نزاع انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر ایرلند شمالی بالا گرفت

دولت انگلیس هشدار داد که در صورت مخالفت اتحادیه اروپا با اصلاح کاستی‌های توافقنامه برگزیت در رابطه با ایرلند شمالی، ساز و کار محافظت از این منطقه را در چارچوب ماده ۱۶ فعال می‌کند.

به گزارش مشرق، «دیوید فراست» معاون نخست وزیر انگلیس در امور برگزیت روز دوشنبه با ایراد سخنانی در اجلاس سالانه حزب حاکم محافظه کار در شهر منچستر تصریح کرد که توافقنامه برگزیت زودتر از آنچه پیش بینی می‌شد در حال فروپاشی است. وی ادعا کرد که اصلاحات مد نظر دولت مشکلات مرزی بین انگلیس و ایرلند شمالی را بر طرف می‌کند.

فراست مهلتی را درباره فعال کردن ماده ۱۶ پروتکل ایرلند شمالی تعیین نکرد اما رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که او ممکن است ماه آینده دست به چنین اقدامی تنش زایی بزند.

اتحادیه اروپا فعال کردن این ماده را سودمند نمی‌داند و هشدار داده که به اقدام احتمالی لندن در این زمینه، با در نظر گرفتن تمام گزینه‌ها پاسخ مناسب خواهد داد. اما معاون نخست وزیر انگلیس امروز اعلام کرد که اگر دو طرف به توافق نرسند، برای حفظ کشور، تمامیت ارضی و روند صلح بین دو ایرلند ماده ۱۶ را فعال می‌کند.  وی بر همین اساس خواستار آغاز فوری مذاکرات فشرده با اتحادیه اروپا شد و هشدار داد که تاب‌آوری انگلیس طولانی نخواهد بود.

انگلیس پس از ترک اتحادیه اروپا و بازار واحد این منطقه، برای ارسال کالا به ایرلند شمالی که بخشی از قلمرو این کشور به شمار می‌رود ولی تابع قوانین تجاری اتحادیه اروپاست، با مشکل جدی مواجه شده و چندین بار درخواست گفت‌وگو با طرف اروپایی را مطرح کرده است.

اتحادیه اروپا تاکید دارد که حاضر به گفت‌وگو بر سر توافقی که با حسن نیت بین دو طرف امضاء شد نیست و توصیه کرده که دولت لندن به جای استفاده از زبان تهدید، به دنبال راه حل باشد. دنیل فری یک سخنگوی کمیسیون اروپا امروز به خبرنگاران در بروکسل گفت: ما به طور فشرده در تلاش هستیم تا برای برخی از مشکلاتی که مردم ایرلند شمالی با آن مواجه هستند هرچه سریع‌تر راه حل پیدا کنیم.  

اما معاون نخست وزیر انگلیس امروز بیان داشت که لندن به جای پروتکل ایرلند شمالی، پیشنهاد به گفته او بهتری را مد نظر دارد که هم مرز تجاری بین این منطقه و انگلیس را برطرف و هم از پیمان صلح دو ایرلند محافظت کند.

فراست گفت: ما در آن پائیز سخت سال ۲۰۱۹ درباره پروتکل ایرلند شمالی توافق کردیم. می‌دانستیم که داریم ریسک می‌کنیم و به همین خاطر از همان ابتدا نگران اجرای درست پروتکل بودیم. اما اکنون اوضاع نشان می‌دهد که ما درست حدس می‌زدیم و توافق صورت گرفته زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد درحال فروپاشی است.

ماده ۱۶ یا پروتکل مرز زمینی با اتحادیه اروپا، به دوطرف اجازه می دهد در صورت بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی به طور موقت مرز دو ایرلند را بسته یا مقررات عبور مرور مرزی برقرار کنند. اتحادیه اروپا هم بهمن ماه سال گذشته تشدید بحران واکسن کرونا تهدید به استفاده از ماده ۱۶ کرده بود.  تهدید برای فعال کردن این پروتکل اضطراری نشان دهنده عمق اختلاف های کنونی و سوء تفاهم ریشه دار بین دو طرف است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس