گوترش خواستار تسریع روند واکسیناسیون جهانی در برابر کرونا شد

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تسریع در روند واکسیناسیون جهانی در برابر ویروس کرونا شد و گفت: من از اعضای جامعه جهانی می‌خواهم که در روند واکسیناسیون و تولید واکسن بسیج شوند.

به گزارش مشرق، آنتونیو گوترش روز دوشنبه در نشست مربوط به توسعه پایدار گفت جهان همچون گذشته از تغییرات آب و هوایی، درگیری‌ها تا کووید-۱۹ به چالش کشیده شده است که اهداف توسعه پایدار را دور از دسترس می‌کند.

وی تاکید کرد: از دست دادن امید بسیار آسان است اما ما ناامید یا درمانده نیستیم. ما راهی برای بهبودی داریم به شرط آنکه اراده کنیم که به آن دست یابیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: این چیزی است که "لحظه توسعه پایدار" در مورد آن صحبت می‌کند. برای نجات سیاره خود و یکدیگر، با هم متحد شویم.

گوترش با یادآوری طرح راه‌اندازی دوباره سیستم چندجانبه‌گرایی و گرد هم آوردن جهان در اطراف اهداف مشترک، اضافه کرد: تنها با بهبود یکدیگر می‌توان توسعه پایدار را در مسیر اصلی قرار داد.

وی پنج حوزه را برای اقدامات فوری مطرح کرد و افزود: نخست ما باید به این همه‌گیری پایان دهیم. پاسخ ما بسیار کند و بسیار نابرابر بوده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تسریع در واکسیناسیون جهانی علیه کرونا شد و گفت: من از جهان می‌خواهم که در پشت برنامه واکسیناسیون جهانی که تولید واکسن را دو چندان می‌کند، بسیج شوند و تا اواسط سال آینده به ۷۰ درصد از جمعیت جهان برسند.

گوترش دومین اقدام را بازیابی پایدار و عادلانه برای همه اعلام کرد تا بتوانند در پایان سال ۲۰۳۰ به فقر پایان دهند و ادامه داد: این به معنای سرمایه‌گذاری جسورانه در سیستم‌هایی است که از توسعه انسانی، از آموزش و حمایت اجتماعی جهانی، مراقبت‌های بهداشتی و مشاغل حمایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این بدان معناست که افراد را بالاتر از سود قرار دهند، از جمله مالیات تدریجی و پایان فرار مالیاتی، پولشویی و جریان‌های مالی نامشروع که معنای آن اصلاح سیستم مالی جهانی، مقابله با مشکل بدهی و اطمینان از بهره‌مندی کشورهای در حال توسعه از تخصیص اخیر "حقوق برداشت ویژه" است.

حقوق برداشت ویژه (SDR) دارایی‌های اضافی ذخیره ارزی هستند که توسط صندوق بین المللی پول (IMF) تعریف و نگهداری می‌شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد، حقوق برابر زنان و دختران را سومین اقدام فوری برشمرد و توضیح داد: ما نمی‌توانیم به هیچ یک از اهداف توسعه پایدار بدون برابری جنسیتی دست یابیم. ما به سرمایه‌گذاری های جسورانه نیاز داریم تا مطمئن شویم هر دختری در کلاس درس حضور دارد و از مهارت‌های لازم برای تعیین آینده خود برخوردار است.

گوترش تاکید کرد: ما باید ساختارهای قدرتی را از بین ببریم که اجازه می‌دهد تبعیض، خشونت و مشکلات اقتصادی، نیمی از بشریت را از بین ببرد و ما باید مطمئن شویم که دختران و زنان در هر میزی از سالن‌های قدرت گرفته تا اتاق‌های کسب و کار، یک صندلی دارند.

وی اقدام چهارم را به تغییرات اقلیمی مرتبط دانست و گفت: ما باید جنگی را که علیه سیاره‌مان به راه افتاده است، پایان دهیم. به عبارت دیگر باید به انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ متعهد باشیم و برنامه‌های با همت آب و هوایی و تنوع زیستی را اتخاذ کنیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد بر خودداری از احداث نیروگاه جدید زغال سنگ پس از سال ۲۰۲۱ تاکید کرد و از کشورهای جهان خواست تا سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای اقدامات اقلیمی بسیج کنند.

گوترش همچنین حمایت از کشورهای در حال توسعه برای گذار به اقتصادهای سبز را یک اولویت دانست و اقدام فوری پنجم را نیاز به مشارکت همه کشورها بر شمرد و خاطرنشان کرد: همه شما برای بهبود جهانی بسیار مهم هستید. من از شما می‌خواهم که با دولت‌های خود همکاری کنید تا مردم را در اولویت بودجه و برنامه‌های بهبود قرار دهند.

و تا اواسط سال آینده به ۷۰ درصد از جمعیت جهان واکسن برسانند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس