کد خبر 1277041
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸

 بسیاری از افراد به دلیل شغل خود مجبورند ساعت‌های متوالی در پشت میز با کامپیوتر کار کنند. به علاوه با توسعه‌ی گوشی‌های تلفن همراه، تبلت و غیره، نشستن نادرست برای مدت زمان‌های طولانی بسیار شایع شده است. با گذشت زمان این مشکل می‌تواند بر روی حالت بدن شما تأثیر گذاشته و نشستن و صاف ایستادن را برای شما دشوار، دردناک و حتی ناممکن کند. نشستن غلط می‌تواند تاثیرات منفی متعددی مثل درد دنبالچه را به همراه داشته باشد که زندگی شما را دشوار خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر به خواندن این مقاله ادامه دهید.

عوارض نشستن غلط برای کمر و گردن چیست؟

عوارض طولانی مدت نشستن غلط

دو کلمه‌ای که همه‌ی ما شنیده‌ایم؟ "صاف بنشین!". ممکن است متوجه این مشکل نشده باشید ولی بسیاری از افراد بیش از آن چه که فکر می‌کنند قوز کرده و ستون فقرات آن‌ها در حالت نامناسبی قرار می‌گیرد. نشستن غلط می‌تواند اثرات منفی متعددی بر روی بدن داشته باشد که خوشبختانه با استفاده از فیزیوتراپی می‌توان بخش عمده‌ی این مشکلات و ناراحتی‌ها را برطرف کرد. در این مقاله به تاثیرات حالت نامناسب بدن و چگونگی درمان آن‌ها توسط پزشک متخصص درد در اصفهان خواهیم پرداخت.

قوس ستون فقرات

سه قوس اصلی موجود در ستون فقرات شکل S به این عضو بدن می‌دهند. با گذشت زمان حالت نامناسب بدن می‌تواند باعث تغییر در این قوس‌ها و وارد شدن فشار زیاد بر روی مناطق نامناسب ستون فقرات شود. ستون فقرات انسان برای توانایی ضربه گیری داشته ولی نشستن غلط می‌تواند باعث تخریب تدریجی این توانایی و قرار گرفتن در معرض خطرهای جدی در آینده شود.

کمر درد

 یکی از اصلی‌ترین عوارض ایجاد شده در اثر حالت نامناسب بدن، رگ به رگ شدن کمر خواهد بود. قوز کردن رو به جلو باعث وارد شدن فشار در بین کتف‌ها و صاف شدن عضلات کمر خواهد شد. اگر متوجه درد در زیر گردن و اطراف دنبالچه خود شدید احتمالاً حالت نشستن شما مناسب نیست.

گردن درد و سر درد

نشستن غلط باعث وارد شدن فشار بر روی عضلات خلفی شما خواهد شد که در نهایت منجر به آسیب به گردن می‌شود. ممکن است شانه‌های شما جلو افتاده و یا سر شما خمیده باشد که در هر دو حالت فشار وارد شده بر روی گردن و گرفتگی عضلات این ناحیه می‌تواند منجر به سردردهای تنشی شود.

http://file.tesmino.ir/reportage/35495440/image_1d28bb3d56b09f8d3fd93f87eee1edcb90d6dc82.jpg

خواب نامناسب

نشستن غلط تمامی عضلات شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگر نتوانید به هنگام شب بدن خود را به طور کامل ریلکس کنید ممکن است تا ساعت‌ها در جای خود غلتیده و نتوانید موقعیت راحتی را برای گردن و کمر خود پیدا کنید. این مشکل منجر به کم خوابی خواهد شد.

کمبود انگیزه

اگر ایستادن و نشستن شما نامناسب باشد اخلاق کاری شما نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. در این حالت به جای این که بر روی کار خود متمرکز باشید حواس شما به ناراحتی کمر و گردن پرت خواهد شد. حالت نامناسب بدن می‌تواند اعتماد به نفس شما را نیز کاهش دهد.

عملکرد ضعیف ریه

اگر به طور مداوم حالت بدن شما نامناسب باشد عملکرد ریه‌ها نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. هر چقدر بیشتر به طرف جلو قوز کنید عضلات سینه سفت تر و کوتاه‌تر خواهند شد. اگر این عضلات بیش از حد سفت شوند می‌توانند کشیدن نفس عمیق را برای شما ناممکن کنند و به نوبه‌ی خود در تنفس عادی نیز مشکل ایجاد کنند.

به علاوه حالت نامناسب بدن باعث فشار زیادی بر روی دیافراگم شده و باز شدن آن را دشوار می‌کند. این مشکل تنفس عادی شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. بدون تنفس مناسب، اکسیژن مورد نیاز برای ارگان‌های داخلی بدن و عملکرد صحیح بافت ها تأمین نخواهد شد.

گردش خون نامناسب

گردش خون نامناسب همانند مشکل در عملکرد ریه بوده و از رسیدن خون کافی به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. نشستن غلط با ایجاد گرفتگی در عضلات و مفصل‌ها باعث فشار بر روی شریان‌ها و مشکلات گردش خون خواهد شد.

حالت نامناسب بدن مخصوصاً می‌تواند باعث فشار خون بالا شود. کاهش جریان خون در بدن باعث کار کردن بیشتر قلب خواهد شد.

درد عصبی

حالت نامناسب بدن بر روی اعصاب شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. موقعیت نامناسب استخوان‌ها و عضلات باعث وارد شدن فشار بیش از حد بر روی اعصاب شده و می‌تواند در کل بدن درد ایجاد کند. فشار بر روی اعصاب گردن می‌تواند باعث گردن درد، گرفتگی گردن و یا سر درد شود. اگر دسته‌های عروقی عصبی بدن تحت فشار قرار بگیرند ممکن است به درد تیر کشنده به درون دست‌ها مبتلا شوید.

این عارضه‌ها ممکن است باعث درد مزمن شده و یا تنها حالت بی حسی و سوزن سوزن شدن ایجاد کنند. تحت فشار قرار گرفتن دسته‌های عصبی می‌تواند باعث احساس سنگینی و ضعف در دست‌ها (به خصوص زمانی که دست‌ها را به بالای سر می‌برید)، دردهای کرامپی و تغییر رنگ دست یا سرد شدن این اندام شود.

مشکلات گوارشی

حالت نامناسب بدن می‌تواند دستگاه گوارشی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد و این مشکل به اشکال مختلفی ظاهر خواهد شد. در ابتدا نشستن غلط باعث فشار بر روی معده و روده‌ها شده که هضم غذا و دفع آن را دشوار خواهد کرد. این مشکل باعث کند شدن دستگاه گوارش و بروز نفخ، احساس پر بودن و سوزش سر دل خواهد شد.

یبوست یکی دیگر از عوارض احتمالی حالت نامناسب بدن خواهد بود. زمانی که حالت بدن شما مناسب نبوده و قصد اجابت مزاج را داشته باشید، زانوهای شما در زیر لگن قرار گرفته و مقعد شما را نیمه بسته می‌کند که این مشکل باعث دشواری در دفع خواهد شد. در نهایت فشار زیاد وارد شده به بخش تحتانی شکم در اثر قوز کردن رو به جلو باعث وارد شدن فشار بر روی مثانه و بی اختیاری ادراری خواهد شد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35495440/image_4ab7d9c21dfc1fdf6b62d78f79da8922df0b8515.jpg

فیزیوتراپی چگونه می‌تواند نشستن غلط را اصلاح کند؟

بیماران مبتلا به درد گردن و کمر یا سر درد می‌توانند با کمک فیزیوتراپیست برای اصلاح مشکلات ایجاد کننده‌ی این عوارض اقدام کنند. دکتر شاهرخ نوری متخصص کمر در اصفهان چگونگی این کاهش درد و تقویت عضلات ضعیف شده را به شما آموزش خواهد داد. زمانی که عضلات شما قوی‌تر شدند پزشک می‌تواند به شما برای افزایش دامنه حرکتی کمک کند. همچنین او می‌تواند تکنیک‌های خود مدیریتی مثل تکنیک‌های نشستن و ایستادن صحیح را به شما آموزش دهد تا احتمال بروز مجدد آسیب کاهش یابد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس