سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

تنگه «شیرز» در لرستان را می‌توان دیار دره‌های رویایی نام نهاد، جایی که جاذبه‌ای طبیعی با زیبایی خیره کننده‌ای طبیعت گردان را به انتظار نشسته است.

به گزارش مشرق، ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صنعت گردشگری در سال‌های اخیر با شتاب زیادی گسترش‌یافته و علاقه‌مندان زیادی را به‌سوی خود جذب کرده و نسبت به دیگر رشته‌های گردشگری رشد و توسعه بیشتری داشته است.

ظهور زمین‌گردشگری بخشی از همگرایی گردشگری طبیعت‌محور است که بر موضوعات زمین و گردشگری پایدار تأکید دارد و به‌عنوان یک پدیده جهانی نوظهور به شکلی از گردشگری گفته می‌شود که به‌طور ویژه بر زمین‌شناسی و چشم‌اندازهای آن متمرکز است.

سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

«شیرز» دره‌ای رؤیایی

زمین‌گردشگری منبعی قابل اتکاء در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است و می‌تواند تأثیر فزاینده‌ای روی افزایش درآمد در سطح ملی و نیز افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش دستمزدها و تحول و گسترش تولیدات محلی و… داشته باشد.

لرستان به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور ژئو پارک خیره‌کننده‌ای به نام دره رؤیایی «شیرز» را در قلب خود دارد، دره باستانی «شیرز» در ۴۵ کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه سیمره واقع شده است، این دره حیرت‌انگیز با جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت‌انگیز و سرچشمه‌ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه‌اش آماده است تا به یکی از گردشگاه‌های زیبای کشور و جهان تبدیل شود.

سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

این جاذبه طبیعی در بخش «زردلان» و در منطقه‌ای به نام «اولاد قباد» قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تندوتیز و میوه‌های وحشی فراوان است.

آب این چشمه‌ها به رودخانه سیمره که شاخه اصلی کرخه است می‌ریزد، زیبایی و بکر بودن منطقه شیرز برای هر بازدیدکننده‌ای ابتدا عظمت و شوکت و ابهت این کوه‌های سر به فلک کشیده را مجسم می‌کند سپس آهنگ خوش ترنم شرشر آب خستگی را از تن بیرون می‌کند.

طول این دره چند کیلومتر است و رودخانه خروشان سیمره از میان آن عبور می‌کند. رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده، می‌رود تا در دهانه و رودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

این تنگه که پر است از درخت‌های کوهی میوه ازجمله انگور، انجیر و گلابی در میان دو کوه شگفت‌انگیز قرارگرفته است، بر سینه و کمرکش این دو کوه غارهایی زیبا جا گرفته که گویای سکونت بشر غارنشین در این منطقه است.

محمد رضا مبلغی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اکولوژی دره «شیرز»، بر ضرورت فعالیت صنعت گردشگری در این اکوتوریسم تاکید کرد.

فعال شدن صنعت گردشگری در دره «شیرز» به عنوان مهم‌ترین عامل ارتباط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین کشورهای مختلف از ویژگی‌های مهم توسعه پایدار در استان لرستان به شمار می‌رود وی گفت: فعال شدن صنعت گردشگری در دره «شیرز» به عنوان مهم‌ترین عامل ارتباط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فی‌مابین کشورهای مختلف از ویژگی‌های مهم توسعه پایدار در استان لرستان به شمار می‌رود و می‌تواند به عنوان سومین صنعت درآمدزا و اشتغال‌زا، لرستان را از حالت تک بعدی بیرون آورد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مؤلفه‌های دره «شیرز» برای ثبت جهانی یونسکو گفت: ضرورت دارد که این امر از سوی وزیر میراث فرهنگی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

مبلغی بیان داشت: در این راستا ضرورت دارد که با توجه به ارزش تاریخی، فرهنگی و گردشگری این آثار ارزشمند، وزارت میراث فرهنگی اعتبارات لازم را برای صیانت، حفاظت و جلوگیری از تخریب غیر قابل جبران این منطقه در نظر بگیرد.

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز با اشاره به اینکه جایگاه تاریخی و باستانی کوهدشت و رومشکان در ایران و جهان بر کسی پوشیده نیست، گفت: ژئو پارک «شیرز» به عنوان ظرفیتی بی بدیل و خدادادی به حساب می‌آید که می‌تواند در راستای رونق اقتصاد گردشگری در لرستان نقش پررنگی ایفا کند و به دلیل ویژگی‌های منحصر و خاص این دره شگفت انگیز به دنبال تکمیل پرونده آن برای ثبت در فهرست دائمی میراث طبیعی جهانی هستیم.

وی افزود: در پی موافقت وزیر و پیگیری نماینده مردم شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص اجرای این طرح‌ها، پس از اخذ اعتبارات ملی از طریق وزارتخانه، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری تنگه «شیرز» در دستور کار قرار گرفت.

سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: این زیرساخت‌ها شامل سکو، نمازخانه، بهسازی جاده دسترسی، ایجاد سرویس بهداشتی و پارکینگ است که با تزریق اعتبارات ملی به این پروژه شتاب بیشتری خواهد گرفت.

قاسمی گفت: مقرر شده راه دسترسی «شیرز» که حدود ۴ کیلومتر آن بر اثر سیل تخریب و رانش پیدا کرده بود، بازسازی شود و مسیرهای پیاده‌روی نیز به‌صورت سنگفرش بهسازی شوند.

بنابراین گزارش پایتخت ژئوتوریسم کشور آماده ثبت جهانی ژئوسایت های خود بوده تا گردشگری اسرارآمیز ایران با جاذبه‌هایی از دره رؤیایی گرفته تا آلپ ایران و بزرگ‌ترین زمین‌لغزش دنیا جهانی شود.

سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

لرستان باقابلیت‌های منحصربه‌فرد در حوزه زمین‌شناسی یکی از استان‌های مطرح در این بخش است، استانی که به دلیل توپوگرافی خاص می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

سال ۱۳۹۳ پنج استان کشور کاندیدای انتخاب به‌عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران بودند که در این میان لرستان به دلیل داشتن ژئو سایت‌های زیبا و بی‌نظیر موفق شد این عنوان را به خود اختصاص داد و حال باید دید متولیان امر چه اقداماتی را برای ثبت جهانی آن‌ها انجام می‌دهند و پایتخت ژئو توریسم ایران را به گردشگران جهانی معرفی خواهند کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    بهبه عجب جایی ست واقعا زیباست خدا کنه زودتر این بیماری رفع زحمت کنه وبریم ازنزدیک این هم زیبایی،خدا دادی را ببینیم.من که عاشق گشت وگذاروطبیعت هستم..خصوصا این که غارها که گفته شددوست دارم ازنزدیک ببینم تمام شهرهای لرستان رفتم.ولی این جانمیدونم فاصله ی چندکیلومتری جنوب غرب است..
  • شربت اوغلی کارشناس ارشد امور بین مللی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    اسم قدیم لورستان در اصل تورکستان بود که رضاخان انرا به لرستان تغییر داد و زبان مردمش لری شد و تورکی یادشان رفت و انها همه از اجداد تورکان سکایی بودند که سوار سورتمه شدند در زمستان و به لرستان امدند
    • لر IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      0 0
      برادر عزیز قدمت لرستان به 12 هزار سال پیش برمیگرده تو میگی رضا خان تغیرش داده .پس اگه اینجوریه اتابکان لر اتابکان ترک بوده
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      داره طرفدارای الهام و رجب هیتلر خردوغان رو مسخره میکنه عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس