کد خبر 1274013
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده کارنگی در مصاحبه‌ «مایکل یونگ» با «عظّام الکسیر» پژوهشگر سوری مقیم لندن که در زمینه جهادگرایی سلفی مطالعه می‌کند، ضمن بررسی وضعیت هیئت تحریرالشام به دنبال پاسخ این پرسش بوده که چرا تحولات افغانستان در سوریه نیز پژواک داشته است؟ در ادامه بخش‌های اصلی این گفت‌وگو می‌آید:  

 هیئت تحریرالشام (HTS) و القاعده در چهارسال گذشته از نظر ایدئولوژیک و سازمانی از هم جدا شده‌اند. امروزه هیچ رابطه‌ای بین تحریرالشام و القاعده وجود ندارد زیرا هرگونه تعامل یا همکاری آشکار با القاعده مانع تلاش‌های بی‌وقفه تحریرالشام برای نشان‌دادن «اعتدال» و «سوری بودن» این گروه خواهد شد که از آن به عنوان دو ستون راهبردی برای تأمین امنیت خود بهره می‌برد. 

 پیروزی طالبان در افغانستان بر تحریرالشام تأثیر خواهد گذاشت. در واقع این راهبرد، از مدت‌ها قبل از پیروزی طالبان بر تحریرالشام تأثیر گذاشته بود. رهبری تحریرالشام از آغاز مذاکرات طالبان با آمریکایی‌ها در دوحه، به رصد دقیق این مذاکرات و الگوبرداری از آن مشغول بود. برای آن‌ها درس اصلی آموخته شده از تجربه طالبان این است که اگر فاصله گرفتن از القاعده و خودداری از انجام عملیات تروریستی خارجی منجر به پذیرش بین‌المللی شود، پس باید چنین کرد!

 چنین رویکردی نه تنها در داخل به عنوان راهبردی سودآور ارائه می‌شود، بلکه از نظر شرعی نیز طبق اصل اسلامی «مصلحت» یا منافع عمومی مجاز است. در دسترس بودن چنین توجیهات دینی در راستای موفقیت اخیر طالبان بدین معناست که آینده برای حرکت‌های جسورانه‌ای توسط رهبری تحریرالشام باز و ممکن است به نوعی از همکاری با ترکیه و ارتش آزاد سوریه منجر شود. 

 پس از تحولات افغانستان، همه بازیگران درگیر در سوریه نگران گمانه‌زنی‌های مربوط به خروج آمریکا هستند. با توجه به اینکه وضعیت سوریه به طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت است و اینکه آمریکا پس از دستیابی به توافق با طالبان، افغانستان را ترک کرد و چنین سناریویی در سوریه بعید است. با این حال احتمال صرف خروج آمریکا باعث می‌شود همه بازیگران، از جمله تحریرالشام خود را برای چنین سناریویی آماده کنند زیرا اگر چنین شود، موازنه قدرت به نفع ایران، روسیه و دولت سوریه تغییر می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس