کد خبر 1276685
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
عراق، مشتری جدید جنگنده‌های بومی پاکستان

تازه‌ترین تحول در مناسبات پاکستان و عراق حکایت از مذاکرات نهایی دو کشور برای قرارداد فروش ۱۲ فروند از جنگنده‌های پاکستانی تولید مشترک با چین، به بغداد دارد.

به گزارش مشرق، مذاکرات مقامات بغداد و اسلام‌آباد برای تامین ۱۲ فروند جنگنده جی. اف-۱۷ تُندر با هزینه بالغ بر ۶۶۴ میلیون دلار، نتیجه دستاورد سفرهای مقامات بلندپایه سیاسی، دفاعی و نظامی دو کشور به کشورهای متقابل طی یکسال اخیر تعبیر می‌شود.

منابع آگاه در پاکستان به رسانه‌ها گفتند: عراق پس از نیجریه و آرژانتین جدیدترین مشتری جنگنده بومی جی. اف-۱۷ خواهد بود و به زودی این معامله نهایی و به امضای مسوولان ارشد دو کشود می‌رسد.

همزمان با سفر یک هیات بلندپایه نظامی از عراق به ریاست سرلشکر خلبان «محمد مجید مهدی» جانشین فرمانده نیروی هوایی این کشور به پاکستان و دیدار با مقام‌های نظامی و دفاعی، احتمال نهایی شدن قرارداد فروش ۱۲ فروند جنگنده بومی پاکستان که محصول مشترک با چین محسوب می‌شود، قوت گرفت.

نشریه «نیشن» پاکستان امروز به نقل از یک مقام بلندپایه این کشور نوشت: چندین دور مذاکرات بین دو کشور در مورد جنگنده های جی. اف-۱۷ امسال در بالاترین سطح ادامه یافت و سرانجام  این گفت‌وگوها با سفر هیات نظامی عراق به پایان رسید.

این منبع آگاه افزود: قرارداد دفاعی مورد تأیید دولت عراق و پاکستان قرار گرفته و انتظار می رود ماه آینده توافقنامه رسمی در اسلام آباد امضا شود. دولت عراق مبلغ ۶۶۴ میلیون دلار برای خرید ۱۲ هواپیمای جنگنده از پاکستان تصویب کرده است.

گفتنی است، "جمعه عناد سعدون" وزیر دفاع عراق پیشتر در ماه مه به پاکستان سفر کرد و طی دیدار با رهبران سیاسی و نظامی کشور میزبان درباره علاقه بغداد برای خرید جنگنده‌های پاکستانی گفت‌وگو کرده بود.

پاکستان در آوریل امسال یک نمایشگاه بزرگ دفاعی در بغداد ترتیب داده بود که در آن جنگنده جی. اف-۱۷ به نمایش گذاشته شد و متعاقب آن دولت و ارتش عراق به انجام مذاکره جهت تامین جنگنده‌های مورد نیاز این کشور، تمایل پیدا کردند.

عراق سومین کشوری است که جنگنده‌های بومی را از پاکستان خریداری می کند. پیش از این آرژانتین با خرید ۱۲ جنگنده از پاکستان موافقت کرده بود. نیجریه نیز سال گذشته سه فروند جنگنده از نیروی هوایی پاکستان خریداری کرده بود و این جنگنده ها امسال به نیروی هوایی نیجریه تحویل داده شد.

پیشینه مناسبات دفاعی-نظامی اسلام‌آباد و بغداد

عراق یکی از حامیان مبارزه پاکستان علیه تروریسم و بحث افراط گرایی است و بارها به استفاده ظرفیت‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور در مبارزه با تروریسم به ویژه داعش اذعان داشته است.

ژنرال «ندیم رضا» رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان که خود سال گذشته میزبان فرمانده نیروی هوایی و وزیر دفاع عراق بود، اواخر اسفند ۹۹ سفر رسمی به عراق انجام داد.

نیروی هوایی پاکستان با عراق در زمینه آموزش نیروها و خلبان همکاری دارد ضمن این که دو کشور پیش‌تر قراردادی برای فروش هواپیماهای نظامی آموزشی ساخت پاکستان به عراق امضا کرده‌اند.

چند سال پیش پاکستان قراردادی با عراق برای فروش ۲۰ فروند هواپیمای نظامی آموزش «مشّاق» امضا کرد.

سران پاکستان و عراق نیز روزهای اخیر به صورت تلفنی آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه را بررسی کردند و گفته می‌شود "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق سفر رسمی به اسلام‌آباد را در دستور کار دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • رضا IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    19 6
    يعنى پاكستان گدا گشنه هم جنگنده ميسازه ؟! پس خاك عالم بر سر ما كه هنوز قطعات فرغون را هم وارد ميكنيم !
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      4 3
      کوچولو ساعت خواب خیلی پرتی
    • مهدی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      جوگیرجان! فقط قسمت جلویی بدنه و بالها و تثبیت کننده در پاکستان ساخته میشه (اون هم تحت لایسنس چین)... به عبارتی طراحی و ساخت مال چین هست. موتور و بخش های هیدرولیک و الکترونیک همگی چینی هستند. از دو نوع موتوری که روی این هواپیما سوار میشه، یکیش روسی هست و دیگری چینی.
    • TR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      تا الان هیچ کشوری نتونسته یه جنگنده رو صد در صد داخلی بسازه دلایل زیادی داره مسئله فقط تکنولوژی نیست قبل از مزخرف گفتن تحقیق کنید
  • ashk IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    12 0
    40 ساله پراید تولید میکنیم هنوز قطعاتشو وارد میکنیم جالب اینجاست کشور دوست و همسایه چین که اصلا پراید تولید نمیکنه از این فرصت استفاده کرده و قطعات پراید به ایران میفرسته
  • فقیر IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    9 7
    تازمانی که افرادی مثل جنتی و...برماحاکم باشندمارنگ پیشرفت جزدرجنگ ونیستی رانخواهیم دید
  • مجید IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 2
    مصیبت پشت مصیبت ایرانیها کجاهستند
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    چین از روی دست آمریکا و به ویژه روسیه و پاکستان هم از روی دست چین کپی کرده،عجب ملغمه ای شده!
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    گفته مشترک چین و پاکستان،که حتما کارگرش و پولش از پاکستان بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس