مخالفان و موافقان افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور چه می‌گویند؟

از دیدگاه برخی از کارشناسان افزایش سهم سوابق تحصیلی باعث افزایش نقش مدارس، کاهش استرس داوطلبان کنکور و شکست مافیای کنکور می‌شود و از سوی دیگر مخالفان معتقدند با این روش عدالت اموزشی اجرا نمی‌شود.

به گزارش مشرق، یکی از موارد قابل توجه درمصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جاری در باب کنکور موضوع افزایش سهم سوابق تحصیلی در سال‌های آتی است، موافقان این بند از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند افزایش سهم سوابق تحصیلی باعث افزایش نقش مدارس، کاهش استرس داوطلبان کنکور و شکست مافیای کنکور می‌شود و از سوی دیگر مخالفان نیز معتقدند با وجود این مصوبات و تغیرات این چنینی تغییری در عدالت اموزشی ایجاد نخواهد شد چرا که این تغییرات میدان رقابت را از موسسات اموزش عالی به سمت اموزش و پرورش سوق می‌دهد و مدارس غیر دولتی با توجه به دست بالایی که در این زمینه دارند همچنان میدان دار برنده در این حوزه هستند .

هدف افزایش سهم سوابق تحصیلی تغیر در فرم است نه محتوا

مجید حسینی استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای در حوزه آموزش در گفت‌وگو با میزان در مورد مصوبات جدید برای افزایش سهم سوابق تحصیلی در سال‌های آتی گفت:افزایش سهم سوابق تحصیلی، چند مرحله‌ای شدن، شرط معدل بودن رشته و دانشگاه، همه این‌ها تغییری در محتوای کنکور ایجاد نکرده است بلکه تنها تغییر در فرم است.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که تغییر فرم از معضلات اصلی کنکور نمی‌کاهد بلکه باید هر تغییری که قرار است اتفاق بیفتد در محتوا باشد هر شکلی از تغییر فرم میدان مافیای کنکور را توسعه داده و وضعیتش را بهتر می‌کند، چون میدان دست مافیا است، از این رو تا مافیا جمع نشود همه این تغییر فرم‌ها به نفع مافیا است.

وی اظهار کرد: عنوان می‌شود که سوابق تحصیلی سهم بیشتری می‌یابد یا کنکور چند مرحله‌ای می‌شود، اما باید دید این تغییر فرم‌ها چه تاثیری در برابری آموزش ایجاد می‌کند و دانش آموزان با شرایط مالی ضعیف هم آیا می‌توانند از این تغییرات بهره ببرند. از این رو افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور نه تنها کمکی به عدالت اموزشی نمی‌کند بلکه بر نابرابری‌های موجود خواهد افزود.

مافیای کنکور وارد مدارس می شود

وی گفت: شرط معدل یا افزایش سهم سوابق تحصیلی باعث می‌شود حالا مافیای کنکور وارد مدارس شود، کتاب بفروشد، کلاس برگزار کند و اینگونه همه موارد جدید نیز به نفع مافیای کنکور است.

حسینی در مورد نهادها و ارگان‌هایی که می‌تواند در این راه موثر باشند، گفت:مجوز کتاب‌های کمک آموزشی و مجوز موسسات کنکور را وزارت ارشاد و آموزش و پرورش می‌دهد، اگر جلوی این‌ها گرفته شود به عادلانه شدن شرایط کمک خواهد کرد.

مدارس غیر دولتی باز هم میدان دار نتایج کنکور است

سجادی دبیر روانشناسی دوره متوسطه دوم و مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با میزان در این مورد گفت:با توجه به کیفیت سطح آموزش مدارس دولتی و غیر دولتی باز هم شکاف زیادی میان سطح آموزش دانش آموزان برقرار می‌شود.

وی ادامه داد:با توجه به ساعات بالای اموزش در مدارس غیر دولتی و شیوه‌های اموزش و استقاده از ساعات فوق برنامه، کتاب‌های کمک آموزشی با وجود نهایی شدن امتحانات میدان رقابت از مبادی اموزش عالی و سازمان سنجش و وزارت علوم به آموزش و پرورش کشیده می‌شود.

سجادی گفت: با وجود داشتن دست بالای مدارس غیر دولتی نسبت به مدارس دولتی در راهیابی دانش آموزان به رتبه‌های بالا و پذیرش رشته‌های با تراز بالا باز هم این دانش اموزان مدارس دولتی هستند که در این میان ناکام می‌مانند.

در مقابل، اما موافقان افزایش سهم سوابق تحصیلی معتقدند که امتحانات نهایی از اعتبار و روایی قابل استنادی برخوردار است و سوالات تشریحی اهداف تحصیلی را می‌سنجد.

امتحانات نهایی از اعتبار قابل توجهی برخوردار بوده و دارای روایی است

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، درباره تأثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۲ و میزان آمادگی این وزارتخانه، اظهار کرد: یک اتفاق خوبی که در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب وجود دارد، بحث افزایش تأثیر سوابق تحصیلی است.

وی با بیان اینکه باید میزان یادگیری دانش‌آموزان مورد سنجش قرار گیرد، افزود: در قالب کشورهای دنیا، سوابق تحصیلی یکی از مبانی تعیین کننده در سنجش و پذیرش دانشگاه‌هاست.

کمرئی ادامه داد: بر این اساس، تأثیر سوابق تحصیلی اتفاق خوبی است، اما اینکه چقدر باید سهم سوابق تحصیلی باشد، نکته‌ای است که به نوع نگاه ما و مناسباتی که بین دانشگاه و آموزش عمومی وجود دارد، بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه امتحانات نهایی از اعتبار قابل توجهی برخوردار بوده و دارای روایی است، گفت: به عبارت دیگر، چیزی که باید بسنجد را می‌سنجد و این موضوع برخلاف کنکور است؛ چرا که کنکور، تکنیک‌های تست‌زنی و مهارت‌های دانش‌آموز در تست‌زنی و میان‌بر زدن‌ها را می‌سنجد و فهم عمیق را نمی‌سنجد.

سؤالات تشریحی امتحان نهایی، اهداف تحصیلی را می‌سنجد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه سؤالات تشریحی امتحان نهایی، اهداف تحصیلی را می‌سنجد، اظهار کرد: وقتی که طراح سؤال در مرکز سنجش، سؤالات امتحان نهایی را طرح می‌کند باید اصول سنجش و اندازه‌گیری را رعایت کند یعنی هم از نظر دشواری سؤالات و هم از نظر اهداف درسی باید لحاظ کند.

وی با بیان اینکه وقتی اهداف درسی مورد سنجش قرار می‌گیرد، آزمون پیشرفت تحصیلی نامیده می‌شود، گفت: کنکور مدعی است که آزمون پیشرفت تحصیلی را انجام می‌دهد، در حالی که از نظر ما اینگونه نیست، چون به اهداف تحصیلی توجه ندارد یعنی هرچقدر سؤالات را سخت‌تر طرح کند و بتواند دانش‌آموزان را تفکیک دهد، برایشان مهم است.

در نتیجه باید گفت اگرچه که با شکاف موجود در سطح آموزش مدارس دولتی و غیر انتفاعی احتمال این ایراد وجود دارد که رقابت از سطح کنکور و کلاس‌های کمک آموزشی وارد مدارس و آزمون‌های شفاهی می‌شود واز این رو مسئولیت‌های آموزش و پرورش در جهت رصد کیفیت آموزش مدارس نمرات و پایش و سنجش خارج از انتقاداتی که به افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور برای سال‌های اینده میشود، اما افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور توجه به تلاش تدریجی الحصول دانش آموزان و هم راستا با اهداف تحصیلی است.

چه بسا دانش آموزانی که در سه سال پایانی تا کنکور تلاش زاید الوصفی می‌کنند، اما به دلیل آماده نبودن و یا بروز هر گونه مشکلات جسمی و روحی نمی‌توانند چنان که باید از این سد عبور کنند؛ و به طور کلی اندازه گیری دانش آن‌ها  در طی ۳ تا ۴ ساعت کنکور کار درستی نیست ،از سوی دیگر با افزایش سهم سوابق تحصصیلی این احتمال وجود دارد که مافیای کنکور و موسسات آموزشی آن وارد مدارس شده و میدان رقابت دیگری ترسیم کنند از این رو آنچه لازم ضروری به نظر می رسد طرح ساماندهی و نظارت بر چنین موسساتی و بالا بردن سطح کیفیت مدارس دولتی در میدان رقابت با مدارس غیر دولتی است تا انچه از پس این طرح اجرا می شودف قرار می گیرد نزدیکی به عدالت اموزشی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    نمرات درسى معدل ورتبه كنكور به تنهايى بازتاب دهنده مجموع ظرفيت وتوانايى هاى فرد نيست هردانشكده ميتواند براى پذيرش در رشته خودنمره اى تعيين كند كه فقط ازطريق معدل قابل تحصيل نباشد وفردى پذيرش شود كه مثلا درورزش هنر و٠٠٠امتيازاتى دردوران تحصيل كسب كرده باشد (مجوع نمره معدل با بانمرات غيرتحصيلى )
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    سوابق تحصیلی وقتی میتونه موثر باشه،امتحانات هر سه پایه بصورت کشوری و با سوالات استاندارد برگزار بشه نمیشه که بیایم دروس پایه دوازدهم براش 60 درصد تاثیر بذاریم
  • مردم IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    بهترین تصمیم است
    • حسن IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      1 0
      هرکاریم بخوان انجام بدن باید دوسال قبل احرا کاملا اعلام بشه و تاثیر قطعی معدل ناعدالتی تمامه الان مافیا داره رو معدل کار میکنه همین الان شروع کردن مافیا ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس