کد خبر 1278253
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۷
سبزیجات

سبزی‌ های خوش‌ طعم و لذیذ مثل ریحان، شاهی، تربچه‌ های نقلی و نعنا همیشه پای ثابت سفره‌ های ایرانی بوده است. برای مثال سالاد شیرازی و کاهو در کنار انواع خورشت و پلو ترکیبی اشتهاآور و مغذی می‌سازد.

به گزارش مشرق، خوردن سبزیجات اهمیت فراوانی دارد؛ چراکه بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خواصی دارند که از بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و چاقی جلوگیری می‌کنند.

انسان روزانه باید ۲۰۰ گرم سبزیجات مصرف کند تا ویتامین‌ ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن تامین شود. به‌ عنوان‌ مثال ریحان و سبزیجات رنگی مثل گوجه‌ فرنگی و کلم قرمز سرشار از آنتی‌ اکسیدان هستند که از بروز سرطان پیشگیری می‌کنند.

چرا مصرف روزانه سبزیجات برای بدن ضروری است؟

مصرف روزانه ۲۰۰ گرم سبزیجات برای افراد بالغ ضروری است. سبزیجات منابعی سرشار از ویتامین‌ها، فیبر، آهن و مواد معدنی موردنیاز بدن هستند. در یک رژیم غذایی سالم علاوه بر پروتئین، باید میوه و سبزیجات هم به‌مقدار کافی مصرف کنید.

مصرف سبزیجات در تامین آب موردنیاز بدن نیز موثر است. چراکه بیشتر سبزیجات مانند کاهو و اسفناج از مقدار قابل‌توجهی آب تشکیل شده است.

بر اساس مطالعات گوناگونی که درمورد فواید این ماده مغذی انجام شده، مصرف سبزیجات از ابتلا به بیماری‌های قلبی، انواع سرطان، چاقی و پوکی‌استخوان پیشگیری می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، مصرف فیبر از بروز سرطان روده جلوگیری می‌کند. به‌دلیل اینکه فیبر توسط سیستم گوارش به‌سختی هضم می‌شود و همین مسئله موجب افزایش فعالیت روده‌ها شده و مدفوع و مواد مضر سریع‌تر از بدن خارج می‌شوند. علاوه بر این، مصرف سبزیجات میزان باکتری‌های مفید روده را نیز افزایش می‌دهد.

سالم‌ترین سبزیجات کدام است؟

در این بخش برخی از سالم‌ترین سبزیجات را به شما معرفی می‌کنیم.

اسفناج منبعی مغذی از ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگون از جمله ویتامین A، کلسیم، آنتی‌اکسیدان، ویتامین K و ویتامین C است. برگ‌های تیره‌رنگ اسفناج سرشار از آهن است و توصیه می‌شود که برای حفظ خواص آن، به‌صورت خام در اسموتی یا انواع سالاد مصرف کنید.

یک پیمانه اسفناج تنها ۷ کالری دارد و از مقدار زیادی آب تشکیل شده است. اگر دچار یبوست هستید یکی از گزینه‌های خوب برای بهبود این مشکل، مصرف اسفناج است. اگر معده درد دارید و نمی‌توانید از سبزیجات خام استفاده کنید، بهتر است که اسفناج را بپزید یا بخارپز کنید. کلسیم موجود در اسفناج برای تقویت استخوان‌ها مفید است.

گوجه‌ فرنگی به‌صورت خام و پخته مصرف می‌شود و در هر ۲ صورت حاوی مواد مغذی زیادی است.

گوجه‌ فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های لیکوپن، لوتئین و زاکسانتین است. لیکوپن و بتاکاروتن موجود در گوجه‌ فرنگی از سرطان پیشگیری می‌کنند و برای بینایی مفید هستند.

کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های K، C و B۶ است. این گیاه مغذی به دلیل اینکه حاوی ماده‌ای به نام سولفورافان است، به‌عنوان یک ضدسرطان قوی شناخته می‌شود. کلم بروکلی را می‌توانید به‌صورت پخته یا خام مصرف کنید. افرادی که مشکلات غده تیروئید دارند، بهتر است کمتر از این سبزی استفاده کنند.

فواید انواع سبزیجات

سبزیجاتی مثل هویج، ریحان، کاهو، جعفری و کلم فواید زیادی دارند که برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های گوناگون تجویز می‌شوند.

بهبود مشکلات قلبی، سرطان پروستات، حفظ زیبایی پوست و درمان چاقی از فواید سبزیجات برای بدن به شمار می‌رود. در این بخش برخی از مهم‌ترین خواص سبزیجات مختلف را برای شما توضیح می‌دهیم.

کاهو حاوی ویتامین‌های A، C، B۶ و E است و همچنین مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، منیزیوم، پتاسیم و فسفر در این گیاه وجود دارد. هر چه برگ‌های کاهو تیره‌تر باشد، میزان مواد مغذی در آن بیشتر است. سالاد کاهو گزینه مناسبی است که می‌توانید در کنار غذا سرو کنید.

هویج منبعی سرشار از ویتامین A است. برای تقویت بینایی توصیه می‌شود که روزانه یک عدد هویج میل کنید. هویج را می‌توانید خام مصرف کنید و اگر دچار معده درد می‌شوید، آن را پخته میل کنید. یک پیمانه هویج تقریبا ۰۵ کالری دارد. از طرفی مصرف هویج احتمال ابتلا به سرطان ریه و پروستات را کاهش می‌دهد.

کلم قرمز حاوی مقدار زیادی ویتامین C، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. مصرف روزانه این گیاه مغذی، احتمال ابتلا به مشکلات کبدی و قلبی را کم می‌کند. زیرا کلم قرمز در کاهش کلسترول خون موثر است.

کرفس و ساقه کرفس حاوی مواد مغذی گوناگونی مثل ویتامین‌های A، C، آهن، سدیم، کلسیم و گروه ویتامین‌های B است. کرفس را می‌توانید به‌صورت خام در سالاد و اسموتی و از کرفس پخته در انواع خورشت استفاده کنید. آب کرفس برای کاهش وزن موثر است؛ اما نباید به‌مقدار زیاد از آن میل کنید که دچار افت فشار شوید.

ریحان بنفش و سبز جزو جدانشدنی سبزی‌خوردن در سفره ایرانی‌ها است. این گیاه مغذی در کاهش التهاب در بدن و رفع مشکلات گوارشی مثل یبوست موثر است. ریحان حاوی آنتی‌اکسیدان است و از بروز سرطان پیشگیری می‌کند. همچنین در درمان افسردگی، بی‌خوابی، مشکلات عصبی، حالت تهوع و نفخ معده نیز تاثیرگذار است.

مصرف جعفری برای افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند، توصیه می‌شود. زیرا میزان اسیداوریک را در خون کاهش می‌دهد و به‌دلیل داشتن آهن، کلسیم و ویتامین C برای درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

تربچه‌های کوچک و قرمز و برگ‌های سبزرنگ آن‌ها در سبزی‌خوردن، برای افرادی که سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه دارند بسیار مفید است. تربچه سرشار از ویتامین C است و از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. همچنین برای درمان عفونت‌های ویروسی نیز مفید است.

نعنا گیاهی معطر است که در درمان آنفولانزا، مشکلات گوارشی مثل اسهال، حالت تهوع، نفخ معده و دل‌پیچه موثر است. عرق نعنا، نعنا خشک و نعنا تازه حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی هستند که برای بهبود سکسکه و مشکلات روحی و روانی تجویز می‌شوند.

فواید سبزیجات برای پوست

سبزیجات نه‌تنها برای بدن مفید هستند بلکه در جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی نیز کاربرد دارند. گاهی مصرف سبزیجات به‌تنهایی برای پاک‌سازی و تقویت پوست و ناخن استفاده می‌شود و در مواردی نیز می‌توان از آن‌ها ماسک‌هایی برای مراقبت پوست تهیه کرد. به‌عنوان‌مثال اسفناج به‌علت داشتن آنتی‌اکسیدان زیاد، گزینه خوبی برای پاک‌سازی پوست است.

گوجه‌فرنگی حاوی ماده‌ای به نام گلوبین است که برای رفع سوختگی و روشن شدن پوست از آن استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای ویتامین C در لوازم آرایشی، رفع لک‌های صورت است. می‌توانید با مصرف هویج خام یا آب هویج مقدار زیادی از این ویتامین را بدون استفاده از محصولات بهداشتی دریافت کنید.

فواید سبزیجات برای کودکان

اگر از دوران کودکی فرزندان خود را به مصرف میوه و سبزیجات عادت دهید، در بزرگسالی فرزندانی سالم‌تر خواهید داشت. با کم کردن مصرف تنقلات و شیرینی و استفاده بیشتر از سبزیجات، احتمال بروز چاقی و دیابت در کودکان کاهش می‌یابد.

مصرف سبزیجات موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود و از آن‌ها در برابر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی محافظت می‌کند.

علاوه بر این، برخلاف شیرینی‌ها و غذاهای نیمه‌آماده، میوه و سبزیجات سطح انرژی کودکان را بالا برده و از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند.

منبع: دکتر دکتر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس