محصولات تراریخته

محصولات تراریخته، اصطلاحاً به محصولاتی گفته می‌شود که با دستکاری ژنتیکی در آزمایشگاه از حالت عادی خارج شده‌اند، برای مثال، انتقال ژن یک حیوان مقاوم به سرما به میوه گوجه‌ فرنگی، تحت شرایطی سبب مقاومت گوجه دستکاری شده (تراریخته) نسبت به سرما خواهد شد؛ یا انتقال یک ژن مقاوم نسبت به سم، یا انواع ژنهایی که خواص بیشمار دیگری را منتقل می‌کنند.

خطرناکترین مسئله درباره محصولات تراریخته، عدم‌ شناسایی و یا پنهان کردن عوارض، به‌ دلیل مقاصد سازمان ‌های تجاری و سیاسی جهان و احتمال بروز عوارض بسیار شدید و غیرقابل بازگشت طی طولانی مدت و در نسل های بعدی کشورهای هدف از جمله ایران است.

محصولات تراریخته چیست + اهمیت کنترل کیفیت مواد غذایی

محصولات تراریخته چیست

بخش عمده محصولات دستکاری شده ژنتیکی را در دنیا سویا، ذرت، پنبه و دانه کلزا تشکیل می‌دهند و اغلب روغن‌های سویا و ذرت موجود در بازار ایران نیز تراریخته هستند. روغن های آفتابگردان تراریخته نیستند البته به شرط اینکه با سایر روغن هایی که محصول گیاهان تراریخته هستند، مخلوط نشوند. بنابراین روغن های آفتابگردان موجود در بازار با برچسب غیر تراریخته مزیتی نسبت به بقیه روغن های آفتابگردان ندارند.  

گیاهان زراعی تراریخته به منظور تولید گیاهانی با کیفیت و عملکرد برتر و حل بسیاری از معضلات بخش کشاورزی از جمله مبارزه با علف های هرز، مقاومت به بیماری ‌ها، آفات‌، کاهش نیاز به استفاده از آفت کش‌ها توسعه یافته‌اند.

محصولات تراریخته چیست + اهمیت کنترل کیفیت مواد غذایی

اهمیت کنترل کیفیت مواد غذایی

آگاهی از ویژگی‌های شیمیایی و میکروبی مواد غذایی و آشامیدنی برای مصرف انسان و خوراک دام، طیور و آبزیان نه تنها ضامن سلامت مصرف کننده است، بلکه برای تولید کنندگان نیز لازم و ضروری است. همچنین نیاز به تامین سلامت جامعه از طریق انطباق اقلام خوراکی انسان و دام بوسیله آزمون‌ها و آنالیزهای آزمایشگاهی، باعث شده آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی جهت پوشش این خدمات تاسیس و توسط سازمان‌های ذیربط(سازمان ملی استاندارد و وزارت درمان و آموزش پزشکی کشور) تایید صلاحیت شوند.

بر همین اساس مجموعه آزمایشگاه‌های مرجعان خاتم (www.marjaangroup.com)  موفق به اخذ گواهینامه استاندارد از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و نیز تاییدیه آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو وزرات بهداشت گردیده است. بنابراین مرجعان خاتم شناخته شده ترین  آزمایشگاه همکار غذا و دارو و آزمایشگاه همکار استاندارد می‌باشد که به واسطه حضور کارشناسان مجرب و در اختیار داشتن دستگاه ‌های پیشرفته آزمایشگاهی و نیز تجربیات ارزنده، خدمات آزمایشگاهی را با دقت و صحت بالا و در کمترین زمان ممکن به متقاضیان و محققان عرضه می‌کند.

تراریخته یا غیر تراریخته چیست

سازمان بهداشت جهانی تراریخته را اینگونه تعریف می‌کند: "گیاهان، جانوران یا موجودات میکروسکوپی که ترکیب ژنتیکی آنهاDNA  به طریقی تغییر یافته که در طبیعت از راه جفتگیری یا نوترکیبی طبیعی اتفاق نمی‌افتد.

غیرتراریخته یا ارگانیک محصولاتی هستند که روند تولید آنها (کاشت، داشت و برداشت) کاملاً طبیعی بوده و در تولید یا پرورش آن‌ها هیچ نوع فرآیند شیمیایی به کار برده نمی‌شود.

یک محصول را زمانی می‌توان ارگانیک نامید که آب، خاک یا خود محصول به دور از آلودگی شیمیایی بوده و در روند تولید آن تمامی استانداردها رعایت شده و هیچ‌گونه ضرری برای انسان‌ و محیط‌ زیست نداشته باشد.

وقتی طی فرایندی یک یا چند ژن جدید به دلیل داشتن صفات مشخص با استفاده از فنون آزمایشگاهی به شکل مصنوعی به ژن های یک موجود زنده (ارگانیسم) اضافه میشود را ترانسژنیک یا تراریخته می گویند.

 محصولات تراریخته چیست + اهمیت کنترل کیفیت مواد غذایی

عوارض محصولات تراریخته

تولید محصولات تراریخته در حوزه کشاورزی و صنعت غذا عمدتاً به منظور تأمین نیاز غذایی افراد با توجه به روند رو به رشد جمعیت انجام می‌پذیرد.

گیاهان با هدف مقاومت به برخی آفات، مقاومت به تنش شوری، تولید نژاد بهتر، افزایش میزان برداشت در واحد سطح و بهبود کیفیت خوراکی دچار دستکاری ژنتیکی می‌شوند، به عنوان مثال یک ژن خارجی به وجود آورنده مقاومت مانند ژن نوعی باکتری مقاوم به حشره‌ای خاص به گیاهی مانند ذرت تزریق می‌شود که باعث ایجاد یک گیاه زراعی تراریخته یا تغییر یافته ژنتیکی مقاوم به آفات می‌شود.

موافقان کاشت و مصرف این محصولات معتقد هستند با کاهش منابع آبی و خشکسالی‌های پی در پی، افزایش جمعیت و بحران کمبود منابع غذایی می‌توان با تغییر در ژنوم گیاه آن را نسبت به کم آبی مقاوم ساخت و در نتیجه عملکرد و بازدهی محصول را افزایش داد و همچنین استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصول به دلیل مقاومت گیاه به آفات را به حداقل رساند.

 مخالفان مصرف محصولات تراریخته بر این باورند که محصولات تراریخته می‌توانند دارای عوارض و خطرات پیش‌بینی نشده‌ای بر سلامت انسان و محیط ‌زیست باشند و با استناد به ممنوعیت مصرف محصولات تراریخته برای گروه‌ های حساس مانند کودکان و زنان باردار در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته، مصرف این محصولات را بدون خطر ندانسته‌اند و معتقد هستند مصرف محصولات تراریخته یکی از دلایل مقاومت بدن نسبت به آنتی بیوتیک‌ها هستند، به علاوه آلرژی زا بودن و یا انتقال ژن و تغییرات نامطلوب روی سلول ها در بلند مدت از دیگر نگرانی های این محصولات هستند.

همچنین در بسیاری از کشورها بر روی موادغذایی تراریخته و دست‌کاری ‌شده‌ ژنتیکی برچسبی با عنوان GMO (Genetically Modified Organism) یا تراریخته یا تغییر ژنتیکی یافته درج می‌شود و مصرف‌کننده با آگاهی کامل اقدام به خرید و مصرف محصول می‌کند.

محصولات تراریخته چیست + اهمیت کنترل کیفیت مواد غذایی

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان یک شرکت خصوصی دانش‌بنیان است که بیش از ۲۰ سال از شروع فعالیت آن در حوزه سلامت مواد غذایی می‌گذرد. تمرکز خدمات مرجعان خاتم بر روی آموزش و تحقیقات مرتبط با خوراک انسان و دام است و این شرکت رسالت اصلی خود را مشارکت موثر در حفظ سلامت و بهداشت جامعه می‌داند که مهم‌ترین نتیجه این هدف، افزایش کیفیت زندگی و داشتن فرزندان سالم است.

در حال حاضر خدمات آزمایشگاهی مرجعان خاتم در سه شعبه آزمایشگاه تهران، آزمایشگاه خرمشهر و آزمایشگاه بندر امام خمینی ارائه می‌شود. در این آزمایشگاه‌ها که تاییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را هم در اختیار دارند، از طریق کارشناسان حرفه‌ای و دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی، خدمات گسترده‌ای ارائه می‌شود. خدماتی مثل آزمون‌های میکروبی، اندازه‌گیری فلزات سنگین، تعیین تراریختگی، آزمون‌های شیمی عمومی، اندازه‌گیری باقیمانده سموم دفع آفات نباتی، اندازه‌گیری مایکوتوکسین‌ها، آزمایش و آنالیز مواد غذایی، آزمایش‌های تخصصی بر روی انواع مواد غذایی مرتبط با انسان، خوراک دام و طیور و بسیاری خدمات دیگر.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس