کد خبر 1276468
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر خارجه ایران خواستار تسریع در ادامه مذاکرات وین شد. موضعی که از سوی وزرای خارجه بریتانیا و آلمان نیز تکرار شد. دلیل آن را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

۱- ایران طبق گام‌های کاهش تعهدات، منع فنی برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش چه در زمینه حجم و غنای اورانیوم و چه به‌کارگیری نسل جدید سانتریفیوژها برای خود قائل نیست. آن‌ها نگران هستند که توسعه برنامه هسته‌ای به حدی تسریع یابد که مهار آن دشوارتر از قبل شود.

۲- رژیم صهیونیستی ممکن است در همکاری با آمریکا یا حداقل با اطلاع این کشور، اقدام به خراب‌کاری و اخلال در تأسیسات و فرآیندهای برنامه هسته‌ای ایران کند. نگرانی از اینکه واکنش ایران به توقف مذاکرات بینجامد، دولت‌های اروپایی را وادار ساخته تا خواستار تسریع مذاکرات باشند.

۳- با توجه به اینکه ظاهراً آمریکا از گنجاندن مذاکرات منطقه‌ای به عنوان بخشی از توافق عقب‌نشینی کرده، اتحادیه اروپا نیز دریافته که تشدید تنش‌های منطقه‌ای، اهرم فشاری در مذاکرات هسته‌ای در اختیار دولت‌های غربی نمی‌گذارد، پس دلیلی برای گذر بیشتر زمان نمی‌بینند.

۴- سیاست «نگاه به شرق» و عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای می‌تواند موجب نگرانی دولت‌های غربی شود، از این جهت که به تدریج در میان‌مدت تیغ تحریم‌ها کُند گردد. بنابراین بهتر آن است که تا وقتی تحریم‌ها هم‌چنان تأثیرات بیشتری در فضای اقتصادی ایران دارند، مذاکرات به نتیجه برسد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 2
    چیزی بنام تنش زدایی با طاغوت وجود خارجی ندارد،تنش زدایی ادعایی ذلتخواهان توهم بیمایه بود که نه دین دارند و نه عرضه تحقیقات علمی،نجاستهای خود روشنفکر پندار هم با علوم طبیعی و هم علوم انسانی ناسازگارند،تساهل و تسامح یا تعامل با دنیا دروغ جماعت نفوذی بیمایه بود که خروجی جز شهوت پرستی و اشاعه آن در جامعه ندارند،مسیر پیش روی ملت عزت،اقتدار و توسعه در همه علوم وبکارگیری آن در همه عرصه هاست.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 4
    تحليل هاي سراسر بي پايه و اسا و صرفا بر پايه توهم نويسنده! دانشمند امروز آمريكا به صراحت اعلام كرد كه مسايل موشكي و منطقه اي بايد در مذاكرات برجام گنجانده شود.ولي چون امثال شما در اوهام سير مي كنيد حتي اخبار مربوط به نظراتتان را هم مرور نمي كنيد.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      3 4
      کامنت احمقانه و بی سر وته، مشرق گزارشت عالی بود ممنون!!!!
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 3
      پروفسور! گفته تعجيل اروپا، نه آمريكا! ضمنا آمريكا هميشه موضعش همين بوده...
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      متاسفانه متوهمین فکر می کنند طول دادن مذاکرات و پیشرفت ایران در هسته ای به نفع ایران است! وقتی کار به جایی رسید روسیه و چین هم کنار امریکا خواهند امد. بعد با ذلت باید بپذیریم . مثل سایر کارهای دقیقه 90 مان
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 2
    یک دولت بیچاره‌ی بدبخت غربگدا، کلا نگاه غرب رو ایران عوض کرده... الان وقت مچ گیری از این نگاه احمقانه غربیهاست...
  • رهام حسامی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 1
    اروپا هر چند عجله داره ولی ما برجام قبول نداریم .اصلا در هیچ موردی حتی اقتصادی ما با اروپا مذاکره نمیکنیم چون انها کارشان تقلب هست. و به نظرم قطع رابطه بهتر هست .
  • احمد IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    غرب به سرکردگی آمریکا واهمه دارند ایران برای همیشه متمایل به شرق بشود و آنها یکی از کشورهای متمایل به خود را برای همیشه از دست بدهد. از طرفی غرب در آسیا چین، روسیه را بعنوان رقیب قدر دارد و اگر ایران را هم از دست بدهد عملاً در غرب آسیا نیز یکی از کشوهای مهم و قدرتمند منطقه را از دست خواهد داد. ایکاش دولت هر چه سریعتر تفاهمنامه با چین را اجرایی کند تا غرب برای همیشه بسوزد.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    جلو دو تا مفسد اقتصادی و چهارتا دلال بایستید هیچ نیازی به برجام نداشتید.همه ی امور افتاده دست دلالان و از خدا بی خبرها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس