ترکیه مرزهای شرقی خود با ایران را مین‌روبی می‌کند

ترکیه اعلام کرده که قصد دارد صدها هزار قبضه مین کارگذاشته شده در مرز با ایران را پاکسازی کند.

به گزارش مشرق، ترکیه قصد دارد به عنوان بخشی از پروژه مشترک اتحادیه اروپا و برنامه توسعه سازمان ملل، بیش از ۸۰ هزار قبضه مین  واقع در مرزهای شرقی خود با ایران را پاکسازی کند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، پروژه پاکسازی مین‌های ضد نفر به مساحت ۴.۲ میلیون متر مربع زمین از روز چهارشنبه آغاز می‌شود. پروژه ۱۸.۶ میلیون یورویی (۲۱.۷ میلیون دلار) که توسط اتحادیه اروپا تامین شده و توسط سازمان ملل و مرکز عملیات مین گذاری ترکیه انجام شده است، منطقه نزدیک مرز ترکیه و ایران را پوشش می‌دهد.

این پروژه به دنبال تقویت اقتصاد محلی با اختصاص برخی از زمین‌های پاکسازی شده به کشاورزان و دامداران است.

«نیکلاس مایرلاندروت»، رئیس هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکیه  به همراه «اولریش راینر»، مدیر پروژه، از بخشی از این منطقه بازدید کرد.

مایر لندروت گفت: «حمایت اتحادیه اروپا از حذف مین‌ها  به ترکیه کمک می‌کند تا به تعهدات خود تحت "کنوانسیون اوتاوا" که ترکیه از سال ۲۰۰۴ عضو آن است و استفاده از مین‌های ضد نفر را ممنوع می‌کند، عمل کند.»

«مهمت زکی ارن» ژنرال ارتش ترکیه گفت: «ما از سال ۲۰۱۶ در عملیات مین روبی بشردوستانه با اتحادیه اروپا و برنامه توسعه ملل متحد با موفقیت همکاری می‌کنیم تا به ظرفیت نظارت و مدیریت مرزهای ترکیه کمک کنیم. اطمینان داریم که تلاش‌های ما برای از بین بردن خطرات ناشی ازمین‌ها باعث ایجاد محیطی امن‌تر برای مردم و تقویت اقتصاد محلی می‌شود.»

در حال حاضر ۱۷۵ پرسنل و ۱۶ سگ تشخیص مین در چهار استان ترکیه برای عملیات مین روبی کار می‌کنند. ترکیه استفاده از مین‌های زمینی ضد نفر توسط نیروهای مسلح ترکیه را در سال ۲۰۱۱ لغو کرد. یک آژانس پاکسازی مین که وظیفه کشف و خنثی سازی مین‌های کاشته شده در مناطق مرزی این کشور را بر عهده دارد، در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد.

ترکیه یکی از ۱۰ کشوری است که آلودگی مین ضد نفر زیادی دارد و شامل بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    28 22
    یک کاری می خواهد بکنه این نژادپرستان بدجور دنبال خاک کشورهای منطقه هستند
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      نه عزیز من قضیه سازمان مللی است. اینها چپ جهانخوار هستند و قصد دارند مرزها رو پاک کنند و از مینهای مرزی متنفرند. چون مین مرزی و دیوار مرزی موجب ایجاد ناسیونالیسم میشه. چپ‌ها بشدت از مین مرزی بیزارند. مثلا پروژه دیوار ترامپ در آمریکا بلافاصله به دست بایدن متوقف شده تا به وسیله نژاد مکزیکی حسابی خرابکاری کنند در نژاد سفید آمریکایی. درضمن سیاهپوست هم با کشتی از آفریقا وارد میکنند. اینها توله‌سگهای سازمان ملل هستند که ضد مین و دیوار اند.
  • آدریان دریا IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    14 15
    به جای این کارا و دم تکون دادن برا غرب بهتره در خصوص دولت های نژادپرست مغزروبی انجام بشه شاید ذهنش از لجنزار فتنه و ترور در منطقه خالی شه
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    5 8
    وظیفشه
  • پاسدار میهن IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    7 11
    هرجا سخن از مین‌روبی مرزیست، نام کثیف کمونیسم میدرخشد. - مرز بدون دیوار و مین اصلاً مرز نیست، پس ما باید دور کشور حصار و مین و دیوار بگذاریم تا از ایران عزیز و نژاده‌مان دفاع کنیم.
    • پاسدار اسلام IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      لعنت برنژاد پرست
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    16 13
    رابطه دوستی بین ایران و ترکیه قطعا بنفع منافع دو کشور است.
  • رسول TR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 6
    سلام دورود فقط در یک جمله این راه که میروی به ترکستان است به کشور خودش رو نابود می کنه و مردم خود رو آواره ویک کشور همسایه رو برای خود دوست نگاه نداشته از خدا می خواهم راه درست رو بهش نشان بدهد تا دیر نشده
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 1
    خودشان کاشتند، حالا هم خودشان جمع می کنند. نژادپرستی همیشه از این حماقتها دارد. نمونه اش دیوارهای حائل در اقصی نقاط دنیاست.
  • AT ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 1
    مین کاشتن شون برای چی بود که حالا دارند جمع شون میکنند؟
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 1
    دیوار کشید،احتیاج به مین نداره
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 1
    همیشه همینطوریه وقتی احساس ضعف دارند مین می کارند و وقتی توهم قدرت دارند مین ها را جمع می کنند در هر صورت برای ما فرق زیادی نمی کند الا اینکه بدانیم کسی احتمالا شراب خورده هوس حمله به ایران عزیزمان کرده و باید تا می شود آب سرد روی سرش ریخت و این شعر حافظ را در گوشش خواند:ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس