کد خبر 1280834
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
معتمدیان

استاندار خراسان رضوی به افغانستان سفر کرد.

به گزارش مشرق، محمدصادق معتمدیان  با همراهی معاون امور عمرانی استانداری و فرماندار تایباد به افغانستان با مقام‌های طالبان در شهرهای هرات و کابل ملاقات کرد.

وی به منظور ارزیابی وضعیت، نیازهای عمومی مردم کشور همسایه افغانستان و برنامه‌ریزی کمک‌های جمهوری اسلامی ایران، در سفری یک روزه به آن کشور با مسوولان افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

 فیلمی کوتاه از این سفر و نشست گفتگوی استاندار با "مولوی عبدالقیوم روحانی" والی منصوب طالبان در استان هرات افغانستان منتشر کرد که طی آن معتمدیان هدف این سفر را بررسی وضعیت امور بازرگانی، مبادلات تجاری و شرایط  موجود در افغانستان اعلام نمود.

استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین در این سفر نیازهای مردم عزیز افغانستان و ارائه کمک‌های لازم مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: برنامه‌ریزی به منظور بکارگیری متقابل ظرفیت‌های دو کشور در میان‌مدت و کوتاه‌مدت دیگر موضوع گفتگو با مقامات افغانستان در جریان این سفر بود.

معتمدیان گفت: بر این اساس مقرر شد با توجه به مشکلات و شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا در افغانستان به ویژه در مناطق هم مرز با خراسان رضوی، محموله‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران شامل کپسول‌های اکسیژن، ماسک طبی صورت و دیگر ملزومات مورد نیاز تقدیم ملت افغانستان شود.

والی هرات نیز به سال‌ها حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره و بیان کرد: ما و شما یک دشمن مشترک داشتیم که به یاری خداوند شکست خورد لذا در شکست و فرار دشمن د بعضی مشترکات داشتیم.

مولوی عبدالقیوم روحانی افزود: همانطور که نیاز بود دشمن مشترک را شکست دهیم، نیاز است اهداف مشترک ایارن و افغانستان را حفظ کرده و امور همجواری را مد نظر قرار دهیم.

وی به شرایط تحمیلی به مردم افغانستان ناشی از ۴۰ سال جنگ و درگیری در آن کشور نیز اشاره و بیان کرد: از کشورهای همجوار به خصوص جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم در حد توان خود با مردم افغانستان

والی هرات نیز گفت: ما و شما یک دشمن مشترک داشتیم که به یاری خداوند شکست خورد، ما در قسمت شکست و فرار دشمن خود بعضی مشترکات داشتیم.

مولوی عبدالقیوم روحانی افزود: همانطور که نیاز بود دشمن مشترک خودرا شکست دهیم، همین طور نیاز است اهداف مشترکی را که داریم حفظ کرده و مسایل همجواری را مد نظر قراردهیم.

وی همچنین به وضعیت تحمیلی به مردم افغانستان بخاطر تداوم ۴۰ سال جنگ و درگیری در آن کشور نیز اشاره و بیان کرد: از کشورهای همجوار به خصوص جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم در حد توان خود همکاری لازم را برای کمک به مردم افغانستان انجام دهند.

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. سه شهرستان " تربت‌جام، تایباد و خواف" استان خراسان رضوی با افغانستان هم مرز هستند.

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور واقع در حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان و ۵۰ درصد صادرات آن به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی و عمده بازرگانان فعال در آن کشورها خراسانی هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کارشناس سیاسی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    الان زمان آن است تا دلارهای سرگردان در افغانستان را با صادرات جمع کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس