«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|دستیابی به تمدن نوین اسلامی با تقویت دستگاه تولید محتوا در فضای سایبر

تقویت دستگاه تولید محتوا در فضای مجازی در ایجاد تمدن نوین اسلامی اهمیت بسزایی خواهد داشت که در این گزارش بدان می پردازیم.

به گزارش مشرق، امروزه شاهد انقلابی فناورانه که بر محور فناوری اطلاعات متمرکز است هستیم که با سرعتی شتابان در حال شکل دهی مجدد بنیان جوامع است. آنچه مسلم است آنکه ما شاهد روند گسترش بی سابقه و شتابان فضای سایبر و فضای ارتباطات و اطلاعات هستیم که بررسی این روند حائز اهمیت فراوانی است. بررسی این روند از آن جهت اهمیت دارد که این فضا، جوامع بشری و زندگی انسان ها را به شکل فزاینده تحت تأثیر شدید خود قرار داده و در صورت عدم توجه به تغییر و تحولاتی که در آن رخ می دهد، ما را غافلگیر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

هشدار به استفاده کنندگان از مرورگر کروم

به اذعان دانشمندان با رشد خیره کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهان در حال تبدیل شدن به صحنه نبرد شدید ایده ها است و دیگر نمی توان جهان را صرفا رقابت خشن و مستمر منابع مادی دانست. از نظر آنها کلید موفقیت در این جهان در حال ظهور، مدیریت ماهرانه توانمندی ها و منابع اطلاعاتی است. در این میان سه حوزه ای که بیشترین اهمیت دارند و کشورهای مختلف سعی می کنند بر این حوزه ها تسلط یابند، عبارت است از: فضای سایبر، فضای اطلاعاتی و فضای ذهنی که هر سه حوزه بر محور اطلاعات هستند.

بیشتر بخوانید:

مردم دغدغه قطع اینترنت دارند

بر این اساس، بررسی اسناد و گزارش های متعدد آمریکایی مانند بازدارندگی راهبردی (۲۰۰۴)، عملیات ثبات (۲۰۰۴)، فرماندهی و واپایش (۲۰۰۵)، اصول ملی جنگ (۲۰۰۶)، محیط عملیات مشترک آمریکا تا ۲۰۳۰ (۲۰۰۶)، جنگ بی قاعده (۲۰۰۷)، شبکه مسلمانان میانه رو (۲۰۰۸)، ارتباطات راهبردی (۲۰۰۹)، جنگ بی قاعده (۲۰۱۰) اسناد راهبرد امنیت ملی آمریکا از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ و اسناد راهبرد دفاع ملی و نظامی از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱، نشاندهنده تولید و ظهور مفاهیمی مانند شکل دهی به محیط، تمرکز بر مردم (مردم در حکم سربازان آمریکایی)، نفوذ در اذهان، تمرکز بر افراد و گروه های اثرگذار جامعه، جنگ ایده ها و روایت ها، همبستگی جهانی پیچیده و بکارگیری ابزار نرم و شناختی است که حرکت به سمت فضای ذهن و شناخت را تداعی می کند.

همچنین از سوی دیگر یافته های پژوهشی نشان می دهد که یک فضای جهانی خاص در حال شکل گیری است که مردم جهان ایده ها و اندیشه های خود را به اشتراک بگذارند و به نظر می رسد فضای سایبر که خود در حال تبدیل شدن به فضایی با محتواهایی از جنس اندیشه و شناخت می باشد بستری است برای ایجاد این فضای جهانی که شاید بتوان آن را فضای همگراکننده جهانی فکر و اندیشه نهاد. به نظر می رسد این واقعیت که فضای یاد شده به صحنه ای برای نبرد ایده ها و روایت ها تبدیل گردیده و ادارک و شناخت مردم سوژه و قلمرو اصلی جنگ های امروز و آینده خواهد بود، توافق خوبی وجود دارد.

بنابراین با توجه به اینکه رقابت جهانی امروز و آینده بر سر تسلط بر فضای شناخت خواهد بود و هر گروهی که بتواند بیشترین محتوا را در آن تولید کند بر آن مسلط خواهد شد و نبرد در فضای شناخت نیازمند تولید محتوای دقیق و صحیح است، لازم است به منظور تقویت دستگاه محتوا در فضای مجازی و با هدف تحقق تمدن نوین اسلامی، تمامی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و محتواساز به دور از پیرایه ها و دیوان سالاری های دست و پاگیر امروزی، تحت یک فرماندهی واحد سازماندهی شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس