کد خبر 1272076
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
سینما

قالیباف در دیدار با سینماگران یک ماه زمان گذاشتند از بیست و یکم شهریورماه تا بیست و یکم مهرماه کارگروهی تشکیل شود و مهم‌ترین محورهای درنظر گرفته شده را با نظارت و هماهنگی آقای محمود رضوی، پیش ببرند.

 به گزارش مشرق، روز ملی سینما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با جمعی از سینماگران که بیشتر اهالی صنوف مختلف بودند خصوصاً اعضای هیئت مدیره خانه سینما، دیدار و گفت‌وگو کردند. به تعبیرِ یکی از حاضرین این برای اولین بار است که اعضای هیئت مدیره خانه سینما با یکی از رؤسای مجلس به بهانه روز ملی سینما دیدار می‌کنند. در این جلسه بیشترِ صحبت‌ها سمت و سویِ معیشتی و حمایتی از هنرمندان و سینماگرانی داشت که در این روزهای کرونایی و مشکلات و گرانی‌ها یا بیکارند، یا خانه‌نشین و یا در پروژه‌هایی حضور دارند که دغدغه‌شان فقط امرار معاش است. بحث مالیات هنرمندان، مشکلات اقتصادی فیلمسازان و بیمه سینماگران شاید مهم‌ترین بخش‌هایی بود که در این دیدار مطرح شد.

مأموریت«یک ماهه» قالیباف برای سید محمود رضوی

غلامرضا موسوی که یکی از حاضرین در این جلسه بود به این نکته اشاره کرد که جلسه خوبی بود و قطعاً امیدبخش است. من در این جلسه به همان نکاتی اشاره کردم که اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در قالب بیانیه‌ای تقدیمِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کردند. همان پیشنهادهایی که در ۷ بند ارائه شد؛ ‌ حذف پروانه ساخت و تحکیم و تثبیت اختیارات قانونی پروانه نمایش به منظور صیانت از حقوق سینماگران، بازگشت نظارت بر محتوای نمایش خانگی به ارشاد، ایجاد صندوق حمایت از پژوهش و زیرساخت‌های سینما، نمایش فیلم خارجی به شرط قاعده‌مند کردن عادلانه نسبت نمایش آن‌ها با تولیدات داخلی، بهینه‌سازی سامانه‌های الکترونیکی، عدم تخصیص بودجه به تولیدات سفارشی دولتی، لغو مالیات ناعادلانه بر سینما و حذف پروانه ساخت و تحکیم و تثبیت اختیارات قانونی پروانه نمایش به منظور صیانت از حقوق سینماگران ازجمله پیشنهادات این اتحادیه برای رفع مشکلات موجود در سینما است.

مأموریت«یک ماهه» قالیباف برای سید محمود رضوی

مسعود ده‌نمکی یکی دیگر از حاضرین در جلسه بود که چند پیشنهاد در این دیدار مطرح کرد. او درخواست تشکیل کارگروهی را داد که دولت، صنوف و کمیسیون فرهنگی مطالبات صنفی سینما را احصاء کنند و برخی از آنها به صورت لایحه و قانون درآید. این کارگردان سینما همچنین ملزم کردن دولت به ساخت فیلم‌های دفاع‌مقدس و انقلاب را در سبدِ تولید سالانه توصیه کرد که باید مورد توجه جدّی قرار بگیرد. همچنین کسانی که به هر نحوی در این کارها دچار سانحه‌ای می‌شوند و از دنیا می‌روند را شهید خدمت محسوب کنند. سومین مسئله‌ای که «ده نمکی» در این جلسه مطرح کرد موضوع طرح یک میلیون مسکن در سال است که پیوست فرهنگی داشته باشد و هر مجتمع یا شهرک مسکونی، پردیس سینمایی داشته باشد و همچنین بودجه سینما متناسب با توقعات موجود تنظیم شود.

یکی دیگر از حاضرین در جلسه محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان سینما است که اخیراً سریال "بعد از آزادی" را ساخته و آماده پخش از تلویزیون است. او تأکید کرد: اکثر اعضای جلسه، مسئولان صنف‌های مختلف سینمایی بودند و فقط من و یکی دو نفر دیگر به عنوان میهمان ویژه خانه سینما در این جلسه حضور داشتیم. مهم‌ترین بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شد و دغدغه چندین ساله‌مان است مباحث معیشتی هنرمندان، مسائل مالیاتی و بیمه‌ای است که تا اندازه‌ای در مورد برخی صنف‌ها در قضیه مالیات اجحاف خواهد شد. همه می‌دانند برخی از هنرپیشه‌های رده اول‌مان، دستمزدهای سنگین دارند و به شکل‌های مختلف دستمزدهایشان را می‌گیرند حتی خیلی از آن‌ها قرارداد منعقد نمی‌کنند و هیچ سندی وجود ندارد که این مبالغ و دستمزدها را اثبات کند.

مأموریت«یک ماهه» قالیباف برای سید محمود رضوی

او همچنین به گرفتنِ دستمزد برخی به صورت بیت‌کوین، ملک، ماشین و... اشاره کرد و گفت: برخی از دستمزدها به سمتِ قراردادهای بیت‌کوین، دلار، ملک و ماشین رفته که تهاتری اتفاق می‌افتد تا اشخاص از مالیات فرار کنند. کانون کارگردانان هم که اعضایش حداکثر به ۴۵۰ نفر می‌رسد در شرایط کرونا تولیداتشان به ۸۰ فیلم رسیده و در این میان می‌توان به این نتیجه رسید یک کارگردان ۵ سال یک بار می‌تواند کار کند و چند کارگردان‌اند که بعضاً در سال دو کار می‌سازند. کل گروه‌ها فیلمبردارها، تدوینگرها، طراحان صحنه و جلوه‌های ویژه چند سالی یک کار می‌کنند و درآمدشان صفر است. قاعدتاً پولی ندارند مالیات بدهند و سالی که قرارداد منعقد می‌کنند، اداره مالیات از آن‌ها مالیات می‌گیرد و به گونه‌ای نقره داغ‌ می‌شوند.

باشه آهنگر همچنین تصریح کرد: هنرمندان مثل کارمندان عادی نیستند و شرایط زندگی‌شان هم مثلِ یک پزشک نیست. در این جلسه مباحث مالیاتی مطرح شد و حتی به بیمه هنرمندان رسیدیم که وقتی موضوع بیمه هنرمندان در دهه ۱۳۷۰ دنبال می‌شد، کُد درستی برای بیمه‌گر لحاظ نشد؛ در نتیجه میزان بازنشستگی فعلی هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون به ۲ میلیون تومان می‌رسد و در این شرایط گرانی و سختی معیشتی یعنی توهین!

این کارگردان سینما در پایان خاطرنشان کرد: آقای قالیباف یک ماه زمان گذاشتند از بیست و یکم شهریورماه تا بیست و یکم مهرماه کارگروهی تشکیل شود و مهم‌ترین محورهای درنظر گرفته شده را با نظارت و هماهنگی آقای محمود رضوی، پیش ببرند و خیلی امید دادند با قانون‌هایی که وضع شود، شرایط معیشتی که همه مردم درگیرش هستند بهبود بخشیده شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمدایوب IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    2 0
    محضر جناب قالیباف. لطفا فکر کنید مردم عادی وکارگر وکارمند هم از اهالی سینما هستند. یک نفر را مامور کنید یک ماهه به گرانیهای کمر شکن وافسار گسیخته که هیچ صاحبی ندارد وروز به روز بدتر میشود. رسیدگی وسروسامان داده شود
  • محمدایوب IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    4 1
    محضر استاد قالیباف. لطفا همانطور که آقای رضوی را مامور رسیدگی به وضع هنرپیشگان در عرض یک ماه کردید. از آنجاییکه در هر جا وهر کاری وسخترین کار که دولتها درماندند. سپاه وارد شد و انجام داد بیایید مردانگی کنید این مبارزه با گرانی که همه میدانند کاذب وتوسط افراد بی دین وسود جو است واززمان دولت نکبت تذویر به جهت فشار به مردم وکشاندن آنها به خیابان. در امتداد فتنه 88بوده واکنون توسط عوامل ومدیران میانی که از تفاله های اصلاح طلبان هستند ادامه دارد یک ماه مبارزه با آنرا به سپاه واگذار کنید تا طومار این نامردان بی شرف ازخدا بی خبر را مانند دوست گرمابه وگلستان ریش طوسی قبا ایتالیایی جیسون رضاییان درهم بپیچد یاعلی
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      آفرین کولاک کردی تحليل خیلی خوبی بود
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 0
    سینما گرانی که برای سفارتخانه ها و سرویس های امنیتی خارجی فیلم می سازند و از جشنواره های خارجی انتظار جایزه دارند به دنبال باج گیری از ملت ایران هستند ؟ باید خانه سینما تکلیفش را با عوامل بیگانه مشخص کند.البته بعد از استعفای عوامل دو تابعیتی خود خانه سینما
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 1
    دولت روحانی که همه چی رو باندی جلو می برد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس