پیوستن به پیمان شانگهای می‌تواند برای ایران منافع زیادی داشته باشد

عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای یک بازی برد – برد است، اضافه شدن ایران به آن سازمان هم برای تهران و هم برای کشورهای عضو یک مزیت بزرگ استراتژیک ایجاد می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- سال ۱۳۹۲ حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در اولین سفر دیپلماتیک خود به قرقیزستان سفرکرده تا در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت کند؛ آن روزها رئیس‌جمهور وقت گمان می‌کرد که کلید حل مشکلات بین‌المللی ایران در دست آمریکایی‌ها است؛ او به‌وضوح اعلام کرده بود که باید به سراغ خانه کدخدا رفت. برخی از مدیران وزارت خارجه در شرح آن روزهای دولت می‌گویند: «آقای رئیس‌جمهور پایش در شرق و دلش در غرب بود».

از آن روز بیش از هشت سال گذشته و رؤیاهای روحانی نقش بر آب شد؛ سیاست ارتباط با آمریکا و همکاری با اروپا حتی نتوانست در موارد ضروری چون واردات واکسن و دارو به‌درستی عمل کرده و تنها دستاورد آن‌همه هیاهو فقط چندتخته پتو، کانال مالی بی‌فرجام اینستکس و درنهایت عکس یادگاری سفیر سوئیس در تهران با چند داروی تاریخ‌مصرف گذشته بود.

به نظر با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در ارتباطات دیپلماتیک با تغییرات اساسی روبرو خواهد شد. به طرز جالب‌توجهی رئیسی نیز مانند روحانی اولین سفر خارج از کشور خود را با حضور در دوشنبه پایتخت تاجیکستان و به مناسبت برگزاری اجلاس شانگهای آغاز می‌کند. اما این بار در تیم دیپلماتیک ایران نه خبری از توهم رابطه با غرب است و نه تصورات غیرواقع بینانه از ارتباط با کشورهای بلوک شرق. جمهوری اسلامی ایران با تکیه‌بر مؤلفه‌های قدرت درونی و نگاهی روشن نسبت به همکاری با همسایگان به پنجره سیاست خارجی نگریسته و به دنبال آن است که از حداقل ظرفیت‌های موجود؛ حداکثر بهره‌برداری را انجام دهد.

برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر خبر از قطعیت تغییر وضعیت ایران در سامان همکاری‌های شانگهای داده‌اند. به نظر می‌رسد به‌زودی وضعیت ایران در این سازمان مؤثر منطقه‌ای از عضو ناظر به دائم تغییر خواهد کرد؛ هرچند قرار است در اجلاس پیشروی سران کشورهای عضو این سازمان در خصوص آغاز پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای تصمیم‌گیری گردد، اما با عنایت به اینکه روند پذیرش در این سازمان یک مرحله‌ای نیست و رویه خاصی در اسناد آن پیش‌بینی‌شده است، ایران آمادگی کامل خود را برای آغاز روند مذاکره برای توافق بر سر اسنادی که بر اساس آن‌ها ایران به چارچوب قانونی و قراردادی سازمان همکاری شانگهای ملحق می‌شود، اعلام کند.

رئیس‌جمهور کشورمان در جریان این سفر می‌تواند با تصویرسازی از یک دیپلماسی متوازن و یکپارچه جامع، اعتمادسازی لازم را برای تکمیل عضویت دائم ایران در سال‌های پیشروی سیاست خارجی دولت سیزدهم را فراهم کند.

در مقابل تهدیدات آمریکا، همکاری بیشتر ایران با متحدان شرقی در قالب سازمان همکاری شانگهای ضرورت دارد، اما نکته مهم آن است که ایران قصد تسری دادن مسائل دوجانبه خود با آمریکا به اعضای سازمان همکاری شانگهای را ندارد و فقط تهدیدات مشترک ناشی از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در نظام بین‌الملل و تأمین امنیت منطقه‌ای را در سرلوحه اهداف خود در جریان همکاری با این سازمان را در برنامه دارد.

شعیب بهمن کارشناس روابط آسیای میانه و حوزه قفقاز درباره سفر رئیس جمهور به دوشنبه به «مشرق» می‌گوید: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای یک بازی برد – برد است، اضافه شدن ایران به آن سازمان  هم برای تهران و هم برای کشورهای عضو یک مزیت بزرگ استراتژیک ایجاد می‌کند.

برخی از داخل کشور نمی‌خواستند ایران عضو سازمان شانگهای شود/  نگاه ایران به شرق تاکتیکی نیست/ همکاری‌های منطقه‌ای فشار غربی‌ها را بی‌اثر می‌کند/ عضویت در شانگهای بازی برد-برد برای تهران است/ عضویت ایران هنوز قطعی نشده است

در ادامه بخش‌های مهم این گفتگو را می‌خوانید:

همکاری‌های منطقه‌ای فشار غربی‌ها را شکست

برخی از داخل کشور نمی‌خواستند ایران عضو سازمان شانگهای شود/  نگاه ایران به شرق تاکتیکی نیست/ همکاری‌های منطقه‌ای فشار غربی‌ها را بی‌اثر می‌کند/ عضویت در شانگهای بازی برد-برد برای تهران است/ عضویت ایران هنوز قطعی نشده استکارشناس مسائل قفقاز درباره اولین سفر منطقه ای ابراهیم رئیسی همزمان با نشست شانگهای گفت: سفر آقای رئیسی از دو زاویه قابل‌بحث و بررسی است، بخش اول آن حضور در سازمان همکاری شانگهای است؛ ایران از مدت‌ها قبل عضو ناظر این سازمان بوده و این بار احتمال آن وجود دارد که در نشست آتی مسئله عضویت دائم ا به رأی گذاشته‌شده و موردپذیرش واقع گردد. بخشی از همکاری‌های منطقه ایران می‌تواند در قالب سازمان شانگهای تأمین شود. سازمان شانگهای بستری برای توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عضو آن است. علاوه بر این دیدارهای دوجانبه میان رئیس‌جمهور ایران با مقامات حاضر در اجلاس صورت می‌گیرد که این رایزنی‌ها نقش مهمی در ایجاد پل ارتباطی میان ایران و کشورهای منطقه دارد. توسعه همکاری‌های منطقه‌ای به معنای شکست فشارهای غرب برای انزوای ایران است و هم به معنای پیگیری سیاست اولویت همسایگان و نگاه به شرق در دولت آقای رئیسی است.

 عضویت ایران شانگهای: بازی برد- برد هم برای ایران هم برای اعضاء

 شعیب بهمن در تشریح نتایج واقع بینانه از عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای می‌گوید:‌سازمان شانگهای بر اساس همکاری‌های چندجانبه امنیتی؛ اقتصادی و فرهنگی تشکیل‌شده است؛ سازمان شانگهای شبیه سازمان امنیتی چون ناتو یا سازمان اقتصادی چون اکو نیست؛ این سازمان در سال‌های گذشته تلاش کرده همه جوانب منطقه‌ای و بین‌المللی را موردتوجه قرار دهد. مشارکت ایران می‌تواند تسهیل‌کننده توافقات دوجانبه با کشورهای منطقه شود. وقتی قرار است توافق دوجانبه با کشوری انجام دهیم نیاز به طراحی پیش‌زمینه و ظرفیت‌سازی دارد؛ اما همکاری در قالب سازمان باعث می‌شود بخشی از میسر همکاری از قبل طی شده و مناسبات به هم گره بخورد. این اتفاق زمینه را برای همکاری بالا می‌برد.

با توجه به استعدادهای اقتصادی که در کشورهای عضو شانگهای وجود دارد و نیز ظرفیت‌ها؛ توانایی‌ها و مزیت‌های اقتصادی؛ سیاسی و امنیتی که در ایران وجود دارد، توسعه مناسبات می‌تواند تأمین‌کننده منافع همه طرفین باشد. کشورهای آسیای مرکزی می‌تواند بازاری مناسب برای کالاهای ایران باشد. از سویی در بستر شانگهای میزان همکاری‌های ایران با روسیه و چین بالا می‌رود. از سویی موقعیت جغرافیایی ایران فرصتی مناسب برای ترانزیت کالا و حمل نقل آن برای کشورهای حوزه شانگهای ایجادمی کند. عضویت ایران هم برای ایران و هم برای کشورهای عضو یک مزیت به شمار می‌رود.

در اجلاس دوشنبه عضویت ایران در شانگهای قطعی نشده است.

کارشناس مسائل منطقه درباره احتمال عضویت ایران در سازمان شانگهای در نشست شهر دوشنبه گفت: با توجه به رایزنی‌ها صورت گرفته احتمال عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بالا است؛ اما این موضوع قطعی نشده است. باید منتظر ماند تا اجلاس تشکیل‌شده و نتیجه رأی‌گیری مشخص شود.

سازوکار سازمان شانگهای به این‌گونه است که حتی اگر یک کشور نیز مخالف عضویت کشوری جدید در آن باشد؛ عضویت دائم موردپذیرش واقع نمی‌شود. در شانگهای نیاز به اجماع همه‌جانبه است؛ البته رایزنی‌های خوبی صورت گرفته است. عضویت در سطح ناظر در سازمان همکاری‌های شانگهای به معنای آن است که تنها می‌توان روی اقدامات سایر کشورها از دور نظر داشت؛ اما در عضویت دائم سطح همکاری‌ها و تعهدات  بالا می‌رود. عضویت ایران در این سازمان گامی مؤثر در افزایش و توسعه همکاری‌های بین‌المللی است.

برخی از داخل کشور نمی‌خواستند ایران عضو سازمان شانگهای شود/  نگاه ایران به شرق تاکتیکی نیست/ همکاری‌های منطقه‌ای فشار غربی‌ها را بی‌اثر می‌کند/ عضویت در شانگهای بازی برد-برد برای تهران است/ عضویت ایران هنوز قطعی نشده است

از داخل برخی نمی‌خواستند ایران عضو سازمان شانگهای شود

شعیب بهمن درباره دلایل عدم عضویت ایران در سال های گذشته گفت:در سال‌های گذشته برخی کشورها برای عضویت ایران در شانگهای کارشکنی می‌کردند؛ اما مسئله مهم‌تر در عدم پیوستن ایران به سازمان شانگهای آن بود که در داخل اقدام قابل‌توجه و روشنی صورت نگرفته بود؛ به عبارتی بهتر برخی دولت‌های میلی به عضویت در این سازمان استراتژیک نداشتند.

 وزارت امور خارجه رایزنی مهمی قبل از آغاز اجلاس انجام نداده و صرفاً مسئله عضویت ایران در بحبوحه روزهای آغازین آن پیگیری می‌شد. وضعیت دیپلماتیک ایران به‌گونه‌ای بود که هرسال قبل از آغاز این نشست مسئله عضویت ایران در رسانه‌ها و محافل سیاسی مطرح‌شده و پس از برگزاری به دست فراموشی سپرده می‌شد.

با تغییر دولت و نگرش آقای رئیسی در تقویت سیاست نگاه به شرق؛ هم رایزنی‌ها جدی شده و هم پیام به کشورهای قدرتمند در آن سازمان(روسیه و چین) ارسال شده که نگاه تهران به سازمان همکاری‌های شانگهای دیگر تاکتیکی نیست و ما توجه استراتژیک به آن داریم.

عضویت ایران در شانگهای بر توافق ۲۵ ساله مؤثر است

 کارشناس آسیای میانه درباره اثرات همکاری در سازمان شانگهای در اجرای توافق ۲۵ ساله با چین گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بر قرارداد ۲۵ ساله با چین مؤثر است، پیش‌ازاین تصور چینی‌ها نسبت به ایران بدان گونه بود که تهران براثر ضرورت و تاکتیک با پکن ارتباط برقرار می‌کند (روس‌ها نیز چنین تصوری دارند) اما توافق ۲۵ ساله سطح همکاری‌های دوجانبه را راهبردی کرده و عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای و حضور جدی ایران می‌تواند چالش‌های اجرایی توافق  را برداشته و زمینه‌ای برای توسعه روابط دو کشور باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    35 1
    بهترين راهکار برای خنثی سازی تحریمها پيوستن پيوستن به سازمان شانگهای است
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      10 0
      دقيقأ همینطوره. ان شاء الله که عضویت ایران در این پیمان پذیرفته خواهد شد.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      4 0
      ایران به عضویت این سازمان پذیرفته شود یا نشود باید بدانیم چین و روسیه جمعاً به اندازه کانادا و اتازونی و اروپای غربی وسعت دارند و به همان اندازه نفوس! از لحاظ منابع طبیعی وضع بهتری نسبت به آن ها دارند و از جهت دسترسی به آب های آزاد هم مشکلی ندارند! و البته روابط بهتری با کشورهای به اصطلاح جهان سوم دارند و با توجه به وزن این دوکشور در سازمان ملل متحد و شورای امنیت، در بزنگاه ها به خوبی می توانند جلوی زیاده خواهی های غربی ها را بگیرند! موضوع دیگر رشد سریع اقتصادی چین است که به طور قطع تا چند سال آینده علی رغم میل یانکی ها و اروپای غربی رتبه نخست جهانی را خواهد داشت و سبب خواهد شد حباب دلار و اقتصاد یانکی ها بترکد و سقوط اقتصادی و به پیوست آن سقوط سیاسی آمریکا را به دنبال داشته باشد! پس عاقلانه آن است که پیوند اقتصاد و بانک های ایران از دلار یانکی ها گسسته شود تا با غرق شدن آمریکا کشور ما غرق نشود!
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    4 2
    من موندم اگر به قول شما چینی کردن اقتصاد ایران برد برد محسوب میشه پس چرا هر قطعه چینی میخریم دو روزه خرابه
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      28 3
      اون قطعه به آمریکا و اروپا هم ارسال میشه با چنان کیفیتی که کارخانه های آمریکا و اروپا را تعطیل کرده این مسئله مربوط به وارد کننده ای میباشد که بخاطر سود بیشتر سفارش قطعه بی کیفیت را میدهد تا به ملت خودش جفا کند تا به ثروت برسد
    • US ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      8 0
      ۱۵:۲۷ درست میگویید. یک تاجر آمریکایی‌ میگفت هر قطعه چینی‌ را میتوانید از چندین تولید کننده بخرید، ظاهر دقیقا مثل هم، اما کیفیت متفاوت.
  • . IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    9 0
    پیوستن به اعضای شانگهای می تونه کمک بزرگی برای فروش کالاهامون به کشور های آسیای میانه و شرق آسیا به ما کند.این موضوع می تونه شروع خوبی برای متکی نبودن بر صادرات نفتی ما باشد.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      هیچ‌کالایی به چین نمیتونیم بفروشیم چین یک‌میلیارد و نیم جمعیتش رو برده کارهانه های تولیدی امریکا کرده و قول تولیدی یدهرچی که ما تولید میکنیم هست. هیچ کالایی را به کشورهای تحت سیتره چین و شانگهای هم نمیتوانیم بفروشیم مگر چین میگذارد
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 5
    اگر آمریکا آمریکاست و بقیه دنیا خودشون رو رعیت دنیا میدونن که عضویتمون دردی رو دوا نمیکنه
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      1 4
      اون دوران تموم شد از خواب بیدار بشین!!!
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    6 0
    الان امریکا میخواد به ایران زورگویی کنه
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      2 0
      الان نه، 40-50 ساله داره زورگویی میکنه الان داره نتیجشو میبینه!!!!
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 3
    راهتون نمی دن. این خط این نشون.
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 1
      حالا تو چرا ناراحتی؟ فک و فامیل تو کار پورسانت پژو و سامسونگ اینان؟؟ راه میدن، برو فکر یه کار آبرومند باش، نوکری یانکی ها آخر عاقبت نداره!!!
  • غربگدا DE ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    2 0
    من اصلا موافق عضویت ایران در شانگهای نیستم چون به ما که گرین کارت نمیدهند بریم امریکا مقیم شیم آخه چین هم شد کشور ۲۵۰ سال هم تاریخ و قدمت ندارند .ما از چندین هزار سال پیش با جاده ابریشم با امریکا در ارتباط بودیم ولی حیف میلیاردها کاسه و بشقاب و مجسمه و وسایل الکتریکی و صنعتی خصوصا در صنعت برق و عایق کاری در کل دنیا کاش اسمشون امریکایی بود نه چینی.....خخخخخ به کوری غربگداها ایران باز میشه از لحاظ قدرت و پیشرفت و اقتدار ...و انشالله پهناوری سرزمین ایران باستان
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      احسنت، دقيقأ همینطوره!! البته به نظر من به دولت چین پیشنهاد بدیم اسم کارت اقامت دائمشو بزاره گرین کارت شاید نظر این اراذل داخلی تغییر کرد!! خخخخخخخ
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 8
    این جزو اخرین راهنماییهای که میکنم پس قشنگ چشمانتونو باز کنید و بفهمید .کل و اساس ساختار حقوقی و اجتماعی ایالات متحده و جهان غرب بر اساس حقوق بشر نوشته شده و اگر شما بخواهید نظام تحریمها را از بین ببرید باید ساختارهای حقوقی و اجتماعی کشور را به این سمت ببرید چرا که اگر بتوانید ثابت کنید که رفتار ایالات متحده در رابطه با سازمانها و نهادهای کشور در تناقض با حقوق بشر هست می توانید از خود نهادهای قضایی داخل امریکا یا خارج از ان بر علیه تحریمها اقدام کنید
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      3 0
      خودتی عزیزم، سیستم حقوقی و... آمریکا همش بر اساس وحشی‌گری و اشغالگری نوشته شده و حقوق بشر براشون کشکه، یانکی فقط تو دهنی و پس گردنی شبیه عضویت در همین پیمان شانگهای و ارسال سوخت به لبنان حالیشه!!!
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 5
    الان جمهوری چچن با عضویت ایران مخالفت می کنه ، بعد رئیس جمهور روسیه میگه من تمام تلاشم رو کردم ولی نتونستم رئیس جمهور چچن رو راضی کنم!!! آخه زرنگ! چچن که نوکر خودته مثل تاجیکستان که نوکرته و قبلا مخالفت می کرد
  • حرف حساب IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 1
    آمریکا قوی تر است یا چین ؟آمریکا قوی تر است یا روسیه؟ پاسخ هر کشوری که باشد بالطبع ایران هم بهتر است متحد استراتژیک با همان کشور باشد.
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      1 0
      بشرطی که آن کشور قدرتمند کمر به نابودی کشور تو نبسته باشد یا اینکه تو خودتو به ..نزده باشی!!!!
  • US ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    7 6
    بیشتر کشورها بدون اجازه آمریکا کاری نمیکنند و روابطشان را با آمریکا بخاطر ایران به خطر نمیاندازند. یا با همان کدخدا به نتیجه برسید یا کاملا مستقل شوید. هر چند میتوان از این عضویت ها (اگر بشوید) برای چانه زنی با آمریکا استفاده کرد.
  • مجتبی از زنجان IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    2 1
    عضویت در این سازمان برای مملکت مفید هستش
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    3 1
    الان امریکا کشور قویتراز چین است برای همین چین رفتار استکباری روی ایران و بقیه کشورها نشان نمیدهد وگرنه کشوری مثل چین که روی مردمش هم استکبار شدید دارد شناگر ماهری است ولی هنوز آب ندیده چون هنوز امریکا قویتر از چین است.
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    4 1
    چین که مسلمان کشورش را عقیم کرده اگر امریکا نباشد و چین قدرت اول جهانی باشد بلاهای بدتری بر سر مسلمانان کشورهای دیگر نمی آورد؟ مثل مسلمانان کشور خودش؟
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      1 1
      امریکا و کانادا تمامی چندین میلیون سرخپوستان و بومیان کشور خودشان را کشتند و چال کردند، فکر کنید اگر به کشور شما راه پیدا کنند چه بلایی سر شما می‌آورند!!!
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    2 1
    ۱-امریکا مسلمانان کشور خودش را عقیم نکرد. ۲-چین بر مسلمان کشور خودش قدرت و تسلط داشت » آنهارا عقیم کرد. ۳- وقتی چین قدرت اول جهانی شود چه بلایی بر سرمسلمانان جهان می آورد؟؟؟
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      1 2
      امریکا و کانادا تمامی چندین میلیون سرخپوستان و بومیان کشور خودشان را کشتند و چال کردند، فکر کنید اگر به کشور شما راه پیدا کنند چه بلایی سر شما می‌آورند!!! به گفته خودشان نزدیک یک میلیون نفر را فقط در افغانستان کشتند!!!!
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      2 0
      چین و امریکا و کانادا همه مثل هم هستند فقط هرکدوم که به قدرت میرسند استکباری تر عمل میکنند همین
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      3 0
      کشتن سرخپوستها کار بدی هست و پذیرفتنی نیست ولی سرخپوستها مردم خود سفیپوست خود کشور امریکا و کانادا که نبودند. چین مردم خودش رو به بردگی برای کارخانه های امریکایی و اروپا گرفته. مسلمانان چین هم همه از نژاد خود چینی ها هستند.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 0
    امریکا از ایران دورتر است و دوستان عزیزی در تیررس ایران دارد برای همین مقابله با امریکا امکان دارد. ولی وای به روزی که چین قدرت اول جهان بشود و جای استکباری امریکا را بگیرد با یک میلیارد و نیم کشور چین که با فاصله یک کشور با ایران همسایه است چطور میشود مقابله کرد؟؟ چینی ها هم بمب اتم دارند. چینی ها خدا هم ندارند و مردم ان جی اوی داخلی هم ندارند که جلویشان را کمی بگیرد.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    چین الان مثل طالبان قبل به قدرت رسیدن است. وقتی چین به قدرت اول جهان و استکبار جایگزین امریکا تبدیل بشود انوقت باید چین واقعی را دید و قضاوت کرد. پس زیادی از خوشرویی چین خوشحال نباشیم.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    امریکا که هیچی حتی بورکینافاسو هم قدرت اول جهانی میشد استکباری وشاید بدتر از امریکا عمل میکرد(ابن طبیعت انسان است). پس خوشرویی چین الان ملاک نیست چون هنوز چین از قدرت امریکا واهمه ها و رقابتهایی دارد
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    اگر امریکا با چندتا ناور و کشتی میتونه بیاد اطراف و نزدیکی ایران خوبه بدونید چین خود کشور پهناورش یا یک میلیارونیم جمعیت با التش سرخ چین و بمب اتمش همین بفل گوش ما چسبیده به سرزمینش و فاصله اش با نا فقط سرزمین افغانستان است. .....کل نیروی زمینی ایران چند درصد ارنش سرخ چین میشوند؟؟ پس برای ایران بهتره که امریکا و چین هر دو قوی باشند وباهم درگیرباشند
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    اگر امریکا با چندتا ناو و کشتی میتونه بیاد اطراف و نزدیکی ایران بدونید چین خود کشور پهناورش با یک میلیارونیم جمعیت با ارتش سرخ چین و بمب اتمش همین بفل گوش ما چسبیده به سرزمینش و فاصله اش با ما فقط سرزمین افغانستان است. .....کل نیروی زمینی ایران بعلاوه نیرویهای دوست ایران چند درصد ارتش سرخ چین میشوند؟؟ پس برای ایران بهتره که امریکا و چین هر دو قوی باشند وباهم درگیرباشند
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    ان شاالله خیره. ولی یه سوال داشتم مزایای اتحادیه شانگهای برای ایران چیه؟
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 0
    ما اصلاح طلبان وغربگرایان از نز دیکی.ومراودهایران با کشورهای شرقی مخالف هستیم ارباب فقط انگلیس.وامریکا بچه های ما انجا برای اداره ایران درحال تربیت وتوجه خاص هستند بامدرک اصلی
  • CA ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    نويسنده انگار دلبخواهى فراموش كرده كه تاكنون تاجيكستان با عضويت ايران مخالفت ميكرده و امسال نيز تحت فشار روس و چين دست از اين مخالفت كشيده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس