کد خبر 1274453
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
پرچم گرجستان نمایه

امکان بازگشت ایرانیان مقیم گرجستان به این کشور سد شده‌ است؛ آنها با وجود داشتن پاسپورت و کارت اقامت، پشت مرزهای گرجستان مانده‌اند.

به گزارش مشرق، صحبت از خانواده‌هایی است که دو نیمه شده‌اند و زندگی‌ها و کسب‌وکارهایی که سرنوشتشان نامعلوم است. اتفاق عجیب‌تر اینکه گویا مشکل نه لزوما پاسپورت ایرانی، بلکه هویت ایرانی است؛ تا جایی که بر مبنای یک ویدئو منتشرشده، حتی ایرانیانی که با پاسپورت آلمانی و کارت واکسیناسیون کامل (فایزر) قصد ورود به گرجستان را داشته‌اند نیز از امکان عبور از مرز بازمانده‌اند.

این ماجرا در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا رخ داده، به یک بحران در زندگی ایرانیان مقیم و ساکن این کشور بدل شده‌ است.

به نظر می‌رسد اراده‌ای غیررسمی به‌ دنبال منافعی که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، رویه‌ای را آغاز کرده که نه قانونی است، نه انسانی و نه اخلاقی.

عدم واکنش دولت و سفارت ایران

از سویی دیگر، تاکنون وزارت خارجه و دولت گرجستان و وزارت خارجه و سفارت ایران واکنش یا اقدام قاطعی برای حل این معضل انجام نداده‌اند.

در یک ویدئو، یک زن ایرانی ساکن تفلیس، با اشاره به اینکه کارت اقامت طولانی‌مدت و پاسپورت گرجستان را دارد و سرمایه‌گذاری ملکی در این کشور انجام داده است، می‌گوید قبل از ترک خاک این کشور با وزارت خارجه گرجستان تماس داشتم که به من اعلام شد هیچ مشکلی برای ورود به گرجستان ندارم، اما پلیس مرزی از ورودم به این کشور ممانعت می‌کند.

این زن می‌گوید من دو دُز واکسن کرونا را در خاک گرجستان زدم و هیچ مشکلی بابت مدارک واکسیناسیون هم ندارم! یک ایرانی دیگر هم دقیقا همین حرف‌ها را تکرار می‌کند.

عجیب‌تر اینکه ایرانیانی که با زدن دو دُز واکسن و اقامت دائم گرجستان خاک این کشور را به مقصد کشور دیگری ترک کرده‌اند و اصلا به ایران بازنگشته‌اند هم اجازه ورودشان به خاک گرجستان داده نشده و آنها را از فرودگاه برگردانده‌اند.

پروازی برای جامانده‌ها

برخی شنیده‌ها حاکی از این است که سفیر ایران در گرجستان امکانی تحت عنوان پرواز جامانده‌ها ایجاد کرده و برای ایرانیان مقیم گرجستان که در ایران یا کشورهای دیگر جا مانده‌اند و مشکل ورود به خاک این کشور را دارند، یک امکان پروازی ایجاد کرده است.

یعنی به صورت موردی اجازه سفر این افراد را از وزارت خارجه گرجستان دریافت کرده و با پرواز جامانده‌ها، آنها را وارد خاک این کشور می‌کند. اما اصل مشکل به قوت خود باقی است.

قاعدتا سفارت ایران در گرجستان باید با ارائه یک گزارش مفصل به وزارت خارجه ایران از آنها درخواست کند سفیر گرجستان را احضار و مراتب را سریعا اعلام و دستور حل و رفع مشکل را خواستار شوند تا ایرانیان هم مانند اتباع مقیم از کشورهای دیگر بتوانند به‌راحتی به خاک این کشور بدون مشکل رفت‌وآمد کنند.

ایرانیانی که همه سرمایه خود را به گرجستان برده‌اند

نکته‌ای که نباید فراموش کرد، این است که بعضی از این افراد به هر دلیل به‌طور کامل از ایران مهاجرت کرده‌اند و تمام سرمایه و زندگی‌شان را به گرجستان منتقل کرده و انتظار بحقشان از وزارت خارجه و سفارت ایران در گرجستان، حمایت کامل و بی‌چون‌وچرا از حقوق مادی و معنوی آنهاست.

با توجه به اینکه اقامت‌گرفتن ایرانیان در گرجستان منوط به سرمایه‌گذاری آنها در این کشور است، امروز این سرمایه‌ها در خطر است و با روشی که گرجستان در پیش گرفته، به نظر می‌رسد شرایط برای ایرانی‌ها آن‌قدر سخت شود تا آنها مجبور به فروش سرمایه خود به نصف قیمت شوند.

فروش دارایی‌ها به زیر قیمت

شنیده‌ها هم همین را تأیید می‌کند؛ اینکه سرمایه‌گذاران ایرانی مجبور به فروختن دارایی و املاک خود زیر قیمت شده‌اند تا در جایی دیگر سرمایه‌گذاری کنند. بر همین اساس، باز هم شنیده‌ها حاکی از این است که سیلی از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم گرجستان به سمت ترکیه سرازیر شده‌اند.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اخیرا با بیان اینکه امنیت «سرمایه‌گذاری» در گرو امنیت «سرمایه» و «سرمایه‌گذار» است، تأکید کرده بود که امنیت هر دو در دولت سیزدهم تضمین و زمینه سرمایه‌گذاری ایرانیان در داخل کشور ازجمله تسهیل و تسریع صدور مجوزها فراهم شده است.

سؤالی که ابراهیم رئیسی باید به آن پاسخ دهد، این است که مقصود او از این امنیت چیست که چرا ایرانیانی که سرمایه‌هایشان در گرجستان به علت سیاست‌های نادرست این کشور به خطر افتاده، حاضر به بازگرداندن آن به ایران نیستند و همچنان کشورهای همسایه را ترجیح می‌دهند؟

بازی با هویت ایرانی

برخورد دولت گرجستان که صرفا با اتباع ایرانی و دارندگان ملیت ایرانی صورت گرفته، ازقضا اتفاق تازه‌ای هم نیست. اگر این روزها بهانه برخورد با ایرانیان مقیم این کشور پاندمی کروناست، اما سال ۹۷ هم که هنوز بحران کرونا رخ نداده بود، مشابه این اتفاق رخ داد.

سه سال پیش هم‌زمان با انتخابات در گرجستان و تغییر جهت سیاست در این کشور، خبر ممانعت گرجستان از ورود اتباع ایرانی به داخل این کشور منتشر و توصیه شد تا اطلاع ثانوی از سفر به این کشور خودداری شود.

برخی رسانه‌ها علت این برخورد دولت گرجستان را که هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده بود، سیاسی دانسته و نوشته‌ بودند: «این روند از یک ماه پیش، پس از به‌قدرت‌رسیدن «سالومه زورابیشویلی» ـ رئیس‌جمهور جدید گرجستان‌ـ با توجه به سیاست‌های ضدمهاجرتی‌ او تشدید شده است».

روابطی که خوب بود

میخائیل ساآکاشویلی، رئیس‌جمهوری که سال ۲۰۰۴ در گرجستان بر مسند نشست، فقط چند ماه پس از انتخابش به ایران سفر کرد تا نشان دهد توسعه روابط با کشورهای منطقه از برنامه‌های اصلی گرجستان جدید منظور نظر اوست.

او در این سفر به منطقه فریدن در استان اصفهان هم که گرجی‌نشین است، سر زد و با هزاران نفر از گرجیان دیدار کرد. پس از آن رابطه گرجستان و ایران نزدیک‌تر شد؛ تا جایی که سال ۲۰۱۰ توافق‌نامه‌ای امضا می‌شود و مردم هر دو کشور نیز این نزدیکی روابط را درک می‌کنند.

سال ۲۰۱۰ توافق‌نامه لغو ویزا برای سفر شهروندان هر دو کشور امضا می‌شود. سال ۲۰۱۱، ۵۶‌هزارو ۳۸۶ شهروند ایرانی و سال ۲۰۱۲، ۸۲‌هزارو ۸۸۵ گردشگر ایرانی به گرجستان سفر می‌کنند؛ تا جایی که ایران در رده پنجم در میان مبدأ گردشگری خارجی در گرجستان قرار می‌گیرد.

ورق برگشت

از سال ۲۰۱۲ و با روی‌کارآمدن حزب رقیب، یعنی حزب رؤیای گرجی، ورق بازمی‌گردد. سردی روابط گرجستان با ایران از اول جولای ۲۰۱۳ با ابطال توافق‌نامه لغو ویزا بین دو کشور آغاز می‌شود؛ تا جایی که سال ۲۰۱۵ ایران از رده پنجم در صنعت گردشگری گرجستان به رده یازدهم می‌رسد.

با فشار دولت ایران، در نهایت قرار می‌شود به شهروندان ایرانی در مبادی ورودی کشور گرجستان ویزا داده شود؛ طرحی که در برخی موارد به‌جای آنکه گرهی از مشکلات ایرانی‌ها باز کند، گره را کورتر هم می‌کند.

زمستان سال ۲۰۱۶ اعلام می‌شود دوباره گرجستان به توافق‌نامه لغو ویزا برای سفر اتباع دو کشور بازگشته است و ایران در سال ۲۰۱۶ رتبه ششم خود در تعداد گردشگران خارجی در گرجستان را باز پس می‌گیرد و در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با پشت سر گذاشن اوکراین، به رده پنجم گردشگران خارجی در گرجستان می‌رسد.

روند تکراری ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به گرجستان
اما چهار ماه مانده به پایان سال ۲۰۱۸، بازی از نو شروع می‌شود؛ گزارش‌های متعدد از مرزهای گرجستان، جایی که اتباع ایرانی اجازه ورود به این کشور را پیدا نکرده‌اند.

ریجکت‌های مرزی از مرز سادخلو (مرز بین ارمنستان و گرجستان) آغاز و به‌زودی به تمام مرزها تعمیم داده می‌شود. بسیاری از اتباع ایرانی که در گرجستان به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده و اقامت دریافت کرده‌اند، بر حسب ماده ۱۸ اقامت آنها تمدید نمی‌شود و کار را برای اتباع ایرانی سخت‌تر می‌کند.

شیوع کرونا و تصمیم دولت گرجستان درباره بستن مرزهایش با ایران، امیدها برای بهترشدن وضعیت اتباع ایرانی در این کشور را به ناامیدی تبدیل می‌کند.

گرجستان ۲۳ فوریه ۲۰۲۰، سه روز پیش از آنکه اولین مورد ابتلا به کرونا در کشورش را تأیید کند، مرزهایش با ایران را بست؛ اما اعلام کرد این محدودیت موقتی است و به‌زودی مرزها باز می‌شود؛ محدودیتی که همچنان باقی است.

دولت گرجستان در یک تصمیم‌ ناگهانی، مرزهایش را به روی خودروهای ترانزیتی ایرانی هم می‌بندد؛ درحالی‌که کامیون‌های ترانزیتی کشورهای دیگر می‌توانند به‌راحتی وارد گرجستان شوند (روزنامه شرق)

ممنوعیت ورود خودروهای ایرانی به آذربایجان

چندی پیش نیز مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی، گفت: بدنبال مسدود شدن جاده گوریس – قاپان توسط جمهوری آذربایجان بخشی از مسیر ارتباطی ایران و ارمنستان که در خاک آذربایجان قرار دارد، بیش از ۱۲۰ خودروی باری و مسافری کشورمان در این مسیر متوقف شده‌اند.

اروجعلی علیزاده افزود: قسمتی از مسیر زمینی ایران به ارمنستان که در خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد، به دنبال تشدید اختلافات دو کشور، توسط طرف آذربایجانی بسته شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: به دنبال این اقدام ۱۲۰ خودروی باری و چهار اتوبوس مسافری کشورمان در این مسیر بسته شده متوقف شده‌اند و امکان بازگشت به خاک ایران و یا ادامه مسیر به سمت ارمنستان را ندارند که از این تعداد ۷۰ کامیون از ایران به سمت ارمنستان در حال حرکت بودند و بیش از ۵۰ کامیون نیز از مبدأ ایروان به سمت کشورمان خارج شده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    12 15
    سرمایه گذاران چرا سرمایه خود را به گرجستان منتقل کرده اند پول هایشان را وارد بورس ایران نمیکنند؟ چرا میترسند همه چیزشان را به بورس بسپارند؟
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      11 3
      مگه فقط همین دو انتخاب رو دارن؟ خوشمزه
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      25 9
      این کشورهای ضعیف از اسرائیل خط میگیرند.
    • ایرانی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      18 6
      مگه ما ابر قدقد نیستیم قراره تمام دنیا را پر از عدل و داد بکنیم و ....
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    24 11
    اهمیت شعار مرگ بر گرجستان اگر از مرگ بر اسراییل بیشتر باشد کمتر نیست
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    19 1
    تاحالاکدام سفیر تونسته ازهم وطنشون دفاع کنه اصولا سفرا حال کار کردنو دارن یا اصلا بلدن کاری انجام بدن
    • سعید فروشنده عسل IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      در متن نوشته (سؤالی که ابراهیم رئیسی باید به آن پاسخ دهد، این است که مقصود او از این امنیت چیست که چرا ایرانیانی که سرمایه‌هایشان در گرجستان به علت سیاست‌های نادرست این کشور به خطر افتاده، حاضر به بازگرداندن آن به ایران نیستند و همچنان کشورهای همسایه را ترجیح می‌دهند؟) واقعاً جواب اینکه اونا یه کشورشون پشت کرده اند را بايد رییسی بده؟ چشمتون کور بمونید تو کورتون سرمایه گذاری کنید. با همه‌ی مشکلات اقتصادی کشور هنوز هم راه‌های زیادی برای سرمایه گذاری پر سود در کشور هست دوستی داشتم سه سال پیش با حدود دویست میلیون کار پرورش ماهی را شروع کرد در استخر اجاره‌ای الان استخر از خودشه کنارش دو تا گلخانه فلفل هم زده ایران حتی در بدترین وضعیت اقتصادی این چند سال هم باز سود سرمایه گزاریش از بسیاری کشورها بیشتر نباشه کمتر نیست
  • ایراندوست IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    21 9
    این پس مانده های شوروی سابق مثل گرجستان و اوکراین و.. چون از روسیه جدا شدند اغلب به دامان آلوده غرب پناه بردند بنابراین ناگزیرند سیاست های غرب را در قبال ایران پیاده کنند تا سرسپردگی خود را به انها نشان دهند و وارد اتحادیه اروپا شوند. این گرجستان هم یکی از همان هاست که دائما ایرانی های مقیم گرجستان یک جوری آزار میدهد. ایکاش " آغا محمد خان قاجار" برای مدت کوتاهی هم که شده زنده میشد و ما را از خجالت این گرجی ها در میاورد!
    • علی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      9 7
      آخه احم.‌‌...! همین جانی یکی از دلایل اصلی رویگرداندن مردم گرجستان از ایران وپناه بردن به روسیه تزاری بوده اگه این مردک سیاست سرش میشد با گرجستانی که در زمان صفویه جزئی از ایران بود اون رفتار وحشیانه رو نمی کرد الان قفقاز هنوز پرچم ایران و روی سرش داشت.
    • ایراندوست IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      1 2
      در پاسخ به 22:26 : اولا احم.... خودتی و امثال تو ثانیا در زمان اغا محمد خان قاجار هم گرجی ها به روسها تمایل پیدا کردند و با تحریک روسها ساز جدائی کوک کردند و مرزهای شمالی ایران را تهدید کردند درنتیجه آغا محمد خان هم به تفلیس رفت و انجا را پس گرفت . ثالثا : ایران در حال حاضر سعی در تعامل با گرجستان را دارد ولی این سرسپرده فرانسوی گرجستان "سالومه" سیاست های غرب را در مورد ایران اجرا میکند. در خاتمه به گرجی ها میگوئیم که صبر ایران هم حدی دارد .
    • ایراندوست IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      1 2
      در پاسخ مجدد به 22:26 : گرجی ها دارند کاری را انجام میدهند که پاسخ در خور انها را باید از همان " جانی" دریافت کنند.
    • علی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      2 0
      پوزش بابت جسارت ولی اگه داعش تونست با خونریزی و جنایت دقیقا کاری که شاه قجری درحق گرجی ها کرد قلب مردم وبدست بیاره پیشنهاد شما حتما به نتیجه میرسه.
  • NL ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    31 4
    همین بلا سر سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه دیر یا زود میاد . خواهید دید . اینها کلا با هویت ایرانی مشکل دارند . فعلا ترکیه جیب خودشو پر پول می‌کنه بعد اون بدو دنبال سرمایه ات
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      5 2
      مسئله هویت ایرانی نیست بلکه رقابت اقتصادی ست و احتمالا ترکیه بانی این مسائل است
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    13 3
    چرا یه بار هم فکر نمیکنید یه جای کار ایرانی ها می لنگه؟؟؟؟رفتن اونجا دلال بازی تو مسکن و کارهای دیگه رو باب کردن تو گرجستان. فکر کردن ایرانه چندبار یه خونه رو به چندنفر بفروشن.
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    18 3
    اول از بین رفتن سرمایه های ایرانیا در امارات الان گرجستان و بعدها در ترکیه، چرا یک اطلاع رسانی گسترده و هشدار آمیز در رسانه ها انجام نمیدید. چرا مردمو قبل از خسارت آگاه نمی کنید... میدونید چرا چون مملکت ما دلسوز نداره
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    32 74
    گرجستان حق داره چون هر جا فارس ها میرن فقر فحشا هم اونجا اس بی ادب ، بی فرهنگ بی تمدن هستن
    • کاکوشیرازی US ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      42 16
      آنچه واضح تراز شمس است،پانتورکها باکو وسراسر ترکیه را کازینوولانه ی فسادکرده اند....
    • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      3 0
      به چه زبونی صحبت میکنی ؟! وقتی داری فارسی مینویسی منم فارسی میخونم .دیگه این اداها چیه ! چقدر لوس میمونی
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    42 12
    هنوز احمقانه نفهمیدید که پامترکیسم و ترکیه و باکو پشت این قضایا هیتند و در صدد بستن تنفس ایران هستند
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      15 1
      پان
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      7 18
      پان فارس های بدبخت رژیم فارس جعلی هر اتفاقی میفته کار تورک های انقدر عقده دارین از ما که بترکین
    • US ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 2
      ماشاالله به قدرت ترکها
    • یاشار IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      7 1
      ما آذری هستیم و از ایرانیان اصیل. کسی که خودشو مغول زاده و عثمای زاده می دونه از ما آذری ها نیست و بی هویت و بی اصل و نسب هست. ترکیه هم خودش فیک هست و 80 درصدش در اصل یونانی و ارمنی و کردند و باقی عثمانی زاده و مغول. زبان ما ترکی هست اما خو دمان اذری هستیم
    • ایرانی تبار IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 0
      23:07 جعلی تو و جد و آباد نژاد پرتت هستید، من عربم، اما افتخار میکنم که هویت ایرانی دارم و جانم رو برای این سرزمین میدم، تا دیروز همه شماها جزئی از ایران بزرگ بودید، خوب میدونی اگر ایران بخواد همه شمارو در آن واحد دوباره به مام وطن برمیگردونه، پس ما فقط منتظر اشاره رهبری عزیز هستیم تا همه شما نژاد پرتای بی هویت اجنبی پرست رو زیر چکمه هامون قرار بدیم.
  • RO ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    3 12
    خخخخخخخخخخخخ
  • محمد IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    21 3
    این گرجستان همون جایی که پادشاهانش از ایران مادر جداش کردن و زیر چتر روسیه طاغوت و کافر بردن تاریخ تکرار میشه و دوباره شاهد سم پرونی این وحوش به همفرهنگ و همدینشون هستیم
  • حامد IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    20 37
    من خودم رفتم گرجستان . متاسفانه ایرانی ها هر جا می رن آبروی ایران و ایرانی رو می برن
  • مقدس IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    24 12
    این کشورهای دست چندمی پوسیده مثل آذربایجان گرجستان ترکمنستان تاجیکستان بطور کلی غیر قابل اعتماد و وابسته به صهیونیست ها و وهابیون هستند و هر چند وقت یکبار به فکر اخاذی و باجگیری از ایران میافتند.
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      5 6
      حتما دست اول هم توی امل هستی خخخخخ یارو شرمیگه
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    6 4
    به جای سرمایه گذاری در گرجستان چرا در افغانستان سرمایه نمی خوابانند
  • ایرانی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 15
    متاسفانه وضعیت داخل کشور با توجه به اعلام مسئولین نظام که تحریم واف ای تی اف مانع اقتصاد نیست .متاسفانه سرمایه داران وصنعتگرانی بودن وهستند که بعلت عدم مصوب اف ای تی اف وتحریم اقدام به مهاجرت کردند ودرخارج از ایران هم دچار مشگلاتی شدند کقصه سر دراز دارد. ودر داخل هم کسی از انها حمایت نمی کند . عدم تصویب افای تی اف در داخل باعث شد کل ایرانیان خارج از کشور بلک لیست شده ودرلیست سیاه قرار گرفته حسابهایشان مسدود شود . هنوز هم ادامه دارد .یادمان نرود که چندین سال گذشته کم نبودند تولید کنندگان وصنعتگرانی که ورشکسته شده واموالشون بتاراج رفت خم به ابروی کسی نیامد
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      6 0
      همه چیزو به fatf وصل میکنید؟ میگه ایرانیانی که تبعیت گرجستان رو گرفتند یعنی شهروند گرجستان هستند یعنی گرجی هستند
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    24 5
    این کشورها واقعا پررو وگستاخ شدند که نسبت به ایران وایرانی به این نحو توهین می کنند دولت و وزارت امور خارجه ایران باید به شدت جهت حفظ ومنزلت ایران وایرانی تلاش جدی داشته واعتراض های لازم را اعمال کند ودر برخی موارد اقدام مشابه وتندی باید بکند ۰
  • عبدالله IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 0
    آمریکا با سلطه ای که روی دولت های منطقه دارد نمی گذارد آب خوش از گلوی ایرانی پایین رود .دولت های غرب گرای منطقه عاملان آمریکا در انواع فشارها بر روی ایران هستند اگر خلاف خواسته ارباب وکدخدا رفتار کنند تنبیه می شوند.
  • Tak IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 8
    بهترین کارو میکنن دمشون گرم
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    2 0
    "اليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا " خشم کشورهای طرفدار شیطان از شکسته شدن محاصره ایران .
  • الم IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 1
    چرا در هر کشوری به مشکل میخوریم مگیم زمانی مال ما بود این چه مسئله ای حل میکنه مشکل اصلی از خودمانه که اینقدر از کشور خود گریزانیم و باعث ایجاد چنین مسایلی میشه یه مقدار کلاه مان را قاضی کنیم ببینیم مشکل کجاست کدام کارمان یا عملمان باعث شده جلای وطن کنیم بی خودی عقده خود را سر دیگران خالی نکنیم هیچ کشوری به اندازه کشور ما فرار از سرزمینشو را نداره هیچ کشوری تو دنیا وجود نداره که ایرانی نباشه اول ایرادات و اشکلات خود را جمع جور کنیم بعد بریم دنبال ایرادگیری از دیگران
  • شهروند IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 3
    آیا روزی میرسه که ایرانی ها دوباره عزت پیداکنند؟
  • CA ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    10 6
    از گلابیهای اجلاس دزدان شانگهای
  • مهدی IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    7 1
    تحقیق کنن ببینن چرا باید ایرانی ها درتمام کشورهای دنیا پخش باشند..؟
  • م IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    خبر خوبیه ان شاالله توی قفقاز خبراییه که تو اینده جوانبش مشخص میشه
  • DK ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    6 1
    ا‌ز همه دنیا طلب کار هستیم، متاسفانه خلیلی ا‌ز هم وطنان به قوانین کشور میزبان احترام نمیگذارند ، چه انتظاری داریم! هر ایرانی‌ سفیر ایران باید باشد ، باید نمونه باشد تا مورد احترام قرار بگیرد، هیچ هتلی در دنیا مسافر اسرایلیی دوست ندارد چون دزدی میکنند ، این واقعیت هست
  • DE ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    11 2
    این اردوغان زودتر بمیره ، مشکل حل میشه
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    9 1
    تا مدتی دیگه همین بلا بر سر کسانی که در ترکیه سرمایه گذاری کردن و خانه خریدن وارد خواهد شد، با یک اختلاف سیاسی همه چیز بسته می شود و تمام خانه و املاک ایرانی به تاراج خواهد رفت و یکی یکی تصرف می کنند و به مردم خودشان می دهند.
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 1
    وقتی به روی جمهوری جعلی باکو، و گرجی ها بخندیم نتیجه اش همین میشه. بایستی تو دهنی درست حسابی بخورن تا حساب کار دستشون بیاد.
  • بازنشسته ایرانی IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    مرغ همسایه غازه؟اگرایرانی های سرمایه دار که برای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور میروند باید اول خوب فکر کنند و تصمیم درست بگیرند.بخاطرطمع بیشتر وعشق به خارج خانواده وسرمایه خود رابه خطر نیندازند آخرش هم در بدری ونه را پیش ونه راپس نداشته باشند.ازقدیم گفتند که صدای دوحول ازدور خوش است.اگربانیت درست وکار قانونی میخواهند سرمایه گذاری کنند در کشور خودمان این کار را انجام بدهند.حالاکه گیرکردن انتظار دارند سفیران دولت ایران پیگیری کند و مشکلاتشان را حل کند به راه شأن که ادامه همان سرمایه گذاری در کلوب و ووو در کشورهای مختلف خارجی هارا شادو جیب خارجی هارا پرکنند. متأسفم برای کسانی که عاقلانه فکرنمیکنند.برگردید به کشور خودتان باعزت وسربلندی باآبرو کندی زندگی کنید. و نگذارید ناموس وزنان شمارا در فرودگاه هاله بهانه بازرسی مقابل چشمان سایرین لخت و عریان کنند.کمی غیرت ؟؟؟
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    هر ایرانی که این بلا سرش آمده حقشه نوش جونش , سال هاست اخطار داده می شه که سرمایتونو نبرید تو امارات , گرجستان , ترکیه , جمهوری آذربایجان و ... که هیچ اعتباری به فردای این کشورها نیست آخه نادان ها حداقل اگر بنا به مهاجرت دارید می خواین تو کشوری سرمایه گذاری کنید برید یک کشوری که ثبات و استقلال حداقل استانداردی داره ایران هر چقدر هم فرض بگیریم شرایطش بد باشد سگش می ارزد به این خورده کشورها که با آمدن یک فرد و رفتنش یا هر اتفاق کوچکی سیستم کشورشان می چرخد هی اخطار داده شد هی اخطار داده شد رفتند تو امارات مالباخته شدند !!! هی اخطار داده شد هی اخطار داده شد رفتند تو گرجستان مالباخته شدن !!! حالا هی اخطار و اخطار که نرید ترکیه خانه بخرید ! از اینور اخطار از آنور کج فهمی و نادانی و پس فردا باز مالباخته شدن ! یک عده انگاری با خودشون لج هستند طنز اینکه مهاجرت ایرانی طی 2 دهه اخیر در اکثر موارد منجر به ضعیف تر شدن زندگی شان شده ! چون اکثرا پای ماهواره و تو اینستا تصمیم به مهاجرت و اقامت می گیرن !
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    مگر مسئولان وزارت امور خارجه در خواب هستند سفیر ایران در گرجستان چکار می کند مثل اینکه حمام آفتاب می کند چرا این بی عرضه ها با هویت ایران بازی می کنند
  • حسین علیمحمدی IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 3
    مشکل ایرانیها فقد ریزکشور گرجستان نیست چرا پاسپورت ایران تا این حد بی ارزش شده چرا تو تمام دنیا به ایرانیها بی احترامی میشه وقتی برای حرف باشه تمدن اول دنیا هستیم ولی روزگار ملت چی شده گرجستان داره این رفتار میکنه مشکل اصلی مردم مسولینی هستش که تو خواب هستن واقعا بهشون بر نمیخوره واقعا از مسله ناراحت نیستن باید ریس جمهور جواب گو باشه که چرا به ایرانیها بی احترامی میشه دوست عزیزی میگه وقتی از ایران سرمایه‌ای شونو بردن چرا ریسی پیگیر باشه عزیز وقتی سواد نداری درک نداری بهتر خبر رو خوندی بری نظر ندی بخدا نمیگن لال هستی مشکلات زیاده از آقای ریسی انتظار نمیره معجزه بکنه ولی این مشکل به راحتی هل میشه سفیر گرجستان بیارید با دولت گرجستان با. اقتدار رفتار کنید باور کنید مشکلی که هست مشکل بزرگی در آینده میشه باید جلوی این گستاخی گرفته بشه با اقتدار
  • مهرداد IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    مشکل ما وزارت امور خارجه هست که ساکت مانده ونگاه میکنه چون ایران وایرانی براش اهمیت نداره هیچ کشوری ساکت نمیشینه وببینه در حق شهروندش ظلم میکنن وافرادی که سرمایه زندگیشون از بین رفته
  • کاربر IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    من گرجستان رفتم کشورقشنگیه ولی به درد سرمایه گذاری وفعالیت اقتصادی نمیخوره نمیدونم چطور یه عده سرمایشونو بردن اونجامتاسفانه ماایرانیهادرطول تاریخ خیلی اذیتشون کردیم اونا هم عقده همینودارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس