جزئیات تازه از پاکسازی دو منطقه مهم در یمن از عناصر تکفیری+فیلم

منابع امنیتی در یمن جزئیات تازه‌ای از آزادسازی دو شهرستان «صومعه» و «مسوره» در استان البیضاء از عناصر تکفیری اعلام کردند.

به گزارش مشرق، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز پنج‌شنبه هفته گذشته از آزادسازی کامل استان «البیضاء» در جنوب یمن پس از پاکسازی دو شهرستان «الصومعه» و «مسوره» از عناصر القاعده و داعش در قالب عملیات «فجر الحریه» (صبح پیروزی) خبر داد و امروز (یکشنبه) شبکه المسیره به نقل از یک منبع امنیتی جزئیات جدیدی از این عملیات را بیان کرد.

در این عملیات نزدیک به ۲۳۰ تکفیری و مزدور دشمن در جریان عملیات، کشته، زخمی و اسیر شدند. در این میان ۷۰ تکفیری و مزدور کشته، ۱۲۰ نفر زخمی و ۴۰ نفر از آن‌ها به اسارت گرفته شدند. ۱۰ خودروی زرهی و غیرزرهی منهدم یا خسارت دید و نیروهای یمنی تجهیزات نظامی و مهمات زیادی را به غنیمت گرفتند و هفت اردوگاه تکفیری را تحت کنترل درآوردند.

به گفته این منبع امنیتی به المسیره، گروهک  القاعده مرکز فنی و حرفه‌ای در شهرستان الصومعه را به محلی برای تولید و انبار بمب‌های دست‌ساز و کمربندهای انتحاری تبدیل کرده بود. در این ساختمان همچنین زندان‌های سری و مخازن سلاح و تجهیزات نیز وجود داشت.

جزئیات تازه از پاکسازی ۲ منطقه مهم در یمن از عناصر تکفیری+فیلم

عملیات آزادسازی شهرستان الصومعه و مسوره

در این ساختمان که به مرکز فعالیت‌های القاعده در استان البیضاء تبدیل شده بود، تروریست‌های خارجی نیز جذب القاعده می‌شدند و همچنین محلی برای نشست‌های تروریست‌ها بود. «ابوهاشم الابی» از سرکردگان القاعده مسئول این مرکز به حساب می‌آمد که کشته شد.

در این عملیات «منیر بجی الاهدل» که منسب امیر القاعده در منطقه «الحدیده» را بر عهده داشت و در تعدادی از عملیات‌های تروریستی علیه غیرنظامیان ایفای نقش کرده بود نیز به هلاکت رسید.

او همچنین در سال‌های گذشته سمت امیر القاعده در استان‌های «اب»، «ابین»، «لحج» و «شبوه» را بر عهده داشت.

فرد دیگری که در این عملیات از پا در آمده، «محمد احمد القیسی» نام دارد که در منطقه «جاعر» سکونت داشت و در این منطقه پادگانی برای آموزش تروریست‌ها دایر کرده بود و از سال ۲۰۱۱ در بسیاری از عملیات‌های تروریستی ایفای نقش می‌کرد.

«احمد صالح الضمجی» دیگر سرکرده القاعده نیز از افرادد کشته شده در عملیات هفته گذشته است. او خانه خود را در «الصومعه» به مخفیگاه بسیاری از عناصر تکفیری تبدیل کرده بود و همزمان برای درآمدزایی القاعده در یمن اقدام به قاچاق نفت و گازوئیل به خارج از این کشور می‌کرد.

«موحامیتزیانوف» دارای تبعیت روسی و از سرکردگان خارجی القاعده یمن نیز  کارشناس و مربی تک تیرانداز و کار با بمب بود که به هلاکت رسیده است.

به گفته این منبع امنیتی یمنی، از دیگر سران القاعده «سمیر موسی القیسی» است که متخصص مواد منفجره بود و در این عملیات از پا در آمد.

اینفوگرافیک عملیات «صبح آزادی»

استان البیضاء یمن از نظر جغرافیایی به دلیل قرار گرفتن در مرکز یمن و همسایگی هست استان مهم صنعاء، ذمار، مارب، إب، لحج، ابین، شبوه و ضالع از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. القاعده و داعش در بخش‌هایی از این استان در راستای منافع ائتلاف متجاوز سعودی فعالیت داشتند و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ماه‌ها در حال پیشروی در این استان برای آزادسازی کامل آن از دست این تروریست‌ها بودند.

وبسایت العربی الجدید (نزدیک به محافل اخوانی) در روز شنبه در گزارشی نوشت  که درگیری‌های استان مأرب به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده و «حوثی‌ها» بیش از هر زمان دیگری در حال پیشروی هستند و جنگ به استان‌های جنوبی کشیده شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس