انتقاد شدید امیر عبداللهیان از رفتار غیر سازنده آمریکا در برجام

وزیر امور خارجه گفت: این کار سختی نیست که آمریکایی ها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی عملی خود پایان دهند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و جوزپ بورل در ادامه دیدارهای روز سه شنبه در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و در خصوص موضوعات مختلف از جمله برجام و تحولات افغانستان گفتگو و تبادل نظر نمود.

بیشتر بخوانید:

گردهمایی اعتراضی علیه مداخله‌های نظامی آمریکا در جهان

وزیر امور خارجه در این ملاقات با تاکید بر این امر که دولت دکتر رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که قبلاً گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: متأسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده اما در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند.

وزیر خارجه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌های آقای بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می‌گیرند صد در صد اشتباه می‌کنند. مردم ایران نشان داده اند به فشار و تهدید پاسخ سخت می‌دهند. سه کشور اروپایی بجای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند. همه طرف‌ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم. همه طرف‌ها باید عملاً با برداشتن گام‌های محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرف‌های مثبت می‌زند و از طرف دیگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند.

وزیر خارجه افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی عملی خود پایان دهند.

جوزپ بورل در این ملاقات ضمن مرور اقدامات اتحادیه اروپا برای احیا برجام اظهار داشت: بنظر من موفقیت برجام نه تنها برای ایران و ۴+۱ بلکه برای منطقه و جهان بسیار مهم است. شکست برجام و مذاکرات برای هیچ طرفی خوب نیست. اتحادیه اروپا همواره از سیاست و اقدام مخرب ترامپ در خروج از برجام انتقاد کرده است و در این خصوص شفاف بوده است ولی تصمیم دولت جدید آمریکا فصل نوینی برای حفظ و احیا برجام ایجاد کرده است.

بورل ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت‌ها و چالش‌ها در وین اظهار داشت: مسئولیت آمریکا نسبت به ایجاد وضعیت فعلی روشن است اما در عین حال همه طرف‌ها باید کمک کنند تا به نتیجه مرضی الطرفین برسیم. قدم اول در این راستا تعیین زمان نشست وین است.

مسئول ارشد اتحادیه اروپا نیز در این دیدار خواستار اقدامات اعتماد ساز از سوی همه طرف‌ها شد.

لازم به ذکر است دو طرف در خصوص آخرین تحولات افغانستان و همکاریهای فی مابین بویژه در خصوص پناهندگان و ضرورت تشکیل دولت کاملاً فراگیر تبادل نظر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رهام حسامی GB ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    1 0
    جناب وزیر افرین بگین برجام تموم شده و ما کلا قبول نداریم .بگین سازمان ملل امریکایی هم قبول نداریم وباید یک سازمان ملل جدید تاسیس بشه
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    رهبر معظم انقلاب در نوزدهم بهمن ماه پارسال در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند: «آن طرفی که حق دارد برای ادامه‌ی کار برجام شرط معیّن کند ایران است. علّت هم این است که ایران از اوّل به تمام تعهّدات برجامی خودش عمل کرد، جمهوری اسلامی به تمامی تعهّدات برجامی عمل کرد؛ آنها نقض کردند. ما حق داریم برای ادامه‌ی برجام شرط بگذاریم و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچ ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد؛ و آن این است که اگر میخواهند ایران به تعهّدات برجامی -که چند تعهّد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریمها را کلّاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریمها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریمها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمیگردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت.» همچنین در اول فروردین ماه امسال در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران فرمودند: سیاست کشور در باب تعامل با طرفهای برجامی و در باب خود برجام، صریحاً اعلام شده؛ از این سیاست هیچ تخطّی نباید کرد؛ این سیاستی است که اعلام شده، مورد اتّفاق هم بوده؛ یعنی این جور نیست که این سیاست، سیاست استثنائی‌‌ای باشد در بین سیاست[های دیگر]؛ نه، این سیاستی است که مورد اتّفاق همه بوده. آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکایی‌ها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستی‌‌آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهّدات برجامی‌مان برمیگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهّدات برخواهیم گشت؛ این سیاستِ قطعی است. قول آمریکایی‌ها را [هم] معتبر نمیدانیم؛ اینکه بگویند ما برمیداریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت به تعهّداتمان عمل میکنیم. این سیاست قطعی، ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست. درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اجرای کلمه به کلمه و مو به موی این سیاست به طور شجاعانه در تمام ابعاد ذکر شده و عدم تسلیم در برابر فشارها و تهدیدات غرب است.
  • محمدرضا کیانفر IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    . حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفت: آقای اژه‌ای از اینجانب خواست به ایرانیان مقیم آمریکا بگویم هیچ مانعی برای ترددشان وجود ندارد. آقای عبداللهیان، باور کردن اصلی‌‌ترین عامل سقوط فرهنگ و به قهقرا کشیده شدن جامعه می‌باشد، آقای اژه‌ای اگر حرفش حرف بود ابتدا اتهام دو تابعیتی‌هایی را که تحت عنوان اقدام علیه امنیت بازداشت هستند اعلام می‌نمود. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس