شورای همکاری

یک روز بعد از شکسته شدن حصر لبنان توسط مقاومت مردمی منطقه، گاوهای شیرده تدر شورای همکاری خلیج‌فارس اطلاعیه ضد ایران صادر کردند.

سرویس سیاست مشرق- یک روز بعد از شکسته شدن حصر لبنان توسط مقاومت مردمی منطقه، گاوهای شیرده تدر شورای همکاری خلیج‌فارس اطلاعیه ضد ایران صادر کردند. روزنامه «رأی الیوم» در تشریح این بیانیه نوشته است: بخش اعظم بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج‌فارس به اتهام زنی‌ها به ایران اختصاص داشته و در آن به جزایر سه‌گانه، پرونده هسته‌ای و امثال آن پرداخته‌شده است.

در این بیانیه بار دیگر بر آنچه «حق حاکمیتی امارات» بر جزایر سه‌گانه «تنب بزرگ»، «تنب کوچک» و «ابوموسی» خوانده شد، تأکید شده و اعضای شورای همکاری ادعا کردند: هر اقدامی که ایران در این جزایر سه‌گانه انجام دهد، باطل است و تأثیری بر حق حاکمیت امارات بر جزایر مذکور ندارد. در حالی این شورا در اتهامی تکراری روی سه جزیره ایرانی دست گذاشته که کشور بحرین به‌عنوان یکی از شش کشور امضاکننده آن بیانیه، خود در توطئه‌ای انگلیسی با همکاری شاه سابق بدون برگزاری رفراندوم  از ایران جداشده است.

ایده تشــکیل شــورای همــکاری خلیج‌فارس در دهه ۷۰ میلادی کلید خورده و حتی قرار بود ایران یکی از اعضای اصلی آن باشد؛ اما  به دلیل مخالفت رژیم بعثی عراق این شورا تشکیل نشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی این شورا با اهداف ضدآمریکایی آغاز به کارکرد. در بهمن سال ۱۳۵۹ پس از برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در طائف شش کشور عربستان سعودی، قطر، بحرین؛ امارات؛ عمان و کویت سنگ بنای شورای همکاری‌های کشورهای خلیج‌فارس را گذاشتند.

شورای همکاری‌های خلیج‌فارس به‌مرور از یک سازمان همکاری‌های منطقه‌ای به کارتل حمایت از تروریسم و  نیز اشاعه وهابی‌گری تبدیل‌شده و بازوی مالی خشونت در خاورمیانه بوده است. رد دست‌های آلوده این شورا در جنگ سوریه، یمن و لیبی به‌خوبی پیداست.

برخی کارشناسان معتقدند؛ پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی و تعیین راهبردهای بین‌المللی جدید ایران؛ کشورهای همسایه در خلیج‌فارس با صدور یک بیانیه ضد ایرانی تمایل دارند خودی نشان داده و اعلام موقعیت کنند. این کشورها، همکاری‌های ایران در حوزه شرق آسیا را خطری بالقوه برای خود دانسته و سعی می‌کنند با دادن سیگنال در مسیر روبه‌پیشرفت ایران اختلال ایجاد کنند.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا و صباح زنگنه کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با «مشرق» به بررسی آخرین راهبردی و دلایل صدور بیانیه ضد ایرانی توسط حکام مرتجع حوزه خلیج‌فارس پرداخته‌اند.

بخش‌های مهم گفتگو با این دو کارشناس جهان اسلام را می‌خوانید:

هانی زاده: قارچ‌های سمی بیانیه تکراری دادند

 هانی زاده درباره صدوربیانیه ضد ایرانی توسط حاکمان مرتجع در خلیج فارس گفت:مسئله جزایر سه‌گانه ایرانی به یک ترجیح بند ملال‌آور و تکراری تبدیل‌شده است، شورای همکاری خلیج‌فارس هر از چند گاهی با صادر کردن یک بیانیه ضد ایرانی این موضوع را تکرار می‌کند. ماشین بیانیه نویسی این شورا به‌عنوان دستگاه پروپاگاندا در خدمت دولت سعودی قرار داشته و برای خوش‌آیند آن‌ها عمل می‌کند.

 کارشناس ارشد منطقه ادامه داد: شورای همکاری خلیج‌فارس در اوج جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۸۲ شکل گرفت، هدف از تشکیل این شورا ایجاد یک وحدت رویه سیاسی در برابر تهران و کمک به رژیم بعث عراق بود. در طول ۸ سال جنگ تحمیلی این شش کشور ۱۲۰ میلیارد دلار به بغداد کمک کرده و باعث طولانی شدن این جنگ شدند.

بعد از پایان جنگ تحمیلی؛ جمهوری اسلامی ایران؛ باوجود رفتار غیرحرفه‌ای و ستم‌های این شش کشور میکروسکوپی و قارچ گونه در خلیج‌فارس، سیاست‌ همکاری جدید با آن‌ها را آغاز و دست دوستی به‌سویشان دراز کرد. اما متأسفانه این کشورها سیاست مستقلی از خود نداشته و تابعی از سیاست‌های آمریکا هستند؛ ازاین‌رو هیچ‌گاه نمی‌توانند روابط راهبردی با ایران  ایجاد کرده و همواره متناسب با خواسته واشنگتن نقش بازی کرده‌اند.

هانی زاده تاکید کرد: موضوع جزایر سه‌گانه ارزش دادن یک بیانیه را  ندارد، این سه جزیره بر اساس اسناد بین‌المللی موجود جزئی از حاکمیت ملی ایران بوده و قابل‌چانه‌زنی نیست این شورا به تحریک عربستان این ترجیح بند را تکرار می‌کند. این بیانیه‌ها ارزش سیاسی ندارد، زیرا این کشورها ارزش استراتژیک در مناسبات منطقه و بین‌المللی ندارند.

حسن هانی زاده: قارچ‌های سمی احساس انزوا می‌کنند / صباح زنگنه: جهان عرب چند حاکم مرتجع را جدی نمی‌گیرد!

عربستان احساس انزوا می‌کند

هانی زاده با تاکید بر درخواست ریاض برای گفتگو با ایران از یک سو و صدور بیانیه از سوی دیگر گفت: عربستان سیاست دوگانه و دودوزه‌بازی در برابر ایران پیش‌گرفته است. تیم دیپلماتیک جو بایدن نگاهی منفی نسبت به محمد بن سلمان دارد. خروج پاترویت های آمریکایی از عربستان نشان می‌دهد این کشور به‌مانند قبل ارزش استراتژیک برای کاخ سفید ندارد. عربستان به دلیل سابقه سیاه در مسئله حقوق بشر، قتل جمال خاشقچی روزنامه برجسته سعودی و نیز پیدا شدن رد پایی از دیپلمات‌های این کشور در حادثه یازدهم سپتامبر در میان اعضای حزب دموکرات موقعیت مناسبی ندارد. عربستان احساس انزوای سیاسی کرده و با توسل از عراق خواسته میان تهران و ریاض میانجی‌گری کند. این مذاکرات از ۴ ماه قبل آغازشده است. تجربه به ما نشان داده هرگاه عربستان احساس ضعف می‌کند سیگنال مثبت برای ایران فرستاده و هرگاه از این موضع خارج‌شده نقش سازنده را ازدست‌داده و جریان سازی ضد ایرانی را پیش می‌برد.

ایران همواره آماده مذاکره است

هانی زاده با اشاره به نگاه ایران در مذاکره با کشورهای مسلمان گفت: ایران همواره آماده همکاری با همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس است؛ اما این کشورها تابعی از لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی بوده ازاین‌رو نمی‌توان روی آن‌ها حساب کرد. در برابر سیاست‌های مکارانه و دو پهلوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس؛ لازم است ایران همچنان سیاست‌های کج دار و مریض خود را با آن‌ها پیش ببرد. البته ایران مایل به تنش‌زایی در منطقه نیست؛ هرقدر منطقه ثبات بیشتری داشته باشد ضریب امنیت و توسعه پایدار بالاتر می‌رود. ایران به دنبال هم گرا کردن کشورها در برابر حضور متجاوزین در منطقه است؛ ازاین‌رو حتی به‌صورت محدود باید روابط خود با ریاض را حفظ کند.

حسن هانی زاده: قارچ‌های سمی احساس انزوا می‌کنند / صباح زنگنه: جهان عرب چند حاکم مرتجع را جدی نمی‌گیرد!

شورای همکاری خلیج‌فارس به‌زودی دچار فروپاشی می‌شود

هانی زاده درباره سرنوشت شورای شش کشور حاشیه خلیج فارس پش بینی کرد: شورای همکاری خلیج‌فارس دچار شکاف شده‌است، کویت، پادشاهی عمان و قطر سیاست‌های نسبتاً متعادلی نسبت به ایران داشته و در برابر بحرین؛ امارات و عربستان نگاه تقابلی دارند. این شورا از مدت‌ها قبل جایگاه خود را ازدست‌داده است. اختلافاتی درونی میان قطر و عربستان باعث شده این شورا از درون بی‌محتوا شده به‌زودی دچار فروپاشی می‌شود.

 صباح زنگنه: شورای همکاری خلیج‌فارس به دنبال روش‌های نخ‌نما نرود

صباح زنگنه با اشاره به سیاست های ضد ایرانی میان حکام خلیج فارس  به «مشرق» گفت: شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با صدور یک بیانیه ضد ایرانی به دنبال تحریک تهران برای تقابل دیپلماتیک است؛ آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که موضوع جزایر سه‌گانه بحث روشنی داشته و قابل‌مذاکره نیست، اما بابیان این دست ادعاها با یک تیر دو نشان می‌زنند؛ هم ایران را عصبانی کرده و هم برای کشورهای غربی خوش‌رقصی می‌کنند؛ این روش نخ‌نما شده و تهران برای آن ارزشی قائل نیست.

عربستان فرصت گفتگو را از دست ندهد

 زنگنه با اشاره به مذاکرات محرمانه میان تهران و آل سعود در ماه های اخیر گفت:مذاکرات میان تهران و ریاض هنوز جنبه رسمی نگرفته است؛ درنتیجه صدور چنین بیانیه‌هایی نمی‌تواند مانع گفتگوهای منطقه‌ای میان ایران و عربستان شود البته ایران می‌تواند با ابتکار عمل به‌موقع ریاض را مجبور به دادن امتیاز کند. آمریکایی‌ها عربستان را رها کرده‌اند و آن‌ها حامی ویژه خود را ازدست‌داده‌اند.

حسن هانی زاده: قارچ‌های سمی احساس انزوا می‌کنند / صباح زنگنه: جهان عرب چند حاکم مرتجع را جدی نمی‌گیرد!

جهان عرب گاوهای شیرده را جدی نمی‌گیرد

کارشناس جهان اسلام درباره مقبولیت بیانیه های ضد ایرانی در منطقه گفت: بیداری اسلامی در جهان عرب باعث شد که مردم کشورهای منطقه حتی بیانیه‌های اتحادیه عرب را هم جدی نگیرند؛ چه برسد به این شش کشور حاشیه خلیج‌فارس! شورای همکاری خلیج‌فارس حتی یک گام مثبت در جهت بهتر شدن وضعیت مردم منطقه برنداشته است؛ شما اگر سری به کشورهای خلیج فارس بزنید؛ خواهید دید که مردم آن کشورها؛ همه حکام مرتجع را مسخره کرده و از آن‌ها به‌عنوان گاوهای شیرده ترامپ یاد می‌کنند. طبیعی است که این دست بیانیه‌ها را کسی جدی نگرفته و برای آن ارزشی قائل نشود. در آن‌سو ایران با مجاهدت مقاومت محبوبیت بالایی نزد مردم دارد. ما استقبال مردم در ابتکار عمل ایران در شکستن حصر لبنان را دیدیم. ؛ مردم منطقه اقدامات ایران در حمایت از مردم  مظلوم یمن و لبنان را دیده و با  حاکمان سرسپرده خود مقایسه می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • GB ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 16
    وقتی دست خط شاه هست که نوشته این سه جزیره به اشغال ارتش ایران در آمد، ما هیچ شانسی نداریم که جز اینکه بپذیریم جزایر اشغال شده است. آن مردک بی همه چیز در ازای شوهر دادن مجمع الجزایر بحرین و ابونعیر و زرکوه که خاک مسلم ایران بود حداقل نکرد بگوید ایران جزایر سه گانه را آزاد کرد! تعبیری را به کار برد که تا ابد راه ادعا برای امارات را باز کرد.
    • بنده خدا US ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      6 1
      حالا شاه یه شکری خورده باشه دلیل به حاکمیت امارات نمیشه. امارات و قطر و بحرین همه جز ایران بودن. اشکال نداره ما جزایر سه گانه رو بهشون میدیم عوضش اونا کل امارات رو بهمون بدن!!!!! برن تو همین سه جزیره زندگی کنن
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    2 3
    درستش "بوم سو" که در بیان بوموسو یا بوموسا گفته میشود یعنی منطقه سبز. نباید آن را ابو موسی خواند یا نوشت؟
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 1
    کج دار و مریض! غلط است، بلکه کج دار و مریز؛ در اصل ضرب المثل این است: کاسه کج دار و مریز ، یعنی کاسه پر رو کج بگیر ولی مواظب باش نریزد
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    9 0
    گاوهای شیرده آمریکا و اسرائیل ( شیوخ مرتجع عرب ) قارچ های سمی حوزه خلیج پارس در ایرانستیزی و دشمنی با ایرانیان همگام و همراه و هماهنگ با یهود و رژیم اسرائیل هستند !
  • SE ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    12 0
    حق حاکمیت ایران بر کل حاشیه خلیج فارس همیشه پا برجا است
  • شیرازm IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 0
    زیاد جدی نگیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس