کد خبر 1275169
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
رئیس جمهور کره جنوبی خواستار اعلام رسمی پایان جنگ دو کره شد

رئیس جمهور کره جنوبی در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر پیشنهاد خود مبنی بر اعلان پایان رسمی جنگ دو کره را پیشنهاد داد.

به گزارش مشرق به نقل از یونهاپ، «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی روز سه شنبه در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر پیشنهاد داد که دو کره به همراه ایالات متحده و احتمالاً با پیوستن چین، پایان رسمی جنگ دو کره (۵۳-۱۹۵۰) را اعلام کنند.

مون خطاب به سران و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: «من پیشنهاد می‌کنم که سه طرف شامل دو کره و ایالات متحده، یا چهار طرف شامل دو کره و ایالات متحده و چین گردهم آیند و اعلان کنند که جنگ در شبه جزیره کره پایان یافته است». وی در ادامه افزود در صورتی که طرف‌های درگیر در جنگ دو کره در کنار یکدیگر بایستند و پایان این جنگ را اعلام کنند

بیشتر بخوانید:

آمریکا: با حفظ تحریم‌ها علیه کره شمالی، آماده گفت‌وگو هستیم

من باور دارم که ما می‌توانیم در روند خلع سلاح هسته‌ای و پیشگام بودن در عرصه صلح کامل به پیشرفت برگشت ناپذیری نائل شویم».

به گفته مون، اعلان پایان جنگ دو کره، «نقطه محوری و مهم برای حرکت در مسیر خلق یک نظم جدید مبتنی بر آشتی و همکاری در شبه جزیره کره» خواهد بود.

گفتنی است که پیشنهاد مون برای اعلان رسمی پایان جنگ دو کره، پیشنهاد جدیدی نیست. وی در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ نیز پیشنهاد مشابهی را در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد. اما به گفته ناظران، پیشنهاد امسال او با لحنی قاطعانه تر و به طور مشخص‌تری مطرح شد.

رئیس جمهور کره جنوبی همچنین از کشورهای جهان خواست تا درصدد کشف راه‌هایی برای همکاری برآیند و گفت که «از جامعه بین المللی انتظار دارم که به همراه کره، همواره آماده و مشتاق برقراری ارتباط با کره شمالی با روحیه‌ای همکاری جویانه باشند».

مون بدون اشاره به آزمایش‌های اخیر موشکی پیونگ یانگ خواستار «از سرگیری سریع گفتگوها» میان دو کره و میان ایالات متحده و کره شمالی شد.

رئیس جمهور کره جنوبی در ادامه به پیشنهاد سئول برای عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل برای دوره یکساله ۲۰۲۵-۲۰۲۴ اشاره کرد. شایان ذکر است که کره جنوبی در سالهای ۱۹۹۷-۱۹۹۶ و ۲۰۱۴-۲۰۱۳ این کرسی را در اختیار داشته است.

مون جائه این همچنین وضعیت کنونی در افغانستان را به عنوان یک یادآوری کامل از نقش مهم و حساس سازمان ملل در پیشبرد صلح و حقوق بشر توصیف کرد و بر تعهد سئول به ارائه کمک و همکاری‌های بیشتر با جامعه بین المللی تأکید کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    تو اگه لیاقت داری بدهی ایران را آزاد کن . مستعمره امریکا . یانکی ها راست راست تو خیابونات راه میرن و چه کارها که نمی کنند . کشور بی غیرت ها . باید سفارت اینها بسته بشه . به نظر من هر کشوری که بدرد ایران نمی خوره لیاقت مناسبات و گشایش سفارت نداره . مگه ساختمان و زمین اضافی دارید که تند تند سفارت خونه میزنید اون هم بی نتیجه . سفارت کره رو به کاردار کاهش بدید شاید یه تکانی خورد !!!
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    لامذهب ها چنان گربه رو می خورن انگار مرغابیه . حالا ما انتر و منتر یه کشور سوسک خور شدیم که بدون اجازه کدخدا قادر به بالا کشیدن تنبان خود نیست .
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    این به اون گفت بیا متحد بشیم اون به این گفت اول سربازای امریکایی رو بیرون کن .بعد شکر اضافی بخور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس