نشست وین

یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شده دولت این کشور در حال تدوین برنامه‌هایی برای حالتی است که ایران به مذاکرات برجام بازنگردد.

به گزارش مشرق، یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شده دولت «جو بایدن» در حال تدوین برنامه‌های اقتضائی برای حالتی است که ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه دهد و از «بازگشت به برجام» خودداری کند.

وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته اشاره‌ای به نامش نشود نوشته آمریکا و متحدانش برای بازگشت ایران به گفت‌وگوهای هسته‌ای صبر می‌کنند اما صبوری‌ واشنگتن تا ابد ادامه نخواهد داشت. 

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا: اعضای برجام درباره ازسرگیری سریع مذاکرات اتفاق نظر دارند

او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا برای حالت شکست توافق هسته‌ای برنامه‌های اقتضائی تدوین کرده است یا خیر گفت: «هر دولتی این کار را انجام خواهد داد.»

این مقام آمریکایی مدعی شد که واشنگتن و دیگر طرف‌های برجام ترجیح می‌دهند به میز مذاکرات برگردند. او گفت: «چنانچه نگرانی‌ای درباره پلان B وجود داشته باشد درباره پلان B ایران است و اینکه آنها بخواهند برنامه هسته‌ایشان را تقویت کنند و برای بازگشت به برجام تعامل جدی نکنند.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    27 3
    تعامل جدی در برجام، یک طرفه و به ضرر ایران رو اینها تعامل و گفتگو میدونن. 8 سال کشور رو معطل کردیم، یک دهه از عمر بدنه ی اجتماعی مون گذشت و دستاورد هیچ!
    • فرزاد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      8 1
      آتیش بزنید این برجامو
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    24 5
    گاو چرون های بی حیا از پیمان خارج شده اند و فرار به جلو هم می کنند بازگشت ایران - ایران باید مانع بازگشت آمریکا به دلیل بد عهدیهایش به تمام پیمانها را اقدام کند - پرو روهای از خود راضی یانکی دروغ و ریا و بی حیائی در ژن آنها است.
  • علی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    21 6
    دیگه کاری ازتون بر نمیاد هر ... تونستید تا حالا خوردید!
  • وطن پرست DE ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 2
    پس عراقچی و زیباکلام چی می گن؟
  • GB ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 3
    آمریکا میگه حیاین برجام اصولگراها میگن باید مذاکره کنیم و برگردیم جل الخالق
  • FR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    8 1
    ایران دیپلماسی التماسی را به خود امریکا برگرداند تا امریکا بفهمد طمعکاری و زیاده خواهی حتی از دولتی که گرین کارتی بود چه عاقبتی دارد
  • ناصر احمدی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    10 1
    این هم یک ترفند دیگه از این سیاستمدارای کثیف و نجس امریکایی است که میخوان ایران را مقصر جلوه بدن در حالیکه خودشون از برجام خارج شدند. برجام هیچ دستاوردی برای ما نخواهد داشت جز شرطی شدن اقتصاد و معطلی، سرگردانی و سردواندنهای مکرر و متوالی که کشور را به عقبگرد و قهقرای بیشتر خواهد کشاند و این هدف و خواست غربیهاست که با ما را با دمشان بازی بدهند و جواهر بگیرند و خرمهره هم پس ندهند. تنها راه فلاح و موفقیت کشور خودباوری و تلاش است. دشمن دوست نخواهد شد و شکمبه گوشت(نخواهد شد).
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    10 1
    یک کار کلیدی که کمر آمریکا را خواهد شکست ،و اقتصاد اون رو منزوی خواهد کرد ان شا ا...،این است یک پول واحد بین المللی بین اعضای گروه شانگ های چاپ بشه مثل یورو که پول اتحادیه اروپاست ،اینکار کمر آمریکا های را خواهد شکست.
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      3 0
      احسنت چه ایده ممتازی حرف نداره
    • ناصر احمدی IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      1 0
      طرح بسیار خوبیه البته از طریق رمز ارزها هم میشه با هم تعامل داشته باشند
  • علیرضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    4 1
    انها تسلیم را می گویند تعامل و برای اینکه دیگه از این حرفها نزنند باید بمب را ساخت تا انها به دنبال ما بدوند
  • مقدس IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    6 0
    طبق گفته یک تحلیلگر روس برجام بزرگ‌ترین کلاهبرداری و شیادی بین المللی در قرن حاضر ، ته ته این برجام هیچی نیست الا منفعت برای گرین کارتی های افساد طلب وطن فروش و اسقاطیل
  • نادر IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    7 1
    جنگ ۸ ساله که شما به راه انداختید که نتیجه نداد محاصره اقتصادی که شکست خورد داعش رو هم که کوبیدیم پایگاه نظامیتون رو هم که شخم زدیم از عراق و افغانستان هم که فرار کردید چه جفتک وارونه ای میخواهید بزنید که تهدید میکنید شما که از ترس همتون پوشک پوشیدید
    • ناصراحمدی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      1 0
      رحمت و مرحبا به شیری که خوردی
  • سیروس DE ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    8 0
    واقعا در حیرتم چطور دیدگاه دولت عهد شگن امریکا که از برجام خارج شده بدون تغییر ترجمه می شود در رسانه ها توسط خبرگزاریهای مدعی باز نشر پیدا می کنند. این در حالی است که امریکاییها باید به برجام باز گردند و تعهدات خودشونو از سر بگیرند. اونا بودن که مذاکرات رو ترک کردن نه ما !!!!!!!!!
  • آرش IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    4 0
    به نظرم این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواسته نامش فاش نشود:) پاس گل فرستاده واسه غربگداها. زهی خیال باطل..
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    9 0
    پاشنه اشیل امریکا دلار هست باید با روش های مختلف ارزش دلار را متزلزل کرد .
  • جلال میاندوآب IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    3 0
    دولت محترم جناب آقای رئیسی باید هم فکر اینکه اگر آمریکا همین راهی که الان را میره ادامه بده باشه وجوابش را بده
  • م DE ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    3 0
    خوب با رسانه از ضعف خودشون رو پوشش می دن و تهدید می کنن! ایران اگه تسلیم نشه یا به قول اینا "به برجام برنگرده" اقتصاد های نو ظهور تسلیم زورگویی های 5 عضو دائم شورای امنیت نخواهند شد ، چرا برزیل ، هند ، اندونزی ، آلمان ، آفریقای جنوبی و..... دیگه باید نوکری فاتحان جنگ جهانی دوم رو بکنن؟ مگه چی کم دارن؟ چرا اینها با شورای امنیت مناطق دیگه جهان رو ناامن می کنن تا نخبگان و شرکت های سایر کشور ها رو بدزدن؟ پلن B آمریکا و سیستم دلارش بعد جنگ جهانی سوم (2000 تا 2020) باید رسیدن به وضعیت بریتانیای کبیر و پوند انگلیس بعد جنگ جهانی دوم باشه تازه اگه شانس بیاره.
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    3 0
    اینا فکر میکنن شهر همینطور بی حساب و کتابه و روزگار قلدری . که شهر رو کاسه خودشون تقسیم میکنن . و غیره. .. جای کف گرگی ها. منطقه رو صورتشون مونده .. زمونه عوض شده یانکی
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 0
    مرد باشید برجام رو آتیش بزنید.
  • دهقان IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    2 0
    وقتی نمیتونی تضمین دولت‌های بعد از خودت رو بدی غلط میکنی اراجیف بلغور میکنی. برجام و منطقه خاورمیانه رو به آتش خواهیم کشید.
  • محسن ازاد IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    2 0
    سلام.خداقوت.امپریالیسم آمریکا به هیچ صراطی مستقیم نیست و به هیچ عهدوپیمانی وفانکرده ونخواهدکردبلایی که سرکشورهای مانندلیبی عراق افغانستان سوریه ووو..‌‌‌‌‌.....به زعم خودش می‌خواهد به بهانه های واهی ودروغین به سرمردم نجیب ایران بیاوردزهی خیال باطل .مذاکره با دولت مردان زورگو.درغگوومتکبرامریکاحرام است.
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    2 0
    اینها همه بلوفه ،این جماعت اگر راه دیگری برای فشار به ایران داشتند قطعا انجام میدادند ،اینکه در حال التماس هستند و بلوف میزند یعنی دیگه گزینه ای ندارند
  • سید سید حسن IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    البته منم مثل شما حرصم میگیره چطوری یه بلایی سر امریکایی ها دربیاریم ولی دوستان واقعییت این هست که شانکهای خودش اگه با دلار معامله نکنه تحریم میشه ومطمعنا هیچ کشوری منافع. شرکتهای امریکا رو از دست نمیده که بخاد جدا بشه حتی اتحادیه اروپا توان این کارو نداره چون تحریم میشن برا همین علی رغم بدیهی میلیاددلاری امریکا به دنیا هیچ وقت اقتصادش منفی نمیشه دلار امریکا از هر ابزار وادوات جنگی قویتره چون بعدجنگ جهانی دوم کشورها طلا خزانه خودشون دودستی به امریکا دادن تا توسعه صنعتی شرکتهای امریکایی رو برای کشورهای جنگ زده خود ببرن حالا امریکا اگه دلار بدون پشوانه هم چاپ کنه اقتصاد ایالات خودشو تامین میکنه چون خزانه های همه دنیا رو صاحب شده من میگم بیام یه جور دیگه نگاه کنیم ما یه شعار ایدولوزیکی داریم که میگیم راه قدس از کربلا میگذره اونا چیزی به این مضمون میگن که راه نجات ایران از تحریم از تلاویو میگذره پس برجام و همه چی بهونه هست ما دنبال مکتبی هستیم که باید یادبگیریم که استقلال مقاومتی. نگاه درونی است بیخیال برجام همش علافیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس