جنگنده اف-۱۶

منابع آگاه می‌گویند ترکیه رسماً از آمریکا خواسته که جهت نوسازی ناوگان هوایی ارتش خود، چهل فروند جنگنده اف-۱۶ و تجهیزات نوسازی به این کشور بفروشد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، منابع مطلع بامداد جمعه خبر دادند ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶» و حدود ۸۰ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی خود را از آمریکا شده است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» گفتند: «این معامله چند میلیارد دلاری، فعلا در مسیر فرایند فروش تجهیزات نظامی خارجی آمریکا است و منوط به تأیید وزارت خارجه و کنگره این کشور می‌باشد که می‌تواند این معامله را مسدود کند».

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این‌باره توضیح داد: «از نظر سیاسی، وزارت خارجه در مورد فروش یا انتقال تجهیزات نظامی پیشنهادی تا زمانی که به طور رسمی به کنگره اعلام نشده باشد، اظهارنظر نمی کند».

 سفارت ترکیه در واشنگتن اما از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد.

پیشتر آنکارا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده «اف-۳۵» سفارش داده بود که قرار بود توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شود، اما در سال ۲۰۱۹پس از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی «اس-۴۰۰»، واشنگتن ترکیه را از این قرارداد کنار گذاشت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چند روز پیش از آمریکا خواسته بعد از کنار گذاشتن آنکارا از پروژه ساخت جنگنده اف‌-۳۵ مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار پول کشورش را برگرداند.

واشنگتن در ماه دسامبر تحریم‌هایی را علیه آژانس تدارکات نظامی ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه تحت کاتسا وضع کرد . «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه  و سه مقام دیگر هدف تحریم ها قرار گرفتند که شامل ممنوعیت کلیه مجوزهای صادرات و مجوزهای صادراتی ایالات متحده به  ترکیه و همچنین توقف دارایی‌ها و محدودیت‌های صدور روادید برای دمیر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • علی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    3 3
    چه طوره که میگن مونتاژ اف۱۶ داره
    • TR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      15 7
      ترکیه جنگنده اف 16 بلوک 40 و 30 رو منتاژ می کنه جنگنده ای که ترکیه از امریکا می خواد بلوک 70 است
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      15 3
      قطعات بدنه و بعضی سیستمها رو می سازه.موتور و رادار و بقیه چیزها از امریکا میاد.
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      2 15
      انتقال جنگنده های کوتاهبرد از آمریکا به کشورهای دور دست نیاز به چندین سوختگیری هوایی دارد و همراه با دسته پروازی نیاز به همراهی چند فروند هواپیمای سوخترسان و تیم کارشناسی پرتعداد از نفرات تعمیرات و نگهداری دارد که بسیار پر هزینه است. به خاطر همین آمریکایی ها خط مونتاژ منطقه ای در جاهای مختلف دنیا درست میکنند خط مونتاژ در ترکیه متعلق به خود شرکت جنرال دینامیکز بود (البته الان امتیاز ساخت به شرکت لاکهید فروخته شده) و هیچ ربطی به ترکیه نداشت. ترکیه حتی قطعات یدکی اف 16 را هم نمی تواند بسازد.
    • واقعیت NL ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      7 3
      واقعیت این هست که عمر خدمتی اف شانزده های ترکیه به سر رسیده و شرکت سازنده اعلام کرده دیگر از انها پشتیبانی قطعاتی و تعمیراتی نمیکند نو ترین انها 30 سال سن داره بعضی از انها همان اف 16 های لغو قرارداد ایران است که به اسرائیل و ترکیه تحویل شد که 40 سال سن دارند این قرار داد هم برای تامین قطعات ناوگان است
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    9 1
    وضعیت هوایی ما هم خوب نیست . نه خریدی و نه ساخت تیراژ بالا .
    • بهزاد AZ ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      11 11
      بهترین گزینه مشارکت در جنگنده tfx ترکیه است. جنگنده های تحویلی ایران از محل سود فروشهای آینده جنگنده تامین میشه و تقریبا ایران میتونه رایگان صاحب صدها جنگنده نسل پنج بشه. قبل از اینکه مالزی و پاکستان و امارات و ... مشارکت کنن ایران باید بزرگترین سهم رو بدست بیاره
    • اردوغان DE ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      33 2
      اردوغان در ترکیه داره جنگده نسل 5 خودش را تا سال 2023 رو نمایی میکنه اقا اروغان ساعت ها برا اختراعات خودش وقت صرف میکنه میریم از اردوغان خرید می کنیم این اف 16 ها رو هم میخواد بگذاره دکوری اتاقش ست بشه
    • افشین IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 4
      جناب اردوغان شما تا همون سالی که میخواهید نسل پنج تولید کنید اگه می تونید موتور پهپاد بسازید که اويزون بقیه نباشید. یا بیاید تا ما بهتون موتور وانکل و توربو پراپ چمروش بدیم تا اینقدر غربیها تحقيرتون نکنند. همون محورهایی رو میگم که در نمایشگاه آنکارا محو تماشا شده بودید و فک مبارکتون داشت کف سالن رو تی میکشید
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    9 22
    ترکیه هم شده آشغال خر آمریکا. هی دنبال اف ۳۵ و اف ۱۶ هست. بابا چشمات رو باز کن. جنگنده فوق پیشرفته قاهر ۳۱۳ با تکنولوژی لبه کوانتوم توی همسایگیت به نصف قیمت جهانی داره تولید میشه. اصلا نمیخوای کوثر ببر که نسل ۴.۵ هست
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      24 5
      قاهر ببر کوثر بخر !!!بخدا اسباب خنده اید اف ۵ آمریکارو رنگ کردید دو تا آیینه وصل کردید گذاشتید قاهر اونم کوانتومی چ غلطا!! شما این جت رو داشتید الان نسل مسلمان رو بریده بودید خدا شما رو میشناسه که درگیرتون کرده !!
    • TR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      29 6
      بهترین جنگنده جمهوری تهران اف 14 امریکایی است سالهاست به جنگنده قدیمی امریکایی افتخار می کنید
    • افشین IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 6
      جناب پانترک متوهمي که با پرچم جمهوری جعلی آنکارا اومدی. اولا جمهوری اسلامی ایران. دوما نیروی هوایی ترکیه بهترین جنگندهداي که داره جنگنده بلاک ۳۰ هست و الباقی اف ۱۶ هاش بلاک ۱۰ و ۱۵ هست و تعدادی اف ۴ که اربابش اسرائیل براش ارتقا داده . هیچکدام از این جنگنده ها در مقابل اف ۱۴ که یک جنگنده تخصصی هستند در رهگیری هنوز هم هیچ حرفی برای گفتن ندارند. نه در مقابل تامکت و نه در مقابل فونیکس و فکور. البته دکترین دفاعی ما بر پایه جنگنده استوار نیست . چیزی داریم که نه جنگنده ميزاره و نه پایگاه.و نه باند فرود. از اربابان يانکيتون بپرس تا از تجربه عین السد که شد جسد یاد کنند.
  • TR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    21 13
    ترکیه اف 16بلوک 70 رو می خواد جمهوری تهران نیرو هوایی فرسوده ای داره همین الان هم توان مقابله با نیرو هوایی ترکیه رو نداره اگه ترکیه اف بلوک 70 رو بخره نیرو هوایی قدرتمتدتری خواهد داشت تا سال 2030 هم جنگنده ملی ترکیه اماده میشه دیگه حتی ارباب شما روسیه هم نمیتونه شما رو نجات بده
    • علی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      10 11
      انتظار بکش تا بسازه آرزو بر جوان عیب نیست
    • بهزاد AZ ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      16 3
      قبل از شروع سال ۱۴۰۲ جنگنده رو خواهیم دید. همزمان پروتوتیپ جنگنده های بدون سرنشین mius هم معرفی خواهند شد.
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      6 15
      اون جنگنده به اصطلاح ملی در واقع جنگنده K-fx کره جنوبی است که ترکیه قرار است بخرد و مونتاژ کند. خودت برو t-fx ترکیه و K-fx کره جنوبی را مقایسه کن تا متوجه شوی ترکیه سازنده هیچ چیز نیست.
    • سعید IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      3 2
      دوست عزیز در لینک زیر دو نفر به سوالی مشابه سوال شما جواب دادن که چرا جنگنده های آینده TFX ترکیه و AMCA هند و همینطور KFX کره جنوبی شبه به هم بوده و در نهایت شبیه به F22 و F 35 می باشند. دلیل اصلی اوپتیمایز و بهینه بودن پروتوتایپ ها و پلتفرم های امروزی یعنی ملزم به همچین طرحی داشتن برای یک جنگنده نسل پنج هستش. مثل شبیه بودن موبایل های امروزی به هم و یا ماشین های F1 به هم می باشد. https://www.quora.com/Why-are-the-Turkish-TFX-Indian-AMCA-and-Korean-KFX-so-similar-to-each-other-and-all-in-turn-similar-to-the-F-22-and-F-35
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 3
      ناشناس 12:4موبایل با جنگنده خیلی فرق میکند. این شباهت ها اتفاقی نیست .خود کره جنوبی هم سازنده نیست و طرح را از آمریکا خریده است. ضمن اینکه ترکیه اکثر جنگ افزارهایی را که ادعا میکند ساخته در واقع از کره جنوبی میخرد. هواپیمای هورجت در واقع تی 50 کره جنوبی است هواپیماهای ملخی آموزشی هورکوش در واقع kt_1 کره جنوبی است. تانک های آلتای در واقع بلک پنتر کره جنوبی است. توپ های خودکششی فیرتینا در واقع K-9 کره جنوبی است و .....
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    9 2
    ترکیه خودش زیاد از جنگنده پرهزینه اف سیوپنج ناراضی بود و برا همین بهانه اس 400 پیش کشید
    • بهزاد AZ ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      10 2
      F35 جنگنده خیلی خوبیه ولی s400 جز واجبات بود برای ترکیه
  • FR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    11 14
    این پانترکها عمری لاف میزدن ترکیه اف16 تولید میکنه..نگو تو مونتاژشم زاییده..این موقع هست که باید به نیروهای مسلحمون افتخار کرد که تو اوج تحریم تکنولوژیکی جنگنده وطنی میسازن..
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      15 7
      اسکول وقتیازچیزی خبر نداری چرا حرف میزنی. مدرنیزاسیون بیشتر تو بحث الکترونیک و کامپیوتر و رادار هست. بدنه و موتور و شالوده هواپیما کاری ندارن. بلوک ۴۰ رو خود ترکیه مدرنیزاسیون میکنه.
    • TR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      22 11
      پان فارس ها واقعا بی سواد و نادان هستند احمق جان اول برو تحقیق کن بعد مزخرف بگو ترکیه اف 16 بلوک سی و جهل رو منتاژ می کنه جنگنده ای که ترکیه از امریکا اف 16 بلوک 70 است البته اگه فرق بلوک ها رو بدونی
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      2 11
      لطفا جوک نگین . بلاک 40 با بلاک 70 فقط در موتور و اویونیک تفاوت دارند. ترکیه اگر سازنده بود .فقط موتور و اویونیک از آمریکا میخرید. نه این که کل هواپیما را بخرد.
    • TR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      3 1
      مهم ترین بخش هواپیما موتورش است موتور قدرتمند یعنی سرعت و مانور بیشتر تو یه جور میگی فقط موتورش فرق می کنه مثل اینکه اینه بغلش فرق داره در ضمن بلوک 70 به غیر از موتور در رادار و مهمات بیشتری حمل می کنه مسافت زیادتری می تونه عملیات انجام بده سرعت و مانور پذیری بیشتری داره و...فرق های دیگه ای هم داره که من اطلاعات ندارم
  • سعید IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    11 0
    بنظر این اقدامشون مشکوک و تاکتیکی هستش. شاید جریان درخواست پاتریوت از آمریکا توسط ترکیه و بعد از مخالفت خرید اس400 از روسیه تکرار بشه. یعنی بنظرم ترکیه قصد خرید جنگنده از روسیه رو داره. همون جریان چند سال قبل که اردوغان با پوتین حین خوردن بستنی بحثشو میکردن. یعنی میخاد جلوی اعتراضات احتمالی ناتو و آمریکا بخاطر خرید جنگنده روسی و یا حتی اقنای افکار عمومی مردم ترکیه بهانه ای داشته باشن و بتونن اونو توجیه بکنن و توپ رو تو زمین آمریکا بندازن. یه احتمال هم این هستش که سیاستمداراشون استرداد مبلغ پرداخته شده برای اف35 رو از این طریق میسر دونستن. چون چند روز بعد از صحبت اردوغان در مورد بازگرداندن پول اف35، پیش کشیدن خرید جنگنده از آمریکا مشکوکه.
  • سعید IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    3 0
    بنظر این اقدامشون مشکوک و تاکتیکی هستش. شاید جریان درخواست پاتریوت از آمریکا توسط ترکیه و بعد از مخالفت خرید اس400 از روسیه تکرار بشه. یعنی بنظرم ترکیه قصد خرید جنگنده از روسیه رو داره. همون جریان چند سال قبل که اردوغان با پوتین حین خوردن بستنی بحثشو میکردن. یعنی میخاد جلوی اعتراضات احتمالی ناتو و آمریکا بخاطر خرید جنگنده روسی و یا حتی اقنای افکار عمومی مردم ترکیه بهانه ای داشته باشن و بتونن اونو توجیه بکنن و توپ رو تو زمین آمریکا بندازن. یه احتمال هم این هستش که سیاستمداراشون استرداد مبلغ پرداخته شده برای اف35 رو از این طریق میسر دونستن. چون چند روز بعد از صحبت اردوغان در مورد بازگرداندن پول اف35، پیش کشیدن خرید جنگنده از آمریکا مشکوکه.
  • علی US ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    11 8
    ترکیه که اف ۱۶ میساخت !!!! ؟؟؟؟؟؟ترکیه که قراره تا ۲۰۲۳ جنگنده نسل ۵ تولید کنه !!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ چی شد پس . با التماس تقاضای فروش اف ۱۶ کرده خخخخخخخخخخ
    • TR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      17 5
      احمق جان درست تحقیق کن تا سال 2023 قرار اولین نمونه جنگنده بومی ترکیه ساخته بشه اولین پرواز سال 2026 خواهد بود یکی و سال هم ازمایش و تست ها زمان میبره احتمالا سال 2030 جنگنده بومی ترکیه به تولید انبوه برسه تو این مدت ترکیه به یه جنگنده نیاز داره در ضمن ترکیه جنگنده اف 16 بلوک سی و جهل رو منتاژ می کنه اونم باید امریکا اجازه بده اما این جنگنده ای که ترکیه می خواد اف 16 بلوک 70 است فکر نکنم فرق بین بلوک ها رو بدونی
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      10 0
      این علی اگه بدون بود نیشش تا گوشش باز نبود الان میگی بلوک فک میکنه منظورت کوچه خیابونه
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      5 14
      ناشناس 15:44 مودب باش اینجا مغولستان نیست. اون جنگنده به اصطلاح ملی در واقع جنگنده K-fx کره جنوبی است که ترکیه قرار است بخرد و مونتاژ کند. خودت برو t-fx ترکیه و K-fx کره جنوبی را مقایسه کن تا متوجه شوی ترکیه سازنده هیچ چیز نیست.
  • کورش IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 5
    سلام شما اهل ترکیه هستی؟ مگر شما خدایی و بی نقص که همه را احمق خطاب می کنی!!! یک مقدار در رفتارت باز بینی کن شما به دنیا نیامدی که از ترکیه دفاع بکنی به دنیا آمدی تا به انسانیت برسی.!!
    • TR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      5 6
      انسانیت از پان فارس ها باید بگیریم ؟ پان فارس های که به عرب ملخ خور میگه به تورک صد ساله توهین می کنند تو رسانه ملی به ملت های غیر فارس توهین می کنند اول تو اینه به خودتون نگاه کنید بعد درس انسانیت بدید ترکیه تو جنگ قره باغ از اذربایجان حمایت کرد اما شما از ارمنستان . ماهم همیشه در کنار ترکیه هستیم
    • افشین IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 4
      ما در ایران قرنهاست که با تمام اقوام و نژادها و زبانها در کنار هم زندگی میکنیم. اما شما پانترکها از ادب بویی نبردید که در انسانييت هم شاگرد آخر کلاس هستید.انسانييت شما در کشتار ارامنه در قرن گذشته به تمام دوستان و اربابانتان هم ثابت شده. اینکه در جنگ فره باغ در کنار آذربایجان بودید هم نشان از همان خوی جنایتکارانه ای هستکه دارید.ما اگر در کنار فره باغ بودیم مرز فره باغ را بروی تسلیحات روسی نميبستيم. یکی دیگه از،شاخصه های پانترکيسم توهم شدید هست. توهمی که در نوکری صهیونیسم و امپرياليست بشماها دست داده. خدا رو شکر که اذريهاي رشید ایران هم شما را آدم حساب نمیکنند. همینکه در اوج حماقت به دیگران میگی احمق هم نشانه توهم هست. توهم عقل داشتن
  • بهزاد AZ ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    10 5
    ۱.۴ میلیارد دلار ترکیه از بابت f35 ها دست آمریکاست. تولید انبوه جنگنده نسل ۵ ترکیه از سال ۲۰۲۸ شروع میشه و تا دهه چهل میلادی ادامه پیدا میکنه. این بازه زمانی رو باید با ارتقا f16 و جنگنده های بدون سرنشین mius پر کنه. انتخاب هوشمندانه ای کرد ترکیه
  • افشین IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 4
    سعی کردم تا میشه هیچوقت در بین نظرات پانترکها و هیچ پان دیگه ای نظر ندم چرا که دون شان یک ایرانی با هر نژادی اینو میدونم. و دیدم که حتی اذريهاي شجاع و دلیر کشورمان هم اینا رو آدم حساب نمیکنند.اما امروز اینجا دو سه نفر پانترک بي تربیت زیادی حرف زدن و بخاطر همینم مجبور شدم جواب بدم. در چند جمله خلاصه.اول اینکه نیروی هوایی قدرتمند هستکه برای رفع احتياجاتش اويزون دیگران نباشه حتی برای خاموش کردن آتش که چند وقت پیش ما در ترکیه اینکار رو کردیم و تحریم چهل و خورده ای،ساله اثبات این مدعاست. . دوم اینکه مهم نبستکه جنگنده ای بتونه از سد پدافند قوی ما رد بشه یا. نشه. مهم نيسنکه حتی بتونه به هدف بزنه یا نزنه. مهم اينه که در برگشت دیگه پایگاهی وجود نداره که بتونه توش بشینه. شخم زده میشه. اصل ماجرا آینه. حالا شما پانترکها یا شایدم اصلا منافقین آلبانی نشین یا فارسی زبانهای اسقاطيلي دارید نظر میدید.مهم نیست. اصل واقعييت ماجرا آینه که تا دوهزار کیلومتری فعلا .
  • کورش IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 1
    می دانم که هم وطن های ایرانیم آدمهای عجیب و غیر قابل بیش بینی هستندٰ بیشتر وقتها کارهای عجیبی انجام می دهند ولی این دیگه خیلی عجیبه که یک عده ایرانی دارند به هم توهین می کنند که کشور ترکیه می تواند بسازد یا نمی تواند بسازه فکر کنم در دنیای دیگری زندگی می کنید!!!!
  • US ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 0
    ایران باید ۳۰۰ فروند اف۳۵ و ۲۰۰ فرونداف۲۲ بخره
    • TR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      2 0
      جوک خوبی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس