وزارت بهداشت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۷ پزشک در ایران داریم/ افزایش تعداد پزشکان تا ۴ سال آینده

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: بر اساس اطلاعات کنونی، در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۷.۱ پزشک داریم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴، این عدد به بالای ۱۸ می‌رسد.

به گزارش مشرق، ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره کمبود پزشک و پایین بودن میزان دسترسی مردم به خدمات درمانی در کشور، عنوان کرد: پایه و اساس برخی اظهار نظرهای مطرح شده درباره کمبود پزشک، صحیح نیست و اینکه گفته می‌شود اکنون در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۱.۱ پزشک وجود دارد، اشتباه است.

وی افزود: گزارشی در سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت برای سال ۲۰۱۸ آمده است که در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۵.۹ پزشک وجود دارد؛ همچنین اعلام شده است که به ازای هر ۱۰ هزار نفر در عراق ۷ پزشک، در ترکیه ۱۸ پزشک، در سوریه حدود ۱۲.۸ پزشک و در افغانستان ۲.۸ پزشک وجود دارد.

به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۷.۱ پزشک در ایران داریم

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد:  براساس اطلاعات کنونی، در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۷.۱ پزشک داریم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴، این عدد به بالای ۱۸ خواهد رسید که تقریبا نزدیک به مطلوب است.

باقری فرد گفت:  طرح این موضوع که تعداد پزشکان کشورهایی همچون سوریه و عراق از ما بیشتر است، صحیح نیست و کاملا با آمارهای WHO متفاوت است.

وی به چگونگی ارائه آمار تعداد پزشکان از سوی سازمان جهانی بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: آمارها را کشورها به  WHO می‌دهند و آنها بررسی دیگری ندارند؛ برخی از آنها اسامی بهورز و طب سنتی‌های خود را هم که به عنوان مثال در چین پنج سال درس می‌خوانند، به عنوان پزشک معرفی می‌کنند و این در حالی است که ما این کار را نمی‌کنیم و آنهایی پزشک قلمداد می‌شوند که همه دروس ارائه شده را گذرانده و هفت سال را طی کرده باشند.

وی افزود: این موضوع هم عاملی شده که آمار برخی کشورها زیاد ثبت شده است اما در واقع آماردهی آنها صحیح نبوده و افراد با تحصیلات کم را هم که در امور پزشکی فعالیت دارند به عنوان پزشک معرفی می‌کنند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون آمار، نشان‌دهنده افزایش تعداد پزشکان در کشور است، اظهار کرد: در سال جاری، ۴ هزار فارغ‌التحصیل گروه‌های پزشکی داشتیم درحالی که امسال سنجش، ۸ هزار نفر را به ما معرفی کرده است، یعنی هفت سال پیش ۴ هزار دانشجو گرفتیم و امسال این تعداد به ۸ هزار  رسیده که نشان‌دهنده رشد است.

باقری فرد در پایان با اشاره به اینکه براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در کشورهایی که به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۰ پزشک وجود دارد، شرایط خوب است، تصریح کرد: اکنون ۴۵ درصد کشورهای جهان به ازای هر ۱۰ هزار نفر کمتر از ۱۰ پزشک دارند.

پیش از این علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل کمبود پزشک در ایران و درخواست از وزیر بهداشت برای افزایش تعداد دانشجویان تعهدی گفته بود: "در حالی که مردم بسیاری از مناطق کشور به‌ویژه مناطق محروم از کمبود پزشک به‌ویژه پزشک متخصص رنج می‌برند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سال‌های گذشته در اقدامی برخلاف قانون، سهمیه قانونی این مناطق را در پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی به صورت تعهدی نادیده گرفته است. سرانه پزشک در کشور هم‌اکنون ۱۱.۷ به ازای ۱۰ هزار نفر، معادل یک‌چهارم سرانه پزشک کشورهای اروپایی است. از همین تعداد کم نیز تعداد زیادی در تهران و مراکز استان‌ها مستقر هستند به‌گونه‌ای که سرانه پزشک در تهران با ۱۱ درصد جمعیت حدود ۱۰ برابر سرانه پزشک نیمی از جمعیت کشور است."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ساکت IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    4 3
    پزشکان ترتبیت شده در دانشگاه آزاد و دانشگاه های درپیت خارجی بلای جان این مردم مظلوم خواهند شد در ده سال آینده به طوری که دوباره از هندوستان پزشک وارد کشور خواهد شد. همین الانشم برادرم یه مشکلی براش پیش اومده بود نزدیک 5 دکتر جوان کاری نتوستن بکنن، اما یک دکتر مسن و حاذق با اولین ویزیت و نسخه شون مشکل کامل برطرف ش.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    11 1
    پزشک متخصص باید رشد کنه. اونم نه 1 درصد و 2 درصد. باید حداقل بسرعت به 2 برابر برسه. الان مردم چقدر باید درگیر یک پزشک متخصص باشن و با تخلفاتش هم چندان نتونن برخورد کنن؟ چرا باید تو مطبش انقدر وقت مردم تلف بشه و پول های عجیب بگیرن؟
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    13 1
    باید تعدادپزشک به تعداد جمعیت کشور را با کشورهای اروپایی مقایسه کنید چرا با کشورهای فلک زده مقایسه میکنید وقتی صحبت آمار امکانات پزشکی میشود خود را با اروپا و سایر کشورهای پیشرفته مقایسه میکنید ولی در این مورد که افزایش پزشک به ضررتان است خودتان را با عراق و افغانستان مقایسه میکنید امکانات بیمارستانی کشور توان و ظرفیت جذب 50 هزار دانشجوی پزشکی در سال را دارد ولی شما از ترس کسادی بازار خودتان آنرا محدود کرده اید مرم شما را بخاطر اعمال این محدودیت نفرین میکنند چون پولدارها در روسیه و ترکیه بچه های بی مغز خود را با پول دکتر میکنند و بچه های فقرا علیرغم هوش بالا این آرزو را به گور میبرند.
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      0 4
      سواد پزشکانی اروپایی به شدت پایینه بعضاً حتی از روی گوگل نگاه میکنن و نسخه تجویز میکنن! یه بنده خدا تو الان زندگی می‌کنه یبوست گرفته بود رفته بود دکتر،دکتر هم به جای اینکه بگه اینارو بخور اینارو نخور یا فلان تحرک رو داشته باش بهش گفته بود زور بزن بعدا خوب میشی! در حالی فشار زیادی به روده وارد کردن بسیار خطرناکه
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 8
    مدیران مثل همیشه پرت وپلا میگن پزشکان عمومی الان بعدازمطب زدن نمیتونن مخارج معمولی یک زندگی راتامین کنند دوباره باافزایش ظرفیت وضع رابدتر نکنید اخه چه زمانی میخواهید تصمیم عاقلانه بگیربد
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      8 0
      یه پزشک تو بیمارستان حداقل 20 میلیون میگره. دو شیفت باشه میرسه به چهل الی پنجاه میلیون
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 6
    از یارانه هر ایرانی ماهیانه هزار تومان بردارید و به پزشکان کمک کنید
  • DE ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    3 1
    به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۷ پزشک در ایران داریم/ عجب تازه متوجه شدم چرا اینطوریه .رفتم پیش دکتر گفتم سرم درد میکنه گفت دستمال ببند خوب میشی گفتم زانوهام هم درد میکنه گفت نفر بعدی . اِ آقای دکتر...برو نوبت بگیر برا زانوهات 6 ماه دیگه بیا. نفر بعدی .... /نوار نقاله بگذارن داخل مطبشون یا نسخه ها را از قبل بنویسند تقسیم کنند بین مریض ها بهتره .
  • مهران IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    زیاد کن تعداد بیسوادارو هی زیاد کن کیفیت که اصلا مهم نیست کمیت مهمه هر چی پیش اومد خوشامد دیگه بعد واسه یه مرض هزار جا در به دربدر شدن مردم کسی حق اعتراض نداره زمان همه چی رو ثابت می کنه همین الانشم با رتبه های نه چندان جالب دارن قبول میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس