کد خبر 1272368
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
ویتامین a

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به کرونا و بیماری‌های تنفسی تاثیرگذار است.

به گزارش مشرق، ندا فرح‌بخش با اشاره به نقش ویتامین A در مقابله با کرونا در کودکان زیر پنج سال، اظهار کرد: ویتامین A یکی از ویتامین‌های بسیار مهم است که نقش مهمی در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن دارد؛ این ویتامین در رشد و نمو، کیفیت بینایی، حفظ بافت‌های مخاطی بدن مانند لایه‌های مخاطی اندام‌های گوارشی و تنفسی و همچنین در دستگاه ایمنی بدن مؤثر است.

وی افزود: ویتامین A در شکل فرم اصلی خود تنها در منابع حیوانی مانند جگر، شیر و لبنیات وجود دارد. پیش‌سازهای ویتامین A یعنی کاروتنوئیدها نیز در منابع گیاهی وجود دارند که به ویتامین A تبدیل می‌شوند.

فرح‌بخش ادامه داد: میوه‌های نارنجی و زرد مانند طالبی، گریپ‌فروت، زردآلو و سبزیجاتی مانند هویج، کدوتنبل، سیب‌زمینی شیرین و کدو حلوایی از منابع بتاکاروتن هستند. کلم بروکلی، اسفناج و انواع سبزیجات تیره نیز از منابع بتاکاروتن هستند.

وی گفت: باید توجه کرد که میزان بتاکاروتن در میوه و یا سبزی پررنگ‌تر، بیشتر است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به نقش ویتامین A در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به کرونا و بیماری‌های تنفسی، مرحله نخست برنامه مکمل‌یاری مگادوز ویتامین A برای کودکان دو تا پنج سال، در برخی استان‌ها از جمله خوزستان اجرا شده است.

وی افزود: برای کودکان زیر دو سال مصرف قطره مولتی ویتامین یا قطره AD جهت مکمل‌یاری، این گروه استفاده می‌شود.

فرح‌بخش بیان کرد: آموزش و مشاوره تغذیه برای مادران دارای کودک زیر پنج سال در زمینه مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A توسط بهورزان در مناطق روستایی و توسط مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت شهری، به منظور تغذیه بهتر این کودکان و با هدف تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا در شرایط کرونایی ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین کارشناسان تغذیه در ستاد مرکز بهداشت استان و شهرستان و مراکز خدمات جامع سلامت با ارائه مراقبت‌های تغذیه‌ای ضروری، آموزش و مشاوره تخصصی تغذیه به صورت حضوری و غیرحضوری خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند. از طریق سامانه تلفنی مشاوره تغذیه ۴۰۳۰ نیز مشاوره در خصوص تغذیه مناسب برای پیشگیری از کرونا و تغذیه مناسب حین بیماری و دوره نقاهت، به مردم ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    نگید الان دلالهای بی جنبه هویج را به صد هزار تومن میرسونند ننگ ونفرین خدا بر کسی که از نیاز واحتیاج هموطنش وحتی هر انسانی سو استفاده میکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس