به گزارش مشرق، محققان میگویند در کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۵ سال، بازیهای ویدیویی، رایانهها، تلفنهای هوشمند، استفاده از اینترنت و تماشای تلویزیون، عامل کمخوابی و کیفیت ضعیف خواب آنها هستند.
این مطالعه نشان داد در کودکان زیر پنج سال، تلویزیون و تبلت، عامل اصلی خواب کوتاهتر آنها بودند.
محققان دانشگاه سوترن دانمارک در این تحقیق، ۴۹ مطالعه منتشر شده در فاصله زمانی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ که شامل ۵۵ تا ۳۶۹ هزار و ۵۹۵ کودک بود، مورد بررسی قرار دادند. محققان، ارتباط استفاده از رسانههای الکترونیکی، از جمله نوع رسانه و مدت زمان آن را با الگوهای خواب، بررسی کردند.
نویسندگان، زمان، آغاز، کیفیت (بیدار شدن در شب)، مدت خواب و خستگی روز را در نظر گرفتند. آنها در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله، رابطهای میان استفاده از وسایل الکترونیکی با تأخیر در خوابیدن و نیز کیفیت ضعیف خواب پیدا کردند؛ این در حالی است که در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله، زمان تماشای صفحه نمایش وسایل الکترونیکی با مشکلات خواب ارتباط داشت.
به گفته محققان، استفاده از رسانههای اجتماعی، عامل کیفیت ضعیف خواب نوجوانان است. آنها میگویند این رسانه تعاملی ممکن است بیش از حد تحریککننده باشد که این موضوع، علت کمتر خوابیدن نوجوانان این گروه سنی را توضیح میدهد.
این مطالعه نشان داد در همه گروههای سنی، قرار گرفتن در معرض نور آبی ناشی از صفحه نمایش، ممکن است تولید ملاتونین - هورمونی که خواب را تنظیم میکند - سرکوب کند و به طول مدت خواب ضعیفتر و اختلال در چرخه طبیعی خواب و بیداری، منجر شود.
لیزبت لوند، نویسنده اصلی این مطالعه، خواب کافی را برای جلوگیری از عواقب منفی سلامتی نوجوانان، حائز اهمیت خواند. یافتههای این مطالعه نشان میدهند والدین باید میزان تعامل فرزندان خود با رسانههای الکترونیکی را برای بهبود بالقوه خواب آنها تنظیم کنند.
۴۹ مطالعه مورد بررسی، شامل کودکانی از آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا، نیوزیلند و دیگر کشورهای غربی بود. با این حال، نویسندگان این تحقیق گفتند که بیشتر مطالعات، مشاهدهای بودند و بنابراین، نمیتوان درباره علت و معلولی بودن یا ارتباط استفاده از رسانه و کیفیت خواب، نتیجهگیری کرد.
آنها گفتند که برای نتیجهگیری محکم درباره تأثیر رسانههای الکترونیکی بر خواب، به مطالعات بیشتری نیاز است.
پیش از این نیز مطالعه دیگری هشدار داده بود که صرف بیش از یک ساعت در روز برای تماشای برنامهها در دستگاههای الکترونیکی ممکن است این خطر را داشته باشد که کودکان نوپا دچار مشکلات احساسی و رفتاری شوند. این مشکلات، شامل بیشفعالی، تمرکز ضعیف، محدوده توجه کوتاه و مشکل در برقراری ارتباط با سایر کودکان و ایجاد دوستی، هستند.
همچنین، محققان میگویند استفاده کودکان از این دستگاههای الکترونیکی، موجب میشود زمان مطالعه، بازی و تعامل آنها با خانواده یا سایر کودکان، کاهش یابد.