کد خبر 1272718
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
فرانسه: از پشت خنجر خوردیم

وزیر خارجه فرانسه انصراف استرالیا از توافق ۹۰ میلیاردی ساخت زیردریایی با این کشور را خدشه ای بر اعتماد متقابل تلقی کرد و خواستار توضیح دولت کانبرا شد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، تصمیم استرالیا برای لغو قراردادی به ارزش ۹۰ میلیارد دلار با یک شرکت فرانسوی جهت ساخت زیردریایی، دولت پاریس را به شدت آشفته کرد.

ژان ایو لودریان در اعتراض به این اقدام کانبرا گفت: مثل این بود که از پشت خنجر بزنید. ما بر پایه صداقت با استرالیا رابطه برقرار کرده ایم حال آنکه این اعتماد خدشه دار شده است. من امروز از خاتمه یافتن این توافق عصبانی هستم.

وی همچنین گفت که از استرالیا و آمریکا بابت این اقدام توضیح خواهد خواست.

این در حالی است که سران سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا شامگاه چهارشنبه با امضای یک توافقنامه همکاری سه جانبه (AUKUS)، اعلام کردند که برنامه ساخت زیردریایی با سوخت هسته ای برای استرالیا، نخستین پروژه مهم این ائتلاف جدیدالتأسیس خواهد بود.

در همین ارتباط، شماری از وزرای کابینه استرالیا از جمله «اسکات موریسون» نخست وزیر این کشور روز پنج شنبه در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که پیگیری فناوری زیردریایی با سوخت هسته ای به معنای آن است که استرالیا دیگر به برنامه ساخت زیردریایی متعارف از رده تهاجمی با شرکت گروه نیروی دریایی [فرانسه] ادامه نخواهد داد.

محورهای این توافقنامه سه جانبه که به امضای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا رسید، حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی و مرتبط با سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با امضای این توافق گفت: مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند. ما به دنبال حفظ امنیت و ثبات در اقیانوس آرام و هند هستیم. مشارکت جدید با بریتانیا و استرالیا ظرفیت مشترک برای مشارکت در قرن بیست و یکم را تقویت می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    4 0
    شما و صداقت؟..خالی بند
    • ش IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 0
      عجب سیلی جانانه ای
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    شما خنجر نخوردید دور زده شدیدخخخ
  • سید فروزان CH ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    چه لذتی از این بالاتر که شغالها بجان هم بیفتند ، همین آقای دوریان دهها بار ایران را تهدید کرده بدستور امریکا نوش جان موسبو دوریان ، عاقبت اتحاد با امریکا همین است
  • مرتضی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    خیلی بدبختین که با امریکایها هم غذا میشین...خیلی بدبختین...واقعا دنیا بهتون خندید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس