افزایش عمر پیل سوختی

گازهای واکنشگر در هنگام ورود به توده پیل سوختی غشا پلیمری باید دارای رطوبت بهینه باشند، مرطوب سازی این گازها به کمک یک مرطوب ساز غشایی صورت می پذیرد که در شرکت دانش بنیان داخلی طراحی شده است.

به گزارش مشرق، مجموعه غشاالکترود پیل های سوختی پلیمری بیشترین تاثیر را در طول عمر و راندمان آن ها دارد.

رطوبت مناسب غشا باعث انتقال یون هیدروژن به میزان کافی شده و در نتیجه واکنش های شیمیایی پیل را افزایش می دهد.

خشکی غشا علاوه بر انتقال نیافتن یون ها سبب شکنندگی غشا خواهد شد؛ به همین دلیل مرطوب سازها نقش مهمی در افزایش راندمان و طول عمر پیل سوختی پلیمر ایفا می کنند.

زهرا جهانشاه مدیرعامل این شرکت دانش بنیان که این محصول دانش بنیان را تولید کرده است، گفت: شرکت ما در مسیر کاهش مصرف انرژی گام های زیادی برداشته است. یکی از محصولاتی که در این عرصه تولید شد، مرطوب ساز غشایی بود که در عرصه انرژی های تجدیدپذیر از آن استفاده می شود.

وی افزود: پیش بینی ما این بود که این محصول را می توان در صنعت خودروسازی به کار گرفت، اما هنوز خودروهای پاک که با هیدروژن کار می کنند، در کشور با استقبال خوبی مواجه نشده اند.

مرطوب ساز غشایی به علت غیرفعال بودن و انجام نشدن واکنش شیمیایی و سادگی در ساختار نقش ویژه ای در سیستم پیل های سوختی پلیمری ایفا می کند.

ساخت نمونه کارگاهی به همراه دستگاه تست مرطوب ساز انجام گرفته و منحنی های کار مرطوب ساز برای سه دمای منفی ۵۵، ۷۰ و ۸۰ درجه تعیین شد که تولید هوای ۱۰۰ درصد مرطوب با نقاط دمای شبنم به ترتیب منفی ۵۵، ۳۸ و ۴۶ درجه را امکان پذیر می کند.

کاربرد این مرطوب سازها به همراه پبل سوختی یک کیلو وات در دمای منفی ۶۰ درجه با توجه به نمودارهای سایکرومتری منجر به تولید رطوبت ۹۰ درصد برای هوا خواهد شد.

مرطوب سازی گاز هیدروژن به میزان ۱۰۰ درصد در دماهای بالاتر نیز امکان پذیر است و از شکستن پیل های سوختی جلوگیری می کند.

تولید آجر خورشیدی

محصول دومی که با استفاده از فناوری مشابه توسط این شرکت دانش بنیان تولید شد، آجر خورشیدی است.

آجر خورشیدی را می توان در ناحیه های مختلف ساختمان و مناطق صعب العبور نصب کرد. این آجرها در طول روز نور و انرژی را ذخیره و در طول شب آن ها را ساطع می کنند.

این محصول در همین ابتدای کار مشتریان زیادی پیدا کرد و در ساختمان ها از آن استفاده می شود. کاهش مصرف برق و نصب آسان از جمله مزیت های مشخص این محصول است.

آجرهای خورشیدی ایران ساخت هنوز به تولید انبوه نرسیده است، اما به واسطه تولید انبوه، قیمت آن کاهش چشمگیری می یابد و از نمونه خارجی آن به مراتب ارزان تر می شود.

مجموع ۱۰ فرصت شغلی در این شرکت دانش بنیان ایجاد شده است و در آینده نزدیک نیز احتمالا ۳۰ فرصت شغلی مستقیم دیگر به وجود خواهد آمد و عملا با توسعه این فناوری شاید صدها شغل نیز به صورت غیرمستقیم خلق شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس