به گزارش مشرق، در ابتدای سخنانش از جایگاه عضو هیأت رئیسه بودن بحث را آغاز میکند و نقدهای جدی از دولت یازدهمرئیسی و دوازدهم بیان میکند.
او که در مجلس قبل هم عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بود در اثنای سخنانش، به این نکته اشاره میکند که «آقای روحانی کثیرالشکایه بود و به هر دلیلی شکایت کرده بود یعنی معاون حقوقی دولت فعالترین فرد دولت بود و از این جهت فعال بود که فقط از نمایندگان و یا از خبرنگاران شکایت کند.»
البته وی معتقد است «روحانی تنها کارش این بود که شکایت کند و به مسائل خارجی و نقض برجام توسط آمریکا و قراردادهای نفتی کاری نداشت که شما دیدید چه بلایی سر کشور آوردند یا توتال رها کرد و رفت، معاون حقوقی چه کرد و خروجی آن چه بود؟ فقط این طرف دوربین گذاشته بود که کسی کاری کرد شکایت کند، البته این رویکرد آقای روحانی بود که در مجلس بهصراحت گفت من هیچ کاری بلد نیستم فقط کار امنیتی خوب بلد هستم، البته کار امنیتی هم بلد نبود و ضریب امنیت در کشور در دوره آقای روحانی در حوزههایی که مرتبط با خودش بود، بهشدت آسیب دید».
سلیمی در ادامه صحبتهای خود خبر از یک عزیمت عجیب از برخی دولتمردان دولت سابق میدهد و در این باره میگوید که «بعد از مراسم تحلیف که در مجلس بود، بعد از آن یکسری از اعضای دولت به یک مجموعه تفریحی وزارت نفت رفتند که در محمودآباد بود و مدتی آنجا بودند چون خسته شده بودند دو سال در خانه استراحت کرده بودند و حالا میخواستند در آنجا استراحت کنند!».
حجتالاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی است که مشروح گفتوگو ما با وی در بخش زیر، از نگاهتان میگذرد:
*تعداد پروندههای نمایندگان در هیأت نظارت به شدت کاهش یافته است
با توجه به اینکه شما در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بودید، روند پیگیری پروندههای مختلف در این هیأت را چگونه ارزیابی میکنید؟
سلیمی: در مجموع تعداد پروندهها نسبت به دوره قبل بهشدت پایین آمده است، علتش هم این است که رویکرد مجلس و نمایندگان نسبت به دوره قبل در کیفیت تغییر کرده و مومنتر و متدینتر هستند و در چارچوب کار میکنند.
در دوره قبل آقایان طوری بودند که حدود ۸۰ و خردهای نفر ردصلاحیت شدند، اگر شورای نگهبان میخواست جدی باشد شاید حدود ۱۳۰ نفر در مجلس نبودند و خطر بزرگی بود؛ ولی این دوره اینطور نیست و حتی مسائلی که در دوره قبل مطرح میشد و از مسائلی بود که انسان شگفتزده میشد و شرمش میشود آنها را بگوید، کمتر است و در این دوره بهندرت است و در دوره قبل اینطور نبود و مشکلات جدیای داشتیم. البته ایرادات قانون نظارت بر رفتار نمایندگان هم بود و در مجموع در دوره قبل مسیر به آن سمت رفت اما الان داریم قانون نظارت بر رفتار را داریم تغییر میدهیم و در نوبت رسیدگی در صحن است و به نظر قانون خلاء داشت اما فقط بحث قانون نبود و بحثهای دیگری هم بود.
*در مجلس قبل بیشتر شکایت مربوط به روحانی از نمایندگان بود
کار هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان فقط این بود که پروندههایی که میرسید، بررسی میکرد که آنها در راستای ایفای وظایف نمایندگان بوده است یا نه؟ تعداد پروندهها زیاد بود و ما حتی روزهای آخر، هفته آخر شاید حدود ۳۰، ۴۰ پرونده را یکجا رسیدگی کردیم یعنی ۳۰، ۴۰ پرونده باقی مانده بود و صدها پرونده در مورد نمایندگان بود، پروندهها بخش سیاسی بود و من قبول دارم مثلاً بیشترین شکایت را روحانی و دولت از نمایندگان داشت.
*روحانی در مجلس بهصراحت گفت «من هیچ کاری بلد نیستم»!
شکایات روحانی از نمایندگان چند فقره بود؟
سلیمی: آمار دقیق یادم نیست، ولی آقای روحانی کثیرالشکایه بود و به هر دلیلی شکایت کرده بود یعنی معاون حقوقی دولت فعالترین فرد دولت بود و از این جهت فعال بود که فقط از نمایندگان و یا از خبرنگاران و منتقدین شکایت کند. تنها کارش این بود که شکایت کند و به مسائل خارجی و نقض برجام توسط آمریکا و قراردادهای نفتی کاری نداشت که شما دیدید چه بلایی سر کشور آوردند یا توتال رها کرد و رفت، معاون حقوقی چه کرد و خروجی آن چه بود؟ فقط این طرف دوربین گذاشته بود که اگر کسی کاری کرد، شکایت کند، البته این رویکرد آقای روحانی بود که در مجلس بهصراحت گفت من هیچ کاری بلد نیستم فقط کار امنیتی خوب بلد هستم، البته کار امنیتی هم بلد نبود و ضریب امنیت در کشور در دوره آقای روحانی در حوزههایی که مرتبط با خودش بود، بهشدت آسیب دید نه در همه حوزهها، بعضی از حوزهها دست آقای روحانی نبود، در آن حوزهها ما پیش رفتیم، مثلاً در مورد شهادت سردار سلیمانی، ترامپ بهصراحت اعلام کرد که من دستور ترور دادم، سوال این است که آقای روحانی و خانم جنیدی در ارتباط با شهادت سردار سلیمانی چه کردند؟ بالاخره اینها دولت بودند یا نبودند؟ مسئولیت داشتند یا نداشتند؟ آقای ظریف در مورد این مساله چه کرد؟ من موضعگیریهای عمومی کاری ندارم چون ناچار بودند و افکار عمومی آنها را مجبور کرد که موضع بگیرند، بحث من اقدامی است که مابهازا داشته باشد، مثلاً یک نامهای به سازمان ملل دادیم، به اینها نوشته اعتراضآمیز میگویند، اینها به درد نمیخورد.
*مسیر را برای تخلف نماینده نا امن کردیم
آقای روحانی کثیرالشکایه بود و به هر دلیلی شکایت کرده بود یعنی معاون حقوقی دولت فعالترین فرد دولت بود و از این جهت فعال بود که فقط از نمایندگان و یا از خبرنگاران شکایت کند
اگر پیشنهاد و طرح اصلاحی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به سرانجام برسید و به قانون تبدیل شود، چه اتفاق جدیدی در هیات نظارت میافتد؟ آیا اختیارات هیات تغییر میکند؟
سلیمی: اگر تبدیل به قانون شود، در سه بخش تغییرات معنادار را ملاحظه میکنیم، بخش اول اقدامات پیشینی است، تا الان قانون هیاتنظارت یکسری اقدامات فقط پسینی انجام داده است یعنی منتظر بودند یک اتفاقی بیفتد، یک جرمی، خطایی، اظهارنظر نامربوطی رخ دهد و در صورتی که شکایت شود به آن رسیدگی کنند و البته باز اگر شکایت نشود با او کاری نداشتند. پس اول جرم و خطا یا تخلف یا اقدام نامربوط اتفاق بیفتد، بعد شکایت شود، بعد از شکایت هیات نظارت ببیند آیا این در راستای ایفای نمایندگی بود یا نبود و بعد آن را ارجاع بدهد، اگر تشخیص بدهد در راستای ایفای نمایندگی بوده پرونده مختومه میشود وگرنه اگر تشخیص بدهد نبوده به قوه قضائیه ارجاع بدهد، اما الان خیر، الان یکسری اقدامات پیشینی انجام شده است، مثلاً ما گفتیم اگر کسی بخواهد به نمایندگان هدیه بدهد چگونه باید باشد، سفرها چگونه باید باشد، محدودسازی کردیم، یعنی مسیر برای تخلف را ناامن کردیم یعنی اقدامات خوبی در این بخش انجام شده است که این کار بزرگی است.
* تغییرات اساسی در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان
اقدام بعدی اینکه هیات نظارت دستش بسته بود، هیات نظارت باید فقط مینشست تا از کسی شکایت شود و ورود پیدا کند، اینجا دست هیات نظارت را باید باز کنیم تا مراقبت کند.
* هیچ نمایندهای حق ندارد در هیچ هیاتمدیرهای عضویت داشته باشد
اقدام سوم اینکه ما ابتدا آمدیم قوانین را اصلاح کنیم یعنی بحثهای نظارتی را قانونمند کردیم چرا که نماینده باید بداند اگر سفر برود باید شفاف شود، سفر داخلی و ماموریت همینطور، در اینجا ما گفتیم هیچ نمایندهای حق ندارد در هیچ هیاتمدیرهای عضویت داشته باشد، الان خیلی از نمایندگان هیاتمدیره هستند، تعارض منافع اینجا وجود دارد، تعارض منافع برای دیگران نیست اتفاقاً برای نمایندگان هم است، در فدراسیونها و هیاتمدیرهها، اگر کسی خودش در هیاتمدیره عضو باشد، چگونه میتواند نظارت خوبی داشته باشد و حتماً نظر خوبی نیست، ما اینها را اصلاح کردیم.
* در دورههای قبل نماینده معتاد و ترزیقی در مجلس داشتیم!
نکته دوم اینکه دست هیات نظارت باز شده و منتظر نمیماند تا کسی شکایت کند، خودش باید بهصورت مکانیکی وارد و صحنه مجلس را مدیریت کند و اجازه ندهد به جایی که مجلس دهم منتهی شد برسد و بخش سوم هم در بحثهای جدیتر اگر واقعاً یک عنصری عنصر نامطلوب در مجلس شناخته شود، مثلاً فرض کنید یک کسی سارق باشد، در دورههای قبل نمایندهای داشتیم که خیلی مشخص بود که معتاد و تزریقی بود و او را از خیابانها جمع میکردند و میآوردند و تا پایان دوره هم نماینده بود و وقتی این مساله کشف شد، آیا او باید تا پایان دوره نماینده باقی بمانده و آبروی نظام و مجلس را ببرد؟ باید با او چه کرد؟ البته استثناء است، ممکن است در چند دوره یک نفر مانند این نماینده ورود پیدا کند، چه باید کرد؟ باید فقط نگاه کرد و حرص خورد که چرا او وارد مجلس شده است؟
* رئیسی، یک شبه ۵۰ قاضی را برکنار کرد
یکی از عوامل بیاعتمادی به نظام همین مساله بوده است، یعنی ما اجازه بدهیم این عامل بیاعتمادی هر روز جلوی چشم مردم باشد و روز به روز اعتماد مردم را کاهش بدهد؟ آقای رئیسی در قوه قضائیه، یک شبه ۵۰ قاضی را برکنار کرد، آیا نباید سازوکاری ایجاد شود که وقتی کسی نماینده مجلس شد، اگر در طول دوره نمایندگی مسائل نامربوطی انجام داد، مثلاً جاسوسی کرد ـ اینها فرض است ـ باید فقط نشست و نگاه کرد؟ یا این پرونده باید به جایی ارجاع شود و یا مجلس پالایشی داشته باشد؟
* پالایش مجلس برای شناسایی «نماینده متخلف»
یکی از مباحثی که الان در قانون نظارت مورد توجه است همین است که آیا ما اینجا ساکت باشیم یا مجلس یک خودپالایشی داشته باشد؟ یا با شورای نگهبان همکاری داشته باشد؟ البته این خیلی ظریف است و ظرافت آن این است که از یک سویی نباید آزادی نماینده سلب شود، یعنی ما به سمتی حرکت نکنیم که حریّت نماینده سلب شود، نماینده باید آزاد باشد و حریّت داشته باشد، آن مواردی که در چند دوره نمایندگی یکبار ممکن است اتفاق بیفتد، مثل موردی که عرض کردم که اینها فرض است، فرض کنیم اگر چنین اتفاقی بیفتد، باید سازوکار برای آن داشته باشیم، منظور من تعریف سازوکار است، از یک طرف حریّت نماینده سلب نشود، یعنی نماینده آزاد باشد.
قانون اساسی میگوید یک نماینده در راستای ایفای وظایف نمایندگی آزاد است، ما باید کاری کنیم در راستای ایفای نمایندگی حریّت نماینده سلب نشود و بعد هم قانون اساسی نگفته است آزادی نماینده مطلق است، اگر جایی کار خلافی انجام داد که اگر مردم عادی انجام بدهند زندان میروند، آیا در اینجا باید این نماینده را رها کرد؟ در یک دورهای داشتیم که چند نفر بودند، مجلس که تمام شد بعد آنها زندان نرفتند، چرا باید این اتفاقی بیفتد؟ مردم هم دائم اعتراض میکردند.
*مصونیت «نماینده» مطلق نیست
در این طرح جدید مصونیت برداشته میشود؟
سلیمی: برداشته نمیشود، مصونیت نماینده در راستای ایفای وظایف نمایندگی است و مطلق نیست و اگر همدست قاچاقچیان شد و قاچاق را از مبادی رسمی گسترش داد و به اقتصاد ملی ضربه زد، اگر او یکسال نماینده بود تا سه سال باید این کار ادامه داشته باشد؟ قانون اساسی میگوید در راستای ایفای وظایف نمایندگی مصونیت دارد، نگفته است مصونیت مطلق دارد، باید برای این سازوکار تعریف کرد و به این اشاراتی شده است.
* آخرین وضعیت شکایت مجلس از روحانی
به تخلف مسئولان و رسیدگی دقیق به آن اشاره کردید؛ جزئیات جدیدی از پروندههای شکایت مجلس از آقای روحانی دارید و آیا قرار است به اطلاع مردم برسد؟
سلیمی: دو بخش است، یک بخش وظیفه مجلس بود که به آن عمل کرد؛ خیلی مسائل هنوز باقی مانده است، مجلس آمده ترک فعل آقای روحانی را در خیلی از موارد، کمیسیون اصل ۹۰ یا ماده ۲۳۴ تشخیص داده و به قوه قضائیه فرستاده، مجلس در این بخش اسناد و مدارک را جمع کرده و گزارشی برای تخلف قطعی به قوه قضائیه فرستاده است و اینجا قوه قضائیه باید ورود پیدا کند و پاسخ بدهد، ما فعلاً در این رابطه خبری از قوه قضائیه نگرفتیم ولی با رویکردی که در قوه قضائیه است حتماً در این مسائل ورود پیدا میکند.
*اسناد ترک فعلهای روحانی به قوه قضاییه ارسال شده است
ما منتظر هستیم اگر واقعاً قوه قضائیه نیاز به سند جدید یا نیاز به اصلاح گزارش داشته باشد، آمادگی ارائه اسناد بیشتر را داریم، چرا که الان در افکار عمومی مطالبه شده است، مثلاً قضیه واکسن وقتی آقای عیناللهی به صراحت میگوید ذخایر واکسن ما در دولت قبلی صفر بوده است، چرا اینها به موقع اقدام نکردند؟ روزی ۶۰۰، ۷۰۰ نفر کشته شدند، شما کوتاهی کردید، چرا دولت جدید آمد یکدفعه واکسن وارد شد و زده شد؟
آقای روحانی کل وجوهی که برای دارو و یارانه نهادههای کشاورزی و کالای اساسی بود در یکسال بود را تمام کرده و رفته، یعنی در ۵ ماه اول همه را خورد و چیزی برای دولت جدید باقی نگذاشته است
* ۶۴ درصد کل واکسنی که وارد شد در دولت جدید بوده است
به تعبیر آقای عیناللهی سیل واکسن به کشور سرازیر شد، چرا آنها بهموقع واکسن را وارد نکردند؟ درمجموع واکسنهایی که به کشور وارد شده است حدود ۵۰ درصد آن در این ۲۰ روز بوده که دولت جدید وارد کرده است، ۱۴ درصد آن هم در مرداد ماه بوده که اتفاقاً دولت جدید آمده است، یعنی ۶۴ درصد کل واکسنی که وارد شده در عرض مدتی بوده که دولت جدید آمده است، از اسفند سال گذشته واردات واکسن آغاز شده است، سوال این است که چرا این اتفاق افتاده و ما در مجلس هم ۱ میلیارددلار به این کار اختصاص دادیم؟
اتفاقاً مجلس به آقای رئیسی پول نداده و مجوز هم داده نشده، اما دولت قبل پول هم گرفتند، آقای روحانی کل وجوهی که برای دارو و یارانه نهادههای کشاورزی و کالای اساسی بود در یکسال بود را تمام کرده و رفته، یعنی در ۵ ماه اول همه را خورد و چیزی برای دولت جدید باقی نگذاشته است، سوال این است که چرا کوتاهی کرده است؟ آیا این ترک فعل است یا نیست؟ این باید بررسی شود یا آتشسوزی بیمارستان، وزارت کار، شهرداری تهران آقای حناچی ۲۰ تخلف دارد، وزارت کار و وزارت بهداشت بوده است، ما این گزارش را به قوه قضائیه فرستادیم و منتظریم، یعنی افکار عمومی منتظر هستند که در رابطه با این مساله حتماً اتفاق جدیدی بیفتد.
*ماجرای عزیمت اعضای دولت دوازدهم به مجموعه وزارت نفت در محمودآباد!
پروندههای آقای روحانی دقیقاً در چه حوزههایی است؟
سلیمی: پروندههای آقای روحانی گستردهتر از این حرفها است. بحث عمده آنها در برجام است، بالاخره آقای روحانی گفته هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ صنعت اما هیچکدام نچرخیده است، آقای روحانی قول داده و عمل نکرد، این اگر تکلیف نیست پس چیست؟ گفته من کاری میکنم مردم به یارانه نیازی نداشته باشند، آقای روحانی چند ماه قبل واکسن خارجی زده و به مردم هم نگفت و پنهانکاری کرد، چرا او واکسن زد و مردم نباید بزنند؟ آقای واعظی دو ماه پیش گفت او واکسن زده است، او حتی با اینکه واکسن هم زده بود باز هم بین مردم نیامد!
بعد از مراسم تحلیف که در مجلس بود، بعد از آن یکسری از اعضای دولت به یک مجموعه تفریحی وزارت نفت رفتند که در محمودآباد بود و مدتی آنجا بودند چون خسته شده بودند دو سال در خانه استراحت کرده بودند و حالا میخواستند در آنجا استراحت کنند!
*برخی دولتمردان قبلی فقط برای ریاست در ایران بودند!
چه تعدادی از افراد دولت یازدهم و دوازدهم ممنوعالخروج شدند؟
سلیمی: نمیدانم. اتفاقاً در قانون داریم اینها ۶ ما باید بمانند، اگر خلاف نکردند ۶ ماه بمانند که مشخص شود چه کردند؟ خانوادهها و فرزندان آنها در آمریکا و کانادا و کشورهای دیگر بودند و اینجا وطن دوم آنها بود، فقط برای ریاست اینجا بودند و برای زندگی جای دیگری بودند و اشکال دولت آقای روحانی همین بود که خیلی از وزرا فقط میخواستند اینجا حکومت بکنند ولی زندگی و خانه آنها کشور دیگری است، زمستان که هوا آلوده میشد چه کسانی به سوئیس میرفتند؟ تابستان که هوا گرم میشد دو ماه هوای گرم را به آنجا میرفتند و مابقی هم در اینجا ریاست میکنند.
مگر رئیسجمهور حق ماموریت و اضافهکاری دارد؟ کدام رئیسجمهوری میگوید من بهشرطی رئیسجمهور میَشوم که حق ماموریت داشته باشم؟
* روحانی بالاترین حقوق بازنشستگی را در تاریخ کشور دارد
رهبر معظم انقلاب هنوز حکمی برای آقای روحانی نزده است؟ برای مردم عجیب است که چرا آقا تا حالا حکمی برای آقای روحانی نزده است...
سلیمی: من نشنیدم. برای مردم عجیب نیست، ایشان خسته نشده است، از اول انقلاب تا الان مسئولیت داشته و به همه هم فحش داده است، آقای روحانی از اول انقلاب مسئولیتهای حساس داشته است و به هم فحش داشته است که شما نگذاشتید و کشور را خراب کردید! درحالی که خودش کشور را خراب کرده است. بعد هم آقای روحانی با حقوق بسیار بالا بازنشسته شده است و طبق گزارشی که به من دادند آقای روحانی بالاترین حقوق بازنشستگی را در تاریخ کشور دارد میگیرد، سوال این است که چرا پروندهاش را از آنجا به اینجا انتقال دادند؟ چون تامین اجتماعی سقف داشت، سازمان بازنشستگی برای اعضای هیات علمی سقف نداشت، ایشان اولاً عضو هیات علمی مرکز تحقیقات خودشان میشود و آقایان خودشان، خودشان را عضو هیات علمی کردند و بعد هم گفتند ما عضو هیات علمی هستیم و بعد هم گفتند به این سبک مابهالتفاوت گرفتیم و این حق آقای روحانی بوده است و حق اضافهکاریها و ماموریتهایش را نگرفته است! مگر رئیسجمهور حق ماموریت و اضافهکاری دارد؟ متاسفانه نمیدانم چرا خبرنگاران روی این موضوعها کار نکرده اند؟ کدام رئیسجمهوری میگوید من بهشرطی رئیسجمهور میشوم که حق ماموریت داشته باشم؟
* نمایندگان حق ماموریت و اضافه کاری ندارند
ما در مورد نمایندگان حق ماموریت و اضافه کار نداریم، چون نماینده طبق قانون اساسی نماینده کل مملکت است، پس بنابراین هر جا برود جزء وظایف او است و رئیسجمهور هم همینطور است و من این را خلاف میدانم، یعنی این واریز را خلاف میدانم و سازمان بازرسی باید به این پرونده ورود کند و این مابهالتفاوت که سیصد و اندی بود و گفتند از کجا ریختند، بر چه اساسی بود؟ آیا این فرصت برای همه ملت فراهم است؟ آقای روحانی چرا برای خودش این فرصت را فراهم کرد؟ یک فرصتی برای خودش است که صندوق بازنشستگیاش را تغییر بدهد و مابهالتفاوت آن را به اسم حق ماموریت و غیره از جیب دولت بگیرد! براساس قانون اساسی آقای روحانی چنین حقی ندارد، چون او رئیسجمهور همه ملت بوده و قسم هم خورده است، در مورد نمایندگان اضافه کار و حق ماموریت داخلی به هیچوجه ندارد، رئیسجمهور و وزرا هم به طریق اولی است، آنها با مدیرکل و رئیس اداره فرق میکنند و نباید اضافه کار و حق ماموریت داشته باشند، کدام قانونی چنین حقی را به آقای روحانی داده بود؟ پرونده ایشان باید به سازمان تامین اجتماعی برگردد و سقف حقوق آنجا را بگیرد.
* داماد آقای «ن» در لواسان به سمت دریاچه، زمین دارد
یک نکته در مورد ملک جماران، الان شهرداری باید توضیح بدهد، در مورد لواسان هم گفته شده است داماد بعضی از آقایان زمینهایی را دارند -داماد آقای «ن»- اینها چیست و توضیح بدهند، چون به سمت دریاچه زمینهایی است و آقایان باید توضیح بدهند اینها را چطوری گرفتند؟ در مورد آقای روحانی هم آنجا یک جایی بود، یک ملکی در لواسان بود که جاده را آسفالت کردند، اینها باید توضیح داده شود که آیا برای مردم هم این فرصتها وجود دارد؟ تخلفات آنها یکی دو تا نیست و یک زنجیره بزرگ است.
سوال بعدی اینکه داماد آقای روحانی چون داماد او بود مدتی معاون وزیر شد، با کسی که او را به عنوان معاون وزیر انتخاب کرده، چه برخوردی شده است؟ و بعد وقتی با افکارعمومی روبرو شدند او را برداشتند، دختر خواهر آقای روحانی که فوقلیسانس خیاطی دارد و در کیش مسئولیت گرفت، حتماً میخواسته در آنجا خیاطخانۀ کیش را دائر کند! مسئولیت عمرانی به او دادند، چرا او را آنجا گذاشتند؟ چون مناطق آزاد حیاط خلوت آنها بوده است، چه کسانی در مناطق آزاد منصوب شدند و چقدر حقوق میگرفتند؟ انشاءالله هر کسی معاون رئیسجمهور در این حوزه و رئیس مناطق آزاد میشود اینها را مشخص کند که چه کسانی هستند؟ در شستا آقایی که قبلاً بودند چه کردند؟ این خطهای ویژه باید مسدود شود، مانند مرخصیهایی که الان به بعضی از زندانیان دادند.
* باید توضیح داده شود که چرا برخی زندانیان مرخصی بدون سقف دارند
چرا بعضی از زندانیان مرخصی کرونا گرفتند و هنوز برنگشتند؟
سلیمی: قوه قضائیه شروع خوبی دارد و آقای اژهای هم آدم جدیای است منتها این مساله حتماً باید توضیح داده شود که چرا این اتفاق افتاده است؟
*«حسین فریدون» به بهانه درمان در مرخصی است
حسین فریدون کجاست؟
سلیمی: گفتند برای درمان رفته است، بگویند مشکل او چه بوده و برای مردم توضیح داده شود و روشن شود، اینکه آقای اژهای به زندان میرود و مستقیم با زندانیان صحبت میکند، اینها کارهای ارزندهای است که دارد انجام میدهد باید این مسائل را هم برای مردم توضیح بدهند که این اقدامات شایسته قوه قضائیه تحتالشعاع این مسائل قرار نگیرد.
* تغییرات معنادار آیین نامه داخلی مجلس
اگر اجازه بدهید گریزی به کمیسیون تخصصی شما هم بزنیم؛ طرحهای کمیسیون آئیننامه وقتی در صحن میآید با بیمهری با آن برخورد میشود و برمیگردد؟
سلیمی: تمامش برنمیگردد، من خودم عضو کمیسیون آئیننامه هستم، بهنظرم دو طرح قوی داریم یکی طرح شفافیت و یکی هم نظارت، ما میخواهیم باب دوم آئیننامه را یک تغییر معناداری بدهیم و بعد هم نحوه رسیدگی به بودجه است، چون نحوه رسیدگی در بودجه جای اما و اگر دارد، ما واقعاً به بودجه رسیدگی نمیکنیم به احکام بودجه رسیدگی میکنیم، بودجه عدد و رقم است، ما اینها را آوردیم، دو سه بحث نظارت و شفافیت را دادیم و احتمالاً تا دو سه هفته دیگر بحث باب دوم و بحث بودجه را به کمیسیون میدهیم و امیدواریم صحن همراهی کند، چون دو سوم رای میخواهد و قبل از صحن یک جلسه باید در فراکسیون تشکیل بشود که توضیحات کافی داده شود، هم اینکه همه دوستان و روسای کمیسیونها دست به دست هم بدهند و آن مواردی که بهنظر باید اصلاح شود و روند کار مجلس طوری باشد که با همکاری این را پیش ببریم.
جداول بودجه به نظر مغفول میماند؛ هم جداول و هم ردیفها مغفول ماند.
سلیمی: یکسری جداول ۱۰ سال پیش حکم گرفتند، مشخص نیست چطور خرج میکنند؛ اصل بودجه همان جداول و ردیفها است که در صحن رسیدگی نمیشود، ما دنبال این هستیم که نحوه رسیدگی را تغییر بدهیم و سراغ بودجه برویم که همان جداول و ردیفها است.
کمیسیون آقای کوثری چه شد؟
سلیمی: به زودی مشخص میشود، امتیازش بالا است یعنی بهراحتی میتواند کمیسیون امنیت برود، از طرفی تعداد کمیسیون امنیت طبق قانون پر شده است، یکی از دلایلی که متوقف شده است همین است، ما چه کاری میتوانیم بکنیم که این مساله سامان پیدا بکند.
یکی از اعضای امنیت اول کمیسیون بهداشت است و سوابق او درمانی است، حالا در مجلس کمیسیون امنیت بود ولی در کمیسیون بهداشت خوب بود.
سلیمی: هر کسی امتیاز آورده و براساس امتیاز کمیسیون را تشکیل میدهند.
* بنا داریم کمیسیونها را شفاف کنیم
براساس مدرکتحصیلی نباید به کمیسیون بهداشت میرفت؟
سلیمی: امتیاز آورده است ما تابع امتیاز هستیم، مدارکی که ارائه کردند بالاخره امتیاز آورده و در جلسه مشترک روسای شعب و هیاترئیسه تصویب شده است.
یکبار سقف کمیسیون امنیت را باز کردید؟
سلیمی: سقف را آئیننامه، آئیننامه تغییر کرد، ما براساس آئیننامه عمل میکنیم و نمیشود خلاف آئیننامه عمل کرد.ما بنا داریم کمیسیونها را شفاف کنیم.
از توضیحات شما بسیار ممنونم.
سلیمی: من از هم شما ممنونم.