کد خبر 1278569
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
جزئیاتی از کشف ماینرها در بورس تهران

یک مقام آگاه از کشف تعداد معدودی ماینر در بورس تهران خبر داد که البته گفت، درواقع این ماینرها به عنوان سرور، استفاده دو منظوره داشته است.

به گزارش مشرق، از روز چهارشنبه که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر کشف تعدادی ماینر در بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد، بعد از آن روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران این مسأله را رسما و قویاً تکذیب کرد و در عین حال گفت: از سال ۹۹ به خاطر کوچ نقدینگی از بورس به سمت رمزارزها و ایجاد بحران خروج نقدینگی این موضوع به عنوان پروژه تحقیقاتی پس از بررسی در کمیته‌های فرعی هیات مدیره و اخذ تاییدیه هیات مدیره وقت بورس تهران به عنوان نمایندگان سهامداران و کسب موافقت اصولی از وزارت صنعت مطرح و اجرای طرح محدود تحقیق و توسعه استخراج رمزارزه و محاسبه عینی ROI آنها توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفت و گزارش معاملات آتی این فعالیت بر روند اصلی بازار سرمایه کشور نهایی شد که این فعالیت تحقیقاتی و آزمایشی پس از مدت کوتاهی در همان سال متوقف شد.

در گفتگو با یک مقام آگاه و مسئول در سازمان بورس جزئیات را جویا شدیم که وی با تایید اینکه در روز چهارشنبه تعدادی از اعضای هیات مدیره بورس به سازمان بورس اوراق بهادار تهران احضار شده و از آنها در مورد کم و کیف قضیه سؤال شده است، گفت: واقعیت این است که تعداد ماینرها بسیار کم بوده به گونه‌ای که نمی‌توان به آن عنوان فارم ماینر اطلاق کرد، برای تشکیل یک فارم حداقل ۲۰۰ ماینر لازم است، در حالی که کشفیات بسیار کم بوده و تعداد اندکی هش‌ریت (نرخ هش یا هش ریت (HashRate)) بوده که در واقع بسیاری از سرورها در شرکت‌ها و ارگان‌ها از این دستگاه‌های هش‌ریت دارند که استفاده دوگانه هم برای ذخیره اطلاعات دارد و هم می‌توان از آن برای استخراج رمزارز استفاده کرد، اما واقعا این هش‌ریت‌ها فقط برای استخراج رمزارز نیست و تعداد آنها در شرکت بورس تهران بسیار ناچیز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه‌ها مربوط به دو سال قبل بوده است، گفت: البته این را هم بگویم عده‌ای می‌خواهند در شرایط تغییر و تحول مدیریتی در بورس و سازمان بورس این مسأله را عَلَم کنند تا به اهداف خود برسند و این دستگاه‌های کشف شده اختصاص به ماینیگ یا استخراج رمزارز ندارد. از طرفی این دستگاه‌ها طبق مصوبه هیات مدیره شرکت بورس برای مطالعات بوده است.

این مقام آگاه گفت: بر فرض از این دستگاه‌های هش‌ریت برای استخراج رمزارز استفاده شده باشد، به منظور تحقیقات و پژوهش بوده و قرار است اعضای هیات مدیره شرکت بورس روز شنبه ۱۰ مهرماه ادله خود و مصوبات مربوط به این دستگاه‌ها را به هیات مدیره سازمان بورس ارائه کنند.

وی گفت: البته در این مسأله برخی شیطنت‌ها از جانب برخی رسانه‌های مجازی و برخی از افراد نیز صورت گرفته است که باید منتظر باشیم تا اطلاعیه رسمی در این زمینه صادر شود.

همچنین در اطلاعیه‌ای که از سوی روابط عمومی سازمان بورس در پایگاه خبری بازار سرمایه سنا منتشر شده، آمده است؛ در رسیدگی‌های نظارت سازمان بورس اوراق بهادار تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، در ساختمان شرکت مزبور کشف و در ادامه بررسی مشخص شد فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده است و با توجه به اینکه چنین امری بدواً با اساسنامه و رسالت شرکت بورس همخوانی ندارد، موضوع به معاونت حقوقی سازمان بورس ارسال شده است.

در ادامه این اطلاعیه اعلام شده است؛ رسیدگی به این موضوع به طور فوق‌العاده در دستورکار کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس قرار گرفته و برای بررسی کم و کیف و ابعاد تخلف این موضوع مدیران بورس فرا خوانده شده‌اند. بدیهی است بعد از رسیدگی کامل و ارزیابی توضیحات و مستندات این امر که در حوزه داخلی شرکت بورس رقم خورده، نتایج رسیدگی و جزئیات امر و تصمیم سازمان بورس اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    33 0
    سه روز طول کشید تا این قصه ساخته و پرداخته شود و مدارک آن جعل شود. آیا این کند مغزان باید بازار بورس کشور را بچرخانند؟
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      1 0
      منکر فساددر بورس نباشید. اکثر مدیرانشان فاسدند
    • دیدگا IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 0
      فکر میکنید ماینر چیه؟ یه چیزی مثل تراکتور یا لودره؟ کجای کارید؟ نرم افزار نظارتی که معاملات بورس رو باید ثبت و کنترل میکرد رو پیچوندن! سرمایه های ملت رو غارت کردن و از بورس خارج کردن! فلان وزیر مملکت چند هزار میلیارد سود از بورس کسب کرد و خارج کرد و تو اروپا ملک و املاک خرید و از این چندهزار میلیارد تومن ها زیاده که کسی کاری به کارشون هم نداره! چند هزار میلیاردی که یه میلیاردش زندگی یه خانواده 5 نفره رو زیر و رو میکنه!!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 0
      سازمان بورس ناظرانی دارد که باحقوقی ها و دانه درشتها همکاری میکنند درجهت تضییع حقوق و سرمایه سهامداران خرد
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    26 0
    چقدر کثیف حیف کلمه کثیف واقعا مدعی خصوصی سازی با پول های مردم ببینید چه بلایی سرمردم آوردن
  • رامین IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    29 0
    باید توی پوست نجسشان کاه کنند . یکسال سرمایه مردم غارت کردند به بهانه فرسوده بودن سامانه های بورس دزدان عوضی در حال استخراج رمز ارز بودن و سامانه ها همه هنگ !!!
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    21 0
    سازمان بورس به یک خانه تکانی اساسی نیاز داره.
  • مجید IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    22 0
    استفاده از ماینر به عنوان سرور؟ نگید این حرفها رو که مرغ پرکنده داخل دیگ هم خنده اش میگیره از توجیهاتتون.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      1 0
      نود درصد مردم فرق ماینر و سرور نمیدونن ، اگه میگفتن استفاده دو منظوره داشته بجای چای ساز هم استفاده میکردیم مردم باور میکنن...
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    11 1
    دزدهای سر گردنه باید پیش سازمان بورس درس بگیرن اینها پول مردم رو به بهانه بورس گرفتن تا خودشون برن رمز ارز بخرن و استخراج کنن و مردم رو بدبخت کنن خدا لعنتشون کنه
  • سیدامیر IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    12 1
    ترسم ازاینکه که حسن اقا بقال هم تو تابستون که مردم داشتن از کمبود برق و راه حل های ان نظریه پردازی میکردن تو زیر زمین پاستور رمز ارز تولید میکرده و زیر باد کولر گازی های کره ای به ریش ملت میخندیده. پاستور نشینا یک سر به زیر زمین بزنید که شش ماه بعد تو پاچه شما نره . اقای ازه ای عزیز شما هم ایضا زیر زمین رو چک کنید.
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    12 0
    ظاهرا ایران خودرو یکی از سالنهایش را رسما محل استخراج کرده و لازمه مردم تحقیق کنند در این خصوص. دامداری و مرغداریهای اطراف تهران هم ظاهرا در این زمینه فعال هستند
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    10 1
    قیمت ۹۵ درصد نمادها در حد سال ۹۸ است و انگار رشد قیمت نداشتند و پول سهامدار را چاپیدند و معلوم نیست خارج بردند یا رمز ارز و ماینر خریدند. انگار مثل نروژ و المان و ژاپن با تورم منفی مواجه هستیم. ۶۰ درصد هم سهامداران در ضرر اند از سال ۹۸.
  • زنجانی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    بودن این ماینرها در سازمان بورس یعنی تولید شراب در زیرزمین مسجد وفروش دخانیات در بوفه بیمارستان
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    ماله‌کشی در حد تیم‌ملی، به طرف گفتن چرا مشروب خوردی؟! گفت یه استکان بیشتر نبود.
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    منبع اگاه یعنی انتشار دروغ رسمی. گوش ما مخملی است؟!
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    مشرق! نخندون ما رو ...
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    سرمایه های این ملت بخت برگشته رو برگردونید. اصلشو برگردونید، معاملات پارسال رو کلش رو باطل کنید، سود هم پیشکش... لااقل گناهتون رو جبران کنید. تعویض رییس و مدیرعامل که در حکم پالون عوض کردنِ ... هست. باید برای جبران یه کار عملی که سودش به مردم برسه، انجام بشه، نه بازی صوری با شاخص و ادامه ریزش ها....
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    ماینرا برای تصفیه هوا بوده نه کار دیگه ای .ما هم که گوشامون درازه
  • ايراني IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    زندگي زيباست و كوتاه اجازه دهيد ما زندگي كنيم نه براي زنده ماندن تلاش كنيم
  • عبدالله IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    iهمینها نبودند که عروسک خیمه شب بازی روحانی شدند و اون بلا رو سر مردم آوردند؟ بورس باید شخم زده بشه و دوباره با متخصصین متعهد کاشته بشه!! ماینر و سرور!!!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    دقیقا توی این کشور همیشه در این مطالب ماست مالی کردن فجایع مالی و اقتصادی ۲ چیز به وفور دیده میشود نادان فرض کردن ملت دشمن فرضی که همیشه در کمین هست تا یه بلوایی را علم کند اینطور نیست ملت هر کدامشان دارای سطح بالایی از درک سیاسی و اقتصادی هستند پس با مردم درست صحبت کنید . ۳۷۷۴
  • محمد IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    یک فرمول ساده برای اینکه بفهمیم چه کسانی ناپا‌ک کثیف و اختلاسگر هستند سری به لواسان و کردان و شاندیز و طرقبه و شیرگاه رامسر بزنید هرمالک کاخی یک اختلاسگر است که قوه قضاییه خوب می شناسدشان حجت الاسلام اژه ای سی سال است در این قوه مسئولیت دارد طبزی و رعیت و غسال که کاخ می بخشد لطفش شامل حال هرکسی نمی شود طبری و رعیت و عسال ریشه دوانده اند چون دوستان بزرگی دارند اختلاس خشک نمی شود مگر به احرلی عدالت
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    سلام همچین میکند تحقیقات انگار بورس دانشگاه بوده لازم نیست شما تحقیق کنید طرح تون می‌دادید شرکت دانش بنیان یا یه دانشگاه تا براتون تحقیق کند حالا بفرمایید حاصل تحقیق کند میلیاردلار پول بوده باهم قسط کنید ختم به خیر بشد تا یاد بگیرید تنهاخوری نکنید سهام دارد بدبخت ورشکسته روانی شند
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    این فساد کاملا سازمان یافته وسیستمی بوده واز بالا هدایت شده است وخواهد سد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس