کد خبر 1272717
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
وزیر خارجه جدید انگلیس کیست؟

«لیز تراس» که در جریان ترمیم کابینه دولت انگلیس جانشین «دومینیک راب» در وزارت خارجه انگلیس شد پیشتر سکان وزارت تجارت بین الملل و مذاکرات تجاری دوران پسابرگزیت را برعهده داشت.

به گزارش مشرق، تراس عصر دیروز (چهارشنبه) به سمت وزیر امور خارجه انگلیس ارتقاء شغل یافت. او از نگاه رسانه‌ها انتخاب شده تا ثابت کند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نه تنها در حوزه اقتصاد که در توسعه روابط بین‌الملل و دیپلماسی نیز کار می‌کند.

به تعبیر روزنامه تایمز چاپ لندن، ارتقاء او به این سمت پاداش تلاش‌ها و زحمات نامبرده در عقد چندین قراردادهای تجارت آزاد با کشورهای جهان است. آخرین قرارداد خرداد گذشته منعقد شد که انگلیس و استرالیا در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی در دوره پسا برگزیت توافقنامه تجارت آزاد امضاء کردند که شامل حذف تعرفه‌های متقابل میان دو کشور می شود.

این توافقنامه به عنوان گامی مهم در راستای الحاق انگلیس به توافقنامه گسترده‌تر تجاری آسیا-پاسیفیک دیده می‌شود. انگلیس که بهمن‌ماه سال گذشته از اتحادیه اروپا خارج شد به دنبال عقد قراردادهای تجارت آزاد با سایر کشورهای جهان است و تراس طی دو سال گذشته موفق شد که اهداف دولت محافظه‌کار بوریس جانسون را در این زمینه محقق کند.

«لیز تراس» ۴۶ ساله دومین وزیر امورخارجه زن در انگلیس است که به رغم سابقه کمی که در پارلمان دارد در مناصب رده بالا فعالیت کرده است. او حالا با چالش‌های متعددی در سطح بین المللی از جمله آنچه تهدید روسیه و چین خوانده می‌شود تا مناقشه اتمی ایران و برجام روبروست و در عین حال ماموریت دارد تا جایگاه انگلیس در دوران پسابرگزیت را ارتقاء دهد.

بیوگرافی وزیر خارجه انگلیس

تراس متولد سال ۱۹۷۵ میلادی در شهر آکسفورد است. پدرش پروفسور ریاضی و مادرش پرستار بوده است. آن‌ها زمانی که تراس چهارساله بود راهی اسکاتلند و گفته می‌شود که او نقش مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس را در تاتر دبستان بازی کرده است.

خانواده تراس سپس راهی لیدز می‌شوند و او دوران متوسطه را آنجا می‌گذراند. نامبرده سپس وارد دانشگاه آکسفورد می‌شود تا در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد تحصیل کند. او فعالیت سیاسی خود را از دوران دانشجویی با پیوستن به حزب لیبرال دمکرات آغاز کرد و بعدها وارد حزب محفافظه‌کار شود.

تراس پس از اتمام دانشگاه به عنوان حسابدار در شرکت‌ شل فعالیت داشت اما در رویای ورود به پارلمان و ادامه فعالیت‌های سیاسی به‌سر می‌برد. او شانس خود را در انتخابات پارلمانی سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ برای کسب کرسی حوزه «همزوورث و کلدرولی» آزمود اما در هیچ‌کدام پیروز نشد. تراس در سال ۲۰۰۶ به عضویت شورای شهر منطقه گرینویچ لندن درآمد و از دو سال بعد هم به عنوان معاون اندیشکده دست راستی ریفورم انتخاب شد.

او سال ۲۰۱۰ که دیوید کامرون رهبر وقت حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی پیروز شد، با کسب ۱۳ هزار و ۱۴۰ رای کرسی منطقه نورفولک جنوب غربی را به دست آورد و به این ترتیب به پارلمان راه یافت. «بریتانیای ازبند رها شده» یکی از تالیف‌های مهم تراس به شمار می‌رود که در آن بر کاهش قوانین دست‌وپاگیر اقتصادی و تقویت تجارت آزاد تاکید شده است.

سال ۲۰۱۲، یعنی تنها دو سال پس از ورود تراس به پارلمان، او به عنوان معاون وزیر آموزش منصوب شد و چهار سال بعد سکان وزارت دادگستری را در دولت «ترزا می» دست گرفت. این سیاستمدار انگلیسی در سال ۲۰۱۹ به عنوان وزیر تجارت بین‌الملل دولت بوریس جانسون انتخاب شد تا در راستای توسعه ظرفیت‌های اقتصادی کشور با رهبران سیاسی و اقتصادی ملاقات کند. اما با راه یافتن او به عنوان وزیر خارجه انگلیس، اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های او با دقت بیشتری از سوی رهبران سیاسی دنبال خواهد شد.

مروری بر مواضع سیاسی وزیر خارجه جدید انگلیس

یکی از بارزترین مواضع سیاسی تراس را می‌توان در توسعه همکاری‌های تسلیحاتی انگلیس و عربستان یافت. شواهد نشان می‌دهد که وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس به رغم حکم دادگاه این کشور که سه سال پیش صادرات سلاح به عربستان را به دلیل نقض جدی حقوق بشر در جنگ یمن منع کرد، مجوز صدور هزاران پوند تجهیزات نظامی به این کشور را صادر کرده است.

این مجوزها در زمان تراس صادر نشده بود و به همین خاطر او در نامه ای به کمیته پارلمانی کنترل صادرات اسلحه، اقدام دولت را غیر عمد توصیف کرد و توضیح داد که از دادگاه بابت صدور این مجوزها، بدون قید و شرط عذرخواهی می‌کند. همچنین به گفته وی تحقیقات برای بررسی جزئیات این مساله و جلوگیری از تکرار این اشتباه آغاز شده است.

تراس با این حال پارسال در یک عقب‌گرد شگفت‌انگیز اعلام کرد که دولت فروش تسلیحات نظامی به عربستان را از سر می‌گیرد. او روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ با ایراد سخنانی در مجلس عوام مدعی شد که بر اساس تحقیقات صورت گرفته خطری متوجه فروش تسلیحات نظامی به عربستان نیست و احتمال استفاده از آن در موارد نقض جدی حقوق بشر وجود ندارد.

وی ادعا کرد که تنها در جریان حملات هوایی معدودی از سوی ائتلاف سعودی در جنگ یمن، قوانین حقوق بشری، وفق رای سال گذشته دادگاه نقض شده که این مساله با انجام اصلاحاتی در فرآیند صدور مجوز فروش سلاح به عربستان مرتفع شده است.

با توجه به مناسبات دیرینه لندن و ریاض در زمینه تجارت اسلحه و اینکه خود بوریس جانسون هم دستکم در ظاهر از طرفداران رژیم سعودی است، بعید به نظر می‌رسد که تغییری در سیاست‌های لندن در قبال عربستان رخ دهد.

گزارش‌ها حاکیست که مواضع تراس درقبال چین تندتر از نخست وزیر و به مواضع واشنگتن نزدیک‌تر است. او در سخنانی گفته که انگلیس نباید به لحاظ راهبردی به چین وابسته باشد و بارها آنچه را که سیاست‌های غیر عادلانه تجاری چین نامیده مورد انتقاد قرار داده است.

منابع نزدیک به دولت می‌گویند که اگر تراس در آمریکا متولد می‌شد قطعا یک سناتور جمهوری‌خواه می‌شد. یکی از این منابع به نشریه تایمز لندن گفته است: او نسبت به دشمنان انگلیس یعنی چین، روسیه و ایران تردیدی ندارد.

البته تراس تاکنون موضع‌گیری آشکاری در قبال ایران نداشته و پیش‌بینی می‌شود که سیاست لندن در این زمینه تغییر چندانی نکند. انگلیس عضو برجام است و منافع امنیتی خود را در احیای این توافق می‌بیند. این کشور خواستار ازسرگیری مذاکرات وین درباره بازگشت آمریکا به برجام و اجرای کامل تعهدات اتمی از سوی ایران است.

اما از برایند اظهارنظرها به نظر می‌رسد که وزیر خارجه جدید انگلیس اصلا میانه خوبی با چین ندارد. برخی منابع، نخست وزیر انگلیس را میانه‌رو تر از تراس در قبال چین می‌دانند. جانسون گفته که چین‌هراس نیست و در پروژه احداث زیر ساخت اینترنت پر سرعت توسط غول چینی هوآوی به زور آمریکا تصمیم خود را تغییر داد.

اما تراس مایل است تا حد امکان وابستگی انگلیس به چین کم و بیشتر در حوزه ایندوپاسیفیک متمرکز شود.

او در نخستین توئیت خود به عنوان وزیر امور خارجه نوشت که بی صبرانه منتظر است تا از طریق همکاری با متحدان انگلیس با بزرگترین چالش‌های جهان مقابله کند. او همچنین با نیم نگاهی به ماموریت مشترک وزارت امور خارجه و سرویس جاسوسی ام‌آی۶ عنوان کرد که اطمینان حاصل می‌کند سیاست خارجی در خدمت مردم بریتانیا باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 0
    سگ ماده خواهر شغال نر!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس