توئیتر وزارت امور خارجه اتریش منتشر شد گفت: جلسه خوبی را با دوستم «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان در شهر زیبای مسقط داشتم.

وی با بیان اینکه دو کشور اعتقاد راسخی به دیپلماسی و رویکرد چندجانبه گرایی دارند افزود که در جلسه با وزیر خارجه عمان، پیرامون بحران یمن، افغانستان و همچنین توافق هسته ای ایران بحث و تبادل نظر کردند.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

وزیر امور خارجه اتریش پیشتر در گفت‌وگو با ایرنا، برجام را یکی از عناصر مهم معماری نظام جهانی عدم اشاعه تسلیحات اتمی خواند و تصریح کرد که باید با تمام قوا این توافق را حفظ کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس